Koulu: missä läksyt, missä opetus?
Poika sai nyt matikan kokeista 6. Koko syksynä ei ole tullut läksyjä. Poika on 7. Luokalla. Samaa toimintaa oli koko alakoulun ajan. Ei juuri mitään koulutehtäviä. Jos tulee läksyjä, lapset itse tarkistavat tehtäviä ja kenellekään ei kuvaa mitä lapset oikeasti osaa. Sitten kokeista tulee 5 tai 6. En voi kotona edes auttaa, kun ei tule läksyjä.
Mikä tämä tämmöinen koulunkäynti on jossa oppilas pitäisi ottaa kotiopetukseen että oppii jotain?
Tytöllä on onneksi opettaja, joka antaa paljon läksyjä ja tytön koulu meneekin paremmin. Luokassa pidetään säännöistä kiinni.
Ne läksy- ja koerutiinit pitäisi opetella siellä alakoulussa jo, eikä vasta yläkoulussa.
Koko koulussa 500 oppilasta on vain 4 maahanmuuttajaa, eli kyse ei ole siitä.
Sitten selvitellään kuinka PISA tulokset muka eivät mittää oikeaa osaamista. Kyllä on opetushallitus ollut hukassa ohjeiden kanssa viimeiset 20 vuotta.
Poika ei osaa lukea sujuvasti, mutta se on ihan normaalia hänen ikäisillään.
Kommentit (131)
Tämä että monilla tippuvat arvosanat 3. luokasta lähtien, ei ole oppilaiden vika vaan koulujärjestelmän, joka ei opeta lapsia riittävästi vaan keskitytään johonkin woke juttuihin, mutta niillä wokehommilla ei aikuisena pärjää vaan pitää pystyä hankkimaan itselle sellainen työpaikka, jossa saa palkkaa, että pystyy elättämään oman jälkikasvun.
Meillä vähän sama tilanne + varsinaisia kirjoja ei edes ole. Tehdään jotain monisteita ja epämääräisiä vihkotehtäviä.
Ei osaa lukea? Ei tuo kyllä normaalia ole jos lapsi on edes keskiverrosti älykäs ja kantasuomalainen (valkoihoinen).
Vierailija kirjoitti:
Tätä sinun täytyy kysyä kuntasi sivistystoimesta tms kuka nyt opetuksesta vastaakaan.
Arvaa olenko? Meillä on 4 lasta ja olen istunut vanheinpain illoissa kysymässä läksyjen perään jokaisen lapseni kohdalla. Vastaus on aina nämä uudet opetusmetodit, joissa opetellaan oppimiseen eri tekniikoita. Ihan sama keneltä kysyn. Sitten vastaukseen kuuluu se, että opettajat tulkitsevat ohjeita hieman eri tavoin.
Mutta tekniikat ei auta, jos lapsi ei ehdi sisäistää edes sitä yhtä tekniikkaa. Jotenkin opettajat eivät ole huolissaan nykyopetuksesta, vaikka ne PISA tulokset heikkenevät joka vuosi. En voi olla ainut joka tajuaa, että koulumaailma on mennyt väärään suuntaan jo 20 vuotta.
Opettajat eivät siedä arvostelua ja haluavat tuoda esille, kuinka taitavia lapset ovat somessa.
Varmaan auttaisi jos osaisi edes lukea sujuvasti. Ja luulempa, ettäniitä läksyjä on annettu. Mutta ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sinun täytyy kysyä kuntasi sivistystoimesta tms kuka nyt opetuksesta vastaakaan.
Arvaa olenko? Meillä on 4 lasta ja olen istunut vanheinpain illoissa kysymässä läksyjen perään jokaisen lapseni kohdalla. Vastaus on aina nämä uudet opetusmetodit, joissa opetellaan oppimiseen eri tekniikoita. Ihan sama keneltä kysyn. Sitten vastaukseen kuuluu se, että opettajat tulkitsevat ohjeita hieman eri tavoin.
Mutta tekniikat ei auta, jos lapsi ei ehdi sisäistää edes sitä yhtä tekniikkaa. Jotenkin opettajat eivät ole huolissaan nykyopetuksesta, vaikka ne PISA tulokset heikkenevät joka vuosi. En voi olla ainut joka tajuaa, että koulumaailma on mennyt väärään suuntaan jo 20 vuotta.
Opettajat eivät siedä arvostelua ja haluavat tuoda esille, kuinka taitavia lapset ovat somessa.
Mikset itse opeta poikaa lukemaan? Voi sitä jotain itsekin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa lukea? Ei tuo kyllä normaalia ole jos lapsi on edes keskiverrosti älykäs ja kantasuomalainen (valkoihoinen).
Se on normaalia nykyään, ikävä kyllä. Poikani ei ole mikään poikkeus vaan normaalitapaus. Osaa lukea, mutta ei sujuvasti, kuten edellä kirjoitin
Opetan itse lukiossa enkä juurikaan enää voi antaa äksyjä tänä päivänä. Syy: kukaan ei tee niitä. No okei, ehkä kaksi kymmenestä eli meidän ryhmissä kuusi kolmestakymmenestä tekee. Ja he ovat tietenkin juuri niitä jotka osaavat muutenkin.
Kyllähän koulumaailmassa mennään muutenkin tänä päivänä, valitettavasti, heikko pää edellä.
Olisin tosi huolissani, jos 7.- luokkalaiseni ei osaisi lukea kunnolla. Lukemaan oppii vain lukemalla. Ala käydä lapsesi kanssa kirjastossa, ja vaadi että lukee vähintään puoli tuntia joka päivä kirjaa. Mielellään enemmänkin.
Ota yhteyttä opettajaan, ja kysy missä ongelma on. Lysy, miten tehtävät tarkistetaan, ja kerro huolesi opettajalle. Hän tuskin lukee viestiäsi täältä. Pyydä tukiopetista matikkaan, ja huolehdi että lapsesi osallistuu siihen.
Suomalainen yhteiskunta ajautuu maksulliseen peruskoulutukseen, sille ei näköjään mahda mitään. Jos kerran ei-woketettujen uskontojen (helluntailaiset, vapaasrk:t?) tilat ovat päivät tyhjillään, niin vanhemmat voisivat porukalla palkata sinne opettajan ja se srk voisi pyörittää yksityiskoulua. Yksi aikuinen ja ope pitämässä lapsille jöötä ja homma voisi toimia isolla screenillä videoyhteydelläkin.
Vanhempana voit myös itse vahtia että lapsi oppii. Kun oma lapsi oli alakoulussa, käskin lasta laskemaan aina koko kirjan läpi. Tunnilla oli aina yksi kappale, jossa oli 2 aukeamaa. Läksyksi tuli aina vain eka aukeama loppuun, sekä lyhyt kotitehtäväosioa 2. aukeaman lopusta. Oma lapsi laski aina tunnilla enemmän kuin sen ekan aukeaman, joten läksyä olisi tullut tosi vähän, joten me sovittiin, että tekee kotona aina sen koko 2. aukeaman loppuun. Siinä oli muutenkin hyödyllisempiä ja soveltavampia tehtäviä, muuten ne olisivat jääneet kokonaan tekemättä.
Nyt lapsi on kasilla, ja niiden kirjassa on perusaukeama, lisätehtävät ja kotitehtävät jokaiselle tunnille. Tehtävät on jaettu tasoihin, eli on yhteiset tehtävät ja sitten voi valita tekeekö lisäksi helpompia vai vaikeampia tehtäviä. Taas ollaan sovittu, että riippumatta mitä tulee läksyksi, niin laskee kotona ne kaikki haastavammat tehtävät.
Matikkaa ei opi muuta kuin laskemalla tarpeeksi. Vaikka olisi lahjakas tarvitaan silti laskurutiinia. Luokissa open aika menee heikommin pärjäävien auttamiseen, eikä yleensä ikinä kuulemma edes käy tunnilla katsomassa, mitä tuollainen kympin oppilas puuhaa.
Minä olen opiskellut muun alan tutkinnon yhteydessä matematiikkaa yliopistossa niin paljon, että se riittäisi matikan opettajan pätevyyteen jos suorittaisin pedagogiset opinnot. En ole mielestäni mikään superlahjakkuus matikassa luonnostani, joten tiedän kuinka paljon työtä se vaatii.
Lukio-oppilaasi joutuvat samoihin kirjoituksiin muiden kanssa eli toivottavasti tunnet vastuusi. Opeta oppilaat työskentelemään!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan auttaisi jos osaisi edes lukea sujuvasti. Ja luulempa, ettäniitä läksyjä on annettu. Mutta ei tehty.
Katson tehtävät, läksyjä on todella vähän ja ihan yksittäisiä tehtäviä. Läksyihin menee 3-5min. Tytöllä menee 1h. Viikossa se on 5h enemmän harjoittelua. 200h enemmän joka vuosi.2000h kun yläkoulu on loppuun käyty. Se vastaa 1,5 kouluvuotta, mitä läksyillä saa aikaan.
Läksyt ei maksaisi yhteiskunnalle yhtään vaan olisi ilmainen tapa tehostaa koulunkäyntiä.
Tämä on juuri sitä vasemmistolaisten tasapäistämistä, kukaan ei saa olla toistaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Opetan itse lukiossa enkä juurikaan enää voi antaa äksyjä tänä päivänä. Syy: kukaan ei tee niitä. No okei, ehkä kaksi kymmenestä eli meidän ryhmissä kuusi kolmestakymmenestä tekee. Ja he ovat tietenkin juuri niitä jotka osaavat muutenkin.
Kyllähän koulumaailmassa mennään muutenkin tänä päivänä, valitettavasti, heikko pää edellä.
Ja tämä porukkako sitten tunkee yliopistoihin häiriköimään niitä kuutta muuta?
Vierailija kirjoitti:
Lukio-oppilaasi joutuvat samoihin kirjoituksiin muiden kanssa eli toivottavasti tunnet vastuusi. Opeta oppilaat työskentelemään!
Luuletko että en ole yrittänyt? Sillä pääsee vain jodeliin haukuttavaksi. En jaksa enää. Ne opiskelee joita kiinnostaa. Minä voin tehdä vain parhaani.
Vierailija kirjoitti:
Olisin tosi huolissani, jos 7.- luokkalaiseni ei osaisi lukea kunnolla. Lukemaan oppii vain lukemalla. Ala käydä lapsesi kanssa kirjastossa, ja vaadi että lukee vähintään puoli tuntia joka päivä kirjaa. Mielellään enemmänkin.
Ota yhteyttä opettajaan, ja kysy missä ongelma on. Lysy, miten tehtävät tarkistetaan, ja kerro huolesi opettajalle. Hän tuskin lukee viestiäsi täältä. Pyydä tukiopetista matikkaan, ja huolehdi että lapsesi osallistuu siihen.
Kaikki ei halua antaa tuki opetusta tai ei näe sille tarvetta. Poika sai viime vuonna numeroiksi kokeista 7-9 ja opettaja sai hänelle, että 7 on sulle ihan hyvä, se on sun tasoa...
Eli opettaja ei yhtään kannusta yrittämään vaan antaa ohjeillaan lapsen ymmärtää, että turha yrittää 8 tai 9 kun 7 riittää. Tämä on suoraan kannustamista alisuorittamiseen.
Mikä estää tekemästä kaikkia kirjan tehtäviä? Kävin yläkouluni vuosituhannen vaihteessa ja myös meille tuli opettajalta tosi vähän läksyjä. Isäni kuitenkin vahti, että teen kaikki matikan kirjan tehtävät riippumatta siitä tuleeko läksyksi vai ei.
Ei opetusta enää ole. Pelleillään digilaitteilla ja -matskuilla, pelataa Kahoot:ia, tehdään omia esitelmiä = googlataan / tekäly tekee. Oppilailla ei ole enää mitään perustaitoja ja valmiuksia oppimiseen. Paperilla kaikki näyttää hienolta OPS, kaikenmaailman hankkeet ja vuosikellot. Todellisuus on aivan jotain muuta!
Tätä sinun täytyy kysyä kuntasi sivistystoimesta tms kuka nyt opetuksesta vastaakaan.