Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista

Vierailija
07.10.2021 |

Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.

Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.

Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse

Kommentit (529)

Vierailija
141/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassinen tapaus kimppakyydin ehdottajasta on tyyppi, joka aikoo toimia vain kyytiläisenä. :D 

Et voi töiden jälkeen pistäytyä, vaikka kylässä, kahvilla tai kaupungilla, koska toinen pitää toimittaa kotiin. Lisäksi nämä "pitkän matkan lokit" alkaa kyllä vaatimaan lisäkuljetuksia. 

No sehän on kuin Solsidanin Ove! Minä kyllä luulen, että tämä aloitus on vitsillä tehty.

Kyllä tuollaisia ihmisiä on.

Jep, kyllähän niitä on. Selittäminen ei auta, kannattaa vain yrittää pitää kiinni reiluudestajaolla mahdollisimman vähän tekemisissä. Minulle kävi niinkin, että kun minä ja eräs perhe palkattiin hoitaja lapsillemme, perhe ehdotti, että laitetaan kelan tuet ”pottiin” ja jaetaan puoliksi, niin menee reilusti (koska yksinhuoltajana sain hiukan korkeamman tuen). Heillä kaksi aikuista maksajaa, joten per nuppi tietysti vain noin puolet siitä mitä minä maksoin. Mutta ’reilua’ jakaa kelan tuki puoliksi perheille, että hekin pääsisivät vähän hyötymään tuestani. Ihan pokkana.

Vierailija
142/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin monta vuotta kimppakyydissä. Hyvinkäältä Helsinkiin.

3 autoa, 4 ihmistä.

Asun lähimpänä työpaikkaa ja se, joka lähti ajamaan, laittoi viestin, menin bussipysäkille ja nappasivat kyytiin.

Kertaakaan minua ei pitänyt odottaa.

En muista enää summia,idea on, jos kk lippu maksoi 150 e, maksoin 35 e viikko, vähän halvemmalla.

Maksoin sen aina perjantaina sen viikon kuskille.

Itse ehdotin summaa ja se kävi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan puolet bensoista riitä, on autosta muitakin kuluja.

Sano vaan kylmästi että jollei maksa, niin menee vaikka pyörällä sitten, ei ole sinun murheesi.

Vierailija
144/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyytäisi osallistumista bensakuluihin satunnaisista kuljetuksista välttämättä, jos itse olen menossa samaan paikkaan joka tapauksessa. Jos taas kuljettaisin aktiivisesti jotakuta, pyytäisin siinä vaiheessa jo korvausta.

Jos työkaverisi on ollut aina autoton, ei hän välttämättä ole koskaan joutunut kohtaamaan auton todellisia kuluja, joten ne voi hänelle yrittää pureskella auki. Lokille taas on aivan turha yrittää syöttää logiikkaa, kun hänellä on ihan oma logiikkansa.

Yleensä aina kuitenkin, jos joku pyytää kyytiä johonkin ja voin viedä, vastaan: "Jos maksat bensakulut". Yleensä tähän saa vastakysymyksen: "Paljonko se maksaisi kohteeseen nönnönnöö ja takaisin?" Lokki taas pyöräyttää lähinnä silmiään ja tuhisee tuohtuneena, mutta homman juju onkin, että se auto ei lähde pihasta, ennen kuin makususta on sovittu, mikäli kuljettaja maksun haluaa. Sähköautotkin syövät rahaa, vaikka sähkön hinta onkin huomattavasti pienempi, kuin bensan per ajettu kilometri ja joillain asemilla saa ladata sähköauton jopa ilmaiseksi. Sähköautokin kuluu ajettaessa ja siihen täytyy tehdä huoltoja ja sen lisäksi auton arvo romahtaa ensimmäisten vuosien aikana hurjasti per päivä, kuten kaikissa uusissa autoissa.

Voit yrittää myös selittää työkaverillesi, että olet hankkinut auton juuri siksi, että saisit nauttia omasta rauhasta työmatkalla ja se oma rauha ei toteudu, jos kyydissäsi on joku ja joudut vielä koukkaamaan hänen kauttaan aamulla ja loppupäivästä. Jos ei kelpaa, niin kieltäydyt vainn jatkossa kuskaamasta. Ei hän jaksa kauaa kitistä.

Vierailija
145/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta keskustelu kokonaan. Jos ei tajua, ei tajua. Se siitä.

Minä en ottaisi edes rahasta kimppakyytiläistä säännölliseen kulkemiseen. Joskus toki kävisi, mutta haluan lähteä sillä hetkellä, kun minulle sopii ja palata, kun minulle sopii. Mennä sitä reittiä kuin haluan tai poiketa matkalla vaikka kampaajalle. Auton käyttämisen etu on juuri riippumattomuus. Jos haluan kulkea työmatkani orjallisesti aikataulun mukaan, kulkisin julkisilla.

Vierailija
146/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4/5

Tällaista työkaveriahan ei oikeasti ole edes olemassa, mutta aloitus sai mammat raivon valtaan :D

Kyllä näitä on. Minulla oli työkaveri, joka pyysi kyytiä usein. Ja vielä niin, että jouduin koukkaamaan eri reittiä. Koskaan ei tarjonnut mitään, koska olenhan itsekkin menossa melkein samaan suuntaan.

Onneksi vaihtoi työpaikkaa, koska alussa oli vain joskus ja en ajatellut, että satunnaisista pyytäisin mitään. Mutta kun tuli talvi, pyysi kyytiä joka päivä ja sitten olikin kiusallista pyytää maksua.

Olisi edes suklaarasian antanut jouluna kiitokseksi, ettei tarvinnut kävellä tai pyöräillä pakkasella, mutta ei.

Vierailija
147/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkat ovat omaa aikaani, kuljinpa omalla autolla, julkisilla tai vaikka polkupyörällä.

Luen, kuuntelen radiota tai äänikirjaa tai omia ajatuksiani.

En kyyditse kuin hätätilassa. Silloin pääsee ilmaiseksi.

Vierailija
148/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pyytäisi osallistumista bensakuluihin satunnaisista kuljetuksista välttämättä, jos itse olen menossa samaan paikkaan joka tapauksessa. Jos taas kuljettaisin aktiivisesti jotakuta, pyytäisin siinä vaiheessa jo korvausta.

Jos työkaverisi on ollut aina autoton, ei hän välttämättä ole koskaan joutunut kohtaamaan auton todellisia kuluja, joten ne voi hänelle yrittää pureskella auki. Lokille taas on aivan turha yrittää syöttää logiikkaa, kun hänellä on ihan oma logiikkansa.

Yleensä aina kuitenkin, jos joku pyytää kyytiä johonkin ja voin viedä, vastaan: "Jos maksat bensakulut". Yleensä tähän saa vastakysymyksen: "Paljonko se maksaisi kohteeseen nönnönnöö ja takaisin?" Lokki taas pyöräyttää lähinnä silmiään ja tuhisee tuohtuneena, mutta homman juju onkin, että se auto ei lähde pihasta, ennen kuin makususta on sovittu, mikäli kuljettaja maksun haluaa. Sähköautotkin syövät rahaa, vaikka sähkön hinta onkin huomattavasti pienempi, kuin bensan per ajettu kilometri ja joillain asemilla saa ladata sähköauton jopa ilmaiseksi. Sähköautokin kuluu ajettaessa ja siihen täytyy tehdä huoltoja ja sen lisäksi auton arvo romahtaa ensimmäisten vuosien aikana hurjasti per päivä, kuten kaikissa uusissa autoissa.

Voit yrittää myös selittää työkaverillesi, että olet hankkinut auton juuri siksi, että saisit nauttia omasta rauhasta työmatkalla ja se oma rauha ei toteudu, jos kyydissäsi on joku ja joudut vielä koukkaamaan hänen kauttaan aamulla ja loppupäivästä. Jos ei kelpaa, niin kieltäydyt vainn jatkossa kuskaamasta. Ei hän jaksa kauaa kitistä.

On minullekin kerrottu, ettei meidän asuminen maksa mitään kun ei ole enää asuntovelkaa eikä vuokraa. Omakotitalossa on ilmaista - tiedoksi vain. :D

Vierailija
149/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummin logiikalla voi muuttaa toisen asuntoon jos maksaa pulet sähköstä.

Saman verranhan omistaja maksaa yksinkin asuessaan.

Pummi virkistävälle pyöräilylle!

Bensakulu on murto.osa autoilun kuluista.

Kun pummaat niin tarjoudu maksamaan bensat niin ollaan edes vähän lähempänä todellisuutta.

Vierailija
150/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyytiläinen korvaa matkan luennoimalla matkan aikana autoilun typeryydestä ja haitallisuudesta. Arvokasta tietoa.

Vierailija
151/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö itsetuntoa sanoa ei, kiitos ja riittää lokkeilu. Jos ei, niin on aika itsetutkiskelun.

Parasiitti löytää aina heikoimman lenkin. Sen verran kannattaa kasvattaa selkärankaa ettet se ole sinä itse. Tällöin välttyy monelta muultakin harmilta.

Vierailija
152/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tuollainen mulkku työkaveri. Halusi vielä, että koukkaan lenkin ja haen hänet.

Laitoin hänelle tylysti tekstiviestin illalla, että tästä lähin ajan yksin töihin. Hän yritti länkyttää jotain vastausviestissä, mutta en reagoinut. Samoin seuraavana päivänä töissä. Jätin hänet huomiotta, hän suuttui, mutta ajan kanssa asia unohtui. Hänen kanssaan samassa autossa oleminen oli tuskaa, koska hän halusi jauhaa paskaa muista työkavereista ja asiakkaista. Hän tuli kyydissäni kolmisen kertaa, alle viikon kestin sitä haahkaa.

153/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, etsisin toisen kesätyöpaikan. Ja ystävyys olisi minun kohdalla tuossa kohtaa ohi.

Tällaisista ihmisistä kannattaa hankkiutua aina mahdollisimman äkkiä eroon. Säästyy monelta harmilta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
154/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin stressaisi tuo, että pitäisi olla aina lähtemässä kotiin heti töistä eikä voisi vaikka hoitaa omia asioita ensin, kun se työkaveri tulee kyytiin. En ikinä ottaisi ilmaiseksi kyytiin. 

Vierailija
155/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on itsetuntoa lokkeilla, niin pitää olla itsetuntoa sanoa ei. 

Vierailija
156/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on hän kyllä oikeassa siinä mielessä, että sä saat matkakulut takaisin verotuksessa joka tapauksessa. Sit taas, jos hän ilmoittaa ne myös vähennyksiin, niin toki pitäisi maksaakin. Helpompi ehkä ilmoittaa, että siirryt bussiin ilmaston vuoksi vaikka et sit siirtyisikään.

Matkakuluja EI SAA TAKAISIN VEROTUKSESSA, vaan matkakulut omavastuilla vähennettynä vähennetään verotettavasta tulosta. Käytännössä etu on siis matkakulujen määrää vastaavan palkan verojen osuus.

Huoh. Joo, kaikki tietää miten systeemi toimii, en ymmärrä tarvettasi tulla huutamaan. Muuttaako se pointtia jotenkin, että sanoo asian vääntämättä sitä rautalangasta?

Eivät tiedä.

Ihmiset puhuvat kilometrikorvauksista kun tarkoittavat työmatkojen verovähennysoikeutta.

Se, joka ei hae ko. vähennystä, (hämmästyttävän)usein kuvittelee, että 50km/suunta työmatkaa varten auton hankkiva ei menetä mitään, kun saa "kilometrikorvaukset".

Lievennän vähän kovia sanojani ap:n työkaverista, koska kesätyöstä ja nuorista on kyse.

Nuori ei aina osaa ajatella kuin omalta kannaltaan.

Mutta kyllä tällIaisia ihmisiä on ihan aikuisissa.

Vanha kyydinpummaajat-ketju näemmä on poistunut, kirjoitin siihen pitkän tarinan kaivinkoneyrittäjästä, joka ottaa alkoholisoituneen kaverinsa "Arskan" kaupunkireissulle mukaan.

Vierailija
157/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota ketään koskaan kyytiini. On oma rauha ja jos, niin jos sattuu onnettomuus. Jos kyytiläinen loukkaantuu, kuljettaja on vastuussa.

Vierailija
158/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö itsetuntoa sanoa ei, kiitos ja riittää lokkeilu. Jos ei, niin on aika itsetutkiskelun.

Parasiitti löytää aina heikoimman lenkin. Sen verran kannattaa kasvattaa selkärankaa ettet se ole sinä itse. Tällöin välttyy monelta muultakin harmilta.

Ei löydy itsetuntoa sanoa, ei. Otan vänkärin ja takapenkin pois ja sanon, että istu laattialla, tai mee takakonttiin 🤭😁🥴🤣

Vierailija
159/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repeäisin nauramaan jos joku ehdottais että ilmaiseksi kyyditsisin :D

Vierailija
160/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 vuotias jäteauton kuljettaja ja työmatka on 25km suuntaansa.

Myös minulla sama juttu, mutta työkaverini, sanotaan nyt vaikka Sepi niin monesti kuittaa maksun mm. Suuhoidolla ennen varikko ja se kyllä minulle passaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme