Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Jonkun pienen sovitun jakson voisin sitä tehdä, mutta ei jatkuvasti. Jos vaikka käytäisiin jotain samaa kurssia, joka kestää vain tietyn ajan. Silloin voisin ottaa kyytiläisen, mutta ilman muuta oletan, että hänkin osallistuu matkakuluihin, eli maksaa puolet polttoaineesta.
Koska eihän ole mitään järkeä siinä, että vain toinen maksaa matkakulut, toinen kulkee ilmaiseksi.
En keskustelisi tuon tasoisten ihmisten kanssa enkä ole missään tekemisissä. Niin yksinkertaista se on.
Mielestäni se jolla on jo kulkuneuvo on velvollinen ottamaan myös muita kyytiin jos kulkuneuvossa on tilaa. Tämän pitäisi olla itsestään selvyys.
Tyttärelläni oli mopoauto 15-17 -vuotiaana ja näistä lokkeilijoista puhuttiin monesti. Pojat, ihan kaikki, tarjosivat rahaa, jos jatkuvasti saivat kyytiä tai muuten vaan "ajeltiin". Tuntui, että jokainen poika ymmärsi, ettei mopoauto liiku ilmaiseksi sekään. Tytär sai meiltä 100 Euroa kuukausirahaa ja valtaosa meni polttoaineisiin. Hänellä oli harvoin varaa syödä siellä Mäkkärillä yms., jonne tyttökaverit halusi ja ostivat itselleen aterian ja tyttö katsoi kuivin suin vieressä, koska hänellä ei ollut siihen hamppariateriaan rahaa polttoainekulujen takia. Nämä samat tytöt aina soitteli ja pyysi kyytiä, halusivat pyöriä mukana kyydin toivossa jne. Kerran sai suunsa auki ja vaati yhdeltä 6kk:n jatkuvan kuskaamisen jälkeen rahaa. Tämä tyttö oli loukkaantunut ja jankkauksen jälkeen antanut 5 Euroa ja todennut vielä perään, että tässä sitten rahat myös tulevista ajeluista.
Sama jatkui ajokortin saatua ja auton. Siinä vaiheessa oli sen verran sisuuntunut, että kyytiä tarjoaa vain niille, jotka maksaa tai kuskaa takaisin. Satunnaisesti voi tehdä palveluksen muutenkin, mutta ei todellakaan hyppää enää autonrattiin maksamatta, kun sama tyyppi soittaa 10krt/kk jostain klo 20:30, että voitko tulla hakeen ja heittään kotiin. Kaveri on säilyneet, pari pummia kadonnut. Nyt on hyvä.
Ei vois piereskellä autossa rauhassa > en kyyditsis edes puolien bensojen hinnalla
Jollei työkaverisi ole huollettavasi niin olet hyväksikäytetty. Aja oma ajosi edes keskustelematta siivettäjän kanssa. Ystävyydestähän ei ole kysymys iilimadon kanssa.
Minulla oli tuollainen työkaveri. Ostin auton juuri työmatkoja varten ja hän halusi tulla tietenkin kyytiin, muttei koskaan maininnut sanallakaan maksamisesta. Viimein kun otin asian puheeksi, suuttui. Siihen loppui se kyyditys ja kaveruus sitten. Nuuka voi olla muttei käyttää toisia hyväksi sentään.
No sitten työkaveri alkaa käyttämään sitä bussia jos ei halua maksaa puolia bensoista. Näin yksinkertaista se on. Tuo puolethan on edullinen summa, voisit hyvinkin vaatia vielä korvausta auton muistakin kuluista.
Hauska ketju, ovat palstan mammat heränneet.
Ilman muuta matka puoliksi.
Minulla on kokemusta molemmista. Kuljin kyydillä jossa tämä toinen joutui poikkeamaan päätieltä huoltoaseman pihaan poimiakseen minut kyytiin ja peri siitä maksun. Toinen ajeli muutenkin minun kotini ohitse eikä perinyt mitään maksua. Ja heistä molemmat tarjosivat minulle kyytiä, kummaltakaan en sitä vaatinut
Henkilöauton kilometrikorvaus on 0.44€/km. Siitä puolet on kohtuullinen korvaus. Ei mikään auto kulje pelkällä polttoaineella.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläni oli mopoauto 15-17 -vuotiaana ja näistä lokkeilijoista puhuttiin monesti. Pojat, ihan kaikki, tarjosivat rahaa, jos jatkuvasti saivat kyytiä tai muuten vaan "ajeltiin". Tuntui, että jokainen poika ymmärsi, ettei mopoauto liiku ilmaiseksi sekään. Tytär sai meiltä 100 Euroa kuukausirahaa ja valtaosa meni polttoaineisiin. Hänellä oli harvoin varaa syödä siellä Mäkkärillä yms., jonne tyttökaverit halusi ja ostivat itselleen aterian ja tyttö katsoi kuivin suin vieressä, koska hänellä ei ollut siihen hamppariateriaan rahaa polttoainekulujen takia. Nämä samat tytöt aina soitteli ja pyysi kyytiä, halusivat pyöriä mukana kyydin toivossa jne. Kerran sai suunsa auki ja vaati yhdeltä 6kk:n jatkuvan kuskaamisen jälkeen rahaa. Tämä tyttö oli loukkaantunut ja jankkauksen jälkeen antanut 5 Euroa ja todennut vielä perään, että tässä sitten rahat myös tulevista ajeluista.
Sama jatkui ajokortin saatua ja auton. Siinä vaiheessa oli sen verran sisuuntunut, että kyytiä tarjoaa vain niille, jotka maksaa tai kuskaa takaisin. Satunnaisesti voi tehdä palveluksen muutenkin, mutta ei todellakaan hyppää enää autonrattiin maksamatta, kun sama tyyppi soittaa 10krt/kk jostain klo 20:30, että voitko tulla hakeen ja heittään kotiin. Kaveri on säilyneet, pari pummia kadonnut. Nyt on hyvä.
Samanlaisia kokemuksia omasta nuoruudesta kun p*llurallia ajettiin. Itse sai aina maksaa bensat, jotain sai vain jos jaksoi tarpeeksi kauan vinkua ja sitten oltiin myrtsejä. Silloin sen jotenkin ymmärsi, koska nuorilla ei juurikaan rahaa ollut, mutta sama meninki näyttää jatkuvan vielä aikuisillakin.
Päivittäisistä autokuluista tulee melkoinen miinus päivän palkkaan. Vaikka se verotuksessa huomioidaankin, niin tämä ei todellakaan kata kuluja, mitä tulee autosta vuoden aikana pelkän työn takia.
Lisäksi tulee päälle stressi, että auton tulee olla aina kunnossa ja jos vikaa tulee, niin korjata pitää mahdollisimman nopeasti. Talvella autoa pitää lämmittää, joten siihen menee sähköä ja monessa työpaikassa voi joutua maksamaan sähköpaikasta.
Vakuutus maksaa ja verot.
Millä oikeudella työkaveri ottaisi tästä ilmaisen hyödyn itselleen, joka on rahallisesti melkoinen.
Perustelu sillä, että toinen menee sinne kuitenkin, on ihan syvältä. Kimppakyyti toimii ehkä silloin, jos vuorotellaan viikottain toisten autoilla. Mutta monille ei tämäkään sovi juurikin sillä, mitä moni onkin täällä sanonut. Omia menoja voi olla töitten jälkeen eikä se kyytiläisen kanssa oikeen onnistu.
Itselläni on työmatkaa 30km/sivu. Aika harvoin pääsen ensinnäkin töistä heti kun pitäisi. Ja kun asutaan pienemmällä paikkakunnalla ja työpaikka kaupungissa, tulee usein käytyä asioilla töitten jälkeen. Samoin pari aikuista lasta asuu siellä, niin heidän luonaan tulee käytyä tai heidän kanssaan käydään kaupungilla jne.
Itse kulkisin kyllä mieluusti varsinkin talvella bussilla töissä, mutta meiltä ei mene busseja siihen aikaan, kun pitäisi olla töissä. Eka bussi tulee meiltä kaupunkiin, kun olen tehnyt jo 2 tuntia töitä..ja kesällä ei kulje yksikään bussi meiltä kaupunkiin.
Auto ei kuluta juuri yhtään enempään, vaikka olisi yksi ihminen enemmän kyydissä.
Työmatka kuitenkin on tehtävä, oli yksi ihminen enemmän kyydissä tai ei.
Yksi ihminen enemmän kyydissä ei ole sama asia kuin että ei olisi kyydissä. Siitä tulee lisää stressiä kuskille.
Kuski maksaa kaikki kulut, jotta auto olisi käyttökunnossa.
Tämä yksi ihminen enemmän kyydissä käyttää tätä valmiutta hyväkseen perustelemalla, että joku yksittäinen asia kuten polttoaineen kulutus tai matkan välttämättömyys poistaisi kuskin kaikki kulut autonsa toimintavalmiuden ylläpitämisestä.
Maksaminen puolet polttoaineen kuluista on MINIMI, mitä kohtuullisuuden nimissä voisi olettaa toisen tekevän ainakin säännöllisellä käytöllä. Yksittäistapauksissa voisi mennä esim. kaveruuden piikkiin tai jotain. Reilumpi laskentatapa olisi selvittää ajetut kilometrit koko auton käyttöiän ajalta ja jakaa sillä ne kaikki kustannukset mitä auton käytöstä on sinä aikana koitunut. Se on se todellinen kustannus per kilometri. Toki voisi käyttää myös jotain karkeaa arviointia esim. miten kilometrikorvauksia maksetaan työntekijälle oman autonsa käytöstä.
Käske kaverisi bussiin. Sillä luultavasti pääsee ilmaiseksi, koska kulkeehan se bussi sen matkan joka tapauksessa.
En ota ketään kyytiin vaikka kyytiläinen maksaisi kaikki kulut. Haluan tulla ja mennä miten haluan ihan itsekseni.
Silloin tällöin olisin valmis ottamaan kyytiin jonkun jos on tarvetta päästä samaan suuntaan johon olen itse menossa, veloituksetta. Mutta jatkuvasti en alkaisi kyyditsemään ilman että tämä ihminen osallistuisi kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se jolla on jo kulkuneuvo on velvollinen ottamaan myös muita kyytiin jos kulkuneuvossa on tilaa. Tämän pitäisi olla itsestään selvyys.
Ja kaikkien kenellä on asunto pitää ottaa muita ilmaiseksi asuntoonsa, NIh!
Ja päivällähän se omistaja on töissä joten ei meistä olisi mitään haittaa, yöksi saa tulla nukkumaan piharakennuksen.
Yllättävän hyvin otitte tämän provon vastaan
Minua on kyyditetty vuosi-kaksi harrastukseen ja takaisin. Asetelma oli päinvastainen: kyyditsijä tarjosi mulle kyytiä. Näin päin se toimii. Vaatimuksin ei toimi.