Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
Totta. Itse kuljin työkaverin kyydissä noin puoli vuotta 30km suuntaansa töihin kun olimme samassa vuorossa, eikä tullut mieleenkään tarjota rahaa eikä hän kehdannut kyllä pyytääkään, tosiaan kun saman matkan ajaa joka tapauksessa.
LOKKI!
Ei sinun ole kuskattava häntä ja jos kuskaat, niin voit kyydistä pyytää mitä haluat. Hänellä on bussivaihtoehto, jonka voi valita, jos toisen hinta on liian kallis. Olen niin epäsosiaalinen luonne, että en ottaisi kyytiin ainoatakaan niuhottajaa. Ajelkoon bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
Totta. Itse kuljin työkaverin kyydissä noin puoli vuotta 30km suuntaansa töihin kun olimme samassa vuorossa, eikä tullut mieleenkään tarjota rahaa eikä hän kehdannut kyllä pyytääkään, tosiaan kun saman matkan ajaa joka tapauksessa.
LOKKI!
Siis eikö oikeasti tullut mieleen edes kysyä, voisitko korvata kyytejä jotenkin? Puoli vuotta on pitkä aika kulkea kyydissä. Ja jos sinulla on ollut edes ajatus, että toinen ei kehdannut rahaa pyytää kyydistä, niin olet kyllä varmaan asiasta jotain ajatellut...Miten voi olla ihmisille niin vaikeaa sanoa, että vakituisesta kyydistä kyllä pitäisi jotain maksaa, kun kyse on kuskaajan ajankäytöstäkin ei pelkistä bensoista.
Vierailija kirjoitti:
työ kaverisi on oikeassa
moukkamaista edes esittää tollaista vaatimusta
Sama kuin menisi ilmaiseksi risteilylle kun laiva kulkee joka tapauksessa.
Ap kannataisi tehdä ilmoitus verottajalle. Käsitin, että kyse ei ole kimppakyydistä, koska vain auton omistaja kuljettaa ilman vastiketta.
Ja kyyditettävä ei maksa mitään, mutta vähentänee matkakulut? Hyödyn maksimointi.
Verottaja tekee sitten päätöksen annetuilla tiedoilla.
Itse en muuten kuskaisi, kyydissä istuva menköön omalla autolla tai bussilla.
Entäpä, jos auton ja bensat maksaakin työnantaja? Voiko silloin pyytää kyydistä korvausta työkaverilta?
Toinen tällainen autoedun omaava työkaveri kyyditsi mukisematta ja haki jopa kotoa, toinen keksi joka päivä jonkun tekosyyn, ettei olisi tarvinnut antaa kyytiä työkaverille. Ajoimme sitten peräkanaa saman matkan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä, jos auton ja bensat maksaakin työnantaja? Voiko silloin pyytää kyydistä korvausta työkaverilta?
Toinen tällainen autoedun omaava työkaveri kyyditsi mukisematta ja haki jopa kotoa, toinen keksi joka päivä jonkun tekosyyn, ettei olisi tarvinnut antaa kyytiä työkaverille. Ajoimme sitten peräkanaa saman matkan.
Jos työnantaja maksaa niin silloin työkaverin ei mun mielestä pidä maksaa mitään. Jos mulla on työkaveri kyydissä niin saan lisämatkustajasta vähän enemmän kuin normaalia kilometrikorvausta. Ei se paljon ole, mutta matka on sillä kuitattu.
Jos kilometrikorvausten mukaan laskisi ap: n tilanteen ja siitä laskisi puolet (ap maksaisi oman puolensa ja työkaveri omansa) niin summaksi tulisi työkaverin summaksi n.19e/päivä. Jos tästäkin vielä vähentäisi ihan reilusti, eli vaikka puoleen, olisi se 10e/päivä. Kuussa 200e. Ja liikaa on varmaan edelleen monen mielestä? (todellisten kulujen mukaan se olisi 400e/kk) Kuulostaahan se, mutta matkaa on 90km viitenä päivänä viikossa! Kyllä siinä bensaa kuluu ja auto myös. Ei tuota millään kahvipakettimuistamisella makseta. Bussi on sitten toinen vaihtoehto jos ei kelpaa.
Muuta sen luokse asumaan ilmaiseksi ja sano että maksat sinä siitä kampästäsi muutenkin ja ostat jääkaappiin ruokaa.
Ei verovähennys kata lähellekään kaikkia kuluja, mitä autosta tulee. Jotkut luulee, että verottaja maksaa kaiken. Ei maksa. Se verovähennys tarkoittaa sitä, että verotetttavan tulon määrä pienennetään omavastuun jälkeen, mutta suoraa tuloa se ei ole. Eikä verottaja mitään KORVAUKSIA maksa, vähennys on ihan eri asia.
Kilometritaksoja on erilaisia, esim työajoista laskutetaan firmalta n. o,43 €/km,
kilometrivähennys on 25 snt kilometri.
Kun tuo 0,43 on mitoitettu vastaamaan auton todellisia kustannuksia, jakaisin tämän matkustajien kesken, eli 22 snt kilometri. Saahan kaverikin vähentää julkisen liikenteen työmatkakulun.
Eihän kaverilla ole mitään subjektiivista oikeutta vapaamatkustukseen. Toki virkamiehet näin usein toimivat.
Kyllä oikein on jakaa tuo autokilometrin keskimääräinen kustannus pääluvun mukaan. Verratkoot hintaa vaikka taksiin.
Kenenkään ei pidä olla ilmainen taksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap kannataisi tehdä ilmoitus verottajalle. Käsitin, että kyse ei ole kimppakyydistä, koska vain auton omistaja kuljettaa ilman vastiketta.
Ja kyyditettävä ei maksa mitään, mutta vähentänee matkakulut? Hyödyn maksimointi.
Itse en muuten kuskaisi, kyydissä istuva menköön omalla autolla tai bussilla.
Tämä. Todennäköisesti ottaa korvaukset, ap voi ilmoittaa että on kulkenut hänen kyydillään maksutta.
Ap voisi kysyä asiaa työnantajalta. Jos hän suostuisi maksamaan palkkaa siltä ajalta, jolloin kuljettaa toista edunsaajaa töihin. Plus kilometrikorvaukset.
Työnantaja voi ehdottaa myös kuljettajan palkkaamista teidän käyttöönne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaveri saa maksaa sinunkin puolesta. Melko reilua. Koitapa hypätä jossain syrjemmällä taksiin ja jätä maksamatta kun se kuitenkin oli ajamassa keskustaan tolpalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla bussimatkojenkin pitäisi olla ilmaisia, koska ajaahan se bussi sen matkan aikataulun mukaan anyway, vaikka tyhjänä.
Ei ap:lla ole mitään velvollisuutta kyytsätä työkaveriaan, vaikka tämä maksaisi timanteilla joka matkan. Ap:n auto, ap:n säännöt.
Itse en missään tapauksessa antaisi koskaan kyytiä tuollaiselle lokille.
Hieno kommentti! Lokki on juuri oikea termi!
Oikein on, että yhteisiin kustannuksiin osallistutaan. Minimitasona voi käyttää aivan hyvin 45 snt/ kilometri. Mikä jaetaan autossa olevien pääluvun mukaan. Tuo taksa vastaa keskimääräistä autoilun kustannusta.
Tällöin kaikille kustannus on kohtuullinen.
Jos pääsisin vaikka Ferrarin kyytiin, maksaisin mielelläni vähintään 1 €:n kilometriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en muuten kuskaisi, kyydissä istuva menköön omalla autolla tai bussilla.Tämä. Todennäköisesti ottaa korvaukset, ap voi ilmoittaa että on kulkenut hänen kyydillään maksutta.
Noilla matkoilla ottaa varmasti matkavähennykset julkisten mukaan. Itsellä oli 42 km ja ajoin sen autolla mutta vähennykset tuli julkisten mukaan. Ne kyllä melko hyvin korvasivat omalla autolla ajon kun julkisillakaan ei päässyt suoraan töihin ilman paria eri kausilippua. Melkoinen lokki tuo "kaveri"
Kerrot yksinkertaisesti, että kyyti sinun autossasi maksaa X euroa/suunta. Bussimatkoissa hinnoittelu on samanlainen.
Älä sitoudu yhtään mihinkään muuhun, jottei synny mitään velvollisuutta kyydittämiseen silloin ja tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän verottaja olisi tästä mieltä?🤔 Tuohan on ylimääräistä tuloa,
Tuloa vastaan on sitten kulut.
Tosiasiassa kustannusten jakaminen on YHTEISIIN kustannuksiin osallistumista. Muussa tapauksessa kyse on vapaamatkustuksesta.
Jos täytän vaimon auton polttoaine tankin, onko tämäkin tuloa vaimolle?
Jos tankkaan tuttavani autoa, onko tämä tuloa?
Äärisosialistin mielestä on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet lokki! Lokkien lokki!
Minä kuljetin työkaveria iltavuoroista kotiinsa esimiehen pyynnöstä.
Okei matka-aika kotiini piteni puolisen tuntia. Oletin saavani bensakorvauksen tältä työkaverilta. No ei pennin hyrrää antanut. Jatkoin kesälomaan saakka tätä hyväntekeväisyyttä.
Loman jälkeen esimies kipitti luokseni, ja sanoi, että sinähän voit viedä tämän saman työkaverin taas niinkuin ennenkin iltavuoroista kotiinsa.
En epäröinyt hetkeäkään, vaan tokaisin, että EN TODELLAKAAN VIE!
Joku raja lokkeilulle pantava.