Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Hiukan solidaarisuutta nyt. Ei se auto kulu niin merkittävästi, jos siinä on toinenkin kyydissä mukana.
Ekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
Totta. Itse kuljin työkaverin kyydissä noin puoli vuotta 30km suuntaansa töihin kun olimme samassa vuorossa, eikä tullut mieleenkään tarjota rahaa eikä hän kehdannut kyllä pyytääkään, tosiaan kun saman matkan ajaa joka tapauksessa.
Olet lokki! Lokkien lokki!
…ttu näitä vihreitä ja kyytipelleilyjä, aaaaargh. ”Ei tietenkään mulla ole ajokorttia. Eikä tule. Ilmainen autokyyti kyllä kelpaa aina ja voisitko viedä mut Turkuun ja ikeaan ja vuokrata pakun että voit auttaa muutossa ja kyydeistä en koskaan tarjoa mitään vastineeksi. Edes kiitosta.” 👏🏻
Vierailija kirjoitti:
Hiukan solidaarisuutta nyt. Ei se auto kulu niin merkittävästi, jos siinä on toinenkin kyydissä mukana.
Sittenhän sinä voit autollasi kuljettaa kaikki ystävät ja kylänmiehet minne mielivätkään ja ihan omalla kustannuksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä, jos auton ja bensat maksaakin työnantaja? Voiko silloin pyytää kyydistä korvausta työkaverilta?
Toinen tällainen autoedun omaava työkaveri kyyditsi mukisematta ja haki jopa kotoa, toinen keksi joka päivä jonkun tekosyyn, ettei olisi tarvinnut antaa kyytiä työkaverille. Ajoimme sitten peräkanaa saman matkan.
Jos työnantaja maksaa niin silloin työkaverin ei mun mielestä pidä maksaa mitään. Jos mulla on työkaveri kyydissä niin saan lisämatkustajasta vähän enemmän kuin normaalia kilometrikorvausta. Ei se paljon ole, mutta matka on sillä kuitattu.
Jos kilometrikorvausten mukaan laskisi ap: n tilanteen ja siitä laskisi puolet (ap maksaisi oman puolensa ja työkaveri omansa) niin summaksi tulisi työkaverin summaksi n.19e/päivä. Jos tästäkin vielä vähentäisi ihan reilusti, eli vaikka puoleen, olisi se 10e/päivä. Kuussa 200e. Ja liikaa on varmaan edelleen monen mielestä? (todellisten kulujen mukaan se olisi 400e/kk) Kuulostaahan se, mutta matkaa on 90km viitenä päivänä viikossa! Kyllä siinä bensaa kuluu ja auto myös. Ei tuota millään kahvipakettimuistamisella makseta. Bussi on sitten toinen vaihtoehto jos ei kelpaa.
Työnantaja voi maksaa kilometrikorvausta vain työstä aiheutuneista matkoista, ei työpaikan ja työntekijän kodin välistä työmatkaa, jos toisin, työnantaja ilmoittaa sen veronalaiseksi matkakuluksi, josta jokatapauksessa saaja joutuu maksamaan veron eli tuossakin tapauksessa kuljettajalle tulee lisäkuluja, eikä ole ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan; sulla ei ole omaa autoa…?
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljetin työkaveria iltavuoroista kotiinsa esimiehen pyynnöstä.
Okei matka-aika kotiini piteni puolisen tuntia. Oletin saavani bensakorvauksen tältä työkaverilta. No ei pennin hyrrää antanut. Jatkoin kesälomaan saakka tätä hyväntekeväisyyttä.Loman jälkeen esimies kipitti luokseni, ja sanoi, että sinähän voit viedä tämän saman työkaverin taas niinkuin ennenkin iltavuoroista kotiinsa.
En epäröinyt hetkeäkään, vaan tokaisin, että EN TODELLAKAAN VIE!
Joku raja lokkeilulle pantava.
Sanoisin että sori, ei ole taksilupaa ja ilmaiseksi en kuskaile ketään. Luulisi että tapoihin kuuluisi edes tarjota bensarahaa mutta ei ole enää suomalaisetkaan rehellisten ja reilujen ihmisten kansa. Jokainen yrittää vedättää nykyään miten vaan pystyy, parempi kun ei kaveeraa kenenkään kanssa enempää kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Muuta sen luokse asumaan ilmaiseksi ja sano että maksat sinä siitä kampästäsi muutenkin ja ostat jääkaappiin ruokaa.
Tää oli paras :’D pliis ap, ehdota tätä ja katsotaan mitä tapahtuu, mwahahaa, haluaisin nähdä sen pellen tuohtuneen ilmeen.
Naurattaa kun luen näitä lokkien venkoiluja kuinka on velvollisuus kuljettaa ilmaiseksi. Jokainen auton omistaja saa ihan itse päättää ottaako mukaansa kyytiläisiä, varsinkin näitä röyhkeitä jotka yrittävät päsmäröidä ja lusmuilla. Se on ilmoitusluontoinen asia: joo, saat kyydin mutta ainoastaan korvausta vastaan, ja perjantaisin mulla on töiden jälkeen menoa joten silloin sun on palattava kotiin bussilla. Jos ei tykkää ehdoista niin menee sitten bussilla tai ostaa oman auton.
Tyypin narinasta päättelen että vaikka ap päättäisi suostua ilmaiseen kyyditykseen, tulisi eteen kohta uusia vaatimuksia ja lopulta ilmiriita ja välit poikki joka tapauksessa. Joten parempi olla jämäkkä heti alkuun ja jos välit katkeaa niin sitten katkeaa. Parempi kertarytinä kuin jatkuja kitinä.
Sulla menee bensakuluja sillä menis bussikuluja. Vapaamatkustaja, hyväksikäyttäjä paska. Potki pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei matka-aika kotiini piteni puolisen tuntia. Oletin saavani bensakorvauksen tältä työkaverilta. No ei pennin hyrrää antanut. Jatkoin kesälomaan saakka tätä hyväntekeväisyyttä.Loman jälkeen esimies kipitti luokseni, ja sanoi, että sinähän voit viedä tämän saman työkaverin taas niinkuin ennenkin iltavuoroista kotiinsa.
Joku raja lokkeilulle pantava.Sanoisin että sori, ei ole taksilupaa ja ilmaiseksi en kuskaile ketään. Luulisi että tapoihin kuuluisi edes tarjota bensarahaa mutta ei ole enää suomalaisetkaan rehellisten ja reilujen ihmisten kansa. Jokainen yrittää vedättää nykyään miten vaan pystyy, parempi kun ei kaveeraa kenenkään kanssa enempää kuin on pakko.
Ei ilman taksilupaa ja oikeastaan ei voi kuljettaa muita edes bensarahasta koska se on pimeää tuloa. Sääntösuomessa ei voi noin vaan antaa ja saada palveluksia ilmoittamatta verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun luen näitä lokkien venkoiluja kuinka on velvollisuus kuljettaa ilmaiseksi. Jokainen auton omistaja saa ihan itse päättää ottaako mukaansa kyytiläisiä, varsinkin näitä röyhkeitä jotka yrittävät päsmäröidä ja lusmuilla. Se on ilmoitusluontoinen asia: joo, saat kyydin mutta ainoastaan korvausta vastaan, ja perjantaisin mulla on töiden jälkeen menoa joten silloin sun on palattava kotiin bussilla. Jos ei tykkää ehdoista niin menee sitten bussilla tai ostaa oman auton.
Tyypin narinasta päättelen että vaikka ap päättäisi suostua ilmaiseen kyyditykseen, tulisi eteen kohta uusia vaatimuksia ja lopulta ilmiriita ja välit poikki joka tapauksessa. Joten parempi olla jämäkkä heti alkuun ja jos välit katkeaa niin sitten katkeaa. Parempi kertarytinä kuin jatkuja kitinä.
Juuri näin!
Hyvä kommentti!
Kaikenlisäksi keskustelussa on määritetty monta käypää hintaa, alkaen bensarahasta - päättyen todellisiin keskimääräisiin kilometrikustannuksiin ja siihen, et sopii, eli maksaa sovitun hinnan.
Sopimusvapaus!
Jos jättää taksimatkankin maksamatta, voi tulla putkareissu. Petoshan se on.
Vapaamatkustus on myös tuomittavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Hyvä kommentti!
Kaikenlisäksi keskustelussa on määritetty monta käypää hintaa, alkaen bensarahasta - päättyen todellisiin keskimääräisiin kilometrikustannuksiin ja siihen, et sopii, eli maksaa sovitun hinnan.
Sopimusvapaus!
Jos jättää taksimatkankin maksamatta, voi tulla putkareissu. Petoshan se on.
Vapaamatkustus on myös tuomittavaa!
Mutta kun MINULLA on oikeus. Ps. heitätkö mut elokapinoimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku raja lokkeilulle pantava.Sanoisin että sori, ei ole taksilupaa ja ilmaiseksi en kuskaile ketään. Luulisi että tapoihin kuuluisi edes tarjota bensarahaa mutta ei ole enää suomalaisetkaan rehellisten ja reilujen ihmisten kansa. Jokainen yrittää vedättää nykyään miten vaan pystyy, parempi kun ei kaveeraa kenenkään kanssa enempää kuin on pakko.
Ei ilman taksilupaa ja oikeastaan ei voi kuljettaa muita edes bensarahasta koska se on pimeää tuloa. Sääntösuomessa ei voi noin vaan antaa ja saada palveluksia ilmoittamatta verottajalle.
Jos ilmoitat tulosi ja menosi verottajalle, onko tällöin veronalainenkin tulo pimeetä tuloa?
Siipeily sillä perusteella että "teet kuitenkin" on sama asia kuin jättää velka maksamatta perusteella "laitat rahat säästöön kuitenkin"
Jos kuljetat työkaveria niin verottaja voi epäillä sinun saavan rahaa ja toimivan taksikuljettajana mistä seuraa taas veroseuraamuksia. Parempi kun työkaverisi menee bussilla tai vaikka pyöräilee työmatkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
Totta. Itse kuljin työkaverin kyydissä noin puoli vuotta 30km suuntaansa töihin kun olimme samassa vuorossa, eikä tullut mieleenkään tarjota rahaa eikä hän kehdannut kyllä pyytääkään, tosiaan kun saman matkan ajaa joka tapauksessa.
Vttun pummi
Mun työkaveri tulee toisinaan mun kyydissäni, enkä mistään yhden päivän kyydeistä ala heti vonkaamaan bensarahaa. Mulla siis sama matka kyseessä. Mutta jos useamman päivän viikossa kulkee kyydissäni, tai esimerkiksi kesälomien aikana kuljettiin monta viikkoa yhdessä, koska hänen normikyyti oli pois kuvioista niin kyllä hän ihan pyytämättäkin antoi minulle bensarahaa.
Mutta ei mulla tulisi mieleenkään vaatia mitään "puolet bensarahoista". Ensinnäkin sellainen on todella vaikeaa laskea ja toiseksi tosiaan ajaisin saman matkan joka tapauksessa, ilmankin häntä.
Annas kuule "potkut" työmatkalaisellesi. Jollei maksa, älä ota kyytiin.
Kyllä voi.
Jos työnantaja maksaa auton ja bensakulut, syntyy työntekijälle autoetu, josta työntekijä joutuu maksamaan verotusarvon eli ei se missään tapauksessa ole työntekijälle ilmainen, päinvastoin, moni on luopunut autoedusta sen kalleuden vuoksi.
Eli tässä autonkuljettaja on maksaja ja muut työkaverit vapaamatkustajia/lokkeja, jotka maksattavat työmatkansa kulut työkaverilla, joka maksaa autoedusta.