Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskin että tulen saamaan eläkettä 1150 e kuussa netto. Auto, omakotitalo ja talviasuttava mökki, missä peruslämö sähköllä

Vierailija
07.10.2021 |

Onnistuuko tuolla rahalla ylläpitää tuon kaiken?

Kokemuksia?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata noita eläkemääriä edes katella. Kaikki liikenevä vaan säästöön ja sen verran pääomatuloja et niillä +pääomaa järkevästi syömällä selviää.

Vierailija
22/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laskit eläkkeen?

Ainoastaan työeläkelaitoksen ote tai laskuri kertoo oikean arvion, mikäli huomioit myös tulevan ajan eläkkeen eikä pelkkää kertymää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asumiskuluista ja autoilun määrästä. Tunnen monia eläkeläisiä joilla tuon tasoinen eläke ja asuvat omakotitalossa ja omistavat auton mutta ei mökkiä. Mutta jos velaton mökki on niin menee sekin siinä sivussa kun jättää sähkölämmityksen pois, perinteinen mökki pärjää kylmiltään.

Vierailija
24/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä. Vaihda omakotitalo kerrostaloon tai myy mökki pois.

Tai, myy omakotitalo ja muuta talviasuttavaan mökkiin.

Vierailija
25/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä möisin omakotitalon ja muuttaisin talviasuttavaan mökkiin auton kans vaikka just eläke riittäisikin.

Ja kun sulta kunto loppuu eli menee jalat alta tai lähtee ajokortti, oot qusessa.

Ei ihmisen fyysinen jaksaminen vanhetessa parane.

Vierailija
26/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen eläke on Suomessa tuota luokkaa ja kyllä nuo näyttävät pärjäävän.

Mutta, jos omakotitalo on suuremmassa taajamassa ja kaukana mökistä, niin myy se ja osta 20.000 - 30.000 eurolla kerrostalo- tai rivariasunto mökkipaikkakunnalta tai ainakin aivan lähettyviltä. Mökillä voi puuhailla aivan tarpeeksi ja palata asuntoon silloin kun haluat vain olla.

Vierailija
27/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkikuntaan pääsee kirjoille niin, että vuokrat vaikka kuukaudeksi asunnon ja siirrät kirjat sinne (muuttoilmoitus). Sen jälkeen irtisanot asunnon, ja laitat vaikka poste restanteen osoitteen.

Jäät siis kirjoille tähän kuntaan, jossa viimeinen vakituisen asunnon osoite. Mökille ei yleensä voi virallisesti muuttaa. Laki ei kiellä kuitenkaan oleskelua oman kiinteistön alueella.

Vierailija
28/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mökille ilmalämpöpumppu niin säästät ainakin sen lämmityksessä

Vierailija
29/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nuo kaikki, jopa eläke 1150e. Olen ollut nyt muutaman vuoden eläkkeellä ja säästöjä kuluu. Aion myydä ok-talon ja mökin. Liika kuluja ja kuntooni nähden työlästä. En osta mitään omaksi. Autostakin voin ehkä luopua. Saamillani rahoilla matkustelen. Voin asua hotelissa tai muutoin vuokralla.

Ikääntyessä on tullut halu luopua kaikesta turhasta. Olenkin jo tehnyt niin sanotun kuolinsiivouksen. Myin torissa paljon tavaraa pois. Tavaroiden merkityksellisyys on hävinnyt ja uusia en huoli muutoin kuin pakolliset tavarat, jotka kulkee matkalaukussa. 

Vierailija
30/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on jatkossa liian kallis, kato vihreä siirtymä. Ala säästää jo nyt eläkepäivien varalle

Vierailija
31/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä möisin omakotitalon ja muuttaisin talviasuttavaan mökkiin auton kans vaikka just eläke riittäisikin.

Minä myisin omakotitalon ja ostaisin sillä rahalla kaksion missä pieni vastike. Sitten riittää helposti.

Vierailija
32/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, jos 1150€/kk riittää.

Vierailija
33/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset sekä taloa että talvimökkiä? Asu jommassa kummassa.

Vierailija
34/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu noin pienellä eläkkeellä sillä kaikki hinnat tulevat nousemaan pilviin. Ja entäs jos tulee isoja sairauskuluja niin budjettisi on  mitättömän pieni. Ruuan hinta on jo noussut ja nousee tulevaisuudessakin. 

Vierailija
35/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok-talo JA mökki.

Ei järkevää.

Talo pois ja muuta rivariin tai kerrostaloon.

Elä ainakaan tuota tee. Omakotitalo on parempi ja edullisempi kaikin puolin. Pelkkä putkiremppakin kerrostalossa maksaa lisää puolet asunnon hinnasta. Ja muitakin remontteja tuppaa olemaan vähän väliä millon mitäkin. Aina muutaman tuhat euroa lisää maksettavaa vähintään jokaisesta.

Vierailija
36/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki tai talo.

Vierailija
37/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olet pystynyt hankkimaan omatkotilon, talviasuttavan mökin ja auton tuloilla, joista kertyy vain tuo mainitsemasi eläke?

Voisiko ap olla perinyt nuo omilta vanhemmiltaan?

Vierailija
38/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nuo kaikki, jopa eläke 1150e. Olen ollut nyt muutaman vuoden eläkkeellä ja säästöjä kuluu. Aion myydä ok-talon ja mökin. Liika kuluja ja kuntooni nähden työlästä. En osta mitään omaksi. Autostakin voin ehkä luopua. Saamillani rahoilla matkustelen. Voin asua hotelissa tai muutoin vuokralla.

Ikääntyessä on tullut halu luopua kaikesta turhasta. Olenkin jo tehnyt niin sanotun kuolinsiivouksen. Myin torissa paljon tavaraa pois. Tavaroiden merkityksellisyys on hävinnyt ja uusia en huoli muutoin kuin pakolliset tavarat, jotka kulkee matkalaukussa. 

Minä luopuisin kaikesta muusta mutta en omakotitalosta ja kun se ei ole ylisuuri niin hyvin edullista asumista. Meitä ei kiinnosta matkustella vaan asumis mukavuus on kaikkein tärkeintä ettei tarvitse kärsiä mistään naapuri metelistä eikä herätä siihen öisin. Olemme itse rakentaneet tämän talomme. Ei olla kuolin siivousta tehty ja hyvin kammottavalta kuullostaa. Rakastan kotiani ja olen siihen kiintynyt. Minulla ei ole mitään lapsuuden kotia kuten puolisollani on. 

Vierailija
39/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala säästää nyt.

Vierailija
40/53 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ikääntyneiden pienipalkkaisten kannattaa miettiä, pysyäkö töissä vai jättäytyäkö työttämäksi, nimittäin työttömän eläke kompensoidaan lähes tasoihin.

Iso vääryys mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan