Koira ei ole "hän"
Kaikella kunnioituksella: älkää inhimillistäkö lemmikkejä. Lemmikit ovat tärkeitä perheenjäseniä, yksi joukosta. Mutta ne ovat "niitä" eikä "heitä".
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 'hän' vaatisi sen että kohde on ihminen? Mikä ihmisestä tekee niin suuren, mahtavan ja paremman 🤮
Entäs muut ihmisapinat?
Ihminen nyt vain on kaikista eläimistä älykkäin (vaikka aina ei uskoisi) ja on luomakunnan kruunu. Lemmikkien inhimillistäminen osoittaa jälleen ihmisen vieraantumista luonnosta.
Voin varmuudella sanoa, että koirani äo ylittää mm tähän keskusteluun osallistujien keskimääräisen äo:n usealla keskihajonnalla.
Koiria ja hevosia…ei olisi koskaan pitänyt antaa siannussijoiden käyttöön. Toki, mudasta voi nousta, siannussijan jälkeläinenkin.
Keskihajonnasta puhuu 22-26 vuotias henkilö. Siannussijasta puolestaan mieheksi syntynyt henkilö. Kyseessä on siis varmuudella 26-vuotias mies, jolla on tatuointi pohkeessa, vuokrakämppä Keravalla ja salikortti. Ja Tinder - jo neljättä vuotta.
Sukupuoli meni oikein, mikään muu ei. Taidat pitää siannussinnasta, mitäs turkuun kuuluu??
Meidän kissa ei ole ihminen, koirat ei ole ihmisiä, kyllä sen kaikki tietää. Silti kissani on tärkeä perheenjäsen ja paras ystäväni.
Hänellä on tunteet ja omanlaisensa persoonallisuus.
Kissani elämä on yhtä tärkeä kuin ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä se ap.tä liikuttaa, sanooko joku hän vai se koirasta? 😅
Niukasti elämää, rutkasti mielenterveysongelmaa. Sellaisia useimmat aloittajat nykyään.
Puhekielessä lemmikkieläimet on ”hän”, muut eläimet ”se” ja ihmiset ”se”. Kirjakielessä eläimet on ”se”, ihmiset ”hän”. Luulisi tämän olevan kaikille selvää?
Ensi tapaamisella sanon jo kohteliaisuudesta hän, niin lapsista kuin eläimistä, kun tutuiksi tullaan niin molemmat "se".
Mikä saa ihmisen inisemään ja kitisemään, jos toiset käyttävät lemmikistään hän, eikä se?
Mikä siinä ap:n per s että kutittaa?
En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoisuus lisää tutkimusten mukaan tarhaeläintenkin hyvinvointia, sitä on siis ihan hyvä lisätä mahdollisuuksien mukaan myös lemmikkieläinten eloon. Se ei tarkoita että koira määrää kaikesta, 'dominoi', "pyrkii johtajaksi" vaan että koiralla on uskallus, kyky ja mahdollisuus ilmaista itseään. Kokeva ja tunteva persoona.
Ihan erilaista inhimillistämistä kuin joku kynsien lakkaus, rattaissa kuljettaminen, ylipainoiseksi syöttäminen, tarpeettomien vaatteiden pukeminen.
Ihmillistäminen on myös ongelmallinen termi. Monilla muillakin eläimillä on ihmimillisiä piirteitä, joten ehkä niitä pitäisi alkaa kutsua eläimellisiksi piirteiksi. Suru, ilo, empatia..
Onko mielestäsi ihmisen ja koiran elämä suoraan verrattuna saman arvoisia? Mikään ei tue tällaista, ei lainsäädäntö, yhteiskuntajärjestys, yleinen käsitys, ei mikään. Kyse on subjektiivisesta inhimillistämisestä, jossa pikkulinnustakin tai pihan kastemadosta voi tulla lapselle tärkeä.
Oletteko nähneet variksia tai koiria vaikkapa pohtimassa suuria kysymyksiä, vaikka tätä nyt muodissa olevaa maailman pelastamista? Tai vaikka tekemässä yksinkertaista motoriikkaa tai havainnointia vaativia tehtäviä? Edes yksinkertaisia työkaluja osaa ihmisen lisäksi käyttää vain muutama eläinlaji.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nähneet variksia tai koiria vaikkapa pohtimassa suuria kysymyksiä, vaikka tätä nyt muodissa olevaa maailman pelastamista? Tai vaikka tekemässä yksinkertaista motoriikkaa tai havainnointia vaativia tehtäviä? Edes yksinkertaisia työkaluja osaa ihmisen lisäksi käyttää vain muutama eläinlaji.
Varislinnut osaavat ratkaista tehtäviä muokkaamalla käyttöönsä sopivia työkaluja. Työkalujen käyttö on eläinkunnassa yleistä, niiden valmistaminen harvinaisempaa muttei todellakaan tavatonta.
Päivitä tietosi, juntti.
Onkohan ne puhelinlangoilla istuneet varikset sittenkin olleet puhelinyhtiön hommissa? Hemmetti!
Mitä jumalolentoja nuo koirat nykyään oikein on; "Hänen palvelijansa", kun puhutaan omistajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varislinnut osaavat ratkaista tehtäviä muokkaamalla käyttöönsä sopivia työkaluja. Työkalujen käyttö on eläinkunnassa yleistä, niiden valmistaminen harvinaisempaa muttei todellakaan tavatonta.
Päivitä tietosi, juntti.
Päivitä ensin luetun ymmärtämisesti, eikä käytöstapojenkaan kertaus olisi pahitteeksi kun äidin neuvot ovat näköjään menneet ohi korvien. Tuossahan sanottiin että ihmisen lisäksi muutamat lajit eikä esim. lintuja ollut rajattu pois. Esim. muutamat linnut tai kädelliset käyttävät ja jopa valmistavat yksinkertaisia työkaluja mitä ei kiistettykään. Alkuperäinen kirjoitus oli vastine siihen, mitä joku edellä pohti mm. lapsen ja varisten yhtäläisyyksistä.
Varovasti huikkaan täältä välistä kysymyksen. Millaisia nämä varisten käytössä olleet työkalut ovat olleet ja kun eivät niitä ole itse valmistaneet, niin kenen maahantuomia/valmistamia työkalut ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraa häneksi nimittävät tunnistaa lenkillä siitä, että se koira ei ole todellakaan hanskassa, vaan koira vie ihmistä lenkille eikä toisinpäin. He ovat näitä, jotka kysyvät koiralta mielipiteitä, ja ilmeisesti odottavat niiden vastaavankin. Ja vielä muiden kuullen. :D :D
Kyllä me nauretaan vedet silmissä millaisia hänenkusettajia tuolla ulkona tulee vastaan! :D :D
Me? Kenestä puhut, kun sanot, että te nauratte? Eli sinulla on koira kurissa ja nuhteessa? Kävisikö egon päälle, jos koira olisikin "hän"?
He nauraa koiransa kanssa, ok?
Kyllä jokainen saa antaa mille tahansa elolliselle tai elottomalle oman merkityksensä. Sulle koira voi olla esineeseen verrattava se, jollekkin toiselle mitä rakkain hän. Et sinä sitä ap päätä, mikä kellekkin on merkityksellistä ja tärkeää.
Kaledonianvarikset valmistavat työkaluja, ja niillä on myös kulttuureita, kun työkalut ovat erilaisia.
Semmoisesta lemmikistä olisikin helpompi sanoa "hän", kuin jostain koirasta. Mutta kyllä se on se silti.
Ite arvostan nii paljon enemmän eläimiä kun tuollasia ylimielisiä ihmisiä. Älä sä tuu mulle sanomaa miten mun tarvii puhua. Mä saan sanoa "hän" vaikka villasukalle jos mua huvittaa. Eläimet vois mun puolesta saada vielä paljon enemmänkin arvostusta ja kunnon kohtelua. Jotkut ihmiset taas sen sijaan sais painua sanonko minne.....
Älä sie siel konentele minnuu kirjoitti:
Ite arvostan nii paljon enemmän eläimiä kun tuollasia ylimielisiä ihmisiä. Älä sä tuu mulle sanomaa miten mun tarvii puhua. Mä saan sanoa "hän" vaikka villasukalle jos mua huvittaa. Eläimet vois mun puolesta saada vielä paljon enemmänkin arvostusta ja kunnon kohtelua. Jotkut ihmiset taas sen sijaan sais painua sanonko minne.....
Luehan ihan ensimmäinen ketjun viesti ajatuksella. Vaikuttaa siltä, että ap:n aloitus koski tietyn sanan käyttöä, ei arvostusta.
Ei se nyt maailmoja mullistavaa,ole,mutta kalskahtaa oudolta korvaan.Meidän koiramme on meille todella rakas,mutta ei tulisi mieleen käyttää sanaa hän koirasta,kuulostaisi suorastaan koomiselta.