Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seitsemän veljestä on maailman tylsin kirja

Vierailija
07.10.2021 |

En ymmärrä miksi se on nostettu sellaiseen asemaan kun sen juoni ja kerronta ovat aivan ankeita, ei ihme että se aikanaan tyrmättiin. Mielestäni sitä on vain keinotekoisesti markkinoitu todella tärkeänä teoksena vaikka missään muualla se olisi päässyt millekään kustantajalle.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiven Veljekset olivat aikaansa edellä ja viitoittivat tietä realismille.

Rehevä ilmaisu, tavallisen kansan kuvaus ja veljesten itsenäiset päätökset oman elämäisensä suhteen eivät ilahduttaneet kansallisromantikkoja ja suomalaisuudesta rakennettua ihanteellista kuvaa.

Ahlqvist oli kateellinen Kiven saavutuksista. Ehkä hän olisi itse halunnut olla sen ensimmäisen suuren suomalaisen teoksen kirjoittaja. Kiven "virhe" oli se, että hän noudatti omaa luovuuttaan ja loi kirjallista kieltään ja kansankuvausta itse piittaamatta ajan auktoriteettien kaavailuista. Kiven romaani myös jakoi mielipiteitä,  mutta Ahlqvistilla oli valtaa.

Kiven teoksen teilaaminen oli niin turhaa, koska A:n oma työnsä ja sen tulokset kielitieteilijänä ovat mahtavat. Kaunokirjailijana hän on tienraivaajia ja hyvin ansioitunut toki, muuta mieluummin luen Kiveä. :D

Ahlquistillakin oli syynsä ja tavoitteensa.  Kiven tietoista halua rikkoa silloista atmosfääriä en ole itse voinut todeta parista lukemastani elämäkerrasta, joten ehkä se oli sitä puhdasta kirjallista luovuutta.  

Vierailija
42/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoluin Seitsemää veljestä kouluaikaan, ei todellakaan lähtenyt. Pitäisi yrittää nyt aikuisiällä uudestaan.

Luulen, että se ei yksinkertaisesti sovi siihen ikävaiheeseen. Siis luulen, en tiedä, koska mähän en ole lukenut Seitsemää veljestä. Näin aikuisiällä on herännyt kuitenkin kiinnostus. Nimittäin ostin lapsilleni Mauri Kunnaksen Kivi-sovituksen Seitsemän koiraveljestä, ja se on aivan mainio! Kieli on aivan uskomatonta. En vain ole muistanut lainata seiskaveikkaa kirjastosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän uskon suomalaisten olleen 1800-luvulla sentyylisiä kuin Kivi kirjoitti ja kuvasi kuin näiden suomenruotsalaisten kirkasotsaiset kuvaukset rahvaastakin, puhumattakaan parempiosaisista.

Vierailija
44/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä lukukokemus. Ei kannata arvostella, jos ei jaksa lukea ajatuksen kanssa. Kuinkahan moni nuori ihminen nykyään edes jaksaa lukea muuta kuin sitä, mitä netistä ja näytöltä näkyy tai kuulokkeista kuuluu.

Vierailija
45/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän veljestä on kyllä minunkin mielestäni kypsemmän ikäisen ihmisen luettavaa pikemminkin kuin jonkun kouluikäisen. Pahimmillaan tappaa lapsen ja nuoren lukuinnostuksen sen pakkolukeminen.

Vierailija
46/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän veljestä on kyllä minunkin mielestäni kypsemmän ikäisen ihmisen luettavaa pikemminkin kuin jonkun kouluikäisen. Pahimmillaan tappaa lapsen ja nuoren lukuinnostuksen sen pakkolukeminen.

Siksi kannattaakin tarjoilla lapselle tuo tässäkin ketjussa mainuttu Seitsemän koiraveljestä!

Vierailija
47/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhakantainen suomi on kiehtovaa luettavaa. Se on hieno mauste Seitsemässä veljeksessä!

Vierailija
48/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pakkoluettaminen - varsinkin määrättyjen kirjojen pakkoluettaminen - on mielestäni karhunpalvelus kirjallisuudelle. Itse sain pahat ennakkoluulot juuri Seitsemää veljestä kohtaan kun sitä tankattiin koulussa. Muistan miettineeni, että tämähän on ihan karmeaa sontaa enkä tajunnut mitään. Ja tämä vielä jossakin yläasteella. Tuntematon sotilas on kuulemma nuoremmille samanlainen kokemus, he pitävät sitä ihan karmeana teoksena.

Olisi parempi jos nuoret saisivat valita itse mitä lukevat. kunhan lukevat jotakin. En tiedä onko nykyään näin, toivottavasti. Kyllä se kirjallisuudesta innostunut nuori aikanaan löytää sitten ne klassikotkin, mutta pakottamalla ei tule hyviä tuloksia.

Vierailija
49/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kivi oli moraalisesti kehnohko..."

Eli oli kirjailija-ainesta...

Jos nyt tällä tasolla arvostellaan, niin A:lla ei ollut kuppaa,  rakensi uransa aviottomasta lapsesta opillisen tien huipulle, eikä kuukahtanut hulluna loisena surkeassa mökissä.  Kivellä oli tämä kaikki, mutta myös teos josta silloinen suomalainen rahvaskansa saattoi  tunnisaa itseään, ja eliitti vastaavasti pöyristyä. Eikä  pidä unohtaa Kiven rakastettuja runojakaan.

Vierailija
50/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pakkoluettaminen - varsinkin määrättyjen kirjojen pakkoluettaminen - on mielestäni karhunpalvelus kirjallisuudelle. Itse sain pahat ennakkoluulot juuri Seitsemää veljestä kohtaan kun sitä tankattiin koulussa. Muistan miettineeni, että tämähän on ihan karmeaa sontaa enkä tajunnut mitään. Ja tämä vielä jossakin yläasteella. Tuntematon sotilas on kuulemma nuoremmille samanlainen kokemus, he pitävät sitä ihan karmeana teoksena.

Olisi parempi jos nuoret saisivat valita itse mitä lukevat. kunhan lukevat jotakin. En tiedä onko nykyään näin, toivottavasti. Kyllä se kirjallisuudesta innostunut nuori aikanaan löytää sitten ne klassikotkin, mutta pakottamalla ei tule hyviä tuloksia.

Ilmeisesti tuo pakkoluettaminen ei kuitenkaan kuulu opetussuunnitelmaan, koska mä en ole itse lukenut kotimaisista klassikoista koulussa muuta kuin Nummisuutarit? Ei Tuntematonta, ei Seitsemää veljestä.

Olen innokkaana lukijana samaa mieltä kanssasi. Klassikoista voisi lukea tekstipätkiä ja tutustua niihin muuten, mutta ikäkauteen nähden vaikeiden ja pitkien teosten lukeminen ei palvele kovin monia oppilaita. Niihin katkelmiin voisi sitten paneutua huolellisemmin. Näinhän joidenkin kirjojen kanssa varmasti toimitaankin. Sitten, jos luetaan oikeasti joku kirja, valitaan sellainen, joka mahtuu nuorten käsityskykyyn.

Vierailija
51/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksis Kiven luontokuvaus on aivan mahtavaa ja veljekset mainioita tyyppejä. Tykkään.

Kirkkaana kaarteli heidän päällänsä syyskuun taivas, raikas koillinen hongistossa hymisi, ja korvessa, kuivan kuusen kyljessä, nakutteli punaharjainen, keltasilmäinen tikka, ja välistä helähteli hänen kileä ja kaunis äänensä.

Vierailija
52/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Klassikot on hyvä käsitellä, että lapset tietävät ja tuntevat historiaansa. Sitä kautta kiinnostus voi syttyä myöhemmin, kuten itselleni kävi.

Jos kaiken saa tehdä, miten itse haluaa, ei opi mitään. Meillä ainakin oli niitä oman kirjan päiviäkin. Ei se klassikoilta ole pois.

Vierailija
53/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteet varmaankin toimisivat paremmin kuin kokonaisten teosten pakkolukeminen. Lasten ja nuorten mielenkiinnon kohteet kun taatusti ovat ihan muualla, niin pakkolukeminen voi karkottaa lopullisesti kirjojen äärestä pikemminkin kuin kannustaa niiden lukemiseen. Karhunpalvelus!

Vierailija
54/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aleksis Kiven luontokuvaus on aivan mahtavaa ja veljekset mainioita tyyppejä. Tykkään.

Kirkkaana kaarteli heidän päällänsä syyskuun taivas, raikas koillinen hongistossa hymisi, ja korvessa, kuivan kuusen kyljessä, nakutteli punaharjainen, keltasilmäinen tikka, ja välistä helähteli hänen kileä ja kaunis äänensä.

Hienoa tekstiä. Tosin voin kuvitella miten tämä ei ole uponnut yhtään tosikko ja kiusaaja-Ahlqvistin päähän ja siellä on savu noussut korvista.

Vierailija
55/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se myytti ei tainnut pitää paikkaansa, että A Kivi olisi Adlercreutzien avioton jälkeläinen, siis tämän nykyisen kansanedustajan suvun? Tätä pidettiin aikanaan varmana, jopa Adlercreutzit itse myönsivät tämän olevan mahdollista, mutta testattiinko tämä DNA:lla ja todettiin paikkansapitämättömäksi? Kiven suku, tai siis Stenvallit, olivat tuolla Adlercreutzien kartanolla töissä ja tekemisissä jo 1700-luvulla, siitä siis huhut. 

Vierailija
56/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se myytti ei tainnut pitää paikkaansa, että A Kivi olisi Adlercreutzien avioton jälkeläinen, siis tämän nykyisen kansanedustajan suvun? Tätä pidettiin aikanaan varmana, jopa Adlercreutzit itse myönsivät tämän olevan mahdollista, mutta testattiinko tämä DNA:lla ja todettiin paikkansapitämättömäksi? Kiven suku, tai siis Stenvallit, olivat tuolla Adlercreutzien kartanolla töissä ja tekemisissä jo 1700-luvulla, siitä siis huhut. 

Tai siis ei A Kivi, vaan hänen isoisänsä tai jotakin.

Vierailija
57/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10768853

Yle selvitti asian DNA-testeillä. Ei ollu Kivi Adlercreutzien jälkeläinen!

Vierailija
58/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan jopa harmi, olisi ollut mielenkiintoinen lisä tarinaan! Ja varmaan olisi sopinut Adlercreutzeillekin: "joo, olihan esi-isällä se joku avioliiton ulkopuolinen juttu, josta sattumalta jalostui Suomen kansalliskirjailija. Semmoista se on kun on hyvät geenit" :D

Vierailija
59/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan jopa harmi, olisi ollut mielenkiintoinen lisä tarinaan! Ja varmaan olisi sopinut Adlercreutzeillekin: "joo, olihan esi-isällä se joku avioliiton ulkopuolinen juttu, josta sattumalta jalostui Suomen kansalliskirjailija. Semmoista se on kun on hyvät geenit" :D

Nämä tarinat isyyden pohdinnoista ovat ihan mielenkiintoisia. Esim. sellainen legenda on olemassa, että Stalin olisi ollut maantieteilijä ja tutkimusmatkailija Nikolai Przewalski (jonka mukaan on nimetty mongolialainen villihevonen przewalskinhevonen).

Vierailija
60/84 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa tästä mieleen Jari Halosen ohjaama Aleksis Kiven elämä -elokuva. Muistaako muut? Se Aleksis Kiven hahmo oli siinä niin herkullisen outo. 

(Nyt on muuten pakko tunnustaa, että mulla on mennyt sekaisin tämän kyseisen elokuvan ohjannut Jari Halonen sekä dokumentaristi Arto Halonen. Luulin, että ovat sama ihminen...)

Helppo pitää erillään, toinen ei heitellyt p*skaa jumalan teatterissa. Onneksi kaveri ei raahannut minua tuohon esitykseen.