Seitsemän veljestä on maailman tylsin kirja
En ymmärrä miksi se on nostettu sellaiseen asemaan kun sen juoni ja kerronta ovat aivan ankeita, ei ihme että se aikanaan tyrmättiin. Mielestäni sitä on vain keinotekoisesti markkinoitu todella tärkeänä teoksena vaikka missään muualla se olisi päässyt millekään kustantajalle.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se myytti ei tainnut pitää paikkaansa, että A Kivi olisi Adlercreutzien avioton jälkeläinen, siis tämän nykyisen kansanedustajan suvun? Tätä pidettiin aikanaan varmana, jopa Adlercreutzit itse myönsivät tämän olevan mahdollista, mutta testattiinko tämä DNA:lla ja todettiin paikkansapitämättömäksi? Kiven suku, tai siis Stenvallit, olivat tuolla Adlercreutzien kartanolla töissä ja tekemisissä jo 1700-luvulla, siitä siis huhut.
https://yle.fi/uutiset/3-10768853
Yle selvitti asian DNA-testeillä. Ei ollu Kivi Adlercreutzien jälkeläinen!
Tavallaan jopa harmi, olisi ollut mielenkiintoinen lisä tarinaan! Ja varmaan olisi sopinut Adlercreutzeillekin: "joo, olihan esi-isällä se joku avioliiton ulkopuolinen juttu, josta sattumalta jalostui Suomen kansalliskirjailija. Semmoista se on kun on hyvät geenit" :D
Nämä tarinat isyyden pohdinnoista ovat ihan mielenkiintoisia. Esim. sellainen legenda on olemassa, että Stalin olisi ollut maantieteilijä ja tutkimusmatkailija Nikolai Przewalski (jonka mukaan on nimetty mongolialainen villihevonen przewalskinhevonen).
Ja Persianlahden sodan aikaan 1990 spekuloitiin, että Saddam voisi olla Stalinin jälkeläinen. Tätä kai ihan puoliksi vakavissaan pohdittiin ja arvioitiin, olisiko Stalin voinut käydä 30-luvulla matkalla tuollapäin. Tulokseksi tuli, että ei, mutta olihan se tavallaan hurja ajatus.
Eikä, multa on mennyt tuo täysin ohi :D
Et ole tainnut kovin monia kirjoja lukea, jos tuo on kaikista tylsin.
Minuun ei ole Kafka koskaan oikein uponnut. Koulussa muut ryhmän jäsenet halusivat lukea lyhyimmän kirjan, mitä listasta löytyy, joten heidän päätöksellään luettiin sitten joku Kafkan kirja.
Vierailija kirjoitti:
"Kivi oli moraalisesti kehnohko..."
Eli oli kirjailija-ainesta...
On henkilöitä, jotka saattavat kirjoittaa kirjan ja sitten on kirjailijoita. Jälkimmäisissä on sama vika kuin heissä, jotka hulluuttaan identifioituvat taiteilijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kivi oli moraalisesti kehnohko..."
Eli oli kirjailija-ainesta...
Jos nyt tällä tasolla arvostellaan, niin A:lla ei ollut kuppaa, rakensi uransa aviottomasta lapsesta opillisen tien huipulle, eikä kuukahtanut hulluna loisena surkeassa mökissä. Kivellä oli tämä kaikki, mutta myös teos josta silloinen suomalainen rahvaskansa saattoi tunnisaa itseään, ja eliitti vastaavasti pöyristyä. Eikä pidä unohtaa Kiven rakastettuja runojakaan.
Päätyi kuitenkin mykäksi runkkariksi, Lapinlahteen teljetyksi ja myöhemmin holhotuksi kylähulluksi. Lisää tällaisia
Tämä ei nyt tähän aiheeseen liity mutta sohaisen nyt kirjallista ampiaispesää sanomalla että minusta Väinö Linnan "Tuntematon sotilas" ei ole ollenkaan niin hyvä kuin esimerkiksi Pentti Haanpään "Korpisotaa" ja "Yhdeksän miehen saappaat". Ne ovat jääneet liian vähällä huomiolle vaikka ovat todella hienoja teoksia. 334
Meidän kolme lasta joutui tekemään seitsemästä veljeksestä ja häräntappoaseesta esitelmät. Kumpikin oli heidän mielestään äärettömän tylsä.
Ai niin, kaksi jotka kävi lukion, teki esitelmän myös lukiossa seitsemästä veljestä.
En itsekkään ymmärtänyt tällaista pakkoluetuttamista kirjoista, jotka eivät auenneet siinä iässä. Itsekkin olen 70- luvulla jo tankannut seitsemää veljestä. Toinen, joka jäi mieleen, oli Lauri Viidan runot. En ymmärtänyt niistä mitään 13 vuotiaana, mutta niin vain pidin luokan edessä niistä esitelmän.
Lukuinnostus ei onneksi kuollut tuohon pakkoluetuttamiseen
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme lasta joutui tekemään seitsemästä veljeksestä ja häräntappoaseesta esitelmät. Kumpikin oli heidän mielestään äärettömän tylsä.
Ai niin, kaksi jotka kävi lukion, teki esitelmän myös lukiossa seitsemästä veljestä.
En itsekkään ymmärtänyt tällaista pakkoluetuttamista kirjoista, jotka eivät auenneet siinä iässä. Itsekkin olen 70- luvulla jo tankannut seitsemää veljestä. Toinen, joka jäi mieleen, oli Lauri Viidan runot. En ymmärtänyt niistä mitään 13 vuotiaana, mutta niin vain pidin luokan edessä niistä esitelmän.Lukuinnostus ei onneksi kuollut tuohon pakkoluetuttamiseen
Tuolla tuhotaan suomen kieli vaikka yritetään päinvastaista, kun sen käyttöä assosioidaan puuklassikoihin samalla kun populaarikulttuuri on englanniksi.
Seitsemän veljestä on mehevä kirja. Luen aina uudestaan ja aina ihastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt tähän aiheeseen liity mutta sohaisen nyt kirjallista ampiaispesää sanomalla että minusta Väinö Linnan "Tuntematon sotilas" ei ole ollenkaan niin hyvä kuin esimerkiksi Pentti Haanpään "Korpisotaa" ja "Yhdeksän miehen saappaat". Ne ovat jääneet liian vähällä huomiolle vaikka ovat todella hienoja teoksia. 334
Näitä on vähän huono vertailla, molemmat ovat hienoja teoksia. Mutta Tuntemattoman ansiot ovat paitsi kirjassa itsessään, myös vähän samassa kuin Kiven veljekset olivat: ne järisyttivät vallitsevaa käsitystä ja olivat omalla tavallaan jyrkkää realismia. Tämä ei aikalaisia miellyttänyt.
Nuo Haanpään teokset ovat upeita, mutta hänen parhaansa ovat "Kenttä ja kasarmi", joka kertoi realismia 20-luvun Suomen armeijasta ja sen hulluudesta. Seurauksena hänet suljettiin kirjallisten piirien ulkopuolelle (vrt Kivi), häntä arvosteltiin ja kuitattiin kommunistiksi. Se oli ajaa hänet hulluksi, mikä oli kai tarkoituskin, olihan hän loukannut eliitin tuntoja kertomalla mielettömästä simputuksesta ja muusta, mitä tuon ajan armeijassa asevelvolliset kokivat. Toinen hieno romaani oli Noitaympyrä, joka kertoi pula-ajan Suomesta ja oli "arveluttava". Se kirjoitettiin 30-luvulla, mutta julkaisiin vasta 50-luvulla. Olen sen lukenut ja hämmästellyt sen tarkkanäköisyyttä ja raakaa ironiaa. Haanpää oli alansa mestari.
Vierailija kirjoitti:
Lue Leo Tolstoin sota ja rauha.
Onhan se aika viipyilevä, mutta mä ajattelen usein sen henkilöhahmoja, etenkin Bolkonskeja.
Vierailija kirjoitti:
Luettu on. Tolstoi oli Väinö Linnan idoli. Niin kuin Aleksis Kivikin.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa tästä mieleen Jari Halosen ohjaama Aleksis Kiven elämä -elokuva. Muistaako muut? Se Aleksis Kiven hahmo oli siinä niin herkullisen outo.
(Nyt on muuten pakko tunnustaa, että mulla on mennyt sekaisin tämän kyseisen elokuvan ohjannut Jari Halonen sekä dokumentaristi Arto Halonen. Luulin, että ovat sama ihminen...)
Argh, sama täällä. Oon kans luullut heitä samaksi ihmiseksi. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettu on. Tolstoi oli Väinö Linnan idoli. Niin kuin Aleksis Kivikin.
Mä luulen, että luen joskus Sodan ja rauhan toistamiseenkin. Siinä on niin monta juttua, joihin haluan palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa tästä mieleen Jari Halosen ohjaama Aleksis Kiven elämä -elokuva. Muistaako muut? Se Aleksis Kiven hahmo oli siinä niin herkullisen outo.
(Nyt on muuten pakko tunnustaa, että mulla on mennyt sekaisin tämän kyseisen elokuvan ohjannut Jari Halonen sekä dokumentaristi Arto Halonen. Luulin, että ovat sama ihminen...)
Argh, sama täällä. Oon kans luullut heitä samaksi ihmiseksi. 🙂
Haha, en siis ole ainoa! Mulle oli siis Jari Halonen tuttu tapaus, ja sitten kun olen katsonut noita Arto Halosen dokkareita, ajattelin, että tää on nyt se Jumalan teatteri -tyyppi. Arto Halonen on monessa dokumentissaan itse kertojaäänenä, ja olin ihan sitä mieltä, että kyllä tää on nyt se Jumalan teatteri -tyyppi. Ja tämän hahmon nimi oli siis mielessäni Arto Halonen. Kun äsken katsoin tietoja tuosta Aleksis Kiven elämä -elokuvasta, pöyristyin, että onko ohjaajan nimi väärin. Ei ollut... Heh.
Niin retkeili vastakkain kaksi kummaa matkuetta
Kiroili ja toreili tuikealla äänellä
Tämä elämän retkutus käy laatuun
Heitä jo tuimuuden äkeys naamastasi
Viha puuskutteli kuitenkin hänen rinnassansa vielä
Oli tuossa eukkoa Laurin akassa
Tämä kiusa paistutti eukon sappea yhä enemmän ja enemmän
Ystävykset heräsivät kivistelevällä päällä
Niin he katselivat takaisin olleisiin päiviin
jotenkin lyhyen jäntterä varreltansa myös
Tässäpä muutamia melko kuvaavia ilmaisuja kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä on aloitajan esimerkki jännittävästä kirjasta?
Varmaan jonkun maahantunkeutujan kirja missä haukutaan sivistyneitä suomalaisia.
Tuntematon Sotilas vielä tylsempi
Ja Persianlahden sodan aikaan 1990 spekuloitiin, että Saddam voisi olla Stalinin jälkeläinen. Tätä kai ihan puoliksi vakavissaan pohdittiin ja arvioitiin, olisiko Stalin voinut käydä 30-luvulla matkalla tuollapäin. Tulokseksi tuli, että ei, mutta olihan se tavallaan hurja ajatus.