Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työtön, brändää itsesi" - mutta miten?

Vierailija
07.10.2021 |

Työnhakukursseilla olen usein kuullut, että työnhakijan olisi brändättävä itsensä. Kukaan ei kuitenkaan ole kertonut, miten tämä tehdään, tai edes, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Wikipedian mukaan "brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. -- Brändi on tuotteen tai palvelun sisällön tai identiteetin eräänlainen yhteenveto, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä".

Ymmärrän jotenkuten sen, että työuran aikana itsestään voi tehdä laajalti tunnetun tuotteen, mutta miten kummassa minun, pelkistetyllä lomakehaulla töihin pyrkivän pitkäaikaistyöttömän ja kahdensadantuhannen muun työttömän brändit mahtuvat tähän maahan ja erottuvat toisistaan?

Kommentit (339)

Vierailija
101/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus! Täällä taas tyypit vetää tämän keskustelun ihan läskiksi. Tässä muutama asiallinen vinkki:

Brändääminen tarkoittaa sitä, että teet itsestäsi jonkun tietyn asian/alan ammattilaisen. Tämä voi alasta riippuen syntyä lukuisalla eri tavalla. Yksi hyvä tapa on avata omat kotisivut, jonne tuottaa omaan alaan ja osaamiseen liittyvää OMAA sisältöä SÄÄNNÖLLISESTI. Brändiä voi myös kehittää osallistumalla AKTIVIISESTI keskusteluihin LinkedInissä omaa ammattialaa sivuavissa ryhmissä. Ideana on tuoda potentiaalisten työnantajien tietoon, mitä osaa ja miksi on siinä hyvä, mitä osaa. Vähentää siis riskiä väärästä rekrytoinnista.

Olisiko antaa linkkiä jonkun kaupankassahenkilön, rekkakuskin tai maatalouslomittajan omille kotisivuille, joille on tuotettu OMAA sisältöä SÄÄNNÖLLISESTI?

Miten muuten kannattaisi toimia, jollei halua omaa uraansa ja työelämäänsä kaikkien netinkäyttäjien katseltavaksi?

Se on ihan ymmärrettävää, että korkeastikoulutetut asiantuntijat, joilla jo pidempää uraa takana, rakentavat brändiä, mutta brändäyksen tyrkyttäminen ns tavallisille duunareille tai vähän kokemusta omaaville generalisteille on keinotekoista. Itse olen koulutukseltani tusinatradenomi ja työkokemus ruohonjuuritason täälläkin mainitusta copypastetuksesta. Ei siitä paljon sisältöä saa omille kotisivuille enkä edes koe olevani millään "alalla" jonka keskusteluihin voisin osallistua. Ja kyllä minäkin olen brändikurssin käynyt!

Katsoin tuossa juuri työpaikkaa, jonka palkkaus oli luokkaa 500-700 euroa kuussa tunneista riippuen. Ja ilmoituksen mukaan silti olisi pitänyt JANOTA myyntityötä ja olla niin kovin INNOSTUNUT siitä että hukkaa aikaansa tuollaisten ropojen takia. Olisikohan sinne edes päässyt ilman itsehehkutusta?

Vierailija
102/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisiköhän hyvin, jos hakisi samanlaisella hakemuksella kuin mitä noi ilmoitukset on?

Nälkäinen ammattilainen janoaa näköalapaikkaa vahvan brändin omaavasta yrityksestä, eli juuri Teiltä!

Taustaltani olen sekä DI että KTM ja olen tehnyt haastavaa ja mielenkiintoista työtä asiakaskokemuksen parissa. Tulen kaikkiin asiakaskohtaamisiin viitta hulmuten ja elän työlle.

Palkkatoiveeni on kilpailukykyinen.

Luulen, että lukija kohauttaisi kulmiaan ja siirtäisi hakemuksen ei-pinoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitsi, pitkästä aikaa nauroin, kiitos!!

T. Kuuttakymppiä käyvä työtön, jonka pesukone hajosi tänään.

104/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työtön nyt yhtäkkiä brändää itsensä?

Kaupantätinä 15 vuotta ollut, niin laittaako instagramiin jotain ruokakauppajuttuja?

Tuohan on hyvä idea. Eli laittas jotain sellaista, jolla vakuuttaa työnantajan siitä, että on kiinnostunut omasta alastaan. Voisit pitää vaikka ruokablogia!

Olen törmännyt esim. juristiin, jolla oli FB:n kansikuvana alastonkuva itsestään. Valokuvaajaan, joka blogissaan kertoi itsensä viiltelystä.

Miksei ihmiset ymmärrä ihan yksinkertaisia asioita siitä, miten antaa itsestään oikeanlainen vaikutelma?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
105/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman osaamisen kertominen ja sen osoittaminen, miten se sopii haettavaan työhön ei ole brändäämistä. Ärsyttää aivan hirveästi tällainen jargon. Työntekijä tai hänen tietonsa, taitonsa ja osaamisensa ei ole tuote, jota pitäisi brändätä tai myydä. 

Vierailija
106/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työtön nyt yhtäkkiä brändää itsensä?

Kaupantätinä 15 vuotta ollut, niin laittaako instagramiin jotain ruokakauppajuttuja?

Tuohan on hyvä idea. Eli laittas jotain sellaista, jolla vakuuttaa työnantajan siitä, että on kiinnostunut omasta alastaan. Voisit pitää vaikka ruokablogia!

Olen törmännyt esim. juristiin, jolla oli FB:n kansikuvana alastonkuva itsestään. Valokuvaajaan, joka blogissaan kertoi itsensä viiltelystä.

Miksei ihmiset ymmärrä ihan yksinkertaisia asioita siitä, miten antaa itsestään oikeanlainen vaikutelma?

Erikoinen ajatus sekin, että kaikki elämä fb:tä myöten pitäisi pyhittää vain työelämässä näyttelemiselle. Miksi esim malliharrastusta tai mielenterveysongelmia ei saisi missään nostaa esiin, jos ne aiheet kokee tärkeäksi? Elämä yhtä työtä ja työuran promotointia.

Vierailija
107/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tympääntyneet saikutteleviin ja palkankorotusta mankuviin hapannaamoihin? Tässä olisi teille työntekijä joka ei nyrpistä nenää nollatuntisopimukselle eikä pelkää näyttää kynsiään tessin minimillä. Kiinnostuitko? Klikkaa tästä!

Vierailija
108/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että aletaan kimpassa vastustaa tätä omabrandäyksen aatetta. Koska on aina oksettava ajatus että jokaisen ihmisen pitäisi olla pieni terhakka yritys.

Vierailija
109/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tasan palkkaa sen enempää brändättyä työtöntä kuin tavallistakaan työtöntä. Kunhan jauhavat p a s k a a kuten aina.

Vierailija
110/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paras paskanpuhuja saa paikan?

Ihan näin työssä olevana kyselen.

Näin se näyttäis olevan mitä olen qivusta meidänkin firman rekrytointeja katsellut. Fake it 'til you make it vai miten se meni. Osa lähtee maitojunalla takaisin,mutta yllättävän moni sinnittelee ja pystyy esittämään, että osaa yhtä sun toista moneen suuntaan ja voi vasta useamman vuoden kuluttua paljastua, ettei henkilö ole itse tehnytkään niitä asioita mitä on väittänyt tehneensä.

Siinä onnistuu paremmin, jos on vähän isompi yritys.

Tästä muistuu mieleen kun mua ehdotettiin laittamaan hakemukseen "välttävä" espanjankielentaito, kyllä minä kahveeta osaan tilata ja kiittää:)  siis espanjalla.

Vierailija
111/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tarkastan työssä ollessani oman CV:n joka vuosi ja aina kun tulee jotain päivitettävää. Meidän työnanataja vaatii CV:n ajan tasalla pitämistä myös sisäistä rekrytointia varten. Brändäystä on vaikka omien vahvuuksien ja osaamisen esittäminen.

Tää on oikeasti todella hyödyllistä. Kannattaa tehdä vähän muistiinpanoja omista töistä, projekteista ja saavutuksista. Jos on kymmenenkin vuotta samassa firmassa töissä ja tekee vaan niitä töitään vailla huolta huomisesta ja sitten yhtäkkiä huomaakin olevansa työtön työnhakija, niin ei sitä välttämättä ihan jaksa muistaa mitä kaikkea on tullut tehtyä ja saavutettua viimeisen 10 vuoden aikana.

Olen törmännyt sellaiseenkin insinööriin, joka oli niin pitkään samalla työnantajalla että kun hän joutui työttömäksi, hänen edellinen CV:nsä oli korpulla (jonnet ei muista). No ehkä se korpulla oleva CV ei muutenkaan olisi ollut hyvä pohja nykyaikaisessa työnahaussa, mutta kuitenkin. Vaikka kuinka olisi hyvä ja kiva työpaikka, on ihan hyvä pitää tiedot omasta osaamisestaan ajan tasalla ja CV myös. Sitä CV:tä voi tarvita sellaisessakin tilanteessa, jos joku headhunter ottaa yhteyttä. 

Vierailija
112/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Entäs jos ei ole mitään projekteja tai saavutuksia, vaan tasaisen tappavaa rutiinia vuodesta toiseen?

Vierailija
113/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Headhunter? 🤣🤣🤣🤣 nyt mennään taas sinne ihan eri todellisuuteen kuin missä me tavispallerot työttömyyksinemme ryvemme.

Vierailija
114/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä sidosryhmiltäsi ja esimieheltäsi suositus suoraan Linkedin profiiliisi.

Hyi. Minulta on joskus pyydetty suositusta, ja se oli äärimmäisen kiusallinen tilanne. En halua saattaa muita kokemaan samaa.

Englannissa ei saada "työtodistuksia", vaan saadaan ns. suosituskirje siltä pomolta jonka alaisena olet ennen työskennellyt. Niihin kirjataan työntekijän hyvät puolet, jos niitä ei juuri ole, niin suositus on lyhyehkö:).  Nekin ovat kai jokin brandi..

Silti parempi kun pomot ne tekee, suomalainen ainakin on huono kehumaan itseään.  Se kun on ohut viiva, koska menee yli.

Vierailija
115/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänlaista brändäystä Ismolta, being super excitted.

Vierailija
116/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri haki anonyyminä aloittaen hakemuksen että huonoin puoleni on se, ettette tiedä kuka olen.

Listasi sit työpaikat, koulutukset ja kurssit ja kirjoitteli muuta jargonia. Pääsi neljänteen hakemaansa paikkaan ja kaikissa haastatteluihin. 😂

Vierailija
117/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri tuollaisen brändäyskurssin. Voisin jeesata sua enemmänkin, jos siihen olisi joku väylä. Mutta tiivistettynä, sun pitäisi miettiä että mikä erottaa sinut muista hakijoista. Mittakaavan voi itse miettiä – Suomen positiivisin konttorirotta kuulostaa aika utopistiselta (ja pelottavalta), mutta Talimäen ainoa kattotyöt taitava remonttimies on jo ihan eri juttu.

Et välttämättä näe itse omia parhaita puoliasi, niinkuin muut. Ehkä voisit kysyä tuttavapiiriltäsi?

Vierailija
118/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Nykyään elämme kieroutuneessa maailmassa, jossa ns. liika paljastelu (henkinen tai fyysinen) saattaa jopa kannattaa. En tykkää tästä, mutta näin on ajat.

Vierailija
119/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät, jos haluatte nauraa (tai itkeä), kannattaa kurkata tämä ammattilaisen kirjoittama eetos. Tässä on kaikki mahdolliset kliseet liittyen työnhakuun. Kamoon. Millainen on "elämän mittainen salkku". On kyllä silkkaa hoosiannaa osaamismatkoineen.

"Osaamismatkan aikana opiskelijat pohtivat lähtökohtiaan, omaa osaamistaan ja muuta ammatillista kasvuaan sekä osaamismatkan aikana tapahtuvaa osaamisen kehittymistä niin opinnoissa, työpaikalla tapahtuvana oppimisena kuin vapaa-ajalla ja muussa elämässä. He tuottavat osaamissalkkuun materiaalia omalla tavallaan esimerkiksi kirjoittaen, kuvittaen, piirtäen tai videoilla".

Mieti nyt kun haet työpaikkaa ja sinulla on nippu omia kirjoitelmia ja tekemisiä töherryksiä. Kerran työvoimakoulutuksessa kyllä törmäsin erääseen kaveriin joka oli kirjoittamassa omaa kirjaa. Voin sanoa että hänen henkilöbrändinsä oli hyvin mielenkiintoinen.

Jep. Piirrokset mukaan ensi kerralla. Ei haittaa, vaikka et hakisi graafikon tai kuvittajan työtä. :)

Vierailija
120/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjusta, onnellisesti työkyvyttömyyseläkkeellä joten saan huokaista helpotuksesta.

Kuitenkin ihanaa huumoria ja asiaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi