"Työtön, brändää itsesi" - mutta miten?
Työnhakukursseilla olen usein kuullut, että työnhakijan olisi brändättävä itsensä. Kukaan ei kuitenkaan ole kertonut, miten tämä tehdään, tai edes, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Wikipedian mukaan "brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. -- Brändi on tuotteen tai palvelun sisällön tai identiteetin eräänlainen yhteenveto, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä".
Ymmärrän jotenkuten sen, että työuran aikana itsestään voi tehdä laajalti tunnetun tuotteen, mutta miten kummassa minun, pelkistetyllä lomakehaulla töihin pyrkivän pitkäaikaistyöttömän ja kahdensadantuhannen muun työttömän brändit mahtuvat tähän maahan ja erottuvat toisistaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väittääkö tuo yksi, että jos jään nyt yt-neuvotteluissa työttömäksi operatiivisen johtajan työstäni, minun pitää myydä puolen miljoonan euron taloni ja merkkivaatteeni? Ei kiitos.
Tottakai jossain vaiheessa kyllä, jos sinulla ei ole varaa elintasoosi. Kai olet fiksu ja laittanut säästöön pahan päivän varalle? Vai ajatteletko että veroista kustannetaan elintasosi? Mitä ihmettä.
Totta kai on säästössä. Ihmettelen vain tuota oletusta, että työtön = pitkäaikaistyötön joka elää kädestä suuhun. Suurin osa työttömistä on työtön alle 3 kk. Jos puhutte pitkäaikaistyöttömistä, puhukaa sillä nimellä älkääkä niputtako kaikkia saman termin alle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa jokaisessa hakemuksessa tai työkkärin tapaamisessa, että CIA, FBI, KGB tai SUPO on ottanut sinut erityistarkkailuun. bvonusta saa kun kerrot niiden tahojen salakuuntelevan sinua. Se on erityistaitosi. Saat näin helposti viettää lokoisia kotoilupäiviä. Tukipäätökset saa kerrallan 6-12 kk eteenpäin, eikä kukaan enää häiritse rauhaasi.
Tämä ketju on tarkoitettu työn hakijoille, ei sen välttelijöille.
Tässä brändätään kokemuksen ja järkähtämättömän itseluottamuksen voimin, vaikka oikoluku jäikin hoitamatta.
Ap
“Monipuolisten tehtävieni, kokemukseni, sitoutumiseni ja motivaationi tarkastusviraston työhön ja johtamiseen, katson tuntevani tarkastusviraston historian ja nykyisyyden. Nämä ovat käsitykseni mukaan tärkeimmät edellytykset tarkastusviraston onnistuneelle johtamiselle tuleva pääjohtajan tehtävässä erityisesti kuluneen vuoden tapahtumien takia. Tästä syystä haen pääjohtajan tehtävää, joka painottuu toimikauden alussa sisäisen toiminnan kehittämiseen sekä erityisesti tavoitteiden luomiseen koko henkilöstölle.”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a9e75037-63f9-40bd-8934-327bad8b1…
Vierailija kirjoitti:
Tässä brändätään kokemuksen ja järkähtämättömän itseluottamuksen voimin, vaikka oikoluku jäikin hoitamatta.
Ap
“Monipuolisten tehtävieni, kokemukseni, sitoutumiseni ja motivaationi tarkastusviraston työhön ja johtamiseen, katson tuntevani tarkastusviraston historian ja nykyisyyden. Nämä ovat käsitykseni mukaan tärkeimmät edellytykset tarkastusviraston onnistuneelle johtamiselle tuleva pääjohtajan tehtävässä erityisesti kuluneen vuoden tapahtumien takia. Tästä syystä haen pääjohtajan tehtävää, joka painottuu toimikauden alussa sisäisen toiminnan kehittämiseen sekä erityisesti tavoitteiden luomiseen koko henkilöstölle.”
Liian pitkä. Ei jaksa lukea. Luin kuitenkin, mutta kuulostaa ihan pärseen nuolemiselle ja sitä en arvosta. Minuun ei uppoaisi. Ei tuo laisinkaan esille omaa persoonaa. Itselleni persoonalla on valtavasti merkitystä. CV:ssä pitää olla jokin mielenkiintoinen juttu, joka herättää huomiota ja joka saa kiinnostumaan niin paljon, että haluan nähdä livenä. Alani tosin on ihan eri, joten voi olla toki, että tuollainen esittely iskee kyseisessä toimenkuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Liian pitkä. Ei jaksa lukea. Luin kuitenkin, mutta kuulostaa ihan pärseen nuolemiselle ja sitä en arvosta. Minuun ei uppoaisi. Ei tuo laisinkaan esille omaa persoonaa. Itselleni persoonalla on valtavasti merkitystä. CV:ssä pitää olla jokin mielenkiintoinen juttu, joka herättää huomiota ja joka saa kiinnostumaan niin paljon, että haluan nähdä livenä. Alani tosin on ihan eri, joten voi olla toki, että tuollainen esittely iskee kyseisessä toimenkuvassa.
Tuossa on hakemuksesta vain se osa, joka oli kopioitavissa lehden sivulla.
Olen aiemmin maininnut työllistymiskurssit, joilla olen viilannut omaani ja muiden ansioluetteloita ja hakemuksia. Niiden teksti on täsmälleen samanlaista kuin herra Koirasella. Minun mielestäni uuvuttavaa kaikille osapuolille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen brändännyt itseni työskentelemällä lähes 30 vuotta Suomen suurimmissa yrityksissä vaativissa tehtävissä. Aina on pyydetty töihin ja palkkaan on voinut vaikuttaa.
En brändää enkä pelleile. Jos suorittavan tason hommaan ei kelpaa ilman tuollaista, olkoot ilman.
Luulin pitkään olevani jotenkin viallinen tai huono ihminen, kun en saanut töitä, vaikka oli suosittelijaa ja erittäin hyvää työtodistusta jne. Kuvittelin lopuksi olevani tyhmä- niin tyhmä itseasiassa, että menin älykkyystestiin. Sen mukaan olen ihan tarpeeksi älykäs (pikkaisen yli keskiverron) hakemaan ja tekemään töitä. Vika ei siis ollutkaan minussa, vaan nykymaailman sekopäisessä työelämässä.
voihan sitä brändätä esimerkiksi tekemällä siistimmän cv:n ja luetella ne yksinkertaiset asiat hienommilla tyhjänpäiväisillä termeillä ja varmasti oikeasti pääsee helpommin töihin...
...sitten tullaan taas siihen että pitääkö väkisin esittää jotain muuta mitä on että pääsee töihin ja aika naurettavaa että on tullut normaalia antaa itsestään väärä kuva
Vierailija kirjoitti:
voihan sitä brändätä esimerkiksi tekemällä siistimmän cv:n ja luetella ne yksinkertaiset asiat hienommilla tyhjänpäiväisillä termeillä ja varmasti oikeasti pääsee helpommin töihin...
Auts, olen juuri tekemässä tuota! Mieluummin tekisin mitä vain työtä. Vaikka sitä parjattua puhelinmyyntiä. Saisi sentään liioitella työnantajan käskystä vain.
Työnhausta on tullut ihme teatteria, molemmin puolin. Työnantajatkin liioittelevat kiinnostavia haasteita ja kilpailukykyisiä etuja, joita heillä muka on tarjolla, vaikka ihan sitä samaa perusduunia se on, ja sellaisena kyllä minulle kelpaisi.
työttömän brändäämiseen soveltuvat:
https://www.alko.fi/tuotteet/762708/Laitilan-Br-ndy-Long-Drink-6-pack-t…
ja
https://www.alko.fi/tuotteet/909494/Tronnes-Napoleon-muovipullo/
Vierailija kirjoitti:
...sitten tullaan taas siihen että pitääkö väkisin esittää jotain muuta mitä on että pääsee töihin ja aika naurettavaa että on tullut normaalia antaa itsestään väärä kuva
Tämäpä juuri kun on vielä niitäkin ihmisiä jotka eivät halua valehdella, suurennella ja muokata totuutta. Voivat olla hyviä työntekijöitä, ahkeria ja rehellisiä. Mutta kusetus ei vaan innosta.
Jos ei saa työtä sillä mitä on, niin ei se brändääminen auta. Jos auttaa, niin sitten menee jo yrittäjän piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa työtä sillä mitä on, niin ei se brändääminen auta. Jos auttaa, niin sitten menee jo yrittäjän piikkiin.
Entäpä, jos brändäisi parantamalla osaamistaan? Ei pelkkää tyhjää mainospuhetta, vaan lisää ammattitaitoa
Minä brändään istumalla kotona ja odottamalla soittoa työnantajilta 2500€+ tarjouksella. Olenhan sentään työtön maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri kun on vielä niitäkin ihmisiä jotka eivät halua valehdella, suurennella ja muokata totuutta. Voivat olla hyviä työntekijöitä, ahkeria ja rehellisiä. Mutta kusetus ei vaan innosta.
Joo ei kiinnosta kusetus tai muutenkaan esittää muuta kuin mitä olen. Mieluummin olen työtön kun alan luomaan itselleni toista persoonallisuutta, ilmeisesti nykyihmisen pitäisi olla töihin päästäkseen jakomielinen.
Suurin ongelma se, että firmat tuntuvat palkkaavan mieluummin sellaisen, joka vaihtaa työpaikkaa, kuin sellaisen joka on ollut työttämänä. Näyttäähän se aina paremmalta firman henkilöstölehdessäkin, että "Pate siirtyi meille Valiolta", kuin se, että "Pate on ollut tätä ennen viisi vuotta työttömänä".
656 kirjoitti:
Suurin ongelma se, että firmat tuntuvat palkkaavan mieluummin sellaisen, joka vaihtaa työpaikkaa, kuin sellaisen joka on ollut työttämänä. Näyttäähän se aina paremmalta firman henkilöstölehdessäkin, että "Pate siirtyi meille Valiolta", kuin se, että "Pate on ollut tätä ennen viisi vuotta työttömänä".
Suomalainen koulutettu ja työkokemusta omaava työtön ei kelpaa mutta täysin ilman työkokemusta tai koulutusta oleva "raketti-insinööri" etelän maista?
Vierailija kirjoitti:
656 kirjoitti:
Suomalainen koulutettu ja työkokemusta omaava työtön ei kelpaa mutta täysin ilman työkokemusta tai koulutusta oleva "raketti-insinööri" etelän maista?
"Kelpaa?"
Ihmisen pitää olla nykyään hieman jakomielitautinen että pärjää ja menestyy elämässään. Työmarkkinoille pitää olla tietynlainen käytös ja omat tavat, jotka ei sitten päde alkuunsakaan taas ihmissuhde markkinoilla. Koita siinä sitten luovia niiden kahden eri persoonan kanssa.
Ei ole ihmiselo helppoa jos aikoo menestyä molemmilla saroilla?