Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Työtön, brändää itsesi" - mutta miten?

Vierailija
07.10.2021 |

Työnhakukursseilla olen usein kuullut, että työnhakijan olisi brändättävä itsensä. Kukaan ei kuitenkaan ole kertonut, miten tämä tehdään, tai edes, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Wikipedian mukaan "brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. -- Brändi on tuotteen tai palvelun sisällön tai identiteetin eräänlainen yhteenveto, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä".

Ymmärrän jotenkuten sen, että työuran aikana itsestään voi tehdä laajalti tunnetun tuotteen, mutta miten kummassa minun, pelkistetyllä lomakehaulla töihin pyrkivän pitkäaikaistyöttömän ja kahdensadantuhannen muun työttömän brändit mahtuvat tähän maahan ja erottuvat toisistaan?

Kommentit (339)

Vierailija
21/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä se brändin "myynti." taito sekin! Hyvä brändi on turha, jos munaat sen markkinoinnissa.

Vierailija
22/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap, mitit mikä sinussa on sellaista, jolla tahtoisit maailmaa ilahduttaa? Ja sitten mietit, mihin yhdistämällä sen teet siitä vielä suuremman ilon aiheen. Se on brändisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös palkata konsultin, jos varaa.

Vierailija
24/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö on tärkeä. Ellet ole huoliteltu, et ole uskottava. Laita ulkonäkö kuntoon (mutta älä liioittele).

Vierailija
25/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli paras paskanpuhuja saa paikan?

Ihan näin työssä olevana kyselen.

Näin se näyttäis olevan mitä olen qivusta meidänkin firman rekrytointeja katsellut. Fake it 'til you make it vai miten se meni. Osa lähtee maitojunalla takaisin,mutta yllättävän moni sinnittelee ja pystyy esittämään, että osaa yhtä sun toista moneen suuntaan ja voi vasta useamman vuoden kuluttua paljastua, ettei henkilö ole itse tehnytkään niitä asioita mitä on väittänyt tehneensä.

Siinä onnistuu paremmin, jos on vähän isompi yritys.

Vierailija
26/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi olla selvillä siitä, mitkä ovat hänen taitonsa ja vahvuutensa. Vaikka ei olisi edes tutkintoa/ammattia. Eli se kannattaa miettiä jo itsensä vuoksi, vaikka ei brändiksi asti hyödyntäisi.

Vierailija
27/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa liemessä keitetty.

Vierailija
28/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paras paskanpuhuja saa paikan?

Ihan näin työssä olevana kyselen.

Näin se näyttäis olevan mitä olen qivusta meidänkin firman rekrytointeja katsellut. Fake it 'til you make it vai miten se meni. Osa lähtee maitojunalla takaisin,mutta yllättävän moni sinnittelee ja pystyy esittämään, että osaa yhtä sun toista moneen suuntaan ja voi vasta useamman vuoden kuluttua paljastua, ettei henkilö ole itse tehnytkään niitä asioita mitä on väittänyt tehneensä.

Siinä onnistuu paremmin, jos on vähän isompi yritys.

On työyhteisöjä, joissa rekrytointitaidot ovat pielessä ja se heijastuu koko firman menestykseen. Toisaalta, jos firmaan kasautuu "näyttelijöitä", he saattavat tulla toimeen keskenään; "näyttelijät" eivät vaadi muiltakaan kovin paljon. On harmoninen yhteisö, jossa vastuuta ei tarvitse ottaa edes esimiehen, ellei ihan pakko lopulta. Saa palkata tyyppejä omien ehkä kummallistenkin mieltymysten perusteella ja näytellä, ettei tiennyt palkatun feikkaavan monta vuotta...

Vierailija
29/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi aloittaa kolmen minuutin hissipuheella. Tilanteessa kun tilanteessa pystyt kiteyttämään osaamisesi ja työhistoriasi tuohon kolmeen minuuttiin.

Teillä päin on aika korkeita taloja kun hissipuhekin kestää 3 minuuttia. Minä kyllä pidän maksimipituutena 40sek-1min.

Vierailija
30/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin puhuttiin reittä pitkin ylentyneistä, nykyisin käytetään sanaa 'brändäys'

Vierailija
31/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa liemessä keitetty.

Kuulostaa ylikypsältä. Lihakset irtoo luista... "Hänelle vain sattuu asioita - liemiä, happoja sun muita." 

Vierailija
32/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön moniosaaja ja taitava tiimipelaaja. Luonteeltani olen sosiaalinen tyyppi ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. En pelkää tarttua uusiin.

Siinäpä näin aluksi sitä brändiä.

Vierailija
33/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein brändäyskurssilla itsestäni Master Copypaster -brändin, koska olen tehnyt kuolettavan tylsiä copypastetöitä toimistossa. Se on mun vahvuus, koska... noh... muita taitoja en ole työelämässä päässyt kehittämään ja vapaa-ajalla lähinnä lueskelen kirjoja, reenaan salilla ja musisoin. Ei sillä että mä haluisin tollaisia töitä tehdä mut... Gnnnhh.

Ei oikein tullut hyvää palautetta. Valokuvassakin oli liian vakava ilme, nykyään kun pitäs olla megapolitiivinen superekstrovertti häslääjä. Myös niitä tylsiä copypastetöitä haettaessa, joita mainostetaan tietysti monipuolisina näköalapaikkoina dynaamisissa työyhteisöissä.

Vierailija
34/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen puolessa vuodessa brändännyt winner-nimimerkin Vauvan Damiano David- sekä useissa elokuvaketjuissa vastaajat täysin alapeukkuihin ja viestien poistoihin ehdollistavaksi. Riippumatta enää yhtään siitä mitä sinne kirjoitan, koska jo pelkkä nimimerkki ärsyttää ;D

Joten jos mä voin sen tässä ns. vasemmalla kädellä kirjoitellen tehdä, niin kyllä siihen ap:kin pystyy. Sun täytyy vain lopettaa tuollaisena hissuttelija-anona "vierailijana" kirjoittaminen ja jatkuvasti käyttää tunnistettavaa nimimerkkiä. On se sun kommenttilinjasi tai aihevalintasi sitten mikä tahansa, niin parissa viikossa sä olet jo brändi ja älyn jättiläinen täällä.

Vierailija
35/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin puhuttiin reittä pitkin ylentyneistä, nykyisin käytetään sanaa 'brändäys'

Mitä voi tarjota muille, brändinä, jos asenne on näin ruma? Tottakai moni on saanut virkansa seksin avulla, mutta se ei tarkoita, etteikö sellaista asiaa kuin brändäys olisi muutakin kuin lupaava ulkonäkö & maine taipumuksesta tehdä uraan liittyviä seksi-diilejä.

Vierailija
36/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön moniosaaja ja taitava tiimipelaaja. Luonteeltani olen sosiaalinen tyyppi ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. En pelkää tarttua uusiin.

Voi v*ttu... haluatko pysyä työttömänä lopun ikääsi?

Vierailija
37/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brändäystä lässyttämisestä? Kenelle sitä myisit - masokisteille, vai vajaaälyisille?

Vierailija
38/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taitava tiimipelaaja" jne. = kunnon perseennuolija (vaikka myyntivoiton kustannuksella).

En halua btietää, mihin uuteen et pelkää tarttua.

Jos olisin firman rekrytoinnista vastaava, en lukisi tuota sontaa edes loppuun asti. 

Vierailija
39/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brändäys ja sen tarjoaminen ei tarkoita sonnan jauhaamista. Brändi tarkoittaa jotain uniikkia. Jos haluat olla uniikki perseennuolija, tarvitset kunnon suhteita.

Vierailija
40/339 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein brändäyskurssilla itsestäni Master Copypaster -brändin, koska olen tehnyt kuolettavan tylsiä copypastetöitä toimistossa. Se on mun vahvuus, koska... noh... muita taitoja en ole työelämässä päässyt kehittämään ja vapaa-ajalla lähinnä lueskelen kirjoja, reenaan salilla ja musisoin. Ei sillä että mä haluisin tollaisia töitä tehdä mut... Gnnnhh.

Ei oikein tullut hyvää palautetta. Valokuvassakin oli liian vakava ilme, nykyään kun pitäs olla megapolitiivinen superekstrovertti häslääjä. Myös niitä tylsiä copypastetöitä haettaessa, joita mainostetaan tietysti monipuolisina näköalapaikkoina dynaamisissa työyhteisöissä.

Juu-u. Mä olen myös top 2 % copypastettajia, mutta osaan myös paljon muuta, ja tahtoisin mielelläni niitä monipuolisia näköalapaikkoja. Kerta toisensa jälkeen olen löytänyt itseni copy-pastettajana, "sä kun olet siinä niin hyvä".

Samaan aikaan sata vuotta siellä ollut pirkkoriitat, jotka eivät osaa copypastettaa, he kirjoittavat aina kaiken, tekevät työn hitaasti ja loppupäivän juoruavat keskenään.

Eipä siinä, mutta kun pirkkoriitalla on parempi palkka kuin mulla, vaikka olen tehokkaampi ja monipuolisempi työntekijä ja korkeammin koulutettu.