"Työtön, brändää itsesi" - mutta miten?
Työnhakukursseilla olen usein kuullut, että työnhakijan olisi brändättävä itsensä. Kukaan ei kuitenkaan ole kertonut, miten tämä tehdään, tai edes, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Wikipedian mukaan "brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. -- Brändi on tuotteen tai palvelun sisällön tai identiteetin eräänlainen yhteenveto, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä".
Ymmärrän jotenkuten sen, että työuran aikana itsestään voi tehdä laajalti tunnetun tuotteen, mutta miten kummassa minun, pelkistetyllä lomakehaulla töihin pyrkivän pitkäaikaistyöttömän ja kahdensadantuhannen muun työttömän brändit mahtuvat tähän maahan ja erottuvat toisistaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen brändännyt itseni työskentelemällä lähes 30 vuotta Suomen suurimmissa yrityksissä vaativissa tehtävissä. Aina on pyydetty töihin ja palkkaan on voinut vaikuttaa.
Olen varmaan tosi tyhmä, kun en ymmärrä, miten tuo vastaa kysymykseeni siitä, miten työtön ja etenkin pitkäaikaistyötön voi tehdä itsestään brändin.
Mitä vaativia tehtäviä niissä Suomen suurimmissa yrityksissä olet tehnyt? En usko, että ainakaan neuvonta- tai konsulttihommia. :)
Ap
Pitämällä etukäteen huolta että kerää työssä ollessaan osaamispotentiaalia, eli kompetenssia ja substanssia.
Aina. Aina ja kjoko ajan pitää varautua työttömyyteen. Työttömäksi joutuessaan on sitten mitä näyttää.
Jos työttömyys/työuraansa rupeaa suunnittelemaan vasta työttömänä on pahasti myöhässä.
Mä tarkastan työssä ollessani oman CV:n joka vuosi ja aina kun tulee jotain päivitettävää. Meidän työnanataja vaatii CV:n ajan tasalla pitämistä myös sisäistä rekrytointia varten. Brändäystä on vaikka omien vahvuuksien ja osaamisen esittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Brändäyksen pointti on yhdistäminen. Mitä hyviä ominaisuuksia voit itsetäsi yhdistää johonkin, niin että yhdistelmä olisi lisäarvo, josta on hyötyä muille?
Nyt ollaan ytimen äärellä. Annapa tuosta käytännön esimerkki, niin päästään yliviikarimaisen hämärästä korkealentoisuudesta takaisin maanpinnalle.
Ap
Ooh, toi copypastetus! Mahtava skill!
Linkkariin vaan ammatin kohdalle "professional multi-talented copypaster seeking new opportunities" ja sitten osaamisalueiksi esim. Agile methodologies ja Change management ynnä muuta puppua.
Voit myös tehdä linkediniin itsesi ja skillsiesi endorssausta varten erilaisia johtajaprofiileja, he voivat myös suositella sinua siellä julkisesti "It was a huge pleasure to work with ___, he is so talented in ___ and admired and praised by colleagues because of his ___".
Itse olen ainakin bongannut selviä feikkejä joukosta. Firmat ei edes voi sille mitään, jos joku katalonialainen Manolo Generic Giorgio merkkaa olleensa Project Management Group Leader kyseisessä firmassa, vaikka ei olisikaan ko firmassa ikinä työssä ollut! Joten siellä voi pelleillä aivan sielunsa kyllyydestä ja ammattipellet sitä tekevätkin.
Tärkeä osa brändäystä on esittää olevansa kiinnostunut alan asioista. Alat linkedinissä seuraamaan tiettyjä ihmisiä ja ryhmiä, se lisää uskottavuuttasi.
winner kirjoitti:
Mä ainakin olen puolessa vuodessa brändännyt winner-nimimerkin Vauvan Damiano David- sekä useissa elokuvaketjuissa vastaajat täysin alapeukkuihin ja viestien poistoihin ehdollistavaksi. Riippumatta enää yhtään siitä mitä sinne kirjoitan, koska jo pelkkä nimimerkki ärsyttää ;D
Joten jos mä voin sen tässä ns. vasemmalla kädellä kirjoitellen tehdä, niin kyllä siihen ap:kin pystyy. Sun täytyy vain lopettaa tuollaisena hissuttelija-anona "vierailijana" kirjoittaminen ja jatkuvasti käyttää tunnistettavaa nimimerkkiä. On se sun kommenttilinjasi tai aihevalintasi sitten mikä tahansa, niin parissa viikossa sä olet jo brändi ja älyn jättiläinen täällä.
Minä en kyllä muista nähneeni sinun nimimerkkiäsi missään. Oletko siis brändi vai et?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen brändännyt itseni työskentelemällä lähes 30 vuotta Suomen suurimmissa yrityksissä vaativissa tehtävissä. Aina on pyydetty töihin ja palkkaan on voinut vaikuttaa.
Olen varmaan tosi tyhmä, kun en ymmärrä, miten tuo vastaa kysymykseeni siitä, miten työtön ja etenkin pitkäaikaistyötön voi tehdä itsestään brändin.
Mitä vaativia tehtäviä niissä Suomen suurimmissa yrityksissä olet tehnyt? En usko, että ainakaan neuvonta- tai konsulttihommia. :)
Ap
Pitämällä etukäteen huolta että kerää työssä ollessaan osaamispotentiaalia, eli kompetenssia ja substanssia.
Aina. Aina ja kjoko ajan pitää varautua työttömyyteen. Työttömäksi joutuessaan on sitten mitä näyttää.
Jos työttömyys/työuraansa rupeaa suunnittelemaan vasta työttömänä on pahasti myöhässä.
Yritä nyt vastata kysymykseen, hyvä ihminen. Miten työtön tekee itsestään brändin?
Ap
Intternettijaatkontotta kirjoitti:
Ooh, toi copypastetus! Mahtava skill!
Linkkariin vaan ammatin kohdalle "professional multi-talented copypaster seeking new opportunities" ja sitten osaamisalueiksi esim. Agile methodologies ja Change management ynnä muuta puppua.
Kyllä se itse asiassa on. Se on sekä nopeampi että luotettavampi tapa tehdä töitä, koska inhimilliset virheet vähenevät.
Meillä mm. kävi kymppitonnin laskutusvirhe, kun eräs henkilö kirjoitti luvun sen sijaan, että olisi copypastettanut sen täsmälleen samanmuotoisesta lähdetiedostosta.
Hän oli pomon hyvä kaveri, joten sitä ei tietääkseni koskaan korjattu, vaikka virhe huomattiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yritä nyt vastata kysymykseen, hyvä ihminen. Miten työtön tekee itsestään brändin?
Ap
Sun ois pitänyt tajuta jo ala-asteella aloittaa se brändin rakentaminen kultapieni. Tai vähintään edellisissä työpaikoissa aloittaa, eli MENNÄ sellaisiin töihin missä voit kehittää itseäsi siihen suuntaan mihin haluat brändiäsi kehittää. Ja töissä sitten kasvattaa sitä substanssia ja kompetenssia ja verkostoitua koko ajan. Ja osallistua kaikkiin projekteihin ja tehdä monipuolisesti sitä sun tätä. Ai eikö työnantajalle käy, ettet monotonisesti teekään vain osoitettuja tehtäviä, vaan haluat hörsätä ympäriinsä? Paskapuhetta, kaiki pystyy tuunaamaan työnsä.
Ja jos et tätä kompetenssin ja substanssin intohimoista yhdistelmää ole tehnyt ja nyt olet työtön niin....
Emmä tiijä.
Sun olisi pitänyt aloittaa brändääminen jo päiväkodissa tollo.
Olen ollut kaksi kuukautta työttömänä enkä meinaa jaksaa enää uskoa itseeni saati että jaksaisin mitään brändäystä. Enkö voisi vain tehdä töitä? Pitänee mennä jonnekin yksinkertaisiin hommiin kun sinne ei tarvii itseään hörsöttää krumeluurilla. -_- Minusta tuntuu että minua ei ole tarkoitettu nykymaailmaan. Ennen, ehkä joskus ennen syntymääni, asiat oli vielä yksinkertaisia...
Brändääminen on valtaosalle täyttä BSää - tätä nykyajan "uniikki lumihiutale" pelleilyä. Se, että on jotain näyttöjä osaamisestaan on toki toivottavaa, mutta itse brändäys on lähinnä sen porukan juttuja, jotka voivat verkostoitua työnantajan(/asiakkaan/toimittajan) tarjoamien lounaitten merkeissä harva se viikko.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä sidosryhmiltäsi ja esimieheltäsi suositus suoraan Linkedin profiiliisi.
Hyi. Minulta on joskus pyydetty suositusta, ja se oli äärimmäisen kiusallinen tilanne. En halua saattaa muita kokemaan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkö voisi vain tehdä töitä?
Tämä.
Olen päättänyt, että en työnhakutilanteissa esitä enää mitään. Jos en omana itsenäni kelpaa niin ei sitten.
Oli se niin yksinkertaista joskus. Kun tuli 15 vuotta täyteen, niin isä/äiti sanoi työnantajalleen, että tämä meidän sälli/plikka tarttis töitä, ja työnantaja vastauksena kysyi että milloin voisi aloittaa. Ja sitten oltiin samassa tehtaassa eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa kolmen minuutin hissipuheella. Tilanteessa kun tilanteessa pystyt kiteyttämään osaamisesi ja työhistoriasi tuohon kolmeen minuuttiin.
Brändini on perusteellinen ja kriittinen yhtäältä niin ja toisaalta näin -jahkaaja. Siihen ei ulkoa opetellut hissipuheet oikein istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ap
Kerrot mitä taitoja ja hommia olet tehnyt matkan varrella ja miksi sinä sopisit kyseiseen työhön erinomaisesti. Porukka lähettelee niitä vakio hakemuksia joka suuntaan ja sitten ihmettelee kun ei saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaksi kuukautta työttömänä enkä meinaa jaksaa enää uskoa itseeni saati että jaksaisin mitään brändäystä. Enkö voisi vain tehdä töitä? Pitänee mennä jonnekin yksinkertaisiin hommiin kun sinne ei tarvii itseään hörsöttää krumeluurilla. -_- Minusta tuntuu että minua ei ole tarkoitettu nykymaailmaan. Ennen, ehkä joskus ennen syntymääni, asiat oli vielä yksinkertaisia...
Mistä se työnantaja tietää, että sinä olet tosi hyvä tekemään töitä? Tai millaiset asiat olisivat sinulle mielenkiintoisia? Työttömiä riittää kyllä, mutta kuinka löytää tiettyyn työhön se paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä on nyt kuvitteellinen esimerkki, mutta keksitään vaikka "Raija Rahtari", jolla on vuosien kokemus erilaisista raskaanliikenteen ajoneuvoista ja vaikka kauhakuormaajan käytöstä. Tässä brändäyksessä koitetaan luoda sellainen kuva, että työnantaja joka ei häntä palkkaa tekee virheen. Jos meinaa nykyään saada jostain töitä, niin pitää erottautua massasta. Usein hakemuksia tulee satoja, joten kyllä se harmaa massa karsitaan aika nopeasti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tämä on nyt kuvitteellinen esimerkki, mutta keksitään vaikka "Raija Rahtari", jolla on vuosien kokemus erilaisista raskaanliikenteen ajoneuvoista ja vaikka kauhakuormaajan käytöstä. Tässä brändäyksessä koitetaan luoda sellainen kuva, että työnantaja joka ei häntä palkkaa tekee virheen. Jos meinaa nykyään saada jostain töitä, niin pitää erottautua massasta. Usein hakemuksia tulee satoja, joten kyllä se harmaa massa karsitaan aika nopeasti pois.
Se "harmaa massa" lienee niitä jo töissä olevia joista se tekijä sitten valitaan. Työttömät tunnistaa selkeiten näistä kirjavista supersankarihahmo brändäyksistä, jotka jännittävyydessään ovat kaikki yhtä geneerisiä 🤣 näköalapaikka kauhakuormaajan kopissa.
Varmaankin tarkoittaa sitä, että pitäisi päästä johonkin iltalehden lööppiin, mutta valitettavasti kaikille ei riitä sellaisia brändäystilaisuuksia. Muutenhan työttömät kiinnostaa kuin kasa p*skaa.