IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Koronan jälkeen levänneet ministerit ym virkailijat taas puhti päällä työttömien kimpussa. Koronakin varmaan työttömien syytä.
Koodaaja vääntää tähän ohjelman ja robotti alkaa soittamaan työttömät läpi. "Tässä soittaa robotti-te-toimistosta hei, paina 1, jos olet edelleen työtön jne...".Samoiten työttömän sähköpostiin tekoäly lähettää kyselyn kuukauden vaihteessa mitä työpaikkoja tuli haettua kuukauden aikana, pitää palauttaa vastaus tiettyyn päivään mennessä ja mukana jonkilainen todiste, että on oikeasti haettu jne... tästä tulee vielä kivaa.
Vierailija kirjoitti:
No just tämä, että miksi tänne P_koreaa..eiku Suokmen pitää AINA kopioida 2phjoismaisista2malleista aina vaan nuo rangaistus-osiot?!!!! Kopioidaanko se Tnaskaknkin 1500€toimeentulotuki, kiitos samalla kerrankin?! V***n pässit, oikeasti alkaa riittämään!!! Olen vuosia hakenut satoja,varmasti jo yli tuhtakin hakua mennyt puhk iajat sitten, en pääse...
No, siinäpähän haistattelevat taas sielunsa kyllyydestä (osa)työkyvytöntä joka ei kelpaa enää edes näihin 9€-hommiinkaan ainakaan mihinkään järkevään/oman alani paikkaan, joita olen myös hakenut! On tämä sairasta..So on perustulon paikka, eikä tällaisten näennäispuuhasteluiden ja kiusaamis-hyppyytkisen, kun kaikille ei vain riitä plakka töitä nykyään!
Ja meitä sairaoiakin kehdataankin kiusata, kyllä tässä arjen jaksamisessakin ja kelan kanssa rahasta taisteluss aon ihan tarpeeksi jaksamista, jos joku katellinen ei usko, niin heittäytyköön vaan myös itse työpaikaltaan meitä kadehtimasta työmarkkinatuelle (ei millekään lällyjen "anssille!)suoraan!
Luepas oma viestisi hieman ulkopuolisena. Siihen, ettei hakemuksesi erotu positiivisesti, ei voi olla syynä mikään muu kuin työnantajien pahuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkkatuella toimistotöissä ja meillä on englannin kielinen asiakaspalvelu.
Asiakkaat ei tiedä että olen työtön, kun vastailen puhelimeen.
Minulla on kyllä AMK-tutkinto, mutta olen palkkatukitöissä. Puhun englanniksi asiakkaille sekä suomeksi.
Siis sinulla on AMK-tutkinto etkä tiedä, että olet työsuhteessa etkä työtön!
Palkkatuettuna on kyllä koko jakson ajan kortistossa. Eli työssäoleva työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Noissa haastatteluita tekevissä virkailijoissa on todella paljon sosiopaatteja. Sellainen kun soittaa sinulle kahden viikon välein painostaen ja syyllistäen, niin vähemmästäkin heikompi ihminen murtuu. Työtön hakee niitä töitä joihin hänellä on mahdollisuus.
Työnvieroksuja yrittää demonisoida niitä, jotka yrittävät patistaa vetelystä töihin:D Kyseinen kuritustoimenpide on enemmän kuin tervetullut ja yksi hakemus viikossa on todella vähän.
Työttömät pitäisi laittaa töihin päivärahansa eteen tekemään kaikkea yleishyödyllistä, jota voi tehdä ilman koulutusta. Tienvarsien siivoamista, lumitöitä talvella, vanhusten auttamista yms. He työskentelevät ahkerasti elatuksena eteen, mutta kova työ on hyväksi sielulle:)
Onpa tässäkin idea. Valtavasti ilmaista työvoimaa, joten miksi ihmeessä maksaa kenellekään töistä enää mitään, kun sen voi saada ilmaiseksi. Pääsee yhä useampi nauttimaan palkatta työskentelystä.
Ja ajattelitko laittaa ne työttömät hyvin pitkälle kouluttautuneet asiantuntijatkin lapioimaan lunta ja siivoamaan tienvarsia tukiensa eteen? Kun ehdotukset ja asenteet ovat tätä tasoa, ei ihme, ettei mikään kehity tai kasva työllisyyden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä valvotaan? Ilmoitat työkkäriin, että hait paikkaan X, ja he sitten sieltä soittavat sinne ja varmistavat, että hakemus on tullut?
Työnhaku tapahtuu nykyään sähköisesti. Silloin hakemuksesta jää digitaalinen, todennettava jälki. Vaikka hakisit perinteisesti, niin silloinkin voit sen todentaa. Laita hakemus postissa menemään kirjattuna kirjeenä.
Työtä või hakea myös suullisesti. Milläs se todennetaan?
"Elinkeinoelämän keskusliitto EK on kritisoinut seuraamusjärjestelmän muuttamista, sillä se pelkää työttömyysturvamenojen kasvavan.
Karenssien väheneminen nostaisi hallituksen arvion mukaan työttömyysturvamenoja runsaat 33 miljoonaa euroa vuodessa."
"2,3 miljoonaa tapaamista. Nykyisin vastaavia tapaamisia pidetään noin miljoona kappaletta.
Tapaamisia varten TE-toimistoihin ja kuntiin palkattaisiin yli tuhat uutta työntekijää, mikä maksaa valtiolle noin 70 miljoonaa euroa. Uudistus kasvattaisi työvoimapalvelujen henkilöstöä TE-toimistoissa noin 40 prosentilla."
Eli 33 miljoonaa on paljon mutta 70 miljoonaa turhasta ei ole mitään... koko asian ideana on vain KARENSSIEN LISÄÄMINEN hinnalla millä hyvänsä! Sanomattakin on selvää, että jos töitä on, sitä työtön kyllä hakee. Siis, jos sillä elää ja vaikkei eläisikään. Itsekin osa-aikatöissä ollut jo kohta 2 vuotta. En elä sillä mutta päiväraha tasaa jonkinmoisen elintason. Kokoaika töitä en saa. Olen hakenut säännöllisesti koko ajan. Ihme, että sain tän paikan edes. (suhteilla ihan pelkästään ja säälistä...) Kaikki työttömät ystäväni (joita on paljon) hakevat ja haaveilevat työpaikasta. Mutta tarjolla on ainostaan osa-aika tai palkkatukityötä ja tukityölläkin on rajoitteensa. Ei saa tukea kuin kerran yli 2 vuoden työttömyysjakson aikana! Ilman tukea KUKAAN ei palkkaa enää. Ei ainakaan ikääntynyttä. ja palkat on pieniä. n. 200 euroa enempi kuin saisit makaamalla kotona. Jos asut vuokralla - jää usein huonommaksi eli kannattaa oleskella vain kotona. Auton työmatkakuluista en tähän edes viitsi laittaa. Viisas tajuaa itse ja tyhmälle minun on turha kertoa elämän totuuksia...
Mutta anyway - turhaa on tommoset pakkohaut. Valtaosa yrittäjistä lakkaa lukemasta niitä oikeitakin hakemuksia. Saadaan toki töitä sadoille TE-tädeille, jotka lässyttää turhaa pashaa 2 viikon välein. EI se siitä muutu se työtilanne, jos ei ole mihin mennä!!! Ei vaikka kuinka lässytetään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai anteeksi, nyt meni juttu sekasin. Katsos tuolla pakkotyöllistämisellä tarkoitetaan niitä kuntien "luomia" työllistämistukipaikkoja, joihin pitkäaikaistyöttämiä vuosittain pestataan. Ne ovat kunnalle pakkotyöllistämistä.
Työllistämistukipaikkoja oli 90- luvulla ja olen itsekin aikanaan ollut sellaisessa. Nykyisin niitä ei enää ole vaan esim. kuntouttavaa työtoimintaa, rekrykoulutuksia ja työkokeiluja tehdään 9 euron päiväkorvauksella. Halvemmaksi kun tulee.
Palkkatuki on olemassa ja siinä työnantaja saa palkkaamiseen tukea yleensä 30-50% vaikeasti työlliistyvästä. Tuki kestää yleensä vuoden verran.
Kunnalla nämä ovat tiettyjä vuosittain työtarjouksina pitkäaikaistyöttömille haettaviksi laitettuja paikkoja. Velvoite hakea.
Se, että sinä itse sovit yrityksen kanssa jonkin pestin johon yritys saa palkkatukea on eri asia.
Yrityksessä sinulla on jopa mahdollisuus päästä tavalliseen palkkatyöhön tuon palkkatuen jälkeen. Kunnalla ei, se kestää minkä kestää, ja seuraavana vuonna pistetään uudelleen hakuun.
Yrityksessä sinua todennäköisesti jopa kohdellaan ihan niin kuin täyttä työntekijää pitääkin kohdella. Kunnalla voit joutua huomaamaan, että sinua pidetään jotenkin heikompana työntekijänä....
Palkkatukihommat on ihan normaaleja töitä. Jokin työkokeilu on varmaankin eri asia, siitä en tiedä. Palkkatuetun ei edes tarvitse olla "vaikeasti työllistettävä", kunhan on ollut työttömänä tietyn aikaa, puoli vuotta - vuoden - enemmän.
Olen ollut palkkatuettuna ja työpaikka oli aivan mahtava. Työkaverit ja hommat olivat kiinnostavia, sain normaali palkkaa ja minua kohdeltiin tosi hyvin.
Joten älkää leimatko kaikkea palkkatukityötä tuolla tavalla. Itsekin voi etsiä sitä paikkaa ja ehdottaa yritykselle tätä mallia.
Sori, mutta minä arvostelen kaikki ne palkkatukipaikat, jossa työntekijä on otettu vain siksi, ettei firman tarvitse maksaa täyttä palkkaa, mutta työntekijän velvollisuudet ovat ihan samat kuin muillakin. Jos työntekijällä teetetään yhtä paljon kuin muillakin, ja jos hän siihen pystyy, niin kyseessä ei minun mukaani ole vaikeasti työllistettävä. Näin ollen hänet pitäisi palkata suoraan ilman tukia.
Joo, koettuna on. Porukka palkkatuella palkattuna ja ties millä projektituella ja kun määräaika loppuu, ei kun ulos ja seuraavat sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.
Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:
Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Ne hakemukset käydään läpi haastatteluissa virkailijan kanssa. . Jokaisen hakemuksen tulee olla sellainen, että se osoittaa kiinnostuksesi juuri siihen kyseiseen työpaikkaan.
Mihin kyseiseen työpaikkaan? Jos laittaa hakemuksen yritykseen, joka ei ole kertonut avoimista työpaikoista, eihän silloin voi edes nimetä mitään tiettyä työpaikkaa siinä hakemuksessa. Jos hakee palkanlaskijan paikkaa yrityksestä X ja sitten selviääkin, ettei niillä ole palkanlaskijoita, koska ne hommat on ulkoistettu tilitoimistolle. Tuleeko tuosta sitten karenssi, kun on hakenut työpaikkaa, jota siinä firmassa ei ole olemassa?
Kuinka ääliö ihminen voi olla? Eihän avoin hakemus mihinkään tiettyyn työtehtävään suoraan kohdistukaan. Työpaikkaa voi niin kuitenkin hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Noissa haastatteluita tekevissä virkailijoissa on todella paljon sosiopaatteja. Sellainen kun soittaa sinulle kahden viikon välein painostaen ja syyllistäen, niin vähemmästäkin heikompi ihminen murtuu. Työtön hakee niitä töitä joihin hänellä on mahdollisuus.
Työnvieroksuja yrittää demonisoida niitä, jotka yrittävät patistaa vetelystä töihin:D Kyseinen kuritustoimenpide on enemmän kuin tervetullut ja yksi hakemus viikossa on todella vähän.
Työttömät pitäisi laittaa töihin päivärahansa eteen tekemään kaikkea yleishyödyllistä, jota voi tehdä ilman koulutusta. Tienvarsien siivoamista, lumitöitä talvella, vanhusten auttamista yms. He työskentelevät ahkerasti elatuksena eteen, mutta kova työ on hyväksi sielulle:)
Kuinka monta tuntia tätä olisi viikossa?
37,5
Täysi työviikko ja palkka 500e???
Tuleehan siihen vielä päälle asumistuki ja tt-tuki eli puhutaan tällöin jo ihan hyvästä korvauksesta.
Toimeentulotukea ei saa jos saa työttömyyskorvausta. Ne on toisensa poissulkevia.
Älä levitä väärää tietoa! Jos saa kelan työttömyysturvaa niin tod.näköisesti saa myös toimeentulotukea ja asumistukea. Toimeentulotuessa kuukauden yhteenlasketuista tuloista vähennetään asumis+sähkö+vakuutusmenot jos viivan alle jää miinusmerkkinen luku maksetaan toimeentulotukea.
Sinkulle ehkä, tai jos myös puoliso on tukien varassa. Ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
Eli yritykset saisivat ilmaistyövoimaa?
Mitkä yritykset? Tuossa oli puhe yleishyödyllisistä töistä, tosin ei ilmaistyövoimasta yrityksille haittaa ole. Työtön pysyy kiinni työelämän rytmissä ja yritykset investoivat Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työttömien valvonta kiristyy" :DDDDDDDDD
Mitähän se te-tantta keksii juteltavaa kahden viikon välein niissä haistatteluissa? Jaa olet vieläkin työtön?
No vaikka, että miten olet saanut aikasi kulumaan? Kiitos hyvin on mennyt, työhakemus / vko tahdilla tässä on menty. Niin ja kuukauden viides hakemus tulee kun laitan työttömyyskorvauksen liikkeelle.
Ja tämä on hyödyllistä ja edistää työn saamista? Tätä asiaa ei voi hoitaa puhelimitse? Tätä varten tarvitaan yli 1000 uutta te-työntekijää?
Niin ja nämä uudet te-toimiston virkailijat tulevat erittäin suurella varmuudella toisesta työpaikasta, rva Haatainen esittää, että meidän työllisyystavoite on nyt yli 1000 työtöntä lähempänä, koska te-toimistoon palkattiin lisää tämän verran väkeä. Pidän suurena ihmeenä jos joku työtön pääsee edes haastatteluun. Toivottavasti tulisi joku työtön, joka hakee te-toimistoon töihin niin kertomaan miten kävi.
Silloin koronan alkuun palkattiin lisää TE-toimiston virkailijoita. Minä hain työttömänä sinne töihin. Oli niitä hakemuksia, joihin ei saanut edes automaattivastausta "Kiitos hakemuksesta, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun." :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
Eli yritykset saisivat ilmaistyövoimaa?
Mitkä yritykset? Tuossa oli puhe yleishyödyllisistä töistä, tosin ei ilmaistyövoimasta yrityksille haittaa ole. Työtön pysyy kiinni työelämän rytmissä ja yritykset investoivat Suomeen.
Työstä kuuluu maksaa palkkaa, ymmärrätkö?
Itse aion laittaa hakemuksen joka viikko jatkuvasti rekryävään firmaan joka antoi jo potkut, ja toivotti että en ole tervetullut.
Ovat varmaan tyytyväisiä. 48 hakemusta vuodessa.
äänestääkö työtön demareita filatoffi suuressa viisaudessaan keksi 9e/pv ja nyt tyttö toverit pistää paremmaks. ei oikeistokaan näin halveksisi työttömiä demareilla paniikki päällä nyt yritetään näillä ylilyönneillä hakea tulevaan hallitukseen edes yhtä paikkaa. onhan se sannalle noloa jos joutuu 9e/pv käymään työkkärissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Työstä kuuluu maksaa palkkaa, ymmärrätkö?Se työttömyyskorvaus on jo vastikkeetonta palkkaa, se pitää muuttaa vastikkeelliseksi jotta tämä oleskeluyhteiskunta saadaan kuriin.
Vastikkeeton työttömyysturva on vasemmistohallitusten pahin valuvirhe ja sen he tietävät itsekin.
"Tässä provoilussa jäi tarkoituksella pois se olennainen osa, että haettavien paikkojen määrä on yksilöllisesti 0-4 kpl/kk. Ts. "toivottomilla tapauksilla" haettava määrä on 0, jos alueelta ei paikkoja löydy."
JUUR NÄIN! Olokaa nyt huoletta vaan siellä, äläkääkö pilatko päiväänne. EI saa edes normaalisti hakien mitään paikkaa, niin mistä sitä pakkohakien saisi? Senkus pukkaattee hakemuksia. Ihan sama, vaikka laitatte 400 kpl. kuussa... Saatte niidenkin jälkeen ihan normisti lähtee pizzalle tahi lähikuppilaan päivää viettään... Aika sata varma olen, ettei töitä löydy vuodessa edes 1% hakijoista pakkohakien. Tuskin normihaullakaan haluten... Ei ainakaan, jos olet päivääkään yli 35-kesäinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palkkatuella toimistotöissä ja meillä on englannin kielinen asiakaspalvelu.
Asiakkaat ei tiedä että olen työtön, kun vastailen puhelimeen.
Minulla on kyllä AMK-tutkinto, mutta olen palkkatukitöissä. Puhun englanniksi asiakkaille sekä suomeksi.
Siis sinulla on AMK-tutkinto etkä tiedä, että olet työsuhteessa etkä työtön!
Palkkatuettuna on kyllä koko jakson ajan kortistossa. Eli työssäoleva työtön työnhakija.
Miksi joku alapeukuttaa faktaa? Tuli vähän yllätyksenä itsellekin, mutta niin se meni. Määräaikaisen päättyessä olin ilmoittautumassa työttömäksi, vain huomatakseni että työnhakuhan oli jo voimassa.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä provoilussa jäi tarkoituksella pois se olennainen osa, että haettavien paikkojen määrä on yksilöllisesti 0-4 kpl/kk. Ts. "toivottomilla tapauksilla" haettava määrä on 0, jos alueelta ei paikkoja löydy."
JUUR NÄIN! Olokaa nyt huoletta vaan siellä, äläkääkö pilatko päiväänne. EI saa edes normaalisti hakien mitään paikkaa, niin mistä sitä pakkohakien saisi? Senkus pukkaattee hakemuksia. Ihan sama, vaikka laitatte 400 kpl. kuussa... Saatte niidenkin jälkeen ihan normisti lähtee pizzalle tahi lähikuppilaan päivää viettään... Aika sata varma olen, ettei töitä löydy vuodessa edes 1% hakijoista pakkohakien. Tuskin normihaullakaan haluten... Ei ainakaan, jos olet päivääkään yli 35-kesäinen...
Pakkohan sinne on ollut kirjata tuo 0 hakemusta kuukaudessa etteivät tietyt kaapuun tai raskaaseen hameeseen pukeutuneet vain tule häirityksi.
Tuhansia. Joopa joo.