IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpakkoja lisää, ei turhia työhakemuksia. Luulisin, että suurin osa työnhakijoista kyllä haluaa töitä ja etsii niitä ihan aktiivisesti ilman näitä turhanpäiväsiä aktiivimalleja tai vastaavia. En ymmärrä mitä ilo niistä on, mitä hyötyä? Niillä toki luodaan työpaikkoja TE-toimistoille ja Kelalle, turhanpäiväisiä paperinpyörittelytyöpaikkoja. Mitä järkeä tässä on? Tällä rahalla saisi kyllä paljon muutakin aikaan. Jotain, mikä oikeasti auttaisi työnhakijat töihin.
Työpaikkoja itse asiassa on. Ongelma on siinä, etteivät työnantajat kelpuuta työttömiä niitä täyttämään. Mieluummin aina valitaan jo työelämässä oleva.
Työnantajat myös haluavat jo valmiin osaajan, eivät halua kouluttaa tehtäviin. Ymmärtäähän sen sikäli, että se koulutettu työntekijä voi hommat opittuaan kohta ollakin vaihtamassa firmaa.
Niin ei se silloin ole työtyömissä vika vaan työnantajissa.
Sitä olenkin ihmetellyt, miksei työllistämistoimia kohdisteta paljon enemmän työnantajiin. Moni on ihan onneton rekrytoimaan, siis osaamista puuttuu. Ajatellaan, että tieto tarjolla olevista työpaikoista leviää kyllä ihan kuulopuheien perusteella. Tai kirjoitetaan ylisanoja pursuavia ilmoituksia, kun kuvitellaan että sellaiset houkuttavat. Todellisuudessa juuri kukaan ei halua "näköalapaikalle dynaamiseen kasvuyritykseen". Ei uskalleta palkata kuin jo töissä olevia ja mieluiten sellaisia jotka joku firmassa tuntee (jolloin saadaan kaveriporukoita, osaamisesta riippumatta). Haastattelussa kysytään paperilta luntaten ne "20 yleisintä kysymystä työhaastattelussa", kun ajatellaan että niin kuuluu tehdä ja että se antaa ammattimaisen kuvan. Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?
Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.
On olemassa ikäkkäitä työnhakijoita, työttömiä, jotka eivät edellisissä töissään ole tietokoneiden kanssa olleet tekemisissä, älypuhelimen käyttö yhtä lailla sumeeta, koska sille ei ole ollut tarvetta. Tällä palstalla eivät kaikki sentään pyöri.
Viiskymppisissäkin on sellaisia, jotka eivät tietokonetta, tekstinkäsittelyohjelmia tai hakulomakkeiden täyttöä hallitse, saati sähköpostia. Tiiäks, oon ollut sellasessa te-koulutuksen valintakokeessa, jossa vieruskaveri oli mua varmaan rutkasti nuorempi, joku päälle kolmekymppinen, ja se ei osannut laittaa sitä koetehtävää sähköpostitse tarkastatettavaksi, rupes multa kyseleen, jolloin se koetta valvonut tyyppi rupes mulle rähjään, että mikä ongelma..... No jaa, toi joka ei osannut, niin se varmaan valittiin, mut mulla kun oli koko valintakoe mennyt siis just eikä melkeen nappiin, niin en tullut valituksi, sen sijaan mut haukuttiin siinä loppuhaastattelussa niin lyttyyn, ettei tosikaan, ja valintakoetta valvonut se, vaikkei se ole mun papereita siis mitään todistuksia missä minua on arvioitu, niin se ei ole niitä nähnyt, mut se lyttäs nekin. Että ilmeisesti ne ovat vain valhetta! Tää on aivan törkeä paikka, joten tuskinpa minulla ainakaan on mitään huolta näitten hakemuspakkojen kanssa, olen jo hyödyttömäksi todettu eikä työkkäri minua mitenkään palvele! Ja yleisesti paikallinen juopposakki ja dg:llä jo nuoresta asti varmalla mutta kapealla valtion leivällä elellyt porukka pitää huolen että minua solvataan ja herjataan ja lyödään kaikki minun tekemiseni paskaksi! Että sellasta. Mitähän toi huumeveikko tänään huutelee!
Mutta onneksi joitakin työpaikkoja voi edelleen hakea siten, että kävelee ovesta sisään ja esittäytyy ja kyselee.
Tai soittelemalla, ja pyrkimällä haastatteluun heti siltä istumalta.
Ehkä jossain 500 asukkaan syrjäkylillä voi siihen paikalliseen huoltamoon tai autokorjaamoon tai salaatinkasvattajan tilalle kävellä suoraan sisään. Muualla on ovet lukossa etkä saa mistään edes puhelinnumeroa. Voi ihan suorilta kyllä sanoa, että firmat ei halua suoria yhteydenottoja. Suomalainen ei osaa kommunikoida suoraan ja sanoa ei. Se on kiusallista, varsinkin jos satunnainen kyselijä alkaa jankata ja vaatia perusteluja miksei palkata. Toiset kun ei ymmärrä sanaa "ei".
Kivaa. Olen niin mökkiytynyt, että aion käyttää haistattelut täyttämään sosiaalisten kontaktien tarvettani. Työkkärin sedät ja tädit saavat minusta riesan :)
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmen sitten yritin hakea työntekijää työkkärin kautta kun olisi ollut vähän enemmän töitä. Työkkärin täti raapi naamaansa ja totesi kyllästyneenä että "ei meillä ole täällä yhtään työkykyistä työnhakijaa.." Työkykyiset kykenee hankkimaan itse työpaikkansa, laiskat ja muut roikkuu työkkärin listalla.
Olen itse tavannut henkilön joka ei enää terveytensä takia pystynyt alansa töihin. Työkykyä ei kuitenkaan katsota niin alentuneeksi etteikö pysty johonkin "kevyeen toimistohommaan". Kyseinen henkilö ei kuitenkaan omannut mitään kokemusta noista töistä ja kävi sitten kursseja kuten Excelin perusteet kun ei muutakaan voinut. Hänelle ehdotettiin mm. maalariksi hakemista vaikkei ollut eläessään maalannut mitään.
Näitä vastaavia tapauksia on ties miten paljon ja eivät nämä hakemuksia lähettämällä muuksi muutu.
Hakemustulva aiheuttaa korkeintaan sen että suorarekrytointi erilaisten firmojen kautta lisääntyy.
Voisin kuvitella, että tässä todellakin TE-viranomainen joutuu tekemään ne lievennysperusteet täysin sääntöihin perustuviksi. Siis selkeästi määritetyt. Näin myös vältetään se, että niitä hakemuksia tehtailtaisiin aivan päättömiin kohteisiin. Tarkoitus luultavimmin on, että asiassa pysyy jonkinlainen järki mukana.
Toki ne voivat sitten ruveta - hah hah, jos haasteltaviksi todellakin otetaan kaikki, joka ainoa asiakas - säätämään pitkäaikaistyöttömiä kortistosta muiden sosiaalietujen piiriin.
Mutta toisaalta, kuten sanottu, työmarkkinatuki on melko suoraan oletettaisin määrältään verrannollinen täysimääräiseen yhden henkilön toimeentulotukeen. Joten Kelalle se nyt on yks ja sama kumpaa maksaa. Ketään ei kai tarkoitus ole kuitenkaan nälkään tässä maassa tappaa. Toki muin keinoin voi säätää vaikka minkälaisiin tappajaisiin, ajaa itsemurhaan ja täydelliseen tuhoon! Vai mitä huumeveikko! Huumeveikko, jolla ei huolta ole, tulee se mitä tulee, mutta sitä ei voi kukaan pois ottaa, kun sen on kerran saanut! Ja kunta maksaa loput! Hillua voi miten haluaa. Kaikki tietävät ketkä niitä häiriöitä tuottavat, mutta tyypilliseen suomalaiseen tapaan, ei haluta puuttua. Vai mitä huumeveikko! Sinä se osaat ulkoistaa elämästäs yhtä sun toista.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeita työpaikkoja tää systeemi luo: 0kpl
Mut työkkärin tädit ja se yksi setä pääsee taas leikkimään tärkeää hetkeksi.
Systeemin toimivuus on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo kuntakokeiluun joutuessani että se on viimeinen kuntouttavan jakso meikäläisellä ja kahden kuukauden päästä jätän vain menemättä aktivointisuunnitelman laatimiseen. Ihan oikeasti, minulle laaditaan aktivoinitisuunnitelma kolmen kuukauden välein, ihan ehdonalaisvalvojan ja sossun tädin kanssa, nimet paperiin ja niin edelleen. Tämä siksi kun en suostunut TYPin asiakkaaksi. Syy miksi en suostunut TYPin asiakkaaksi: Sama ritsa on sielläkin sekaamassa, eli en olisi kuitenkaan päässyt siitä eroon. Täytyykin joskus muistaa kertoa se sille. Olen elämässäni tavannut ainakin 30 työkkärin virkailijaa, tämä on ensimmäinen jota en voi sietää silmissäni, ja olen sen kyllä tehnyt selväksi.
Minä jään toimeentulotuelle. En lopeta työnhakua itse, saavat potkaista minut ikuisuuskarenssille. Se onnistuu siten että pakkohan niiden on kun en enää tule tapaamisiin enkä vastaa puhelimeen. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapautta piisaa. Ei enää tarvitse jännittää että mitähän peetä ovat taas keksineet pään menoksi ja mihin sitä saa työnnettyä taas kolmeksi kuukaudeksi itsentä. Ei tarvi pelätä karenssia kun elämä on pelkkää karenssia. Hyvänä rahankäyttäjänä selviän kyllä leikatulla tuellakin, eikä tarvi kuunnella mitään päänaukomista kolmen kuukauden välein jossa minulle saarnataan kohtaanto-ongelmista ja siitä miten olen tehnyt kuntouttavaa työtoimintaa liian kauan ja nyt pitäisi saada töitä.
Että terveisiä kuntakokeiluun, vetäkää V päähänne.
tämän purkauksen päätteeksi olisi hyvä kuulla kommentoijan ikä, koulutus, työkokemus ja paikkakunta. Sekä tietenkin mitä tehtäviä on hakenut/hakee. TYP:.iin ei ihan ekana laiteta eli joku syy on miksi sitä ehdotetaan. Mikä oli perustelu?
Joo eikä tarvi vastata, mitäpä se mulle tai kellekään muulle kuuluu. Kerron kuitenkin toisen puolen asiaan eli miltä se näyttää näin ulkopuolisin silmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo kuntakokeiluun joutuessani että se on viimeinen kuntouttavan jakso meikäläisellä ja kahden kuukauden päästä jätän vain menemättä aktivointisuunnitelman laatimiseen. Ihan oikeasti, minulle laaditaan aktivoinitisuunnitelma kolmen kuukauden välein, ihan ehdonalaisvalvojan ja sossun tädin kanssa, nimet paperiin ja niin edelleen. Tämä siksi kun en suostunut TYPin asiakkaaksi. Syy miksi en suostunut TYPin asiakkaaksi: Sama ritsa on sielläkin sekaamassa, eli en olisi kuitenkaan päässyt siitä eroon. Täytyykin joskus muistaa kertoa se sille. Olen elämässäni tavannut ainakin 30 työkkärin virkailijaa, tämä on ensimmäinen jota en voi sietää silmissäni, ja olen sen kyllä tehnyt selväksi.
Minä jään toimeentulotuelle. En lopeta työnhakua itse, saavat potkaista minut ikuisuuskarenssille. Se onnistuu siten että pakkohan niiden on kun en enää tule tapaamisiin enkä vastaa puhelimeen. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapautta piisaa. Ei enää tarvitse jännittää että mitähän peetä ovat taas keksineet pään menoksi ja mihin sitä saa työnnettyä taas kolmeksi kuukaudeksi itsentä. Ei tarvi pelätä karenssia kun elämä on pelkkää karenssia. Hyvänä rahankäyttäjänä selviän kyllä leikatulla tuellakin, eikä tarvi kuunnella mitään päänaukomista kolmen kuukauden välein jossa minulle saarnataan kohtaanto-ongelmista ja siitä miten olen tehnyt kuntouttavaa työtoimintaa liian kauan ja nyt pitäisi saada töitä.
Että terveisiä kuntakokeiluun, vetäkää V päähänne.
Mene töihin!
Suomessa on työpaikkoja, mutta ikävä kyllä työnantajat ei halua niihin enää suomalaisia työntekijöitä. Ulkolaisten rekryfirmojen sivut pullistelevat ilmoituksia "tule Suomeen töihin", ja siellä on Matti Meikäläinen kylästä x hakemassa vierastyövoimaa firmaansa. Asiallisella palkalla tosin, mutta jostain syystä suomalainen työntekijä ei ole enää toivottu työnhakija suorittavaan työhön. Tällainen trendi on ollut jo vuosia, ellei vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
"Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ..."
Kuka maksaa kulkemisen työkkäriin haastatteluun joka toinen viikko?
Mulla on työkkäriin matkaa 40km tai 60km riippuen kumpaan tulisi kutsu, joka tapauksessa käynti vaatisi oman auton käytön ja näillä bensan hinnoilla se olisi 20-40e per kerta . Lähimmät palvelut ovat 15km päässä ihan eri suunnassa, kuin missä te-toimistot sijaitsevat. Onko tätä mietitty velvotteita (=pakotteita) suunnitellessa?
Luojan kiitos en ole työtön ainakaan nyt, mutta kasvukeskusten ulkopuolella aina asuneena tiedän, että kaikki työttömät eivät todellakaan asu kävelymatkan päässä palveluista tai edes bussipysäkistä. Mielestäni tuollainen velvoite kyllä eriarvoistaa ihmisiä. Siinä missä palveluiden äärellä asuvat työttömät ovat viidessä minuutissa työkkärin tädin haastateltavana, hyvin moni työtön joutuu käyttämään aikaa, vaivaa ja muutoikin vähiä rahoja vain siksi, että voidaan puhua jargonia naamatusten.
Ei sinne tarvitse henkilökohtaisesti paikanpäälle ainakaan joka kerta raahautua. Itse en vuoden työttömyyden aikana joutunut kertaakaan.
Itse työnantajan edustajana toivoisin, että meillä avoinna oleviin paikkoihin hakisivat vain aidosti kiinnostuneet eivätkä pakon edessä hakemuksia lähettäneet.
Suomessa on pula palkanmaksajista, tulijoita olisi kyllä jos työnantajat ottaisivat töihin palkalla eikä vain 9 euron orjahommiin...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työpaikkoja, mutta ikävä kyllä työnantajat ei halua niihin enää suomalaisia työntekijöitä. Ulkolaisten rekryfirmojen sivut pullistelevat ilmoituksia "tule Suomeen töihin", ja siellä on Matti Meikäläinen kylästä x hakemassa vierastyövoimaa firmaansa. Asiallisella palkalla tosin, mutta jostain syystä suomalainen työntekijä ei ole enää toivottu työnhakija suorittavaan työhön. Tällainen trendi on ollut jo vuosia, ellei vuosikymmeniä.
Hauskaa, että olet tuota mieltä, kun taas ulkkarit on sitä mieltä, että on mahdotonta saada töitä ja menevät sitten mm. näihin joista juuri oli hesarissakin, josta maksettiin it-hepuille 500€/kk. Kumpi on oikein?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tässä on takana? Asiallisella palkalla? Siis oikeasti vai jossain romanialaisen tasolla? Tyyliin 400e kuussa?
Tämä työllistää 1200 virkailijaa syynäämään työttömien hakemuksia. Otetaanko näihin töihin työttömiä? Hölmöäkin hölmömpää hommaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Itse työnantajan edustajana toivoisin, että meillä avoinna oleviin paikkoihin hakisivat vain aidosti kiinnostuneet eivätkä pakon edessä hakemuksia lähettäneet.
No tällaisen mallin myötä se toive on turha.
Vierailija kirjoitti:
"Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ..."
Kuka maksaa kulkemisen työkkäriin haastatteluun joka toinen viikko?
Mulla on työkkäriin matkaa 40km tai 60km riippuen kumpaan tulisi kutsu, joka tapauksessa käynti vaatisi oman auton käytön ja näillä bensan hinnoilla se olisi 20-40e per kerta . Lähimmät palvelut ovat 15km päässä ihan eri suunnassa, kuin missä te-toimistot sijaitsevat. Onko tätä mietitty velvotteita (=pakotteita) suunnitellessa?
Luojan kiitos en ole työtön ainakaan nyt, mutta kasvukeskusten ulkopuolella aina asuneena tiedän, että kaikki työttömät eivät todellakaan asu kävelymatkan päässä palveluista tai edes bussipysäkistä. Mielestäni tuollainen velvoite kyllä eriarvoistaa ihmisiä. Siinä missä palveluiden äärellä asuvat työttömät ovat viidessä minuutissa työkkärin tädin haastateltavana, hyvin moni työtön joutuu käyttämään aikaa, vaivaa ja muutoikin vähiä rahoja vain siksi, että voidaan puhua jargonia naamatusten.
Mulla on 120km lähimpään työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä työllistää 1200 virkailijaa syynäämään työttömien hakemuksia. Otetaanko näihin töihin työttömiä? Hölmöäkin hölmömpää hommaa!!!
Mistä he ne hakemukset näkevät, nehän on menneet sähköisenä työnantajille?
Eikä kellään työkkäritädillä ole aikaa eikä kiinnostusta lukea loputtomia määriä hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tässä on takana? Asiallisella palkalla? Siis oikeasti vai jossain romanialaisen tasolla? Tyyliin 400e kuussa?
TES:in mukaista palkkaa maksavat, mutta eivät vain halua suomalaista töihin. Ei tässä sen kummempaa mielipidettä tarvita kun lueskelen näitä ilmoituksia lähes joka viikko netistä. Kysy siltä naapurin kaalinkasvattajalta, miksi pellolla on ukrainalaisia.
Ketä kiinnostaa työttömyys. Vain töissä olevia tarvitaan nykyisiin töihin.