Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...

Vierailija
07.10.2021 |

Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta

Kommentit (1269)

Vierailija
461/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää pahoinvointia ja isemur...

Mitä työtä monet Suomalaiset syrjäytyneet, masentuneet, päihteidenkäyttäjät ja muut heikommat ihmiset voi hakea?

Minä haluaisin palkkamurhaajaksi.

Vierailija
462/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin jo kuntakokeiluun joutuessani että se on viimeinen kuntouttavan jakso meikäläisellä ja kahden kuukauden päästä jätän vain menemättä aktivointisuunnitelman laatimiseen. Ihan oikeasti, minulle laaditaan aktivoinitisuunnitelma kolmen kuukauden välein, ihan ehdonalaisvalvojan ja sossun tädin kanssa, nimet paperiin ja niin edelleen. Tämä siksi kun en suostunut TYPin asiakkaaksi. Syy miksi en suostunut TYPin asiakkaaksi: Sama ritsa on sielläkin sekaamassa, eli en olisi kuitenkaan päässyt siitä eroon. Täytyykin joskus muistaa kertoa se sille. Olen elämässäni tavannut ainakin 30 työkkärin virkailijaa, tämä on ensimmäinen jota en voi sietää silmissäni, ja olen sen kyllä tehnyt selväksi. 

Minä jään toimeentulotuelle. En lopeta työnhakua itse, saavat potkaista minut ikuisuuskarenssille. Se onnistuu siten että pakkohan niiden on kun en enää tule tapaamisiin enkä vastaa puhelimeen. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapautta piisaa. Ei enää tarvitse jännittää että mitähän peetä ovat taas keksineet pään menoksi ja mihin sitä saa työnnettyä taas kolmeksi kuukaudeksi itsentä. Ei tarvi pelätä karenssia kun elämä on pelkkää karenssia. Hyvänä rahankäyttäjänä selviän kyllä leikatulla tuellakin, eikä tarvi kuunnella mitään päänaukomista kolmen kuukauden välein jossa minulle saarnataan kohtaanto-ongelmista ja siitä miten olen tehnyt kuntouttavaa työtoimintaa liian kauan ja nyt pitäisi saada töitä. 

Että terveisiä kuntakokeiluun, vetäkää V päähänne. 

tämän purkauksen päätteeksi olisi hyvä kuulla kommentoijan ikä, koulutus, työkokemus ja paikkakunta. Sekä tietenkin mitä tehtäviä on hakenut/hakee. TYP:.iin ei ihan ekana laiteta eli joku syy on miksi sitä ehdotetaan. Mikä oli perustelu?

Joo eikä tarvi vastata, mitäpä se mulle tai kellekään muulle kuuluu. Kerron kuitenkin toisen puolen asiaan eli miltä se näyttää näin ulkopuolisin silmin. 

En mainitse paikkakuntaa, ikää 52 vuotta, kolme ammattia hankittu joista yksikään ei ole työllistänyt, tehdastyöläisenä on sitten leipä hommattu kun on töissä oltu, suurin este työnsaantiin on paha selkävika. Vuorotöistä ei enää selviä, jos on selvinnyt koskaan, tein vuorotöitä nukahtamislääkkeiden voimalla.  Tilanteeni ei muiltakaan osin ole ihan yksinkertainen. Suurin ongelma tässä on kyllä se, että osui kohdalle kuntakokeilun myötä virkailija joka on 1). Virkaintoinen 2). Empatiakyvytön 3). Keltainen neste noussut päähän pahimman kerran. En ala tuon kanssa enää vääntämään mistään kun se on täysin turhaa, ja eroon siitä ei pääse muuta kuin jäämällä koko koneistosta ulos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät olette tärkeitä.

Teitä tarvitaan työelämän työvoimareserviksi

Teitä tarvitaan nauttimaan sosiaalisista palveluista

Te olette vasemmistopuolueille tärkeitä äänestäjiä

Vierailija
464/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä monet Suomalaiset syrjäytyneet, masentuneet, päihteidenkäyttäjät ja muut heikommat ihmiset voi hakea?

Voivat hakea ihan samoja tehtäviä kuin kaikki muutkin. Tässä ei ollut kyse siitä, että laskettaisiin, kuinka monta työpaikkaa onnistuu saamaan.

Vierailija
465/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia töitä tietysti. Aina voi hakea mitä työtä vaan. Tärkeintä on hakeminen. Töihin kun ette kuitenkaan pääse.

Vierailija
466/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on nyt ennätysmäärä työpaikkoja vapaana mutta kivempi maata vaan sohvalla. Hyvä, että patistetaan töihin.

Ootko vilkaissut, että monessa niistä työpaikoista työntekijältä edellytetään tehtävään soveltuvaa koulutusta. Rekkaa ei pääse ajamaan ilman rekkakorttia. Linja-autoa sen vähemmän. 

Lääkäriksi ja hoitajaksi ei pääse ilman koulutusta, ja näitä paikkojahan siellä TE-listassa on rutkasti, ei audionomiksi tai optikoksi, ei, ei.

Siivoojaltakin vaaditaan nykyään koulutusta ja oman auton käyttömahdollisuutta, ainakin muualla kuin pääkaupunkiseudulla. 

Pitää olla passi jos toinenkin.

Pitää olla koulutusta.

Että juu. Kaikki sopivat kaikkiin töihin.

Täällä muuten elintarviketehdas vähentää väkeä. Täällä muuten lääketehdas kanssa vähentää väkeä. 

Kyllä esim. meillä varastoalalla on laskettu rimaa aika paljon, koska yksinkertaisesti on pakko saada työntekijöitä. Nyt otetaan sellaisia, joita ei olisi tarvinnut ottaa aikaisemmin, kun tekijöitä oli enemmän, koska nyt hommaa on niin paljon, että yksinkertaisesti muuten ei pärjätä. Parempi se on, että joku tulee tekemään hitaammin ja huonommin, kuin ettei kukaan tee tai että vanhat työntekijät tekee hirveät määrät ylitöitä.

Vierailija
467/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuedotteen mukaan kusäkustannuksiin kaitetaan 70 miljoonaa euroa ja uskotaan, että tällä saadaan 10000 työpaikkaa (mikä on tietysti outoa, koska tällä konseptilla ei luoda uudia työpaikkoja muualle kuin TE-toimistoihin)

Tällä systeemillä saatavat työpaikat maksavat siis 7000€/kpl jos tavoitteet täyttyvät. Jos näillä uusilla työpaikoilla saatavat verotulot ovat alle tuon 70 miljoonaa, niin nettovaikutus on negatiivinen.

Vierailija
468/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuedotteen mukaan kusäkustannuksiin kaitetaan 70 miljoonaa euroa ja uskotaan, että tällä saadaan 10000 työpaikkaa (mikä on tietysti outoa, koska tällä konseptilla ei luoda uudia työpaikkoja muualle kuin TE-toimistoihin)

Tällä systeemillä saatavat työpaikat maksavat siis 7000€/kpl jos tavoitteet täyttyvät. Jos näillä uusilla työpaikoilla saatavat verotulot ovat alle tuon 70 miljoonaa, niin nettovaikutus on negatiivinen.

Tulipas tuohon typoja. Kurjoitin puhelimella.

Vierailija
469/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä laskukaavassa samat kommunistit laskemassa jotka rahat lähetti ulkomaille. Riemuitsivat kun saamme takaisin 1/3 omista rahoista takaisin. Se oli suuri voitto se.

Vierailija
470/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmen sitten yritin hakea työntekijää työkkärin kautta kun olisi ollut vähän enemmän töitä. Työkkärin täti raapi naamaansa ja totesi kyllästyneenä että "ei meillä ole täällä yhtään työkykyistä työnhakijaa.." Työkykyiset kykenee hankkimaan itse työpaikkansa, laiskat ja muut roikkuu työkkärin listalla. 

Olen työkykyinen ja - halukas, mutten ole saanut töitä. Olen 56-vuotias.

Palkkaatko sinä minut? Muut eivät nimittäin ole palkanneet.

Tämä tapaus oli vuosikymmen sitten, mutta faktat ei ole muuttuneet miksikään. Okei, työtä olisi edelleen. Vika on vain siinä, että työ on useimmille liian rankkaa, raskasta, tylsää ja vaikeaa. Asiakas joka tilaa minulta palvelun, maksaa siitä summan x. Jos palkkaan työntekijän, korvauksen täytyy olla suhteessa asiakkaan maksamaan summaan; toisin sanoen palkkavaatimus ei voi ylittää sitä summaa, jonka työstä saan, sillä yritystoiminnan täytyy olla kannattavaa. Jos vaatisin asiakkaalta summaa jolla minulla on varaa palkata työntekijä, kohta ei olisi asiakasta lainkaan. Tämän vuoksi hoidan homman itse, vaikka se tuntuu omassakin selkärangassa. En myöskään halua ketään saikuttamaan saatika hankkiutumaan kauttani ja kustannuksellani eläkkeelle nauttimaan vastikkeettomasta rahasta. En luota suomalaiseen työntekijään millään tavalla ainakaan sen jälkeen mitä olen tältä palstalta lukenut, ja sen takia minulla ei työvoimaa ole eikä tule. Moni pienyrittäjä lienee kanssani samaa mieltä.

Vierailija
471/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työnantajan edustajana toivoisin, että meillä avoinna oleviin paikkoihin hakisivat vain aidosti kiinnostuneet eivätkä pakon edessä hakemuksia lähettäneet.

Ymmärrän hyvin.

Voisitte vähän enemmän pitää ääntä asian tästäkin puolesta. En usko, että olet ainoa.

Vierailija
472/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin jo kuntakokeiluun joutuessani että se on viimeinen kuntouttavan jakso meikäläisellä ja kahden kuukauden päästä jätän vain menemättä aktivointisuunnitelman laatimiseen. Ihan oikeasti, minulle laaditaan aktivoinitisuunnitelma kolmen kuukauden välein, ihan ehdonalaisvalvojan ja sossun tädin kanssa, nimet paperiin ja niin edelleen. Tämä siksi kun en suostunut TYPin asiakkaaksi. Syy miksi en suostunut TYPin asiakkaaksi: Sama ritsa on sielläkin sekaamassa, eli en olisi kuitenkaan päässyt siitä eroon. Täytyykin joskus muistaa kertoa se sille. Olen elämässäni tavannut ainakin 30 työkkärin virkailijaa, tämä on ensimmäinen jota en voi sietää silmissäni, ja olen sen kyllä tehnyt selväksi. 

Minä jään toimeentulotuelle. En lopeta työnhakua itse, saavat potkaista minut ikuisuuskarenssille. Se onnistuu siten että pakkohan niiden on kun en enää tule tapaamisiin enkä vastaa puhelimeen. Rahaa tulee vähemmän, mutta vapautta piisaa. Ei enää tarvitse jännittää että mitähän peetä ovat taas keksineet pään menoksi ja mihin sitä saa työnnettyä taas kolmeksi kuukaudeksi itsentä. Ei tarvi pelätä karenssia kun elämä on pelkkää karenssia. Hyvänä rahankäyttäjänä selviän kyllä leikatulla tuellakin, eikä tarvi kuunnella mitään päänaukomista kolmen kuukauden välein jossa minulle saarnataan kohtaanto-ongelmista ja siitä miten olen tehnyt kuntouttavaa työtoimintaa liian kauan ja nyt pitäisi saada töitä. 

Että terveisiä kuntakokeiluun, vetäkää V päähänne. 

TYPissä olisit saanut olla rauhassa ei kukaan ole puoleentoista vuoteen edes soittanut.

Vierailija
473/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät olette tärkeitä.

Teitä tarvitaan työelämän työvoimareserviksi

Teitä tarvitaan nauttimaan sosiaalisista palveluista

Te olette vasemmistopuolueille tärkeitä äänestäjiä

Unohtui se, että me (pitkäaikais)työttömät maksetaan enemmän veroa kuin työssäkäyvät. 20% pienestä päivärahasta ja 25% ansiosidonnaisesta. Moniko työssäkävijä maksaa enemmän?

Vierailija
474/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään

Hienosti ajateltu!

Vierailija
475/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna ja Li taas vauhdissa.

Vierailija
476/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja haetaan 0-4 työvoimaviranomaisen harkinnan mukaan. Toki tuo viranomaisen harkintavalta epäilyttää, mutta haluaisin ajatella että tällaisille työnhakijoille se velvoite on siellä nollan tuntumassa. Itsekin olen pitkäaikaistyötön, joka siirtyi ainakin toistaiseksi sairaslomalle, joten tuonne nollakerhoon suunnistan sitten jos ei kuntoutustuki kutsu.

Vierailija
477/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille löytyy palkkatyöpaikka, jos vaan työhaluja löytyy.

Tarkoititko ihan kokoaikaista työtä? Tai siis sellaista, että ei tarvitse tukia nostaa sen lisäksi kuin korkeintan asumistuki?

Mutta aikamoisen lupauksen kyllä heität! Kaltaisesi aarteen pitäisi olla työkkärissä niitä töitä järjestämässä. Sinulla on yhteiskunnan kannalta katsoen niin arvokasta erikoisosaamista, että sinut pitäisi palkata työvoimahallintoon melkeinpä hinnalla millä hyvänsä. 

Itse olen 58-vuotias pitkäaikaistyötön, ja voisin vaikka maksaa sinulle, jos onnistut järjestämään minulle palkkatyön.

Vierailija
478/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään

Hienosti ajateltu!

Varmaan orja ajattelee samoin, kun isäntä välillä vähän ruoskii.

Vierailija
479/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.

Totta. Tämän hankkeen tarkoitushan on että edes yks päivä ollaan selvänä, noustaan soffalta, tehdään hakemus, pukeudutaan asianmukaisesti ja mennään ulos ja selvitetään lähin postilaatikko. Sitten kotia takaisin omia jälkiä. Nyt kun talvi on tulossa se on jopa helppoa kun selvittää ensin mitkä jäljet ovat omia...!

Vierailija
480/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on nyt ennätysmäärä työpaikkoja vapaana mutta kivempi maata vaan sohvalla. Hyvä, että patistetaan töihin.

Ootko vilkaissut, että monessa niistä työpaikoista työntekijältä edellytetään tehtävään soveltuvaa koulutusta. Rekkaa ei pääse ajamaan ilman rekkakorttia. Linja-autoa sen vähemmän. 

Lääkäriksi ja hoitajaksi ei pääse ilman koulutusta, ja näitä paikkojahan siellä TE-listassa on rutkasti, ei audionomiksi tai optikoksi, ei, ei.

Siivoojaltakin vaaditaan nykyään koulutusta ja oman auton käyttömahdollisuutta, ainakin muualla kuin pääkaupunkiseudulla. 

Pitää olla passi jos toinenkin.

Pitää olla koulutusta.

Että juu. Kaikki sopivat kaikkiin töihin.

Täällä muuten elintarviketehdas vähentää väkeä. Täällä muuten lääketehdas kanssa vähentää väkeä. 

Kyllä esim. meillä varastoalalla on laskettu rimaa aika paljon, koska yksinkertaisesti on pakko saada työntekijöitä. Nyt otetaan sellaisia, joita ei olisi tarvinnut ottaa aikaisemmin, kun tekijöitä oli enemmän, koska nyt hommaa on niin paljon, että yksinkertaisesti muuten ei pärjätä. Parempi se on, että joku tulee tekemään hitaammin ja huonommin, kuin ettei kukaan tee tai että vanhat työntekijät tekee hirveät määrät ylitöitä.

oih. niinkö. eikö edes työturvallisuuspassia eikä trukinajotaitoa. Logistiikkakortti ja niin päin pois. Missä tää varasto on. 

Enkä oo muuten paljon varastohommia edes huomannut auki olevan täällä päin. Varastomiehistähän on runsautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän