IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Katselin noita Helsingin kunnan palkkatukipaikkoja ja työkokeilupaikkoja, joita tarjosivat hiljattain sähköpostitse. Melkein kaikki "naisten" työpaikkoja; kahvilatyöntekijöitä, erityisavustajia, hoitoavustajia, päiväkotiavustajia sun muita ohjaajia valtaosa työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä?
Yrittää tosissaan työllistyä on eri asia kuin se, että lähettelee random hakemuksia minne sattuu.
On tämä sentään selkeä parannus työtarjouksiin (jotka ovat siis velvollisuus hakea avoinna olevaa paikkaa, ei tarjottu työ!), koska tässä saa itse valita mihin hakee.
Mikään tilasto tai tutkimus ei puhu sen puolesta, että randomien hakemusten tekeminen auttaa työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Katselin noita Helsingin kunnan palkkatukipaikkoja ja työkokeilupaikkoja, joita tarjosivat hiljattain sähköpostitse. Melkein kaikki "naisten" työpaikkoja; kahvilatyöntekijöitä, erityisavustajia, hoitoavustajia, päiväkotiavustajia sun muita ohjaajia valtaosa työpaikoista.
Vaikka miehillä on matalampi koulutus ja sitä kautta korkeampi työttömyysaste.
Miesten töissä on vähemmän orjatöitä tarjolla kuin naisilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?
Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.
On olemassa ikäkkäitä työnhakijoita, työttömiä, jotka eivät edellisissä töissään ole tietokoneiden kanssa olleet tekemisissä, älypuhelimen käyttö yhtä lailla sumeeta, koska sille ei ole ollut tarvetta. Tällä palstalla eivät kaikki sentään pyöri.
Viiskymppisissäkin on sellaisia, jotka eivät tietokonetta, tekstinkäsittelyohjelmia tai hakulomakkeiden täyttöä hallitse, saati sähköpostia. Tiiäks, oon ollut sellasessa te-koulutuksen valintakokeessa, jossa vieruskaveri oli mua varmaan rutkasti nuorempi, joku päälle kolmekymppinen, ja se ei osannut laittaa sitä koetehtävää sähköpostitse tarkastatettavaksi, rupes multa kyseleen, jolloin se koetta valvonut tyyppi rupes mulle rähjään, että mikä ongelma..... No jaa, toi joka ei osannut, niin se varmaan valittiin, mut mulla kun oli koko valintakoe mennyt siis just eikä melkeen nappiin, niin en tullut valituksi, sen sijaan mut haukuttiin siinä loppuhaastattelussa niin lyttyyn, ettei tosikaan, ja valintakoetta valvonut se, vaikkei se ole mun papereita siis mitään todistuksia missä minua on arvioitu, niin se ei ole niitä nähnyt, mut se lyttäs nekin. Että ilmeisesti ne ovat vain valhetta! Tää on aivan törkeä paikka, joten tuskinpa minulla ainakaan on mitään huolta näitten hakemuspakkojen kanssa, olen jo hyödyttömäksi todettu eikä työkkäri minua mitenkään palvele! Ja yleisesti paikallinen juopposakki ja dg:llä jo nuoresta asti varmalla mutta kapealla valtion leivällä elellyt porukka pitää huolen että minua solvataan ja herjataan ja lyödään kaikki minun tekemiseni paskaksi! Että sellasta. Mitähän toi huumeveikko tänään huutelee!
Kyllä loinen aina syitä löytää miksi ei edes voi etsiä töitä saati että työllistyisi.
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Ajattelepa asiaa hetki työnantajankin kannalta. Vaikka kuinka olisi työvoimapula, ei se sitä tarkoita, että halutaan pinokaupalla huitaisten tehtyjä hakemuksia vain jotta hakuvelvoite täyttyy.
Miten tuo malli muuten suhtautuu rekryfirmojen kautta hakemiseen? Useinhan niihin ilmoittaudutaan firman listoille odottelemaan sopivaa työtä, eikä ole tarkoituskaan, että jokaista paikkaa varten aina erikseen hakemus täytetään.
Mutta joo, olenpa pettynyt demareihin ja työministeri Haataiseen, kun menevät tähän halpaan. Eli uskovat kuin keskimääräinen kokkari, että työttömyys johtuu siitä, ettei vain viitsitä hakea töitä. Oikeasti kysymys on lähinnä kohtaanto-ongelmasta. Firmoilla olisi töitä tarjota, työhaluisia työttömiä on pilvin pimein, mutta kun eivät ole tasan tarkkaan sellaisia, mitä firmat haluavat, niin tilanne on jumissa. Ei sitä hakemustehtailulla korjata.
Täysin totta. Pitkäaikaistyöttömät työnhakijat eivät kelpaa varsinkin joilla on aukollinen ja repaleinen CV. kun on syrjäytynyt pitkäksi aikaa köyhyysloukkuun niin se vie ihmisen terveyden eikä sellaisesta saa kolmen työntekijän tehoja irti. Työnantajat hakevat jotain tehokasta konetta jolla ei ole rappeutumia, sairauksia ja kulumia. Ennen kelpasi vajaatehoinenkin mutta ei nykyään. Ihmisestä pitää saada maksimaalinen teho irti surkealla palkallakin. Sitten eläkkeet niistä töistä jäävät niin mitättömiksi ettei niillä hoidatuta raskaasta työstä tulleita vaurioita.
Kuvitellaan ihan turhaan että kaikki työpaikat täyttyvät napsista tuosta vain kun joka ikinen työtön laittaa hakemuksen sinne. Sama valitusvirsi vaan jatkuu työnantajilla ettei saa sopivaa työntekijää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.
Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:
Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Ne hakemukset käydään läpi haastatteluissa virkailijan kanssa. . Jokaisen hakemuksen tulee olla sellainen, että se osoittaa kiinnostuksesi juuri siihen kyseiseen työpaikkaan.
No sitten laitan että: Hei, haen töitä firmastanna Oy Firma Ab. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Velvollisuus suoritettu 👍
Karenssi on sen 45 päivää ja saat uuden aina 45 päivän välein. Lue hallituksen esitys työnhaun velvoittavuudesta ja palaa sitten keskustelemaan siitä.
Paitsi ettei karenssi auta oikein kunnon pummeihin mitenkään, kun siirtyvät vain toimeentulotuen luukulle jos työttömyyskorvaus evätään. Siinäkin mielessä aivan kädetön keksintö tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sukupuolta nimenomaan mainita valintakriteerinä, niin paikkoja voi hakea oli sukupuoli mikä tahansa.
Kahviloissakin työskentelee miehiä, päiväkoteihin niitä jopa kaivataan - jopa siihen päiväkotiavustajaksi, ynnä muihin hoiva-avustustehtäviin, sillä niissähän voi eteen tulla myös fyysistä voimaa vaativia tehtäviä jos potilasta joutuu esim. nostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?
Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.
On olemassa ikäkkäitä työnhakijoita, työttömiä, jotka eivät edellisissä töissään ole tietokoneiden kanssa olleet tekemisissä, älypuhelimen käyttö yhtä lailla sumeeta, koska sille ei ole ollut tarvetta. Tällä palstalla eivät kaikki sentään pyöri.
Viiskymppisissäkin on sellaisia, jotka eivät tietokonetta, tekstinkäsittelyohjelmia tai hakulomakkeiden täyttöä hallitse, saati sähköpostia. Tiiäks, oon ollut sellasessa te-koulutuksen valintakokeessa, jossa vieruskaveri oli mua varmaan rutkasti nuorempi, joku päälle kolmekymppinen, ja se ei osannut laittaa sitä koetehtävää sähköpostitse tarkastatettavaksi, rupes multa kyseleen, jolloin se koetta valvonut tyyppi rupes mulle rähjään, että mikä ongelma..... No jaa, toi joka ei osannut, niin se varmaan valittiin, mut mulla kun oli koko valintakoe mennyt siis just eikä melkeen nappiin, niin en tullut valituksi, sen sijaan mut haukuttiin siinä loppuhaastattelussa niin lyttyyn, ettei tosikaan, ja valintakoetta valvonut se, vaikkei se ole mun papereita siis mitään todistuksia missä minua on arvioitu, niin se ei ole niitä nähnyt, mut se lyttäs nekin. Että ilmeisesti ne ovat vain valhetta! Tää on aivan törkeä paikka, joten tuskinpa minulla ainakaan on mitään huolta näitten hakemuspakkojen kanssa, olen jo hyödyttömäksi todettu eikä työkkäri minua mitenkään palvele! Ja yleisesti paikallinen juopposakki ja dg:llä jo nuoresta asti varmalla mutta kapealla valtion leivällä elellyt porukka pitää huolen että minua solvataan ja herjataan ja lyödään kaikki minun tekemiseni paskaksi! Että sellasta. Mitähän toi huumeveikko tänään huutelee!
Mutta onneksi joitakin työpaikkoja voi edelleen hakea siten, että kävelee ovesta sisään ja esittäytyy ja kyselee.
Tai soittelemalla, ja pyrkimällä haastatteluun heti siltä istumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Ei voi talvehtia enään ulkomailla halvassa maassa ja nostaa työttömyyskorvausta kun pitää paikan päälle mennä kahden viikon välein haastatteluun.
Urbaanilegenda tuo ulkomailla työttömänä oleileminenkin. Työnhakuun voi mennä, lyhyen lomamatkankin voi tehdä, mutta mitään pidempiaikaista oleskelua ei kenenkään lompsakaan kestä, olkoon vaikka kuin halpa maa. Kaikkea ne kaikkitietävät ja keksivät.
Dg-tyypit vissiin asialla. Ne, jotka huutelevat hoitoon menemisiä, itse kun ovat turvallisesti dg:llä eläkkeellä... olleet koko aikusikänsä. Kjäh kjäh kjäh.
Minä asuin koko työnhakuaikani ulkomailla ja suunnitelmaani oli myös kirjattu työnhaku ulkomailta. Olin ennen työttömyyttäni töissä toisessa EU-maassa ja kuuluin Suomen sosiaaliturvan piiriin tuon 10 vuoden ajan. En nähnyt mitään järkeä roudata muuttokuormaani työnhakua varten, kun en tiennyt mistä maasta työtä lopulta löytyy. Vakituinen osoite tulee kuitenkin olla.
Itse asiassa meillä on jo sukupolvi työikäisiä EU-ajan nuoria, jotka ovat saattaneet asua ja opiskella koko ikänsä ulkomailla kuuluen perheenjäsenenä Suomen sosiaaliturvan piiriin.
Ei ole mitään järkeä että ihmiset velvoitetaan hakemaan töitä viikoittain. Uskoisin että siurik osa hakee kaikkia sellaisia paikkoja, joita on mahdollista hakea, niin joka tapauksessa.
Pitkäaikaistyöttömiä ja syrjäytymisriskissä olevia tuollainen systeemi ei auta yhtään.
Enemmän pitäisi pohtia keinoja, joilla työntekijät ja työpaikat kohtaisivat realistisella tavalla. Että työt löytäisivät oikeat tekijät ja tekijät saisivat koulutusta ja kokemustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä loinen aina syitä löytää miksi ei edes voi etsiä töitä saati että työllistyisi.
Ootko eläkkeellä, oot niitä dg:llä nuoresta asti varmasta ja vakaasta leivästä nauttineita, siitä jota ei pois voi millään syyllä ottaa kun sen kerran on saanut.
Nää on.
Yks juttu on kanssa se, että työnantajan on myös pidettävä pestaamastaan kiinni ja pidettävä huoli asiallisesta työympäristöstä. Asiallisesta käyttäytytymisestä. Ettei käy sitten niin, että kun koetaan kilpailijaksi, niin sitten ruvetaan säätämään että me ei sinua tänne haluta.... No, mitäs otitte, otettiin töihin ja työni teen, että mites se on sulta pois. Palkkas saat sinäkin. Mut siis.... nää tietyn sortin pöljät! Esimiehen pitäs keskustella että tarviitteko, no ei tarvita, sitte tulee tilanne että joku menee sekasin, niin sitte taas tarvitaan, mut sitte ei tarvitakaan.... hjuu! Suomessa on kaikenlaista säätöä ja hienoja sanoja.... on, on.
Vierailija kirjoitti:
"keksitään sinulle jotain pientä puuhaa"
Ei ole ihme, ettei 50+ ja 60+ ihmisiä haluta töihin. Koska voin 50+ ikäisenä työtätekevänä ihmisenä sanoa, että saattaisin purskahtaa nauruun tuollaisesta kommentista. KEKSITÄÄN JOTAIN PIENTÄ PUUHAA? Onko siinä se malli, jolla työllisyyttä hoidetaan vuonna 2021? KEKSIMÄLLÄ JOTAIN PIENTÄ PUUHAA?
Miksei samantien perusteta työttömille tarhoja, joissa he voivat valvotusti leikkiä ja puuhastella, eivätkä ole kotona yksin pahanteossa laiskottelemassa?
Jos et mene töihin, niin sitten keksitään pientä puuhaa. Miksi ihmeessä on niin hankala ymmärtää sitä, että työttömyys ei ole sama asia kuin palkallinen loma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Ei voi talvehtia enään ulkomailla halvassa maassa ja nostaa työttömyyskorvausta kun pitää paikan päälle mennä kahden viikon välein haastatteluun.
Urbaanilegenda tuo ulkomailla työttömänä oleileminenkin. Työnhakuun voi mennä, lyhyen lomamatkankin voi tehdä, mutta mitään pidempiaikaista oleskelua ei kenenkään lompsakaan kestä, olkoon vaikka kuin halpa maa. Kaikkea ne kaikkitietävät ja keksivät.
Dg-tyypit vissiin asialla. Ne, jotka huutelevat hoitoon menemisiä, itse kun ovat turvallisesti dg:llä eläkkeellä... olleet koko aikusikänsä. Kjäh kjäh kjäh.
Minä asuin koko työnhakuaikani ulkomailla ja suunnitelmaani oli myös kirjattu työnhaku ulkomailta. Olin ennen työttömyyttäni töissä toisessa EU-maassa ja kuuluin Suomen sosiaaliturvan piiriin tuon 10 vuoden ajan. En nähnyt mitään järkeä roudata muuttokuormaani työnhakua varten, kun en tiennyt mistä maasta työtä lopulta löytyy. Vakituinen osoite tulee kuitenkin olla.
Itse asiassa meillä on jo sukupolvi työikäisiä EU-ajan nuoria, jotka ovat saattaneet asua ja opiskella koko ikänsä ulkomailla kuuluen perheenjäsenenä Suomen sosiaaliturvan piiriin.
Niin sinä et lomaillut, kuten aloittaja väitti. En ole asiaa mennyt tsekkaamaan, mutta eikö siinä kuitenkin ole joku raja, joka tulee vastaan, aikaraja, jonka puitteissa ulkomailta voi töitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.
Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:
Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Ne hakemukset käydään läpi haastatteluissa virkailijan kanssa. . Jokaisen hakemuksen tulee olla sellainen, että se osoittaa kiinnostuksesi juuri siihen kyseiseen työpaikkaan.
No sitten laitan että: Hei, haen töitä firmastanna Oy Firma Ab. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Velvollisuus suoritettu 👍
Karenssi on sen 45 päivää ja saat uuden aina 45 päivän välein. Lue hallituksen esitys työnhaun velvoittavuudesta ja palaa sitten keskustelemaan siitä.
Paitsi ettei karenssi auta oikein kunnon pummeihin mitenkään, kun siirtyvät vain toimeentulotuen luukulle jos työttömyyskorvaus evätään. Siinäkin mielessä aivan kädetön keksintö tämä.
Ja toimeentulotukeako saa, kunhan vain kävelee luukulle anomus täytettynä? No, ei kuule saa!
Että mene suolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 82 vuotiailla vanhemmilla on älypuhelimet, läppärit ja tabletit. Tosin he ovat jo eläkkeellä.
Taidat itse olla vaan takapajuinen.Vaikka ihmisellä on älypuhelimet, läppärit ym niin se ei tarkoita, että niillä osataan tehdä työhakemuksia, laittaa mukaan liitteitä ym.
Toki sinun vanhempien ei enää tarvitsekaan, mutta kyllä jollekin 60v voi olla vaikeuksia tehdä siellä koneellla mitään kunnollista. Osataan kyllä maksaa laskut nettipankissa ja surffailla eri sivustoilla netissä, mutta ei osata tehdä siellä "mitään kunnollista".
Itsekin käytän konetta sekä töissä ja kotona, mutta töissä on ne tietyt jutut mitä teen (terveydenhoidossa kirjaamiset ym) Ja kotona muuten vaan surffailen, mutta en osaa esim liittää liitteitä, vaan joudun aina laittamaan ne erikseen paperiversioina. En ole mikään hyvä tietokoneen käyttäjä, koska vasta vanhana olen joutunut tietokoneen kanssa tekemisiin.
Vaikka sinulla siis on kone, et välttämättä osaa laittaa työhakemuksia liitteineen, et osaa tehdä CV:tä jne.
Aika moni 60+ osaa liitteitä lisäillä, mutta alle 25v ikäisille se on täysin käsittämätöntä.
IS kolumni
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008312329.html
'Tapio Sadeojan kolumni: Toistaako journalismi 1970-luvun virheet?'
"Oli vain yksi totuus, eikä siitä sopinut poiketa. Ei mahdollista tänä päivänä. Kai.
TAISTELU mielipidevallasta käy kuumana suomalaisessa yhteiskunnassa. Moniarvoisen, riippumattoman median on pidettävä huoli siitä, että sen journalistinen työ pysyy keskiössä, eikä se ajaudu minkään aatteen tai maailmankatsomuksen vietäväksi. Vaara on ilmeinen, jos toimitukseen rekrytoitavien toimittajien taustat – koulutus, ikä, elämänpiiri, arvot, maailmankatsomus – ovat kuin samasta muotista. Tuloksena on toimitus, jolla on tunnelinäkö. Se näkee vain sen, jonka se haluaa nähdä.
Vaarallisista on, jos toimituksiin pääsee 1970-luvun tapaan hiipimään maailmankatsomus, joka perustuu omaan ehdottomaan oikeassaoloon ja muiden ehdottomaan väärässäoloon kuten muodissa oleviin woke- ja cancellointi-kulttuureihin näyttäisi kuuluvan.
"
Hesari ja yle ovat Wokisti-genderistien käsissä enimmäkseen.
Mitään poikkipuolista ei sanota tulevasta translaista, mitä se tarkoittaa naisille: naistentilat (ja myöskin miesten) muutetaan unisex tiloiksi, omailmoitus juridiseen riittää pääsyyn naistentiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinä et lomaillut, kuten aloittaja väitti. En ole asiaa mennyt tsekkaamaan, mutta eikö siinä kuitenkin ole joku raja, joka tulee vastaan, aikaraja, jonka puitteissa ulkomailta voi töitä hakea.
On eri asia hakea töitä EU-maasta (aikaraja 3 kk) kuin lomailla Thaimaassa (ei mitään aikarajaa, kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki työpaikat joihin pääsee ilman koulutusta, ovat työpaikkoja joissa ei ole käytännössä minkäännäköistä etenemismahdollisuuksia.
Tietääkseni jotkut vuokratyöntekijöitä välittävät firmat kyllä olettavat, että se hakulomake käydään liittämässä avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin. Ei siis jäädä vain venaamaan, että viitsisivät ottaa yhteyttä. Ja yleensä näissäkin paikka taitaa mennä puhelinsoitolla.
Törkeitä nämäkin. Kaks tietojen kalasteluyritystä: pesula-apulaisen paikkaan laitettu hakemus, niin vuokratyöfirman edustaja soitteli ja kyseli siitä työstä, kun kerran hakijalla oli kokemusta. Ja toisella kertaa, tyyppi soitteli ja kyseli myös tietoja tehtävästä ja toimikorteista ja niin päin pois, kun ei sillä itsellään ollut oikein hajua mistä on kyse.
Mut siis kumpikin paikka jäi saamatta.
Hankkikoot tästedes tietonsa jostain muualta.