Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...

Vierailija
07.10.2021 |

Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta

Kommentit (1269)

Vierailija
301/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisi tehdä mieluummin jumppa ja ruoka videoita jotta nähdään että liikkuvat ja syövät terveellisesti. Näin he kuormittavat vähemmän terveydenhuoltoa.

Valitettavasti sellainen katsotaan herkästi yritystoiminnaksi. Ai, sinulla on oma tubekanava. Paljonko käytät siihen aikaa? Ja että ihan 59 seuraajaa, hmm. Olet somevaikuttaja influenser ja yrittäjä. Heippa.

Totta.

Työtön ei yrittää, opiskella, eikä varsinkaan tehdä töitä. Muuten menee tuet.

Perun idean. Menette kaljakuppilaan odottamaan kuten työkkärin täti toivoo.

Vierailija
302/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

porkkanaa esim.muuta työn perässä saat 1000 e heti tilille. muuttorahaa,tämä auttaisi esim, nuoria ja varattomia muuttaan työn perässä.

Kyllä työtön saa työn perässä muuttamiseen tukea jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme haloo tästä. Tämä on vasta esitys. Ei se ole läpi mennyt. Työttömien mollaajat eivät tajua että voivat itsekkin joutua työttömäksi milloin vain. Tiedän ihmisiä jotka aikoinaan mollasivat kunnes joutuivat itse työttömiksi vaikka luulivat olevansa korvaamattomia. :)

Vierailija
304/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpakkoja lisää, ei turhia työhakemuksia. Luulisin, että suurin osa työnhakijoista kyllä haluaa töitä ja etsii niitä ihan aktiivisesti ilman näitä turhanpäiväsiä aktiivimalleja tai vastaavia. En ymmärrä mitä ilo niistä on, mitä hyötyä? Niillä toki luodaan työpaikkoja TE-toimistoille ja Kelalle, turhanpäiväisiä paperinpyörittelytyöpaikkoja. Mitä järkeä tässä on? Tällä rahalla saisi kyllä paljon muutakin aikaan. Jotain, mikä oikeasti auttaisi työnhakijat töihin.

Poliitikoille on enemmän hyötyä työttömistä. Siksi te ette tule pääsemään koskaan töihin.

Vierailija
305/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat pitää myös pakottaa muutta kaikki osa-aikaiset työsuhteet kokoaikaisiksi.

Moneen paikkaan ei pelkkä koulutus riitä vaan pitää olla myös työkokemusta. Työnantajat eivät katso työkokemukseksi palkattonia harjoitteluita ja kokeiluja.

Se syyttävä sormi ennemmin työnantajiin päin että alkavat palkkaamaan ja lieventävät vaatimuksiaan.

Vierailija
306/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?

Mun 82 vuotiailla vanhemmilla on älypuhelimet, läppärit ja tabletit. Tosin he ovat jo eläkkeellä.

Taidat itse olla vaan takapajuinen.

Vierailija
307/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nyt ennätysmäärä työpaikkoja vapaana mutta kivempi maata vaan sohvalla. Hyvä, että patistetaan töihin.

Vierailija
308/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät voisi tehdä mieluummin jumppa ja ruoka videoita jotta nähdään että liikkuvat ja syövät terveellisesti. Näin he kuormittavat vähemmän terveydenhuoltoa.

Sama tulisi pätemään myös työssä oleviin. Ei se työssä oleminen tarkoita sitä että liikkuu ja syö terveellisesti :)

Niinpä. Näin työttömänä on mukavaa päivänvalon aikaan jo käydä ulkona reippailemassa. Ja on aikaa panostaa terveelliseen kokkaamiseenkin, sen sijaan että ahtaisi itsensä ähkyyn työpaikan lounasravintolassa sillä verukkeella, että samalla rahalla saa syödä niin paljon kuin haluaa. Illalla teen sitten vielä toisen kävelykierroksen eli käyn haalimassa lähikaupoista punalaputettuja tuotteita.

Vierailija
309/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat pitää myös pakottaa muutta kaikki osa-aikaiset työsuhteet kokoaikaisiksi.

Moneen paikkaan ei pelkkä koulutus riitä vaan pitää olla myös työkokemusta. Työnantajat eivät katso työkokemukseksi palkattonia harjoitteluita ja kokeiluja.

Se syyttävä sormi ennemmin työnantajiin päin että alkavat palkkaamaan ja lieventävät vaatimuksiaan.

Töihin otetaan ne joita yritys tarvitsee. Nyt tarvitaan tämän verran.

Vierailija
310/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme haloo tästä. Tämä on vasta esitys. Ei se ole läpi mennyt. Työttömien mollaajat eivät tajua että voivat itsekkin joutua työttömäksi milloin vain. Tiedän ihmisiä jotka aikoinaan mollasivat kunnes joutuivat itse työttömiksi vaikka luulivat olevansa korvaamattomia. :)

Mitä ihmeellistä on hakea yhtä työpaikkaa kerran viikossa. Itsekin olen ollut työttömänä elämäni aikana ja hakenut todella moneen työpaikkaan joka ainoa viikko. Töitä löytyi kun jaksoi nähdä vaivaa työllistymisen eteen eikä uhriutunut kotona miten ylivoimaista on nähdä edes pikkuisen vaivaa. Kyse kuitenkin omasta elämästä ja omasta työllistymisestä joten luulisi että jokainen tekisi kaikkensa saadakseen työtä. Neljä työhakemusta kuukaudessa on  vähän jos edes pientä mielenkiintoa haluta muutakin kun maata sohvalla toisten elätettävänä. 

Vierailija
311/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 30 hakemusta tuottivat tuloksena 10 "kiitos hakemuksestasi-vastausta" ja loppuihin ei vastattu mitään. Yhteenkään haastatteluun en päässyt saati että olisin saanut työpaikan. Miten tuo tilanne muuttuisi, jos tekisinkin vaikka 60 hakemusta? Entä jos teen 1000 hakemusta pääsenkö silloin töihin?

Voin kertoa, tilanne ei muutu mitenkään.

Silloin pitää miettiä, miksi ei muutu ja tehdä asialle jotain. Jos olet yli 60v, niin keksitään sinulle jotain pientä puuhaa ja jos olet ammattitaidoton 28v, niin patistetaan sinut kouluun. Ja jos asut Helsingissä, mutta alasi työt ovat muualla, niin mietitään yhdessä vaikka muuttoa.

Ööö, minä olen 61v  jaolen tällä hetkellä vielä töissä, mutta en enää tammikuun alussa, jolloin jään työttömäksi. En todellakaan halua "jotain pientä puuhaa" vaan oikean työpaikan!!!! Työn joka elättää minut ja jossa saan kunnon palkkaa.  Mielummin sitten olen työttömänä ansiosidonnaisella, kun lähden tässä iässä "puuhastelemaan" jotakin ja saan siitä 100e /kk enemmän, kuin työttömänä.

Elämä on jo ehtoo puolelle, enkä halua tuhlata sitä mihinkään turhaan näennäisnäpertelyyn.

No jos sinä haluat töihin, niin haet jo nyt, käytät verkostojasi, osoitat olevasi osaaja. Vai odotatko tammikuuta luottaen, että ei ole minun asiani tehdä muuta kuin vain haluta, joku muu sen järjestää.

Juuri tästä syystä meillä on työttömiä: itse ei aiota vaikuttaa työllistymiseen muuten kuin valittamalla ja paljon.

Voi sinua. Minä olen hakenut työpaikkoja/ollut töissä jo varmaan ennen kuin sinä olet syntynyt. Olen asunut noin 12 eri paikkakunnalla ja aina olen sinne työnperässä muuttanut. Olen siis muuttanut esim Jyväskylästä Turkuun ihan vain määräaikaisten työpaikkojen perään esim äitiyslomien sijaisuuksia.

Alle 40v olen perustanut perheen ja vakiintunut asumaan tänne miehen kotipaikkakunnalle. Töitä olen tähän mennessä tenhyt noin 40v (entä sinä? miten kauan olet ollut töissä ja montako kertaa muuttanut eri puolille Suomea Työn perässä?)

Ammattini on sellainen, että nykyään sillä pystyn työllistymään vain yhteen ainoaan työpaikkaan tässä ja naapuri kunnissa.  Minun ei tarvitse hakea töihin, koska minut osataan pyytää tähän ainoaan paikkaan johon voin työllistyä omassa ammatissani.

Toki voin hakea töihin johonkin kokoonpanofirmaan, mutta niihin ehkä vaaditaan vähän parempaa lähinäköä, kuin mitä tämän ikäisellä ihmisellä on edes laseilla korjattuna. 

Ja ole kyllä hakenutkin. Ja antanut tietoni työnvälitysfirmaan jo monta vuotta sitten. Mitään ei ole kuulunut mistään.

Poikani haki opiskeluaikoina töitä työnvälitysfirman kautta ja ja tunnin päästä hänelle soitettiin ja tarjottiin töitä. Että kyllä sitäkin kautta ainakin kesätöitä sai, mutta minun halemus ei näytä kiinnostaneen.

Sinun ei ehkä kannata opettaa kanaa munimaan, kun et mistään mitään ymmärrä. 

Luultavasti et koko elämäsi aikana tule tekemään töitä yhtä paljon, kuin mitä minä olen tähän mennessä tehnyt ja tuskin tulet koko elämäsi aikana muuttamaan yhtä monta kertaa työn takia, kuin mitä minä olen muuttanut.

Nyt en enää muuta muuta kuin arkussa hautausmaalle.

Vierailija
312/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta eduskunnassa on 200 tyyppiä, joille voisi lähettää hakemuksia avustajaksi. Siinä on neljäksi vuodeksi hakemus per viikko. Hakemukseen voi myös luovasti muotoilla, miksi hakee juuri kyseisen edustajan avustajaksi.

Vierailija
313/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä, jos oet vmeiset 5 vuotta tissä olessasi hakenut koulutustasi vastaavaa työtä,ekä ole saanut ja nyt oletvielä jäänyt työttömäksi, niin mitäpä luulette, että saako työtä? Tosiasia on se, että kun olet yli 50- vuotias, ihan sama mikä on osaamisesi, niin sinua ei palkata. Pääsen kyllä haastatteluun, mutta minun alallani( th asiantuntija) työpaikat menee suhteilla ja nuoremmille. Miksei tätä ikärasimia voida myöntää ääneen? Miksi aina vaab syyllistetään työnhakijoita, miksei koskaan työnantajia?

Miksi olet noin negatiivinen ja yleistät? Tunnen itse useammankin 50+ vuotiaan, jotka on työttömäksi jäätyään saanut vakituisen ja/tai kokoaikaisen työpaikan alalta jolla ei ole koskaan aiemmin tehnyt töitä: vartijana. Jotkut on jopa päässyt takaisin oman alan töihin vartijan hommista. Yksikin näistä kertoi, että sen nykyinen työnantaja arvostaa kovasti työntekijää joka on pitkän akateemisen uran jälkeen raatanut useamman vuoden paskaduunissa ennemmin kuin jäänyt kotiin nirsoilemaan töiden suhteen. 

Kertoiko se työnantaja myös, mistä pitkän akateemisen uran tehnyt ja yt:ssä irtisanottu yli 50-vuotias niitä ns. paskaduuneja saa? Vinkkejä otetaan vastaan.

Vartijaksikaan tuskin kuka tahansa pääsee. Montako yli 50-vuotiasta pienikokoista hentorakenteista naista olet vartijana nähnyt? Minä en yhtään.

Ilmeisesti tuo vartija-ala on kasvualaa, kun monissa julkisissakin tiloissa näkee nykyään enemmän vartijoita kuin muita työntekijöitä. Mutta jos niiden iästä puhutaan, niin en usko, että olen nähnyt yhtään vartijaa, joka olisi näyttänyt yli 40-vuotiaalta.

Kaiki yli 50- vuotiast laitetaan työkkäristä opiskelemaan hoiva- avustajiksi tai lähäreiksi. Koska ne ei muuhun enää kelpaa ja ovat sopivia pesemään perheitä ja syöttämään vanhuksia.

Vierailija
314/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on nyt ennätysmäärä työpaikkoja vapaana mutta kivempi maata vaan sohvalla. Hyvä, että patistetaan töihin.

Se, että on työpaikkoja vapaana, ei tarkoita, että niihin noin vain mentäisiin. Työnantajilla on aika tiukat vaatimukset, keitä kelpuuttavat. Jos eivät saa mieleistään, ovat mieluummin ilman.

Mitä itse olen töitä hakenut niin jos jokin vastaus edes tulee, se on yleensä "Kiitos hakemuksestasi. Haimme runsaasti hyviä hakemuksia. Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun."

Vierailija
315/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkoja 20-30k, työttömiä 200-400k. Miten tunget kaikki työttömät töihin? Loput perustaa jonkun nakkikioskin?

Vierailija
316/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala hallitus.

Pakkottaa työnhakuun ja leikkaa tukia ja mätkäisee karensseja.

Hyi Sanna, Iiris, Li, ..

Vierailija
317/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.

Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä? 

Yrittää tosissaan työllistyä on eri asia kuin se, että lähettelee random hakemuksia minne sattuu.

Vierailija
318/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiminimiyrittäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.

Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä? 

Eli rautalangasta: Työnhakijaksi ei tarvitse ilmoittautua, ja jos ilmoittautuu, sitten on loogista, että on pyrittävä työllistymään toisen palvelukseen, elättämään itsensä yrittäjänä tai opiskelemaan. Hattu päästä kaikille, jotka eivät halua jämähtää tukien varassa elämään, ja heitä on paljon, ja ymmärrän työkyvyltään rajoittuneita ihmisiä, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty töihin, mutta paheksun sellaista, ettei edes yritetä työllistyä tai kehittää taitoja/osaamista, jonka avulla aletaan ottaa vastuuta omasta elatuksesta.

Rautakangesta: nyt puuttuu vain ne työpaikat.

Ja kenen tehtävä on vastata työpaikkojen perustamisesta? Aina jonkun muun?

Vastakysymys: kuinka monta kahvilaa, ravintolaa, rakennusalan yritystä, kampaamoa, kukkakauppaa jne tarvitaan? kannattaako ne kaikki jos kaikki työttömät alkaa yrittäjiksi? Mitäs sitten kun joku perustaakin paremman yrityksen kun sulla ja sä menetät asiakkaasi? 

Miksi oletat, että joku toinen perustaa paremman yrityksen, etkö osaa omaa työtäsi? TYöntekijän palkkaamisessa on sama riski eli tulee joku laiska ja osaamaton, jolle on pakko maksaa palkkaa eikä yritys sitä kestä. Parempi olisi, että työttömät itse perustaisi yrityksiä, jos heitä ei muille töihin huolita, ymmärtäisivät silloin, miksi palkkansa jää kovin pieneksi, vaikka on suhteessa työpanokseen.

Ei helkkari, ajatellaanpas nyt vaikka jotain 3000 asukkaan kuntaa jossa työttömyysprossa on reilu 10. Voihan sinne toki työttömät perustaa 10 kampaamoa ja kebabbilaa, 7 kukkakauppaa, viis lelukauppaa, ihan mitä vaan mutta elättääkö nuo yhtään ihmistä? 

Kovia ovat jotkut keksimään selityksiä ja tekosyitä sille, miksi eivät millään voi työllistää itseään, eli ratkaisukeskeisyyden sijaan he keskittyvät löytämään ongelmia. Ikään kuin ainoat vaihtoehdot olisivat tuotteiden tai palveluiden myynti omalle pikkupaikkakunnalle, jos sellaisella sattuu asumaan.

Vierailija
319/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?

Mun 82 vuotiailla vanhemmilla on älypuhelimet, läppärit ja tabletit. Tosin he ovat jo eläkkeellä.

Taidat itse olla vaan takapajuinen.

Vaikka ihmisellä on älypuhelimet, läppärit ym niin se ei tarkoita, että niillä osataan tehdä työhakemuksia, laittaa mukaan liitteitä ym.

Toki sinun vanhempien ei enää tarvitsekaan, mutta kyllä jollekin 60v voi olla vaikeuksia tehdä siellä koneellla mitään kunnollista. Osataan kyllä maksaa laskut nettipankissa ja surffailla eri sivustoilla netissä, mutta ei osata tehdä siellä "mitään kunnollista". 

Itsekin käytän konetta sekä töissä ja kotona, mutta töissä on ne tietyt jutut mitä teen (terveydenhoidossa kirjaamiset ym) Ja kotona muuten vaan surffailen, mutta en osaa esim liittää liitteitä, vaan joudun aina laittamaan ne erikseen paperiversioina. En ole mikään hyvä tietokoneen käyttäjä, koska vasta vanhana olen joutunut tietokoneen kanssa tekemisiin.

Vaikka sinulla siis on kone, et välttämättä osaa laittaa työhakemuksia liitteineen, et osaa tehdä CV:tä jne.

Vierailija
320/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.