IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä, jos oet vmeiset 5 vuotta tissä olessasi hakenut koulutustasi vastaavaa työtä,ekä ole saanut ja nyt oletvielä jäänyt työttömäksi, niin mitäpä luulette, että saako työtä? Tosiasia on se, että kun olet yli 50- vuotias, ihan sama mikä on osaamisesi, niin sinua ei palkata. Pääsen kyllä haastatteluun, mutta minun alallani( th asiantuntija) työpaikat menee suhteilla ja nuoremmille. Miksei tätä ikärasimia voida myöntää ääneen? Miksi aina vaab syyllistetään työnhakijoita, miksei koskaan työnantajia?
Miksi olet noin negatiivinen ja yleistät? Tunnen itse useammankin 50+ vuotiaan, jotka on työttömäksi jäätyään saanut vakituisen ja/tai kokoaikaisen työpaikan alalta jolla ei ole koskaan aiemmin tehnyt töitä: vartijana. Jotkut on jopa päässyt takaisin oman alan töihin vartijan hommista. Yksikin näistä kertoi, että sen nykyinen työnantaja arvostaa kovasti työntekijää joka on pitkän akateemisen uran jälkeen raatanut useamman vuoden paskaduunissa ennemmin kuin jäänyt kotiin nirsoilemaan töiden suhteen.
Kertoiko se työnantaja myös, mistä pitkän akateemisen uran tehnyt ja yt:ssä irtisanottu yli 50-vuotias niitä ns. paskaduuneja saa? Vinkkejä otetaan vastaan.
Vartijaksikaan tuskin kuka tahansa pääsee. Montako yli 50-vuotiasta pienikokoista hentorakenteista naista olet vartijana nähnyt? Minä en yhtään.
Työpakkoja lisää, ei turhia työhakemuksia. Luulisin, että suurin osa työnhakijoista kyllä haluaa töitä ja etsii niitä ihan aktiivisesti ilman näitä turhanpäiväsiä aktiivimalleja tai vastaavia. En ymmärrä mitä ilo niistä on, mitä hyötyä? Niillä toki luodaan työpaikkoja TE-toimistoille ja Kelalle, turhanpäiväisiä paperinpyörittelytyöpaikkoja. Mitä järkeä tässä on? Tällä rahalla saisi kyllä paljon muutakin aikaan. Jotain, mikä oikeasti auttaisi työnhakijat töihin.
Siinhän haastatelkoon ja minulla on aikaa vastata puhelimeen ja rupatella niitä sun näitä sen edestä että saan työmarkkinatuen. Laitan kerran viikossa tyhjän CV:n kokovartalokuvalla ja ikä isoilla kirjaimilla ettei jää epäselväksi, työkokemus kuntouttavaa askartelua ja saman hakemuksen sähköpostilla ihan mihinkä työpaikka hakemukseen tahansa. Täytyy ihmetellä jos saa kutsun haastatteluun :D TE- toimiston täti voi auttaa että saan tehtyä täydellisen hakemuksen joka ihan puhkuu intoa päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työpakkoja lisää, ei turhia työhakemuksia. Luulisin, että suurin osa työnhakijoista kyllä haluaa töitä ja etsii niitä ihan aktiivisesti ilman näitä turhanpäiväsiä aktiivimalleja tai vastaavia. En ymmärrä mitä ilo niistä on, mitä hyötyä? Niillä toki luodaan työpaikkoja TE-toimistoille ja Kelalle, turhanpäiväisiä paperinpyörittelytyöpaikkoja. Mitä järkeä tässä on? Tällä rahalla saisi kyllä paljon muutakin aikaan. Jotain, mikä oikeasti auttaisi työnhakijat töihin.
Työpaikkoja siis, ei työpakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Ei voi talvehtia enään ulkomailla halvassa maassa ja nostaa työttömyyskorvausta kun pitää paikan päälle mennä kahden viikon välein haastatteluun.
Urbaanilegenda tuo ulkomailla työttömänä oleileminenkin. Työnhakuun voi mennä, lyhyen lomamatkankin voi tehdä, mutta mitään pidempiaikaista oleskelua ei kenenkään lompsakaan kestä, olkoon vaikka kuin halpa maa. Kaikkea ne kaikkitietävät ja keksivät.
Dg-tyypit vissiin asialla. Ne, jotka huutelevat hoitoon menemisiä, itse kun ovat turvallisesti dg:llä eläkkeellä... olleet koko aikusikänsä. Kjäh kjäh kjäh.
Vierailija kirjoitti:
Katselin tuossa aikani kuluksi esimerkiksi avoimia aspatyöpaikkoja. Tosi moni firma näyttää hakevan joko tarvittaessa kutsuttavia tuuraajia tai vakituisia naurettavalla 5-10h/vko sopimuksella. Mitäpä lottoatte että voiko näillä hommilla elättää itsensä.. No ei voi.
Eikö sellaista 5h työtä voi silti tehdä? Eikö kela maksa sitten loppuja siihen päälle?
Olen silti sitä mieltä, että työnhaku on väärinpäin. Työnantajalle mahdollisuus katsella noita databasejä ja sieltä sitten valita mieleiset hakijat haastatteluun. Ei niin, että työtön juoksee paikkojen perässä, joita ei edes ehkä ole ja jos on ne on luvattu jo jollekin toiselle tai olet vääränlainen hakija. Turhaa lähetellä yhtään mitään lappuja. Nykyisin luulisi riittävän, että työnantaja laittaa vaatimuksensa, niin kone työntää ulos ne nimet jotka ovat soveltuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä, jos oet vmeiset 5 vuotta tissä olessasi hakenut koulutustasi vastaavaa työtä,ekä ole saanut ja nyt oletvielä jäänyt työttömäksi, niin mitäpä luulette, että saako työtä? Tosiasia on se, että kun olet yli 50- vuotias, ihan sama mikä on osaamisesi, niin sinua ei palkata. Pääsen kyllä haastatteluun, mutta minun alallani( th asiantuntija) työpaikat menee suhteilla ja nuoremmille. Miksei tätä ikärasimia voida myöntää ääneen? Miksi aina vaab syyllistetään työnhakijoita, miksei koskaan työnantajia?
Miksi olet noin negatiivinen ja yleistät? Tunnen itse useammankin 50+ vuotiaan, jotka on työttömäksi jäätyään saanut vakituisen ja/tai kokoaikaisen työpaikan alalta jolla ei ole koskaan aiemmin tehnyt töitä: vartijana. Jotkut on jopa päässyt takaisin oman alan töihin vartijan hommista. Yksikin näistä kertoi, että sen nykyinen työnantaja arvostaa kovasti työntekijää joka on pitkän akateemisen uran jälkeen raatanut useamman vuoden paskaduunissa ennemmin kuin jäänyt kotiin nirsoilemaan töiden suhteen.
Kertoiko se työnantaja myös, mistä pitkän akateemisen uran tehnyt ja yt:ssä irtisanottu yli 50-vuotias niitä ns. paskaduuneja saa? Vinkkejä otetaan vastaan.
Vartijaksikaan tuskin kuka tahansa pääsee. Montako yli 50-vuotiasta pienikokoista hentorakenteista naista olet vartijana nähnyt? Minä en yhtään.
TE-toimistoissa uskotaan kaupan alan työllistävään voimaan. Jos ei muuta, niin kauppaan hommiin, vaikka ensin SPR:n kirppiksen kautta työttömyysetuudella palkattuna osa-aikatyöntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee voimaan siis toukokuussa todennäköisesti. No, siinähän on kiva heti kesälomat alussa, niin tulee niitä turhia hakemuksia firmoihin oikein läjäpäin myöhemmin purettaviksi.
Siellä voi olla joku kiva kesätyöläinen, joka lukee ne läpi ja sitten lähettää työkkäriin tiedoksi ne, jotka haki vitsinä.
Minulla on 5 työsopimusta osa-aikaisia, nollatuntisoppareita ja yks kevytyrittäjyys. Saan silti soviteltua päivärahaa+ asumistuki.
Olen työtön ja silti töissä. 5 työsopimusta ja silti ei ole viikossa kun alle 20tuntia töitä
Miten minun kaltaisille käy?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvä, perusta yritys ja tienaa sillä. TYöpaikkasi olisi kuitenkin jossain organisaatiossa, joka voisi varsin hyvin olla yritys eli miksi odottaa, että joku toinen tekee sinulle työpaikan, tee se itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Ei voi talvehtia enään ulkomailla halvassa maassa ja nostaa työttömyyskorvausta kun pitää paikan päälle mennä kahden viikon välein haastatteluun.
Tunnetteko henkilökohtaisesti yhtäkään tällaista ihmistä? Joka on siis vuosikausia onnistunut tässä ulkomaan talvehtimisessa? Enkä puhu siis eläkeläisistä? Mihin maahan he muuttivat?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5 työsopimusta osa-aikaisia, nollatuntisoppareita ja yks kevytyrittäjyys. Saan silti soviteltua päivärahaa+ asumistuki.
Olen työtön ja silti töissä. 5 työsopimusta ja silti ei ole viikossa kun alle 20tuntia töitä
Miten minun kaltaisille käy?
Käyt osa-aikatöissä ja lisäksi TE-toimistossa vähintään 3 kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaista avointa työpaikkaa kohti tulee siis jatkossa noin 400-500 hakemusta? Seulo siitä sitten potentiaaliset hakijat noiden ”hain koska pakotettiin”-hakemuksien seasta.
Tosihakijat tuovat kiinnostuksensa muutenkin esille kuin pakotetut vain hakemuksen lähettämällä?
Kerro ihmeessä miten? Mun hakemukset ei ole mallia "haen kun on pakko" mutta toisaalta en tosiaan ole mikä Runeberg-satutäti joka suoltaa a4 verran syitä miksi on maailmankaikkeuden parhain työntekijä, joka oikeastaan voisi tulla vaikka ilmaiseksikin töihin, koska niin täydellistä työpaikka vaikuttaa.
Usein erityisesti soittamalla työpaikasta ja antamalla puhelimessa itsestään myönteisen kuvan, että on fiksu, selkeäsanainen, tiimiin sopiva, kiinnostunut firmasta, jne. jne. Pakkohakija ehkä just puskee jonkun paperin läpi eikä edes halua kuulla firmasta mitään.
Millä resursseilla ne haastattelevat? Olihan aiemminkin joku sääntö ottaa yhteyttä tietyin väliajoin. Olin yli 2v työttömänä eikä soitettu kertaakaan. Kun pyysin päästä kasvotusten tapaamaan niin sanottiin ettei ole resursseja. Olen myös itse hakenut työkkäriin tölihin, ei kelpaa akateeminen, itsekin työttömyydestä kokemusta omaava edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urbaanilegenda tuo ulkomailla työttömänä oleileminenkin. Työnhakuun voi mennä, lyhyen lomamatkankin voi tehdä, mutta mitään pidempiaikaista oleskelua ei kenenkään lompsakaan kestä, olkoon vaikka kuin halpa maa. Kaikkea ne kaikkitietävät ja keksivät.
Dg-tyypit vissiin asialla. Ne, jotka huutelevat hoitoon menemisiä, itse kun ovat turvallisesti dg:llä eläkkeellä... olleet koko aikusikänsä. Kjäh kjäh kjäh.
Kela neuvoo:
Tilapäinen oleskelu ulkomailla
Jos työnhakusi on Suomessa voimassa, voit oleskella ulkomailla ilman, että menetät oikeuden peruspäivärahaan tai työmarkkinatukeen. Edellytyksenä kuitenkin on, että sinun katsotaan edelleen asuvan vakinaisesti Suomessa.
Jos sinulle osoitetaan työ tai saat kutsun työhaastatteluun, sinun pitää pystyä palaamaan pikaisesti Suomeen.
https://www.kela.fi/suomesta-tyonhakuun-ulkomaille
Kukaanhan ei tosiasiallisesti tiedä kauanko ulkomailla oleskelee. Jos tulee karenssi, niin toimeentulotukea haetaan netin kautta, eli naamaaa ei tarvitse Suomen kamaralla näyttää ja tuet juoksevat.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeita työpaikkoja tää systeemi luo: 0kpl
Mut työkkärin tädit ja se yksi setä pääsee taas leikkimään tärkeää hetkeksi.
Luuletko, että he ovat kiinnostuneita muusta kuin omasta palkastaan? Heitä ei kiinnosta, teetkö töitä vai et, vaan lakien mukaan mennään.
Oikein naurattaa ajatuskin, että joku luulee työkkärivirkailijoiden nauttivan työosoituksista. Pelkkää työtä se heille on.
Ei sitten pienintäkään järkeä. Vaikka haastateltaisiin työkkärin toimesta päivittäin niin oikeita työpaikkoja ei ole saatavilla/haettavissa yhtään enempää.
Nollasopparit tai muut vastaavat saati työkokeilut, kurssit ym ei ole työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tullut monta hyvää ehdotusta, mitä työnantajat voisivat tehdä poistaakseen työttömyyttä. Kuulemma suurin ongelma kuitenkin on kohtaamisongelma, eli työt ja hakijat eivät kohtaa. Voitaisiin siis ihan ensimmäisenä säätää laki, että kaikki työ, jota voidaan tehdä etätyötä, on pakko järjestää etätyöksi ja näin ollen haettavaksi koko Suomen alueella.
Auttaisi aivan heti!
Juuri näin! Aivan mahtava ehdotus!
Ihanaa päästä hakemaan toimitusjohtajien paikkoja. Pääsen a-nelosen verran kehumaan itseäni ja suoltamaan /p/askaa.