Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaköyhien ja pitkäaikaistyöttömien näköalattomuus

Vierailija
01.12.2014 |

Joka vuosi joulu tulee yllättäen näille. Ihan joka vuosi. Ikinä ei ole penninlatia laittaa joulua varten, vaikka se on vuoden välein. Ja joka vuosi sellaiset, joilla on töitä ja tekemistä ja elämänhallinta ollut aina omissa käsissä vastaa, että "osta pitkin vuotta, säästä jo keväästä, laita maltilla pikkuhiljaa". 

Ja joka vuosi tällä palstalla, köyhyys-palsalla, yhteiskunnan tuet-palstalla tukiarahoilla elävät valittavat, ettei kertakaikkiaan ole yhtään rahaa laittaa jouluun.

Työskentelin pitkäaikaistyöttömien kanssa joku vuosi sitten. Jokaisella oli omat syynsä työttömyyteen, monilla oli 90-luvun alun lama tyssännyt kaiken. Oli entisiä yrittäjiä, jotka eivät markan devalvoinnin jälkeen olleet enää jaloilleen nousseet. Paljon niitä, joille työelämän muutos teki yllätyksen: pankkien alasajo heitti pihalle pelkkä kesikoulutodistus tai ylioppilaslakki kädessä palkattuja pankkivirkailjoita, joita ei enää todellakaan tarvita mihinkään. Siihen jäivät, työttömiksi.

Samoin monet teollisuustyöntekijät: Tehtaat alas ja keski-ikäiset naiset työttömiksi. Niistä ei monellakaan ole ollut intoa lähteä uudelleen kouluttautumaan ja muita töitä etsimään.

Sitten kun näille tarjoaa mitä tahansa muutosta, aktivointia, pientä porkkanaa (esim. maksetaan bussilippu, tulee verotonta kulukorvausta) niin MIKÄÄN muutos ei ole mahdollinen. Ei ei, ei siitä ole mitään hyötyä. Miten senkin osaa kaikki niin hyvin ennustaa?

Mistä sen tietää mitä hyötyä voi yllättäenkin tulla vastaan, kun edes lähtee sieltä kotoaan jonnekin.

Mitkään kurssit ei kiinnosta kun siitä ei ole suoraan sen kurssin aikana jo täyttä palkkaa ja suurta hyötyä. Miksi sitä ei voi ajatella niin, että kurssin jälkeen on mahdollisuus palkasta ja työstä. Minäkin opiskelin yliopistolla eikä silloin todellakaan siitä ollut mitään rahallista etua, päinvastoin. Vasta opintojen jälkeen sitä hyötyä aletaan poimimaan, jos aletaan...

Mua hämmästytti se passiivisuus, ja näköalattomuus. Mikään ei käynyt ,mitään ei voinut tehdä tai kotinurkilta poistua. 

Esim semmoinen Heinäluoman ajama uudistus kuin että pitkäaikaistyöttömille maksettiin korvausta vielä pari kuukautta töiden alettua, jos ne lähti kauemmaksi töihin. Niin sehän meni ihan kiville. Ei lähde peräkylän työmarkkinatukilainen kuin hyvin harvoin kotilääniä kauemmaksi töihin, ei millään. 

Miksi kaikkeen pitää  vastata, että emmää ja ei se kannata? 

Sitten istutaan kotona ja vedetään röökiä ja valitetaan kun ei taaskaan ole mitään ja ei voi edes joulua laittaa? Vois vähän edes kattoa eteenpäin ja tehdä itsekin jotain.

Joku feisbuukiin selittely ja muka-haaveilu että olis niin kiva laittaa jotain, se ei nyt pitkän päälle auta mitään.

Ja tiedoksi, että itse olen lähtenyt melkein kielitaidottamana toiseen maahan töihin, määräajaksi, kerämään senverran rahaa että suunitelmani suomessa taas voisi toteutua. Joskus pitää vähän uskalaakin jotain.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana. Aina pitäisi voitto tulla välittömästi, yhtään ei voida nähdä vaivaa ja ottaa itse riskiä. Siis ihan sellaistakaan riskiä, että kotona istumisen sijaan käytäisiin esim. se kurssi. Tuollaiset ihmiset on niiiin tympeitä, ja imevät muistakin kaiken elämänilon ja positiivisuuden kuin mustat aukot. Useilla ei edes ole taustalla mitään sen kummempia epäonnistumisia, vaan asenne on ollut jo alunalkaenkin "ei mikään onnistu kuitenkaan, niin en edes yritä."

Tiedän näitä, jotka ei edes hae töitä sitä ensimmäistäkään kertaa, kun ei sinne pääsis kuitenkaan :'(. Sitten jos ihmeen kaupalla jonnekin ihan kysytään töihin, niin jo ekan päivän jälkeen hirveä valitus kun siellä pitää tehdä jotain ja kaikki ei ollutkaan kivaa. En kestä...

Vierailija
2/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku selkeästi kouluttava kurssi tehokkaana on ok. Mikään ilmaistyö jonkun harjoittelun varjolla ei todellakaan ole ok.
Kaikenlainen ilmaistyö pitää kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole (vielä) pitkäaikaistyötön, mutta vähillä tunneilla oleva osa-aikatyöläinen kuitenkin. Takana on kaksi alempaa korkeakoulututkintoa ja kasa pätkätöitä. Jollain tapaa ymmärrän, että jossain vaiheessa käy todella raskaaksi aloittaa aina uusi koulutus, kurssi tai työpätkä, jos siinäkään ei ole näkymiä pidemmästä muutoksesta. Minulle ainakin on uusiin ihmisiin tutustuminen haastavaa ja uusien kuvioiden opettelu on muutenkin aina kuluttavaa. 

Vierailija
4/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:43"]

Joku selkeästi kouluttava kurssi tehokkaana on ok. Mikään ilmaistyö jonkun harjoittelun varjolla ei todellakaan ole ok. Kaikenlainen ilmaistyö pitää kieltää.

[/quote]

No, minä olen päässyt oikeisiin töihin sillä työkokemuksella, jonka aikoinaan hankin ilmaistöistä. Just toi sun asenne on sitä kuraa, että palkinto pitää tulla heti, muuten ei tehdä mitään. Et sinä saa niitä palkallisiakaan hommia, kun ne ilmaistyötä tehneet ja työkokemusta kartuttaneet kurvaa sun ohi.

Vierailija
5/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen varmaan sitten poikkeuksellisen aktiivinen pitkäaikaistyötön, kaikki työkkärin ehdottamat työllistymsikoulutukset olen käynyt ja hankin open pätevyydenkin tässä lomassa mutta eipä nämä vaan ole auttaneet tyuöllistymään (pieniä satunnaisia pätkiä lukuunottamatta). Yli 100 km:n päästä on vähän vaikea ottaa töitä kun on pienet lapset ja miehellä vakityö tällä paikkakunnalla (ei asuta millään syrjäkylällä kuitenkaan).

Vierailija
6/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta joka sana! Lisään vielä tähän sen, että toisinaan ei tiedä itkeä vai nauraa, kun näille ilmaantuu sitten muutamakin asia hoidettavaksi, on elämä sekaisin eikä mitään ehdi kun on niiiiin paljon hommaa! Nauratti lukea esim. yhden pitkäaikaistyöttömän, perheettömän tutun fb-päivitystä puolilta päivin: "Aamukahvit napaan ja sitten onki loppupäivä kiirettä! Täytyy käydä Kelassa hoitamassa asioita ja illalla ehdittävä vielä treeneihin." No, positiivista hänen kohdallaan, että on sentään harrastus, jossa on mukana aktiivisesti, mutta kun ruuhkavuosiaan elävä perheenäiti ajatteleekin, mitä on ehtinyt hoitaa siihen mennessä niin kotona kuin töissä, kun hän juo sitä aamukahviaan, saati sitten iltaan mennessä...

Vierailija
7/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:48"]

Joku selkeästi kouluttava kurssi tehokkaana on ok. Mikään ilmaistyö jonkun harjoittelun varjolla ei todellakaan ole ok. Kaikenlainen ilmaistyö pitää kieltää.

[/quote]

No, minä olen päässyt oikeisiin töihin sillä työkokemuksella, jonka aikoinaan hankin ilmaistöistä. Just toi sun asenne on sitä kuraa, että palkinto pitää tulla heti, muuten ei tehdä mitään. Et sinä saa niitä palkallisiakaan hommia, kun ne ilmaistyötä tehneet ja työkokemusta kartuttaneet kurvaa sun ohi.

[/quote]

Luuletko, että joku haluaa tulevaisuudessa sullekaan enää palkkaa mistään maksaa, jos tätä ilmaistyövoimaperiaatetta tästä kehitetään?

Vierailija
8/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutusten määrä kertoo kaiken oleellisen.

Jos ei yritä ei ikinä mitään saavuta, se on nähty.

Vierailija
9/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki ilmaistyö kiellettäisiin, niin sitten kukaanvei joutuisi menemään sellaiseen edes sillä varjolla, että joku hyvin harva saa sitä kautta vakityön.
Ilmaistyön teettäminen on riistoa.
Esumerkki: opiskelin aikoinani insinööriksi ja ennen alpottamista vaadittiin 3kk kokemus rakennustöistä. Menin sitten raksalle ja aivan normaalin palkan sain. Ei kukaan muukaan luokallani silloin joutunut sitä ilmaisharjoitteluna tekemään, vaikka kokemusta ei ollut yhtään eikä koulutusta.
Näin pitäisi olla nykyäänkin.

Vierailija
10/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:07"]

[/quote]

Ja sitten joskus yrittää kaikkensa, mutta mikään ei auta. Ei sitä loputtomiin jaksa pyristellä. Varsinkin kun itseä tyhmemmät porskuttavat työelämässä ja kokevat itsensä jotenkin paremmiksi, vaikka selkeästi kyse on vain tuurista tai suhteista.

t: masentunut akateeminen pitkäaikaistyötön

Vierailija
11/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:03"]

[/quote]

[/quote]

Luuletko, että joku haluaa tulevaisuudessa sullekaan enää palkkaa mistään maksaa, jos tätä ilmaistyövoimaperiaatetta tästä kehitetään?

[/quote]

Milloin se palkanmaksu sitten loppuu, kun noita ilmaistöitä on tehty ainakin 90-luvulta lähtien? Hyvä tekosyy se on tuokin maata kotona, periaatteensa voimin, kuvitellen itsestään suuria. Itsellennepä teette hallaa, antaa viitsivämpien viedä ne hommat.

Vierailija
12/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Milloin se palkanmaksu sitten loppuu, kun noita ilmaistöitä on tehty ainakin 90-luvulta lähtien? Hyvä tekosyy se on tuokin maata kotona, periaatteensa voimin, kuvitellen itsestään suuria. Itsellennepä teette hallaa, antaa viitsivämpien viedä ne hommat.

[/quote]

Sanoinko olevani työtön? En ole, siksi tämä ilmiö minua vaivaakin. Haluan saada palkkaa vastedeskin.

Vierailija
13/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:07"]

[/quote]

Ja sitten joskus yrittää kaikkensa, mutta mikään ei auta. Ei sitä loputtomiin jaksa pyristellä. Varsinkin kun itseä tyhmemmät porskuttavat työelämässä ja kokevat itsensä jotenkin paremmiksi, vaikka selkeästi kyse on vain tuurista tai suhteista.

t: masentunut akateeminen pitkäaikaistyötön

[/quote]

Miksi sulle on mahdotonta hommata suhteita ja kokeilla tuuriasi, kun kerran muillekaan ei ole? Menet kursseille ja koulutuksiin ja työharjoitteluihin, niin saat niitä suhteita ja mahdollisuuden olla se onnekas! 

Ainiin mut eihän sun kannata, kun ei niistä kuitenkaan...

Te NIIN vahvistatte ap:n pointin!

Vierailija
14/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on olemassa ilmaistyötä.
Olen se insinööri ja jäin työttömäksi. Olisi ollut kurssi, jossa olisi opetettu energiaosaamista, mutta siihen sisältyi 4 kk ilmaisharjoittelu. Hei, olen kouluttautunut insinööriksi. Lisäkoulutuksen olisin halunnut, mutta en todellakaan tehdä ilmaiseksi töitä 4kk jossain firmassa. Ihan hullua ajatellakin. Koulutus oli suunnattu insinööreille. Normaalipalkkainen harjoittelujakso kurssin päätteeksi olisi ollut ok.

Vierailija
15/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan näköalattomuus olla myös realismia. Töitä ei vaan ikinä riitä kaikille ja jossain vaiheessa voi myöntää pudonneensa kelkasta.

Vierailija
16/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/76 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta.

Vierailija
18/76 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tavalla. kirjoittaja voisi vaihtaa ammattia jos työttömät ottaa päähän.  Ei hajuakaan siitä mitä on olla työtön ja pitkäaikaistyötön.

Vierailija
19/76 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nosteli tämmöistä vanhaa ketjua.
Mä oon tämmöinen pitkäaikaistyötön ja kai se vaan tuntuu niin todelliselta, että mikään ei kumminkaan onnistu. Olen kursseja/koulutuksia käynyt. En haluaisi mennä naapuripaikkakuntaan töihin, kun se on niin vaivalloista. Ehkä jaksaisin mennä, jos läheltä löytyis jotain aika kivaa ja ok palkkaista. Mutta mun kokemuksella ei taida olla täällä. En vaan jaksa niitä kauheita hanttihommia pienellä palkalla, kun tuskin kumminkaan ikinä etenee siihen ihan kivaan ja semmoiseen minkä palkalla pärjäisi.
Sitä vaan ajan saatossa lannistuu, ja toisekseen tottumus on toinen luonto. Kotona olo on mun elämää ollu vuosia (on lapsia ja päihteet ei ole elämän sisältö). Ap on ihan oikeassa, mutta en osaa itsekään oikein selittää kunnolla, mikä meillä on. Se identiteetti muotoutuu sellaiseksi pikkuhiljaa. En kuulu mihinkään, mutta olen omaksunut edes työttömän osan.

Vierailija
20/76 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaanhan pitkään jatkuva köyhyys AIHEUTTAA näköalattomuutta. Jatkuva rahanpuutteen ja työttömän statuksen aiheuttama stressi voi aiheuttaa jopa kognitiivisia muutoksia, eli suomeksi sanottuna tyhmistää. Ja kyllä mä ymmärrän hyvin sen, että jos aina epäonnistuu työnhaussa, koulutushaussa tai missä tahansa muussa niin kohta ei halua enää edes yrittää. Ulkomaailmalle esitetty asenne "en edes haluis töitä, on kiva olla työtön" on vain pelkkä suojakuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän