Jokaviikkoinen työhakemus tai tuet katkaistaan
Kommentit (155)
Olen työtön ja voin kyllä hakea neljää paikkaa kuukaudessa. Tähän asti olen hakenut aina kun sopivia paikkoja tarjolla. Välillä on mennyt kuukausi ilman hakemusta ja sitten taas on tullut 5 hakemusta saman kuukauden aikana.
Enemmän ihmetyttää työnanatajat jotka eivät vastusta tätä. Siis ne jotka ovat olleet kiinnostuneet yrityksen x työstä ovat hakeneet sinne tähänkin asti. Jatkossa sinne hakee todella monet sellaisetkin jotka eivät oikeasti sovellu kyseiseen työhön tai eivät halua kyseiseen yritykseen esim mahdottoman työmatkan takia. Lisäksi se että miksi se yritys haluasi jatkossa minulta usein hakemuksen kun nytkin tuntuvat heittävän 50 vuotiaan naisen hakemuksen suoraan roskiin?
Kuvitteleeko yrittäjät että nyt tulee roppakaupalla hakemuksia 30 vuotiailta koulutetuilta ja 20 vuoden kokemuksen omaavilta työnhakijoilta. Kaikki valmiita tulemaan milloin vaan töihin ja vaikka harjoittelijan palkalla. Todellisuudessa hakijat ovat pitkäaikaistyöttömiä, osa syrjäytyneitä, useat monin tavoin sairaita mutta eivät vaan pääse eläkkeelle vaikka työkykyä ei ole. Ja monet hakijoista ovat yli 50 vuotiaita. Minä en oikein ymmärrä miten se on työnantajan etu että saavat valtavan määrän hakemuksia jos laatu ei ole sitä mitä haluavat. jos suomalaiset ei kelpaa edes marjoja poimimaan niin miten pakkohakeminen eri firmoihin parantaisi yrittäjien saamia hakemuksia.
Jännä nähdä väheneekö firmojen halu laittaa paikkoja julkisesti auki jos niihin tulee jatkossa jopa satoja "hakemuksia" joiden seasta pitää yrittää löytää sopiva ja oikeasti heille töihin haluava ja kykenevä.
Laitan ekana hakemukset kaikille niille johtavassa asemassa oleville, joiden kanssa mulla on ollut joskus seksisuhde. Mikäli minua ei palkata, teen suhteesta ja muista henkilöön liittyvistä arkaluontoisista tiedoista julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää epäselväksi, miten tuo lisää työpaikkoja?
Tällä hetkellä 281000 työtöntä työnhakijaa, 105900 "aktivointitoimien" piirissä ja avoimia työpaikkoja 30252 , joista kokoaikaisia 20613.
https://tem.fi/julkaisu?pubid=URN:NBN:fi-fe202101283051
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/
"Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Työnhakijoille järjestettäisiin vuodessa arviolta noin 2,3 miljoonaa tapaamista. Nykyisin vastaavia tapaamisia pidetään noin miljoona kappaletta.
Tapaamisia varten TE-toimistoihin ja kuntiin palkattaisiin yli tuhat uutta työntekijää, mikä maksaa valtiolle noin 70 miljoonaa euroa. Uudistus kasvattaisi työvoimapalvelujen henkilöstöä TE-toimistoissa noin 40 prosentilla."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008312228.html
"Tämän uudistuksen tavoitteena on parantaa työllisyyttä 95 00–10 000 ihmisellä.
---
uudistus säästäisi julkisen talouden menoista 140 miljoonaa euroa vuodessa,"
Eli yhden "uuden" työllisen "säästö" yhteiskunnalle (jonkun laskutavan mukaan) 14000 €/vuodessa- olettaen, että syntyvä uusi työpaikka on vakituinen eikä nollatuntisopimus tai muu nykyaikainen epätyypillinen normaali työpaikka ja edellyttäen, että palkka olisi sen verran hyvä, ettei työllinen ei tarvitsisi esimerkiksi asumistukea. Oletuksena vielä, että nuo työlliset kustantaisivat kaikki ylimääräisistä TE-palveluihin palkatuista henkilöistä syntyvät kulut jne jne.
Kaikki työpaikat EI OLE työkkärin listoilla. Moni firma odottaa kuka hakee suoraan työnantajalta.
Työkkärin listat ovat kuitenkin ainoat, jotka tilastoidaan.
Mistä tälläisen keksit?
Varmaan kiinnostaa työnantajia jatkossa laittaa ilmoitus te-palveluiden sivuille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuotakin pystytään luotettavasti ja oikeudenmukaisesti valvomaan? Ainakin vuokratyöfirmat ei edes käsittele sähköpostilla lähetettyjä työhakemuksia. Hakemukset pitää laittaa niiden nettisivujen kautta, siellä on lomake, johon pistetään kaikki tiedot töistä ja koulutuksista, jotka sitten tekoäly käy läpi ja laittaa hakijat tiettyjen kriteerien perusteella paremmuusjärjestykseen. Pitkäaikaistyöttömät menee jonon viimeiseksi. Vain vähän työkokemusta omaavat (muutama viikko töitä parin vuoden aikana) menee myös sinne häntäpäähän. Töitä saa pääasiassa ne, jotka on viimeiset 10 vuotta olleet lähes aukottomasti kiinni työelämässä. Minulla työkokemukset painottuu pääasiassa tuon viimeisen 10:n vuoden ulkopuolelle, joten sinne hakemukseen ei voi laittaa niitä, muuten kuin lisätietoihin erikseen kirjoittamalla, joita tämä tekoäly ei todennäköisesti noteeraa. Tästä syystä minun hakemuksiin ei ole varmaankaan reagoitu mitenkään. Eihän tuo kuitenkaan iso vaiva ole pommittaa se 4 hakemusta/kk.
Pitäisikö nyt velvoittaa työnantaja vastaamaan jokaiseen hakemukseen sähköpostilla?
Suuresta osasta tulee kuitenkin ainakin automaattivastaus "Kiitos, hakemuksesi on nyt vastaanotettu." Sitä voinee käyttää todisteena. Samalla myönnän, että turhauttavaahan se on täyttää sellaisia lomakkeita, joista tietää jo valmiiksi ettei mitään oikeaa hyötyä siitä ole.
Hölmöläislandiasta päivää. Tiedoksi Arkadianmäelle, työhakemuksien lähettäminen ei tuota verotuloja.
Tämä vain vähentää työpaikkailmoitusten määrää. Kuka työnantaja haluaa niitä turhia hakemuksia ottaa vastaan. Kerran viikossa sähköpostihakemus, ei ole edes raskasta. Sääliksi käy yrityksiä.
Työtön koska työkyvytön. Tutkimuksiin en pääse kaupungin asiantuntijan perättömän lausunnon takia. Työttömänä työnhakijana jo yli 10 v. 1 kuntoutusjakso takana. Minun pitäisi olla eläkkeellä. En pääse. Töihin ei huolita kumminkaan.
Onko lakiehdotuksessa otettu huomioon nk nollatyösopimukset? Entä provisiopohjaiset työt, esim käytännössä toivottomat lehtimyyjätyöt? Kuinka kaukaa töitä on otettava vastaan, miten pitkiin työmatkoihin voidaan esim perheellinen pakottaa, jos ei ole omaa autoa?
Entä ikääntyvät ja pitkäaikaistyöttömät? Voivat hakea töitä vaikka maailman tappiin, mutta eivät työllisty, koska työnantajat eivät halua palkata heitä, paitsi tietenkin ilmaiseen "työharjoitteluun" niin kuin jo nyt tapahtuu.
Ja kun työnhakijat joutuvat karenssiin, he siirtyvät toimeentulotuen hakijoiksi.
Ainakin tämän mallin byrokratia työllistää valtavan määrän TE-toimiston virkailijoita. Jo pelkän työnhaun toteutumisen tarkistus vie hirvittävästi aikaa.
Haastattelut ovat hyvä "uudistus", palataan nk vanhaan.
Uskon tämän uudistuksen lisäävän työllisyyttä.
En usko tämän mallin lisäävän valtion tuloja vaan kuluja. Koska tämä lisää työllisyyttä vain te-toimistoissa tai firmoissa joilta te-toimisto ostaa palveluita.
Ne työttömät jotka haluavat oikeasti töihin hakevat nytkin kaikkia niitä paikkoja joihin uskovat eli heidän tilanne ei parane. Ne jotka eivät halua töihin(hyvin pieni joukko) tuskin työllistyvät sen paremmin kuin ennenkään. Joko he eivät hae paikkoja tai vaikka hakisivat niin tekevät humukset paikkoihin joihin eivät halua, tai huonot hakemukset, tai mokaavat tahallaan haastattelun.
Eli näennäinen byrokratia lisääntyy ja kukaan ei voita. Valtion talous menettää rahaa kun joutuu palkata lisää sakkia te-toimistoon vahtimaan työttömiä. Yrittäjät häviävät kun saavat paljon "hakemuksia" joista ei ole heille mitään iloa vaan pelkkää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi viikossa, no voi kamaaala?!
Miten te laiskurit mihinkään töihin kykenette..Kai sitä voisi lähettää vaikka neljäkymmentä hakemusta, paikkoihin, joihin ei ole toivoakaan työllistyä.
Onko tällainen pakkohakeminen hyödyksi työnantajille? Auttaako työnhakijoita?
Kai täs on takana, vaan, että päästään leikkaan työttömiltä.
No ainakin TE-toimistoissa aukeaa uusia työpaikkoja. Jännää kun rakenteellinen ongelma laitetaan yksilön syyksi. Koulutetaan tietylle aloille liikaa väkeä, säästetään siinä, että teetetään liikaa työtä työllisillä ja samaan aikaan koulutettua väkeä on työttömänä. Minunkin työni on tällainen: yhden lähdettyä kahden ihmisen työt teetetään minulla. Kuntasektori. Olisi töitä koulutetulle osaajalle alalla, jossa tulijoita olisi. Mutta säästetään ja minä yritän tehdä kahden työt. En tietenkään ehdi ja joko tulos kärsii tai oma terveys menee. Valitsen ekan vaihtoehdon. Minäkin olin vuosikymmenen pätkä- ja silpputöissä ennen tätä "lottovoittoa" eli virkaa. Eli asiointi TE-toimistoissa on tuttua minullekin.
Byrokratian kukkanen kirjoitti:
Onko lakiehdotuksessa otettu huomioon nk nollatyösopimukset? Entä provisiopohjaiset työt, esim käytännössä toivottomat lehtimyyjätyöt? Kuinka kaukaa töitä on otettava vastaan, miten pitkiin työmatkoihin voidaan esim perheellinen pakottaa, jos ei ole omaa autoa?
Entä ikääntyvät ja pitkäaikaistyöttömät? Voivat hakea töitä vaikka maailman tappiin, mutta eivät työllisty, koska työnantajat eivät halua palkata heitä, paitsi tietenkin ilmaiseen "työharjoitteluun" niin kuin jo nyt tapahtuu.
Ja kun työnhakijat joutuvat karenssiin, he siirtyvät toimeentulotuen hakijoiksi.
Ainakin tämän mallin byrokratia työllistää valtavan määrän TE-toimiston virkailijoita. Jo pelkän työnhaun toteutumisen tarkistus vie hirvittävästi aikaa.
Haastattelut ovat hyvä "uudistus", palataan nk vanhaan.
Ei ne työnhakuja tarkasta, sen tekee tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin TE-toimistoissa aukeaa uusia työpaikkoja. Jännää kun rakenteellinen ongelma laitetaan yksilön syyksi. Koulutetaan tietylle aloille liikaa väkeä, säästetään siinä, että teetetään liikaa työtä työllisillä ja samaan aikaan koulutettua väkeä on työttömänä. Minunkin työni on tällainen: yhden lähdettyä kahden ihmisen työt teetetään minulla. Kuntasektori. Olisi töitä koulutetulle osaajalle alalla, jossa tulijoita olisi. Mutta säästetään ja minä yritän tehdä kahden työt. En tietenkään ehdi ja joko tulos kärsii tai oma terveys menee. Valitsen ekan vaihtoehdon. Minäkin olin vuosikymmenen pätkä- ja silpputöissä ennen tätä "lottovoittoa" eli virkaa. Eli asiointi TE-toimistoissa on tuttua minullekin.
Ei työkkäreihin tule yhtään työpaikkaa lisää, siellä vain vakinaistetaan määräaikaisia.
Helvetti jäätyy ennen kuin poliitikko myöntää, ettei jokin ongelma ole yhteiskunnallisin toimenpitein ratkaistavissa.
Vierailija kirjoitti:
Taidan siirtyä suoraan pelkälle toimeentulotuella, ei jaksa enää tätä pelleilyä.
Et jaksa yhtä paikkaa hakea viikossa? Äläkä syytä paikkakuntaa ettei ole mihin hakea, lähetät jonkun muutaman rivin viestin jossa on työkokemus, koulutus, osaaminen ja luonteenpiirteet tms. ja lisäksi peruskohteliaisuudet.
Tuohon päälle laitat liitteeksi ceeveen. Tähän menee joku viisi minuuttia ja vielä vähemmän jos on valmis pohja jota muokkaat työpaikan mukaan.
Toivon lujasti, että tämä malli tulee käytäntöön. Tavallisten, jo ennestään ahkerasti töitä etsivien työttömien elämää tämä ei muuttaisi - mutta elämäntapatyöttömille tämä olisi muistutus siitä, että elämään sisältyy myöskin velvollisuuksia, mikäli aikoo nauttia yhteiskunnan tuottamista eduista.
Tämän uuden työtömien asian pitäisi koskea vaan JOTKA EIVÄT HALUA HAKE TÖITÄ OLENKAA SUOMESSA ON NIITÄ NOIN,28% työtömistä koska ovat SOSSUN LUUKULLA JNE JNE..Täysiä pumeja..