Jokaviikkoinen työhakemus tai tuet katkaistaan
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan siirtyä suoraan pelkälle toimeentulotuella, ei jaksa enää tätä pelleilyä.
Et jaksa yhtä paikkaa hakea viikossa? Äläkä syytä paikkakuntaa ettei ole mihin hakea, lähetät jonkun muutaman rivin viestin jossa on työkokemus, koulutus, osaaminen ja luonteenpiirteet tms. ja lisäksi peruskohteliaisuudet.
Tuohon päälle laitat liitteeksi ceeveen. Tähän menee joku viisi minuuttia ja vielä vähemmän jos on valmis pohja jota muokkaat työpaikan mukaan.
Ei ole koulutusta eikä työkokemusta. Aika vaikea on löytää mitään työpaikkoja mihin hakea. Lisäksi olen työkyvytön mutta en pääse eläkkeelle. Ikääkin yli 50 vuotta.
Lähes samassa tilanteessa olen itsekin. Realistisia työpaikkoja mun taustoilla olevalle on tällä alueella ehkä muutama kuukaudessa ja aina kun olen niihin hakenut on takaisin tullut kieltävä vastaus. Edes haastatteluihin tuntuu olevan mahdotonta päästä, kun CV on niin huono ja täynnä aukkoja. Kohdallani myös terveysongelmat estävät tietyt fyysisemmät työt, joten sekin vähentää mahdollisten paikkojen määrää. Eipä tässä enää mitään uraa olla näillä tilastoilla tekemässä enkä siis ymmärrä mitä se hakemusten suurempi määrä kohdallani tulee auttamaan. Mediaanipalkkainen kokopäivätyö voisi kohdallani tuoda suurenkin elämänmuutoksen parempaan, mutta sellaiseen minulla ei ole mahdollisuuksia, joten tämä uudistus toisi läpi mennessään kohdalleni vain lisää velvollisuuksia, mutta ei mitään tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule hakemaan yhteenkään paikkaan. Ja jos tuet katkeavat niin sitten katkeaa myös elämäni.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa juuri ja juuri jaksan tätä elämää, jossa saan olla omissa oloissani ja asua yksin vaatimattomassa vuokra-asunnossani ilman, että kukaan häiritsee tai pakottaa tekemään mitään. Tämä on turvapaikkani ja se minkä avulla tulen toimeen. Ei minun elämäni parane millään tavalla, jos pääsen johonkin minimipalkkatyöhön tai osa-aikaiseen työhön tekemään töitä, jotka eivät kiinnosta ja joiden jäljiltä olen vain entistäkin väsyneempi. Ei minulla ole mitään parempaa tulevaisuudessa, jonka takia haluaisin elämäntilannettani muuttaa. Mutta jos minut siihen pakotetaan niin sitten teen tarvittavat ratkaisut.
Ethän sinä edes elä, olet vain hengissä.
Olet oikeassa. Silti olen vielä enemmän elon puolella, koska jos en olisi niin en tässä tätä tekstiä kirjoittelisi. Nyt ilmeisesti katsotaan, että kaltaisteni elo ei ole enää arvokasta, joten kai se on sitten tehtävä itsekin johtopäätökset omasta ihmisarvostani ja elämäni mielekkyydestä.
Niin tai sitten alat elämään. Sinustahan se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule hakemaan yhteenkään paikkaan. Ja jos tuet katkeavat niin sitten katkeaa myös elämäni.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa juuri ja juuri jaksan tätä elämää, jossa saan olla omissa oloissani ja asua yksin vaatimattomassa vuokra-asunnossani ilman, että kukaan häiritsee tai pakottaa tekemään mitään. Tämä on turvapaikkani ja se minkä avulla tulen toimeen. Ei minun elämäni parane millään tavalla, jos pääsen johonkin minimipalkkatyöhön tai osa-aikaiseen työhön tekemään töitä, jotka eivät kiinnosta ja joiden jäljiltä olen vain entistäkin väsyneempi. Ei minulla ole mitään parempaa tulevaisuudessa, jonka takia haluaisin elämäntilannettani muuttaa. Mutta jos minut siihen pakotetaan niin sitten teen tarvittavat ratkaisut.
Ethän sinä edes elä, olet vain hengissä.
Olet oikeassa. Silti olen vielä enemmän elon puolella, koska jos en olisi niin en tässä tätä tekstiä kirjoittelisi. Nyt ilmeisesti katsotaan, että kaltaisteni elo ei ole enää arvokasta, joten kai se on sitten tehtävä itsekin johtopäätökset omasta ihmisarvostani ja elämäni mielekkyydestä.
Niin tai sitten alat elämään. Sinustahan se on kiinni.
Tavallaan joo. Enemmän se on kiinni siitä mitä pitää elämisen arvoisena elämänä ja kokeeko, että sellaiseen on itsellä mahdollisuuksia. Kaikki kun eivät ole syntyneet tasa-arvoisina ja monesti elämässä tehdyt valinnat vaikuttavat siihen mikä on yksilölle mahdollista saavuttaa. Kaikki eivät pysty kaikkeen varsinkaan, jos taustalla on vääriä valintoja ja ikääkin alkaa olla liikaa. Mukavahan se olisi, jos elämä, hyvä elämä, löytyisi kunhan vain tekee päätöksen sen löytää. Näin ei silti ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään pakkohakemuksia! Olen välillä itse joutunut osallistumaan rekrytointiin, ja on ihan tuskaa kahlata läpi hakemuksia, joista on selvää, että hakijalla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä hoitaa hommaa. Esim. etsit kielenkääntäjää suomi-englanti-suomi, vaatimuksena (ei toiveena) soveltuvan alan maisterin tutkinto, ja saat parisataa hakemusta, jossa joku luulee olevansa hommaan pätevä, koska oli vuosia sitten vaihto-oppilaana USAssa ja kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa englannista E:n. Osa kertoo suoraan hakevansa paikkaa, koska sai työkkäristä työhönosoituksen, koska on maininnut CV:ssä puhuvansa englantia hyvin, vaikka ei ollenkaan täytä paikan kriteerejä. Kummankin osapuolen ajan tuhlausta - ja vaikka ei ole ongelma, jos tulee pari roskahakemusta, niin on ongelma kun niitä tulee satoja.
Tässähän se tuli kiteytettynä miksi tuo pakkohakeminen on huono vaihtoehto.
Kaikki muut, poislukien nämä "laiskat töihin" ja päättäjät, tämän tuntuvat ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään hakupakkoa tai haastattelua joka toinen viikko. Hakupakko kaatuu firmojen vastustukseen eikä te-toimisto selvinnyt edes 3 kk välein olleista haastatteluista.
”Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. Uudistus kasvattaisi työvoimapalvelujen henkilöstöä TE-toimistoissa lähes puolella.”
Odotan jo että puhelimeen sovellus josta voisi vähän maksaakin että voisi randomina lähetellä sitten hakemuksia klikkauksella jolla asian sitten kuitata.
Jos työnhaku on ihan tyhmää ja turhaa, niin selittäkää miksi niin iso osa yhtäkkiä työllistyykin kun ansiosidonnainen on loppumassa?
Ja mitä pitkäaikaistyöttömien kanssa pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Jos työnhaku on ihan tyhmää ja turhaa, niin selittäkää miksi niin iso osa yhtäkkiä työllistyykin kun ansiosidonnainen on loppumassa?
Jos Pekka työllistyy juuri ennen ansiosidonnaisen loppumista, ei hänen tai kenenkään muunkaan työllistymistä edesauta se, että hänen lisäkseen samaa työpaikkaa hakee 2000 muutakin, jotka eivät oikeasti sitä halua. Edelleen todennäköisesti Pekka tulee valituksi, koska hän selvästi haluaa työn, mutta ne 2000 muuta hakevat vain muodon vuoksi, jolloin tuskin ovat tehneet yhtä hyvä hakemuksia kuin Pekka. On myös mahdollista, että noiden 2000 joukossa ei kyseiseen työhön oikeasti sopivia ole yhtään. Todennäköisesti suurin osa on sellaisia, joita kyseinen työnantaja ei edes haluaisi palkata, vaikkei olisi Pekkaa löytänytkään, joten työnantajaa ärsyttää kahlata läpi 2000 turhaa hakemusta. Siihen menee aikaa sen verran, että se on pois oikeilta töiltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sitten pitkäaikaistyöttömät. Koska kaikille ei kuitenkaan riitä töitä, olisi paras että annettaisiin oikeasti työhaluisten päästä töihin, ja annettaisiin vastaavasti työhaluttomien täyttää työttömyyskiintiö. Näin kaikki ovat mahdollisimman tyytyväisiä, erityisesti ne työhaluiset, jotka nyt saavat palkkaa ja urakehityksen. Joten jos joku pitkäaikaistyötön on työttömänä ihan mielellään, niin annetaan olla. Häiritään heitä sitten vasta, jos tulee tilanne, että työpaikkoja onkin tarjolla enemmän kuin työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parastahan on, että myös lomautettu lasketaan työttömäksi eli jos saat vaikkapa kolmen kuukauden lomautuksen vakituisesta työpaikasta, joudut silti hakemaan töitä muualta.
Ajattelitko että se on kuin palkallista lomaa työttömyysetuuksilla, kun sanassa lomautus on sana loma?
Pointti on siinä, että miksi vakituisessa työssä olevan täytyy hakea töitä muualta ja näin ollen voi viedä työpaikan joltain oikeasti työttömältä. Ja jos lomautus kestää vain hetken niin miten voi ottaa vastaan työpaikan muualta.
Esimerkiksi jouduin hakemaan KESÄtöitä, kun olin talvella lomautettuna, vaikka työkkärissä tiedettiin, että lomautus päättyy reilusti ennen kesää. Työnantajat siis joutuvat aivan turhaan paperityöhön, kun vastaanottavat turhanpäiväisiä työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Että semmoista. Te-keskustyöntekijöitä tarvitaan puolet enemmän... Mitä jos arvottaisiin ne työpaikat työttömien kesken, ja sitten vuoden välein vaihdettaisiin seuraavaan pompsiin työttömiä, ja näin homma rullaisi kivasti hamaan tappiin asti.
Työtön haastattelisi ja kurmoottaisi toista työtöntä vuoden ajan, ja sitten vaihdettaisiin päikseen.
Yhtä hyvä, jollei parempikin idea kuin tämä.
Jestas että repesin 😅😅😅😅😅😅😅😅
Ketjussa menee porukalla iloisesti aktiivimallit sekaisin.
Aktiivi 1: oikeastaan ainoa tapa välttää karenssi oli saada työ- tai opiskelupaikka.
Aktiivi 2 Sipilä: olisi tullut tuon ensimmäisen lisäksi ja velvoittanut hakemaan x määrän työpaikkoja tarkastelujaksolla riippumatta työssäkäyntialueen avoimista työpaikoista.
Aktiivi 2 Marin: Ei aktiivi 1 mallia. Työtön on velvoitettu hakemaan 0-4 paikkaan tarkastelujakson aikana. Hakujen tulee olla realistisia, mutta tuossa huomioidaan myös se, että jos osaamista ja koulutusta vastaavaa työtä ei ole tarjolla, voi haettavien paikkojen määrä olla myös 0.
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi viikossa, no voi kamaaala?!
Miten te laiskurit mihinkään töihin kykenette..
Tekisitkö sinä turhaa työtä?
Järjetöntä resurssien tuhlaamista.
On olemassa tietty määrä jaettavaa kakkua.
Nyt pohditaan, miten pakotettaisiin mahdollisimman moni ilmoittautumaan halukkaaksi ottamaan kakkua ilman, että kakun kokoa kasvatetaan.
Kakkua ei siis riitä yhtään useammalle, mutta kakkua haluavat pakotetaan kuitenkin hakemaan sitä useammin, jolloin kakun jakajien aikaa menee hukkaan?
Ei. Niin. Mitään. Järkeä.
Ei ole koulutusta eikä työkokemusta. Aika vaikea on löytää mitään työpaikkoja mihin hakea. Lisäksi olen työkyvytön mutta en pääse eläkkeelle. Ikääkin yli 50 vuotta.