Köyhän yh-äidin luksusjoululahjat:
Ihmetyttää kun jotkut budjetoivat lasten lahjoihin useamman sataa per muksu.
Minun periaatteenani on myös keksiä mieluisaa ja kivaa lahjaksi läheisille kohtuullisella hinnalla.
Lahjoja myös ostan tarjouksista ja hyvinkin etukäteen. Yksinhuoltajakerhossa tarjottiin mahdollisuutta joulupuu-keräykseen ja lisäksi lapset saavat muutaman paketin sukulaisilta ja kummeilta.
10v poika saa minulta 54eurolla:
10e hintaisen kiinnostavan kirjan jonka ostin alennuksesta aikoja sitten, nyt saman hinta on 49e.
5e hintaiset 5 paria sukkia, tarjouksesta tämäkin
3e uudenveroinen huppari kirppikseltä
7e dvd-leffa
4e kaksi AkuAnkan taskukirjaa
2e tekotatuointeja, Tiimarin poistomyynnistä
3e neulomani villasukat
20e rahaa (säästää puhelimeen)
7v tyttö saa minulta 47eurolla:
3e hintaisen piirrustuskirjan kimalletarroilla, ostettu Tiimarin -70% poistomyynnistä
2e hintaisen lukollisen päiväkirjan, sekin Tiimarin jäämistöstä
26e hintaisen legopaketin jota toivoi, -25% alesta black friday
3e kimalletussit, Tiimarin tyhjennysmyynnistä
3e pullo kylpyvaahtoa (rakastaa vaahtokylpyä)
1e hiuspanta (alennuksesta)
4e ompelemani yöpaita sievää kangasta
3e neulomani pitkät villasukat
2e värikkäitä muffinssivuokia (tykkää leipomisesta)
Sukulaiset saavat lasten kanssa yhdessä tehtyjä lahjoja, kuten askarreltuja lumiukkoja, tonttuja, kuusenkoristeita, upeita maalauksia itse maalatuin ikea-kehyksin, pieniä piparkakkutaloja jotka lapset koristelevat. Tykkäämme tehdä itse.
Ostin joulunjälkeisalesta sieviä pieniä peltirasioita euron kappalehintaan ja niihin laitamme pieniä itse tehtyjä konvehteja.
Tulot ovat pienet, mutta niillä saa aikaan paljon ja kivaa, jos vaan näkee vähän vaivaa. :)
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 23:08"]Hmm, ihan kivalta kuulostaa.
Ite en oo vaan ihan tottunut tollaseen (esim. viimevuonna sain lahjaksi uuden läppärin, The Sims 3:sia ja iPhonen + jotain muuta tavaraa, yhteensä kaikki ehkä n. 800€), mutta jos oisin niin varmaan tykkäisin :)
Mulla tänä vuonna lahjatoiveissa lahjoja, jotka maksaisivat yhteensä n. 500€. Katotaan sitten, mitkä toteutuu.
-12v tyttö
[/quote]
hemmoteltu kakara
itse ainakin pyrin opettamaan lapsilleni ettei ne lahjat ole joulussa se tärkein asia.
kauhistuttaa teidän "pienet" budjetit.. 100-> :o
meillä lapsille ostetaan yhdet lahjat, toki kukin tyylillään..
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 02:52"]
Miten se ahneuteen liittyy, ettei halua joululahjaksi paketillista perussukkia? Ehkä hölmöimpiä lahjoja ikinä, lapselle ainakin. Sukat kuuluu lapsen perusvaatetukseen, joka on vanhemman velvollisuus hankkia muuten. Joululahjaksi... Voi helekutti...
[/quote]
Minä ja sisarukseni saatiin joka joulu mummon kutomia villasukkia, joiden sisään oli kääritty fazerin sininen (se isompi joulusuklaalevy). Minusta se oli ihana lahja, vaikka silloin lapsena ei edes ymmärtänyt kuinka paljon mummo käytti aikaa kutoessaan koko suvulle sukkia.
[/quote]
mähän sanoin, että villa/pehmosukat on erikseen. Ap antaa paketin perussukkia, mitä kuuluis ostella tarpeeseen.
Itse kävin ostamassa lapsen toivoman joka jouluisen pyjaman, ja siihen sopivat pehmosukat. Ovat aina kovassa käytössä, ja toivoo itse sen. Mutta yllätysperusvaatteet saa jäädä kauppaan. Viime vuonna sai toivomiaan kallita t-paitoja lahjaksi. Sellaisia, minkä hintaisia ei muuten ostella, ja eivät näytä aleen tulevan ikinä.
t: 8/17
Mietin, mitä oman lapsuuteni joululahjoista muistan. Mitkä ovat ilahduttaneet minua niin paljon että vielä 30-vuotiaanakin muistan niiden saamisen.
Vain pari hassua lelua joita kovasti toivoin on jäänyt mieleen: itsestään kävelevä koira, punahilkka-roolivaate (oli äitini ompelema) ja suosikki-unikoiralleni pennut (äitini oli ommellut ne). Muita en muista. Ainiin! Legon lohikäärmelinna, joka oli sinä jouluna ainut toiveeni. Sain sen!
Muistan mummuni neulomat pitkävartiset villasukat joissa oli tosi montaa eri väriä. Muistan tätini tekemän yöpaidan jota pidin niin pitkään että siihen ommeltiin hihoihin ja helmaan kahdesti 10cm jatkopalat, kun en suostunut luopumaan siitä. Muistan siskoni maalaaman taulun joka on edelleen seinälläni. Muistan isoisäni kömpelösti paketoiman lahjan joka oli kauttaaltaan kuorrutettu teipillä, hän ei ollut haka paketoinnissa ja sitä lahjaa nyrhittiin varovasti auki ettei sisältö mene rikki - sisältöä en muista, paketin vain. :D
En osta lapsilleni säkkitolkulla hetken huumaksi nopeasti särkyviä härpäkkeitä. :)
Olen ateisti ja vela enkä juhli joulua, mutta silti meinasi tulla tippa linssiin ap :,)
Todella ihanasti olet nähnyt vaivaa ja ennakoinut. Tehnyt itse lapsille ja lasten kanssa. Ottaisivatpa muut sinusta mallia.
Saatiinpa tästäkin riita aikaan: mitä saa/mitä ei saa antaa lahjaksi omille lapsilleen ja mikä on liikaa/liian vähän. Mitäpä se kenellekään kuuluu jos käytän satasia per tenava lahjoihin, jos se raha on käytettävissä. Olisiko jalompaa lahjoittaa parilla sadalla vuohia Afrikkaan? (Joo, olen ollut mukana myös Plan - ja World Vision -kummina) Runsaista (ja laadukkaista) joululahjoista huolimatta lapset ovat saaneet oman tietokoneen vasta yläasteella ja älypuhelimen lähempänä lukioikää jos silloinkaan (tai joululahja on ollut esim. juuri se tietokone) En osta sukkia joululahjaksi, saamme villaiset mummin neulomina mutta "tennissukkapaketit" jäävät kauppaan. Näin äkkilaskemalla menee tosiaan 500-600 per lapsi ja siinä on tänäkin vuonna mukana yksi kannettava. Muita lahjoja tulee vastaavasti vähemmän, suklaata ja sen sellaista. Suosimme pitkäikäisiä ja käytännöllisiä lahjoja. Ne sattuvat joskus maksamaan. En hae sitä rahaa sossusta. Ja siitä huolimatta että meillä on kalliita toivelahjoja, joulutunnelma ei kärsi tämän pakanallisen materialismin takia. Kas, kun raha ja rakkaus eivät sittenkään ole toisiaan poissulkevia. Ihmiset voivat olla onnellisia vaikka sitten pienessä kulutusjuhlassa. Sitten on taas vuosi aikaa näprätä niiden lahjojen kanssa, säästää ja hankkia jotain muuta seuraavana jouluna. Joulurauhaa kaikille.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 23:08"]Hmm, ihan kivalta kuulostaa. Ite en oo vaan ihan tottunut tollaseen (esim. viimevuonna sain lahjaksi uuden läppärin, The Sims 3:sia ja iPhonen + jotain muuta tavaraa, yhteensä kaikki ehkä n. 800€), mutta jos oisin niin varmaan tykkäisin :)
Mulla tänä vuonna lahjatoiveissa lahjoja, jotka maksaisivat yhteensä n. 500€. Katotaan sitten, mitkä toteutuu.
-12v tyttö [/quote] hemmoteltu kakara
[/quote]
Mielestäni ei voi yleistää hemmotelluksi. Jokaisessa perheessä on omat tavat :-)
Mun mielestä hyviä lahjoja! Samanlaisia mitä olen itselapsenasaanut :-) itse oon köyhästä perheestä lähtöisin ja lapsena saanut jouluisin noin 5-7 lahjaa. Osa ollut vaatteita, eikä se oo koskaan musta tuntunut pahalta, vaan aina ollut iloinen, kun on lahjoja saanut. Eikä se oo multa ollut pois, vaikka oon vaatteita kun saanut. Niin ja joulussa oli lapsena parasta kun kuusi tuotiin tupaan ja saatiin koristella se ja se kun saatiin lapset itse leipoa pilareita ym. :-) En ymmärrä tämän päivän tapaa ostella lapsille älyttömiä lahjoja monella sadalla eurolla. Aivan vauvallekin toiset ostelee kauheat määrät, aivan kun alle vuoden ikäinen mitään ymmärtäisi. Nykyään ihmiset kuvittelee, että ovat huonoja vanhempia, elleivät osta kaikkea mitä lapsi vain ikinä keksii pyytää.
Kun mä olin lapsi, mun äiti laittoi tosi monta lahjaa. Niitä saatto olla 40 joka lapselle. Vaan pari oli kallista tai isompaa, mut jos oli vaikka sukkia, niin joka pari oli kääritty omaan pakettiin. Ja joka joulu saatiin uudet hammasharjat, koska oli kivaa saada monta pakettia. :)
Tiedettiin kyllä että paketeista löytyy paljon käyttötavaraa ja vaatettakin, mutta paketteja oli siistiä avata silti. :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 23:25"]
itse ainakin pyrin opettamaan lapsilleni ettei ne lahjat ole joulussa se tärkein asia. kauhistuttaa teidän "pienet" budjetit.. 100-> :o meillä lapsille ostetaan yhdet lahjat, toki kukin tyylillään..
[/quote]
vaikka miten yrittää kaunistella, niin kyllä ne lahjat on jokaiselle lapselle tärkeimpiä elementtejä joulussa. Ihan varmasti, ja varsinkin jos ei saa uutta kuin synttäreinä ja jouluna.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 01:11"]
Mä en ikinä antaisi vaatteita lahjaksi. Niitä kuuluu ostaa muutoinkin ja ovat ns. arkisia asioita. Samaan kastiin kuuluvat luistimet ja sukset.
Omat vanhempani ostivat edellä mainittuja asioita aina joululahjaksi. Säästivät kuulemma ison summan kun yhdistivät pakolliset ostokset joululahjoihin. Tosi kivaa kun odotti saavansa leluja ja paketit olivatkin pehmeitä.
terv toinen köyhä yh joka säästää pitkin vuotta rahaa jotta voi ostaa juuri niitä lahjoja, joita lapset toivovat.
[/quote]
Kun olin lapsi, tykkäsin kyllä vaatelahjoistakin. Meillä se meni niin, että lahjana saadut vaatteet olivat sellaisia, joita itse nimenomaan toivoi. Saatoin siis esim. teininä toivoa jonkin tietyn merkkisiä farkkuja tai jotain tarkkaan määriteltyä paitaa. Ei kai lahjan arvoa lapsenkaan silmissä nosta se, että se ei ole käyttötavaraa?
Ap:lle sanoisin, että kivoja lahjoja. Tulin jotenkin hyvälle mielelle tästä aloituksesta. Kiva, että jouluun kuuluu myös lasten kanssa yhdessä tehtävä lahjojen valmistelu sukulaisille.
Hyi kauhea mitä valitusta täällä lahjoista! Olin itse se kauhean hemmoteltu kakara aikanaan, kauhea kasa tavaraa oli jouluna..Nyt en todellakaan ole ostanut lapsilleni tuollaisia härpäkekasoja. Eli ap todella hyvät lahjat olet löytänyt.
[/quote]
vaikka miten yrittää kaunistella, niin kyllä ne lahjat on jokaiselle lapselle tärkeimpiä elementtejä joulussa. Ihan varmasti, ja varsinkin jos ei saa uutta kuin synttäreinä ja jouluna.
[/quote]
Melkoinen yleistys. Vanhempien asenne varmasti heijastuu myös lapsiin. Jos joulun pyhiin ei oikein kuulu muuta kuin ne lahjat ja loppuajan vanhemmat istuu tietokoneiden ääressä ja lapset leikkii keskenään, niin kyllä varmaan sitten.
Itse sain lapsena kivoja lahjoja, mutta kaikkein tärkein juttu kuitenkin oli se, että kaukana asuvat ísovanhemmat tulivat useaksi päiväksi kylään.
Ap:n viestistä heijastuu, että lasten kanssa myös vietetään aikaa (tehdään yhdessä lahjoja sukulaisille yms.)
Hyi helvetti miten ilkeitä ja materialistisia ihmisiä täällä on!!
Meillä hajosi tietokone, joten ollaan toivottu kaikki lahja rahana, tiukka rahatilanne kun on. Myös synttärilahjan sain rahana, niin pistetään miehen kans lahjarahat yhteen, ja omasta pussista loput. Sukulaisille annan jotain itsetehtyä: villasukat, lapaset tms.
Toisillemme emme miehen kanssa osta mitään, sillä rahalla teemme jotain kivaa yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 01:06"]
Tiimari lopetti viimevuonna..
[/quote]
Ja sieltä ei voinut poistomyynnistä ostaa etukäteen joululahjoja koska...mitä?
Ostin molemmille Iphonet ja macbook prot ja 500e lahjakortti vaatekauppaan. Ja laitoin vielä 200e säästötilille
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 02:52"]Miten se ahneuteen liittyy, ettei halua joululahjaksi paketillista perussukkia? Ehkä hölmöimpiä lahjoja ikinä, lapselle ainakin. Sukat kuuluu lapsen perusvaatetukseen, joka on vanhemman velvollisuus hankkia muuten. Joululahjaksi... Voi helekutti...
[/quote]
Minä olen aina saanut lahjaksi myös sukkia. Ja perinne jatkuu vieläkin vaikka olen jo yli 30. Ja vanhenpani ovat erittäin hyvätuloisia. Pitääkin varmaan ryhtyä katkeraksi vaikka olenkin aina pitänyt sukkia ihan hyvänä lahjana. :)
Eronneena, 2 lapsen äitinä mä panostan laatuun.
esikoinen halusi vuosi sitten vain ja ainoastaan känkenin repun, antoi 2 värivaihtoehtoa ja sai sitten kummatkin.
lisäksi sai kummeilta ja isovanhemmilta paketit, koska ei ollut mun jouluvuoro, en muista mitä. Mutta repuista tykkää ja vaihtaa niitä jatkuvasti.
kuopuksella on enemmän toiveita ex.n kanssa viestitellään ja yritetään onkia mieluisammat ja ne toteutetaan.
kumpikin pitää aika massiiviset synttärit, poikakin kun kutsuu koko harrastustiimin, lahjoja tulee silloin paljon.
Ei tässäkään osoitteessa liikaa rahaa ole, mutta minä mm käyn kerran vuodessa Hietsussa myymässä , voin 2 x vuodessa antaa kirppikselle myyntiin 10 banskulaatikollista kirppikselle ja lisäksi minulla on myydään ilmoituksia fb.ssä.
myytävät saan lahjoituksina työkavereilta ja tutuilta, naapurustosta jne jo vuosien ajan, väh n muovipussillinen per viikko.
Nämä kirppisrahat ovat sitten ns ylimääräistä rahaa. Palkka riittää pakollisiin, laitan, vastikkeeseen, sähkö, ja vakuutuslaskuun, oma kännykkälasku koostuu lähinnä peruskk maksusta sis netti. Soitan niin harvoin että lask tulee ehkä joka 4.s kk ja esikoisen laskun maksaa isä.
Meillä arjessa ei käydä juurikaan maksullisissa jutuissa, Lintsillä kerran vuodessa, ei kahviloissa, ei shoppaamassa, joten lahjoihin panostetaan .
krääsää meillä ei muutenkaan näy. Synttäreillä ne lahjat joilla ei tulla leikkimään laitetaan eteenpäin joko lahjoina tai kirppikselle suoraan sekä 2 x vuodessa käydään kaikki lasten huoneissa läpi ja ylimääräiset kiertoon. Vaikka tuleekin ei niin onnistuneita lahjoja, ne sitten vaan kiertoon.
Hmm, ihan kivalta kuulostaa.
Ite en oo vaan ihan tottunut tollaseen (esim. viimevuonna sain lahjaksi uuden läppärin, The Sims 3:sia ja iPhonen + jotain muuta tavaraa, yhteensä kaikki ehkä n. 800€), mutta jos oisin niin varmaan tykkäisin :)
-12v tyttö