Köyhän yh-äidin luksusjoululahjat:
Ihmetyttää kun jotkut budjetoivat lasten lahjoihin useamman sataa per muksu.
Minun periaatteenani on myös keksiä mieluisaa ja kivaa lahjaksi läheisille kohtuullisella hinnalla.
Lahjoja myös ostan tarjouksista ja hyvinkin etukäteen. Yksinhuoltajakerhossa tarjottiin mahdollisuutta joulupuu-keräykseen ja lisäksi lapset saavat muutaman paketin sukulaisilta ja kummeilta.
10v poika saa minulta 54eurolla:
10e hintaisen kiinnostavan kirjan jonka ostin alennuksesta aikoja sitten, nyt saman hinta on 49e.
5e hintaiset 5 paria sukkia, tarjouksesta tämäkin
3e uudenveroinen huppari kirppikseltä
7e dvd-leffa
4e kaksi AkuAnkan taskukirjaa
2e tekotatuointeja, Tiimarin poistomyynnistä
3e neulomani villasukat
20e rahaa (säästää puhelimeen)
7v tyttö saa minulta 47eurolla:
3e hintaisen piirrustuskirjan kimalletarroilla, ostettu Tiimarin -70% poistomyynnistä
2e hintaisen lukollisen päiväkirjan, sekin Tiimarin jäämistöstä
26e hintaisen legopaketin jota toivoi, -25% alesta black friday
3e kimalletussit, Tiimarin tyhjennysmyynnistä
3e pullo kylpyvaahtoa (rakastaa vaahtokylpyä)
1e hiuspanta (alennuksesta)
4e ompelemani yöpaita sievää kangasta
3e neulomani pitkät villasukat
2e värikkäitä muffinssivuokia (tykkää leipomisesta)
Sukulaiset saavat lasten kanssa yhdessä tehtyjä lahjoja, kuten askarreltuja lumiukkoja, tonttuja, kuusenkoristeita, upeita maalauksia itse maalatuin ikea-kehyksin, pieniä piparkakkutaloja jotka lapset koristelevat. Tykkäämme tehdä itse.
Ostin joulunjälkeisalesta sieviä pieniä peltirasioita euron kappalehintaan ja niihin laitamme pieniä itse tehtyjä konvehteja.
Tulot ovat pienet, mutta niillä saa aikaan paljon ja kivaa, jos vaan näkee vähän vaivaa. :)
Kommentit (69)
Hyviä ideoita ap. Ja tuo on hyvä systeemi, että hankit lahjoja etukäteen, joukukuussa kun rahaa menee myös jouluruokiin, -kuuseen jne.
Niille jotka täällä kritisoivat vaatelahjoja, meillä ala-asteikäinen tyttö oikein toivoo vaatteita. Eikä nyt ole kyse siitä etteikö niitä muuten olisi. On vain sellainen oman elämänsä barbie-nukke. Villasukatkin olisivat erittäin mieluinen lahja. Täälläpäin on "cool" jos on jotin itsetehtyä.
Näytän tän ketjun mun piloille lellityille lapsille, jotka joutuvat tyytymään satanen/per lapsi lahjabudjettiin tänä vuonna(12-16 vuotiaat). Ovat vakuuttuneita, että kaikki muutkin saa aina tonneilla lahjoja. Tämä myös oma syy, koska aiemmin oli rahaa kymmenen kertaa enemmän. Nyt olen yks kaks työkyvyttömyys eläkkellä ja säästöillä maksan asunnon vikat velkavuodet. Hyväosainen siis edelleen, mutta lapset vaan ei tätä tajua.
Periaatteessa jouluna aikanaan en ostanut pahemmin mitään. Silti ainokaiselta ei ole puuttunut mitään, on pelit ja vehkeet. Joulusta aiheutuu monelle turhaa päänvaivaa, pitää olla lahjoja jne. Miksi pitää? Itsellä ihan liikaa tavaraa ja en halua mitään lahjoja mutta en itsekään anna lahjoja.
Mun lapset toivoi 1. sukkia ja pitkiä kalsareita (20v), 2. ei mitään, ei tarvitse (19v), 3. tietokoneen tai realistina siihen rahaa säästettäväksi, ei halua mitään muuta (12v), 4. Pullip-keräilynuken, hinta päälle 100e plus kaikki oheistarvikkeet (11v), 5. hirveä lista lelulehdestä leikattuja kuvia hintoineen. (9v)Oli jakanut nämä sitten ryhmiin mitä toivoi äitiltä ja mitä iskältä ja mummilta. Yleensä kyllä iskä ja mummi ei lasten toiveita kunnioita vaan nurkkiin kertyy tavaraa kun sitä muutenkin on liikaa.., 6. Leluja, toiveet vaihtelee (3v).
Olen oppinut näiden vuosien aikana etten anna lahjaksi mitään materiaalista mitä eivät toivo. Nurkat väärällään roinaa muutenkin, turhasta tavarasta on enemmän haittaa kuin iloa. Toiveet pyrin täyttämään siltä osin kuin mahdollista, en esim pysty tietokonetta ostamaan, mutta voin antaa rahaa siihen jotta lapsi voi säästää lisää.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 07:44"]
Surettaa APn lasten puolesta, saavatko edes yhtäkään lahjaa jota oikeasti ovat toivoneet? Kyllä mun mielestä pitäis panostaa enemmän lahjoihin, ei joulu yllätyksenä tule joten on ollut aikaa säästää. Sukkia ja hyödytöntä krääsää, uskaltaako sitä kysyä mihin säästyneet rahat menee?
[/quote]
Ei munkaan lapsi saa niitä suurimpia toiveitaan, koska esim. lemmikkiä en anna alaikäiselle ja vanha elektroniikka saa kelvata jne. Joitain pienempiä toiveita toteutetaan. Ei joulu tarkoita, että lapsi saa kaiken haluamansa.
Ja ainakin ap:n tytölle tulossa se toivomansa legopaketti, pojan toiveista ei ollut mainintaa.
Vaatelahjoista:
Itsekään en niitä suosi lapsille, mutta kun yleensä ei hankita noita suosikkihahmojen kuvilla varustettuja vaatteita, niin sellaisia legoaiheisia paitoja, sukkia, yöpukujaon sitten voinut saada lahjaksi. Samoin hyötylahjoista esim. kivemman näköinen laskettelukypärä, uudet suosikkihahmokuvioiset pussilakanat jne. mielestäni ok.
Tämän kirjoittaja siis myös köyhä yh. Ap:lla on varmaan ihan hyvät lahjat hänen lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 07:59"]
Mun lapset toivoi 1. sukkia ja pitkiä kalsareita (20v), 2. ei mitään, ei tarvitse (19v), 3. tietokoneen tai realistina siihen rahaa säästettäväksi, ei halua mitään muuta (12v), 4. Pullip-keräilynuken, hinta päälle 100e plus kaikki oheistarvikkeet (11v), 5. hirveä lista lelulehdestä leikattuja kuvia hintoineen. (9v)Oli jakanut nämä sitten ryhmiin mitä toivoi äitiltä ja mitä iskältä ja mummilta. Yleensä kyllä iskä ja mummi ei lasten toiveita kunnioita vaan nurkkiin kertyy tavaraa kun sitä muutenkin on liikaa.., 6. Leluja, toiveet vaihtelee (3v).
Olen oppinut näiden vuosien aikana etten anna lahjaksi mitään materiaalista mitä eivät toivo. Nurkat väärällään roinaa muutenkin, turhasta tavarasta on enemmän haittaa kuin iloa. Toiveet pyrin täyttämään siltä osin kuin mahdollista, en esim pysty tietokonetta ostamaan, mutta voin antaa rahaa siihen jotta lapsi voi säästää lisää.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 07:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 07:44"]
Surettaa APn lasten puolesta, saavatko edes yhtäkään lahjaa jota oikeasti ovat toivoneet? Kyllä mun mielestä pitäis panostaa enemmän lahjoihin, ei joulu yllätyksenä tule joten on ollut aikaa säästää. Sukkia ja hyödytöntä krääsää, uskaltaako sitä kysyä mihin säästyneet rahat menee?
[/quote]
Ei munkaan lapsi saa niitä suurimpia toiveitaan, koska esim. lemmikkiä en anna alaikäiselle ja vanha elektroniikka saa kelvata jne. Joitain pienempiä toiveita toteutetaan. Ei joulu tarkoita, että lapsi saa kaiken haluamansa.
Ja ainakin ap:n tytölle tulossa se toivomansa legopaketti, pojan toiveista ei ollut mainintaa.
[/quote]
korjaus: ala-asteikäiselle (ei voi vielä ottaa vastuuta eläimestä,jäisi vanhempien vastuulle).
Olen myös köyhä opiskeleva yh... Ostan lapsille lahjat 150 eurolla:
- Littlest Pet Shop talo 39€
- Skylanders peli Xboxille 79€
- Monster High itseväritettävä laukku 20€
- Minecraft Creeper pehmo 13€
Noista siis eka ja kolmas tytölle 5v. Ja loput 2 pojalle 8 v. .
Sukulaisilta tulee puhelin, tabletti ja muuta pientä.
Itse haluan ostaa lapsille jotain luksusta, jota eivät arkisin saa, ja tässä taloustilanteessa ne ovat halutut pelit/ lelut.