Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän yh-äidin luksusjoululahjat:

Vierailija
01.12.2014 |

Ihmetyttää kun jotkut budjetoivat lasten lahjoihin useamman sataa per muksu.

Minun periaatteenani on myös keksiä mieluisaa ja kivaa lahjaksi läheisille kohtuullisella hinnalla.

Lahjoja myös ostan tarjouksista ja hyvinkin etukäteen. Yksinhuoltajakerhossa tarjottiin mahdollisuutta joulupuu-keräykseen ja lisäksi lapset saavat muutaman paketin sukulaisilta ja kummeilta.

10v poika saa minulta 54eurolla:

10e hintaisen kiinnostavan kirjan jonka ostin alennuksesta aikoja sitten, nyt saman hinta on 49e.
5e hintaiset 5 paria sukkia, tarjouksesta tämäkin
3e uudenveroinen huppari kirppikseltä
7e dvd-leffa
4e kaksi AkuAnkan taskukirjaa
2e tekotatuointeja, Tiimarin poistomyynnistä
3e neulomani villasukat
20e rahaa (säästää puhelimeen)

7v tyttö saa minulta 47eurolla:

3e hintaisen piirrustuskirjan kimalletarroilla, ostettu Tiimarin -70% poistomyynnistä
2e hintaisen lukollisen päiväkirjan, sekin Tiimarin jäämistöstä
26e hintaisen legopaketin jota toivoi, -25% alesta black friday
3e kimalletussit, Tiimarin tyhjennysmyynnistä
3e pullo kylpyvaahtoa (rakastaa vaahtokylpyä)
1e hiuspanta (alennuksesta)
4e ompelemani yöpaita sievää kangasta
3e neulomani pitkät villasukat
2e värikkäitä muffinssivuokia (tykkää leipomisesta)

Sukulaiset saavat lasten kanssa yhdessä tehtyjä lahjoja, kuten askarreltuja lumiukkoja, tonttuja, kuusenkoristeita, upeita maalauksia itse maalatuin ikea-kehyksin, pieniä piparkakkutaloja jotka lapset koristelevat. Tykkäämme tehdä itse.
Ostin joulunjälkeisalesta sieviä pieniä peltirasioita euron kappalehintaan ja niihin laitamme pieniä itse tehtyjä konvehteja.

Tulot ovat pienet, mutta niillä saa aikaan paljon ja kivaa, jos vaan näkee vähän vaivaa. :)

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaatteet ovat ihan hyvä lahja. Jos pitäisi lapsen valita että saako hän jouluaattona kaksi lahjaa vähemmän ja muuten vaan paketin sukkia ja hupparin, hän varmaan haluaisi mieluummin ne sukat ja hupparitkin paketissa.

Etenkin sellaisille lapsille, joiden normaali vaatevarasto koostuu lähes yksinomaan kirppisten ja kierrätyskeskuksen antimista, upouudet vaatteet ovat iloinen asia.

Vierailija
2/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ihania lahjoja lapsesi saavat. Itseäni harmittaa että ikinä edes totutin omat lapset siihen yltiötuhlaus jenkkityyliin :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi saa kyllä yleensäkin ihan liikaa tavaraa.. Asia ei muodosta poikkeusta joulunaKAAN.

Lapsi saa leluja mitä toivoo ja esimerkiksi jouluna ostetaan sitten jotain isompia leluja mitä ei vuoden aikana saa.

terv, opiskeleva yh-äiti.

Itselleni en tarvitse yhtäkään lahjaa, pääasia on että pääsee vanhempien laittamaan joulupöytään :)

Vierailija
4/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!! Ihailen sua, että oot onnistunut tekemään alesta hyvät löydöt. Ja noille "pehmeä paketti"-dissaajille: minusta oli ainakin lapsena ihana saada joka jouluksi uusi yöpaita, joka piti testata heti jouluyönä :)  Ja äidin tekemät söpöt yöpaidat ovat ihan parhaita! Hyvää joulua ap:n perheelle jo etukäteen! 

Vierailija
5/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
6/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry ap, mutta surkeat lahjat. Vain pojan kirja ja tytön Legot ovat ok. Kaikki muu on jokapäiväistä perustarviketta joista ei saa hyviä lahjoja sitten millään.

Mitä sinun lapsesi oikeasti tahtoisivat?

Vierailija
7/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuullostaa ankealta, onneksi mieheni on rikas niin eivät joudu lapset joulunakaan pettymään.

Vierailija
8/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 02:52"]

Miten se ahneuteen liittyy, ettei halua joululahjaksi paketillista perussukkia? Ehkä hölmöimpiä lahjoja ikinä, lapselle ainakin. Sukat kuuluu lapsen perusvaatetukseen, joka on vanhemman velvollisuus hankkia muuten. Joululahjaksi... Voi helekutti...

[/quote]

Minä ja sisarukseni saatiin joka joulu mummon kutomia villasukkia, joiden sisään oli kääritty fazerin sininen (se isompi joulusuklaalevy). Minusta se oli ihana lahja, vaikka silloin lapsena ei edes ymmärtänyt kuinka paljon mummo käytti aikaa kutoessaan koko suvulle sukkia.

Vierailija
9/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lista, ap!

Älä välitä huutelijoista. 90-luvun lamassa sain yhtenä jouluna kirjaston poistomyynnistä ison pinon neitietsiviä ja juuri jotain käyttövaatetta ja onnellinen olin, rakastin lukemista ja että paketteja oli paljon. Parempina vuosina tuli sitten keräilybarbieita ja babyborneja ja veljelle legolinnaa ja ties mitä aikansa hilavitkutinta ja ilo oli yhtä aitoa.

Olen tajunnut vasta aikuisena monta asiaa. Lempiruokaani makaronivelliä ei syöty siksi, että tykkäsin siitä. Kirjaston poistomyynnistä ostettiin muutenkin paljon kirjoja meillä, kierrätyshengessä, joten en osannut niitäkään ihmetellä. Vanhemmat luo itse lapselle sen puutteen omalla asenteellaan. Minä tykkäsin pukeutua persoonallisesti, enkä edes tajunnut että ne äidin kaverilta saadut vanhat vaatteet taisi oikeasti tulla tarpeeseen. Sain minä ne MissSixtytkin sitten kun oli taas vanhemmilla töitä.

Vierailija
10/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin köyhä yh, koska opiskelen.

Vanhin lapsi saa 300euron toivelahjan. Olen säästänyt pitkään, että saan sen ostettua.

Keskimmäinen saa bratzeja, barbielinnan ja hevosen (kirpparilta, en muista paljon maksoi)

Nuorin saa saippuakuplia, ilmapalloja, tarroja ja poneja. Itse toivoi.

Olen myös sitä mieltä, että sukat ja alushousut ei kuulu lahjapakettiin. Luistimet, sukset jne. ostetaan joulun jälkeen alesta tai käytettynä. Ne ei ole lahjoja. Ne vaan kuuluu olla ja hankkia.

Ja ostan lahjat sisarilleni ja vanhemmilleni myös. Yleensä ostetaan aina porukalla (saa isompia ja kivempia lahjoja. Lahjat usein esim. lahjakortteja hemmotteluun tms. toivotaan kyllä aina jotain "turhaketta" toisiltamme ja sitten pyritään toteuttamaan toistemme toiveet).

Vanhin lapsi ostaa myös lahjoja omilla rahoillaan. Itse olen toivonut seinäkalenteria tai karvatossuja, kun kyseli mitä haluaisin lahjaksi.

Vierailija
11/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa joulua teille. Olet hyvä äiti.

Vierailija
12/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jotenkin säälittää, että osalle kommentoijista tulee yllätyksenä se, että joillain on huomattavasti vähemmän rahaa käytettävissä kuin toisilla. Ja silti näillä köyhillä perheillä voi olla todella onnellista elämää, tai jopa vielä onnellisempaa elämää kuin varakkaammilla perheillä! Ja ei, itse en ole ns. köyhä yh tms, vaan normituloinen sinkkunainen. Mutta muistan omasta keskiluokkaisesta lapsuudestani, että parasta joulussa eivät olleet hienot lahjat, vaan yhteinen aika koko perheen kesken; syöminen, kuusen koristelu, "joulujuhlaohjelmat", (eli esim. perheenjäsenille ja sukulaisille me lapset esitimme koulussa harjoiteltuja joulujuhlaohjemia, runoja jne), reissut läheiseen pulkkamäkeen, pipareiden leipominen... Ihan luksusta :)  

Vierailija
13/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoistakaa, joulupyhien jälkeen alkaa ALE. 

Vierailija
14/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 lisää, et kirppikseltä saa ainakin leluja ihan priimakunnossa. Bratzit on kuin uusia, samoin pinkki hevonen ja linna. Pienimmälle en taas näe järkeä ostaa äly kallista lahjaa. Vanhin saa hienomman lahjan, koska ollaan pitkään kituuteltu ja hän on sen oikeasti ansainnut.

Miksi muuten sain alapeukkuja?

Ja ap:le: ihan varmasti lapsesi tykkää lahjoista. Toivoisin, että itsekin osaisin neuloa sukkia tms. Olisi kiva antaa oma tekemä lahja.

Jouluna me askarrellaan ja leivotaan lasten kanssa paljon. On mukava valmistella "suurta juhlaa" yhdessä. En koe joulua stressinä tai välitä muiden perheiden tavoista joulun suhteen. Minulle joulu on perheen juhla, jolloin myös saa ja antaa jotain mikä ei normaaliin arkeen kuulu.

Ex mieheni äiti paketoi kaiken sukista, lyijykynistä ja tiskiräteistä lähtien. Ihan kiva kai ajatuksena nuo "hyötylahjat", mutta itse en perinteeksi halua semmoista. Niissä ei jotenkin ole mitään henkilökohtaista ajatusta. Eri juttu, jos joku ihan oikeasti toivoisi jotain tiettyjä farkkuja tms. Ja omakutomat sukat on myös suloisia lahjoja. 

Vierailija
16/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyviä lahjoja. Tunnet lapsesi ja tiedät mistä he pitävät. En usko että ostaisit alestakaan sellaisia lahjoja joista lapsesi eivät yhtään tykkäisi.

Minusta vaatelahjat on myös kivoja ja samaa mieltä ovat olleet lapsei myös. Olen normisti ostanut molemmille kolme lahjaa: yhden vaatelahjan, yhden toivelelun ja kirjan. Mitä isommaksi käyvät, lelu vaihtuu johonkin muuhun toivejuttuun. Kirjat on olleet aina myös in, meillä luetaan paljon. Lapset osaavat iloita siitä mitä saavat, toiveita jaetaan myös mummuille ja kummeille, joten saavat niitä sopivasti.

Viime jouluna vanhempi tyttäreni 12v ei osannut enää toivoa mitään ja olikin todella onnellinen kaikista lahjoistaan, sanoi jopa että oli kivempaa kun kaikki oli yllätystä. Toisen krääsä on toisen aarre, pääasia ettei joulu ole kamalaa kilpavarustelua vaan että pääasiana on hyvä mieli ja yhdessäolo. Tämä on minunmielipiteeni.

Tsemppiäja mukavaa joulua ap:lle ja kaikille muillekin!

Vierailija
17/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen nyt työttömänä ja yksinhuoltaja kahdelle lapselle, olen ostanut 3kk pikkuhiljaa lasteni toiveita tietäen ja huomioiden alennuksesta.

6v tyttö saa seuraavaa:
Barbie vaateautomaatti 15€ (normaalisti 35€)
Barbie tähkäpää 15€ ( normaalisti 20€)
Muumi kimble 5€ toysrussista ( normihinta 15€)
Prinsessat kirja cittarista 4€ sisältää korun, siihen kimalletussit, prinsessa-askartelu ja tarrakirja kanssa n. 4€. (normihinnat 10-15€ per kirja)
H&M pinnejä, pantaa, korua ym. Kun oli -50% ja ylikin alennettu.

7v pojalle;
Lego batman 3 peli joka tuli juuri myyntiin, mutta oli -15% alet Prismassa bonuskortilla
Elektronisia piirrustuslevyjä, joihin voi piirtää ja ne hohtaa. 13€ toyrus (normihinta 40€)
Lautapeli 5 € samasta paikkaa (normihinta 15-20€)
Sellainen kasattava sähkölaite jonka voi itse koota ja näperrellä osista, sekin oli 15€ kun ostin alepäivänä
Auto/kone aiheinen puuhakirja tarroilla.

Vielä ostan jotakin monsterhigh aiheista tytölle ja pojalle lego elokuvaan liittyviä legoja jossa batman autoa ym. Poika ei siis leiki enää oikein, mutta tykkää peleistä ja kasattavista kuten nuo legot ja sähkösetti ja piirtää mielellään ja tekee tehtäväkirjoja. Tyttö taas on prinsessafani.

Ja budjetti on niihin loppuihin lasten lahjoihin enää muutama kymppi, tässä kuussa ei ole vielä tullut ostettua mitään.

Vierailija
18/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha ok

Vierailija
19/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 46 vielä jatkaa, että tytön lahjat arvoltaan nyt n. 55€, pojan 75€(koska pleikkapeli on kalliimpi ja ei koskaan uutuudet hirmu aleissa koskaan) ja ehkä menee vielä tyttöön 20€, poikaan 30€, koska nämä alet on varmaan nyt loppu ennen joulua ja monsterhighit on parikymppiä ja legot kans. Minusta saavat ihan kivasti lahjoja ja tiedän, että on mieleen. Tulee tietysti vielä muualtakin mutta mitään ei ole pyydetty enkä tiedä mitä on tulossa.

Vierailija
20/69 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi ostaa ainakin omille lapsille lahjoja kirpparilta. Vieraille nyt ei tietenkään ilman lahjansaajan (tai vanhempansa) hyväksyntää.
Itse juuri pyysin lapseni kummia katselemaan kirpparilta Muumitaloa, kun oma 3v sellaista kovasti toivoo. Ihan haaskausta olisi ostaa uusi, kun nettikirppikset on niitä pullollaan. Eikä se edes haittaa jos on vähän käytön jälkeä, käyttöön se lelu tuleekin ja jälkiä tulee varmasti lisää. 3v on tasan yhtä onnellinen käytetystä kuin uudesta tavarasta. Äiti myös koska suosii kierrätystä. Ja kummi myös koska säästää rahaa. Ja ehkä myös se keneltä ostettu, koska sai rahaa johonkin muuhun tarpeelliseen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme