IL.FI : "Elokapina katkaisi liikenteen nyt Helsingin Pitkälläsillalla"
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
tosihyvä kirjoitti:
Tosi upeata kansalaisaktiivisuutta tärkeän asian puolesta, hienoa nähdä että tuleva sukupolvi ei ole valmis ummistamaan silmiään tosiasioiden edessä.
Ja tämä auttaa ilmastoa miten? Missä konkreettiset parannusehdotukset, edes yksi toimiva?
"Ei minun tarvitse mitään sanoa eikä tehdä, sillä minähän olen hyvien puolella! Teidän pitää tehdä!"
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos on paitsi kansainvälinen myös kansallisen tason ongelma, ja jokaisen maan velvollisuus on tehdä oma osansa ongelmaan vastaamiseksi. Osana yli 70-maassa toimivaa kansainvälistä liikettä Elokapina kykenee vastaamaan ongelmaan molemmilla tasoilla, keskittyen kuitenkin ensisijaisesti kansalaista lähimpänä oleviin tasoihin ja kansallisiin hallituksiin vaikuttamiseen.
Meillä suomalaisilla on vastuu muuttaa toimintaamme: vaikka Suomi on suhteessa pieni maa, henkilötasolla yksittäisen suomalaisen kulutusperäinen hiilijalanjälki kuuluu maailman suurimpiin, sen ollessa yli kaksinkertainen kiinalaiseen ja viisinkertainen intialaiseen verrattuna.3 Historiallisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta olemme myös tuottaneet hiilipäästöjä huomattavasti pidempään kuin moni kehittyvä maa. Globaalin pohjoisen ja globaalin etelän kumulatiivisten päästöjen ero on valtava. Reiluuden tähden pitkän päästöhistorian omaavien maiden, mukaan lukien Suomi, tulee nyt vähentää päästöjään nopeammin.
Meillä on edellytykset muutokseen: Suomi osana vauraita Pohjoismaita, joissa julkiset instituutiot toimivat hyvin ja loistavat maailman kärkisijoilla erilaisissa vertailuissa, on poikkeuksellisen kykenevä tekemään tarvittavia nopeita muutoksia. Suomalaisilla on myös muistissa historiallinen kokemus toisen maailmansodan jälkeisestä jälleenrakentamisen aikakaudesta, johon tuleva ekologinen jälleenrakennus vertautuu. Kansainvälisellä areenalla tarvitaan kipeästi rohkaisevia esimerkkejä, jota isommat ja hitaammin muutoksiin kykenevät maat voivat seurata.
Yllä olevan viestin sisällöstä olen samaa mieltä, mutta miten Elokapina ratkaisee tilanteen? Ei nähdäkseni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos on paitsi kansainvälinen myös kansallisen tason ongelma, ja jokaisen maan velvollisuus on tehdä oma osansa ongelmaan vastaamiseksi. Osana yli 70-maassa toimivaa kansainvälistä liikettä Elokapina kykenee vastaamaan ongelmaan molemmilla tasoilla, keskittyen kuitenkin ensisijaisesti kansalaista lähimpänä oleviin tasoihin ja kansallisiin hallituksiin vaikuttamiseen.
Meillä suomalaisilla on vastuu muuttaa toimintaamme: vaikka Suomi on suhteessa pieni maa, henkilötasolla yksittäisen suomalaisen kulutusperäinen hiilijalanjälki kuuluu maailman suurimpiin, sen ollessa yli kaksinkertainen kiinalaiseen ja viisinkertainen intialaiseen verrattuna.3 Historiallisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta olemme myös tuottaneet hiilipäästöjä huomattavasti pidempään kuin moni kehittyvä maa. Globaalin pohjoisen ja globaalin etelän kumulatiivisten päästöjen ero on valtava. Reiluuden tähden pitkän päästöhistorian omaavien maiden, mukaan lukien Suomi, tulee nyt vähentää päästöjään nopeammin.
Meillä on edellytykset muutokseen: Suomi osana vauraita Pohjoismaita, joissa julkiset instituutiot toimivat hyvin ja loistavat maailman kärkisijoilla erilaisissa vertailuissa, on poikkeuksellisen kykenevä tekemään tarvittavia nopeita muutoksia. Suomalaisilla on myös muistissa historiallinen kokemus toisen maailmansodan jälkeisestä jälleenrakentamisen aikakaudesta, johon tuleva ekologinen jälleenrakennus vertautuu. Kansainvälisellä areenalla tarvitaan kipeästi rohkaisevia esimerkkejä, jota isommat ja hitaammin muutoksiin kykenevät maat voivat seurata.
Täällä hyvinvointiyhteiskunnassa edes elokapinalliset eivät varmasti ole valmiita tinkimään elintasostaan siinä määrin, mitä noin radikaalit muutokset vaatisivat. Lisäksi täällä on esim. talvi, jolloin rakennuksia pitää lämmittää, kuten jo joku muukin tässä mainitsi. Lisäksi kaikissa pohjoismaissa on pitkät etäisyydet kaikkialla suurimpien kaupunkien ulkopuolella ja sielläkin pitää pystyä elämään ja liikkumaan maan sisällä sekä pitää pystyä turvaamaan perushyödykkeiden saatavuus. Ja kun ihmisiä asuu vähemmän ja harvemmassa kuin jossain Intiassa, niin on itsestäänselvää, että yksilön hiilijalanjälki on täällä paljon suurempi.
Vaikka Suomi on pieni maa ja koska meillä on ilmainen koulutus ja erilaisia tutkimus- ja kehityshankkeita tuetaan myös julkisilla rahoilla, niin meillä on jo syntynyt paljon monenlaisia pieniä ja vähän suurempiakin ympäristöystävällisiä innovaatioita, joista on globaalisti paljon enemmän hyötyä ilmastonmuutoksen ja muiden ympäristöuhkien torjunnassa kuin siitä, että pyrkisimme pelkästään pienentämään omaa hiilijalanjälkeämme. Vihreä teknologia on siis se, johon on panostettava jatkossakin ja pyrittävä sitä kautta pienentämään koko maailman hiilijalanjälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ODOTAN
Ohisalon kommentia??
Marin on jo todennut, että anarkismi ei ole ok.
Mitä sanoo OHISALO?
Pelkääkö hän kannatuksen menetystä?
Mutta itse olen ajatuksiltani Vihreä.
Mutta en kumminkaan hyväksy anarkiaa!
Enkä varmasti ole ainoa..
Ei yhtään paineita...
Kuka ministeri muuten vastaa Poliisin toiminnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ODOTAN
Ohisalon kommentia??
Mitä sanoo OHISALO?
Ei yhtään paineita...
Vihainen kansa..
Tämä kaikki sataa oikeiston laariin. Tulee jopa mieleen, onko se tarkoituskin.
🇺🇦🇮🇱
Hesalaiset ovat Elokapinansa ansainneet. Mitäs äänestätte Vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
Sebun striimiin tuli kunnon Karen mouhoamaan äsken :-D
Oliko se se sama ruotsinopettaja kuin viime kerrallakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ODOTAN
Ohisalon kommentia??
Mitä sanoo OHISALO?
Ei yhtään paineita...
Vihainen kansa..
Sisäministeri vastaa poliisin sekä rajavartioston toiminnasta.
Minustakin tuo on pelleilyä ja sillä touhulla ei ole mitään vaikusta mihinkään. Saadaan ihmiset vaan suuttumaan ja ärsyyntymään entistä enemmän. Jossain köyhissä maissa joku ihminen voi toiminnallaan esim estää jonkun kaivoksen toteutumisen ja näin vaikuttaa maan ympäristöön. Sellaisen asian vuoksi on minusta ok, vaikka sitten istua keskellä tietä viikkojen ajan, mutta tämä elokapina touhu on turhaa. Samalla olen itse tässä kaikessa jossain välimaastossa. En syö lihaa, kierräten ja yritän jotenkin elämässäni huomioida maailman tilanteen. Samalla moni sanoisi sen olevan ihan mitätöntä, mutta teen omalla tavallani edes jotain hyvää. Käyttämistäni "kasvisvalmisteista" voisi sanoa vielä, että en käytä koskaan soijaa ja ostan hyvin vähän ulkomaalaisia hedelmiä jos joku miettii minun kuuluvan johonkin tuontisoijan tai avokadon kuluttajien ryhmään :) Jollekin varmaan myös ne nyhtökaurat ja härkäpapuvalmisteet ovat ihan yököttövää tavaraa, mutta itselle kyllä kelpaa ja ovat kotimaisia sentään. Vastustan itse myös sähköautoja ja en näe niissä järkeä kovinkaan paljon.
Tänäänkin luin, että Volvo aikoo laittaa tuottantoon sähkökuorma-autot joiden kantama on huikeat 300 km. Naurettavaa minusta ja uskon monen rahtarin lopettavan työnsä viimeistään silloin jos pitäisi rekkaa ladata jossain parin sadan kilometrin välien ja jonottaa. Ei tule toimimaan kyllä. Jossakin Euroopaan köyhässä maassakin pitäisi olla latauspaikkoja kaikkialla. Hullua minusta ihan jo ajatuksen tasolla tuo kaikki. Kuljetusalan kuskipula tulee varmaan kasvamaan räjähdysmäisesti. Alla linkki uutiseen ( toivon sen toimivan)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-trucksille-yksi-kaikkien-aiko…
Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaistutkimus-ymparistolle-oli…
Kumma miten ensimmäiset pakkaset sitten hyydyttää jo ilmasto hätätilan?
Elo!
Abina!
Elo!
Abina!
Elo!
Abina Abina Abina!
Elokapina on loistava esimerkki mitä tapahtuu kun mielenterveyspalveluista leikataan.
Olen joskus todennut, että nuorissa on tulevaisuus. Mutta näissä nuorissa se ei ainakaan ole.
Ahneet boomerit taas hankkivat rikosrekisteriä lapsille turvatakseen omien töiden säilymisen. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yksinäisyys on epidemia. Oli sitten nuori, keski-ikäinen tai vanhus..
Tämä liike on houkutteleva, se kutsuu mukaan, saa ystäviä, saa seuraa.
Sellaista sen on..
Tai sitten se yksinäisen ajattelemaan vielä tarkemmin sitä kuinka seuransa valitsee ja mitä muiden kuullen viitsii puhua. Ajaa mieluummin pysymään omissa oloissaan. Itsekin olen yksinäinen nuori, mutta en kestäisi tuossa porukassa varmaan päivääkään. Jaan vielä samoja arvoja jossain jutuissa, mutta en usko että olisin samalla viivalla heidän kanssaan tai samaa mieltä asioista. Itse olen myös sitä mieltä niinkuin joku kirjoitti, että ei tällä kiukuttelulla ja ihmisten ärsyttämisellä saavuteta mitään. Ehkä heillä ei ajattelun taso riitä jotenkin siihen asti, että tajuaisivat tämän seikan tai sitten eivät pidä mitään väliä mistään. En itsekään ole mikään nero, mutta kuitenkin ymmärrän tämän olevan hölynpölyä jos miettii sen vaikutusta.
Pitäisi keskittää energia juuri opiskeluun ja johonkin uuteen keksintöön. Tai viedä ulkomaille jotain hyvää keinoa parantaa asioita siellä. Helppo tietysti sanoa tässä, mutta hyödytöntä tuo istuminenkin on. Suomen kaivoslakikin on vieläkin ihan pielessä jos tänne saa kuka vaan tulla kaivoksen perustamaan. Siinäkin olisi jo yksi ongelma ratkaistavaksi. Riittäisi varmaan jos hallitus tekisi jotain päätöksiä sen suhteen. Samoin luontoa voisi varmaan suojella Suomessakin enemmän. Metsät monesti puupeltoa ja lajit vähenevät. Tähänkin pitäisi saada muutosta, vaikka ymmärrän Suomen metsäteollisuutta myös. Ilmastonmuutosta ei kuitenkaan voi pysäyttää istumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vai siksi, että tiedätte heidän olevan oikeassa mutta haluatte peloissanne kieltää sen, että muutaman kymmenen vuoden päästä täällä on elämiskelvoton planeetta? Oma kuolema ja kärsimys pelottaa ja nämä asian esillä pitävät muistuttavat siitä?
Eiks teidän elokapinalaisten mukaan maailma ole tuhoutunut jo 10 vuoden päästä? Tai no, kun tuo väite esitettiin Elokapinan taholta vuonna 2018, eli 3 vuotta sitten, niin maailma tuhoutuu 7 vuoden päästä.
Yrittäisitte nyt edes itse pysyä mukana noissa jutuissanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylpeä näistä nuorista. Ja hävettää, kun itse en jaksa ja viitsi. Ei ole lapsia ja luotan siihen että kuolen ennen kuin pahin katastrofi on edessä. Mutta varmaan teistä aika monella suku jatkuu? Miksi lastenne elämän puolesta mieltä osoittavat herättää teissä tuollaisia aggressioita?
Miten tavallisten ihmisten elämän vaikeuttaminen ja esim. työmatkalaisten kotiinpääsyn hidastaminen estää ilmaston lämpenemisen? Tällä ei saada aikaan mitään muuta kuin että suurin osa kansalaisista alkaa ajatella entistä kielteisemmin elokapinalaisista, ja jossain vaiheessa joku ottaa asiat omiin käsiinsä ja lähtee itse kantamaan näitä nuoria pois tieltä. Tämä ei tule päättymään hyvin.
OOhh...itse asun Hgissä eikä kyllä häiritse omaa liikkumista yhtään. Ei ole tarvetta mennä ydinkeskustaan autolla pyörimään.
Siellä on tänään estetty myös julkisen liikenteen kulkemista. Kaikki eivät ole niin onnekkaita kuin sinä, jotkut katsos joutuvat käymään keskustassa töissä ja käyttämään julkista liikennettä työmatkoilla.
Se on osa kaupunkielämää se että välilä on bussit poikkeusreiteillä milloin mistäkin syystä. Ihan perusarkea. Ei nää tiesulut helsinkiläisiä paljoakaan haittaa. Enemmän tuntuu häiritsevän niitä samoja maasudun ja pikkupaikkakuntien ukkoja, jotka tuovat kovaan ääneen julki myös inhonsa Helsinkiä ja helsinkiläisiä kohtaan.
Ei noin isot väylät ole ollut poikki kuin aniharvoin, kun työt tehdään öisin. Tietöistä tiedotetaan etukäteen, ja niillä on hyvä pakollinen syy. Tämä on teinien voimantunnosta kiksejä hakevaa pelleilyä, joka lisäksi kerää negatiivista huomiota ilmasto asioille.
Mielenosoitukset ovat myös osa kaupunkielämää. Demokraattisessa yhteiskuntaan kuuluu niin mielenosoitukset kuin lakotkin.
Jos suhtautuminen ekokatastrofin torjumiseen muuttuu vähätteleväksi tai negatiiviseksi sen takia, että pitää mielenosoittajia ärsyttävinä, niin silloin on kyllä suhteellisuudentaju ja järki pahasti hukassa.
Minua ei kiinnosta sinun ulinasi. Minulle tuollainen eloapinaroskasakki saa niin syvän inhon päälle, että todellakin suhtautuminen kaikkiin mahdollisiin toimiin muuttuu ei vain vähätteleväksi vaan ehdottoman vastustavasti. Kun katsoo noita kuviakin, niin todella oksettavaa sakkia. Hyi hemmetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylpeä näistä nuorista. Ja hävettää, kun itse en jaksa ja viitsi. Ei ole lapsia ja luotan siihen että kuolen ennen kuin pahin katastrofi on edessä. Mutta varmaan teistä aika monella suku jatkuu? Miksi lastenne elämän puolesta mieltä osoittavat herättää teissä tuollaisia aggressioita?
Miten tavallisten ihmisten elämän vaikeuttaminen ja esim. työmatkalaisten kotiinpääsyn hidastaminen estää ilmaston lämpenemisen? Tällä ei saada aikaan mitään muuta kuin että suurin osa kansalaisista alkaa ajatella entistä kielteisemmin elokapinalaisista, ja jossain vaiheessa joku ottaa asiat omiin käsiinsä ja lähtee itse kantamaan näitä nuoria pois tieltä. Tämä ei tule päättymään hyvin.
OOhh...itse asun Hgissä eikä kyllä häiritse omaa liikkumista yhtään. Ei ole tarvetta mennä ydinkeskustaan autolla pyörimään.
Noi blokkasi kaikki ratikat ja bussit. Tuota kautta kulkee ihan megapaljon julkista liikennettä. Eli ratikkaliikennettä tässä eniten haitataan, ne eivät pääse kiertämään mistään. Tosi järkevää osoittaa mieltä ympäristöystävällistä joukkoliikennettä kohtaan pysäyttämällä iso osa pääkaupungin ratikkaliikenteestä?
Edelleen ODOTAN
Ohisalon kommentia??
Mitä sanoo OHISALO?