Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL.FI : "Elokapina katkaisi liikenteen nyt Helsingin Pitkälläsillalla"

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ylpeä näistä nuorista. Ja hävettää, kun itse en jaksa ja viitsi. Ei ole lapsia ja luotan siihen että kuolen ennen kuin pahin katastrofi on edessä. Mutta varmaan teistä aika monella suku jatkuu? Miksi lastenne elämän puolesta mieltä osoittavat herättää teissä tuollaisia aggressioita?

Miten tavallisten ihmisten elämän vaikeuttaminen ja esim. työmatkalaisten kotiinpääsyn hidastaminen estää ilmaston lämpenemisen? Tällä ei saada aikaan mitään muuta kuin että suurin osa kansalaisista alkaa ajatella entistä kielteisemmin elokapinalaisista, ja jossain vaiheessa joku ottaa asiat omiin käsiinsä ja lähtee itse kantamaan näitä nuoria pois tieltä. Tämä ei tule päättymään hyvin.

OOhh...itse asun Hgissä eikä kyllä häiritse omaa liikkumista yhtään. Ei ole tarvetta mennä ydinkeskustaan autolla pyörimään. 

Siellä on tänään estetty myös julkisen liikenteen kulkemista. Kaikki eivät ole niin onnekkaita kuin sinä, jotkut katsos joutuvat käymään keskustassa töissä ja käyttämään julkista liikennettä työmatkoilla.

Se on osa kaupunkielämää se että välilä on bussit poikkeusreiteillä milloin mistäkin syystä. Ihan perusarkea. Ei nää tiesulut helsinkiläisiä paljoakaan haittaa. Enemmän tuntuu häiritsevän niitä samoja maasudun ja pikkupaikkakuntien ukkoja, jotka tuovat kovaan ääneen julki myös inhonsa Helsinkiä ja helsinkiläisiä kohtaan.

Ei noin isot väylät ole ollut poikki kuin aniharvoin, kun työt tehdään öisin. Tietöistä tiedotetaan etukäteen, ja niillä on hyvä pakollinen syy. Tämä on teinien voimantunnosta kiksejä hakevaa pelleilyä, joka lisäksi kerää negatiivista huomiota ilmasto asioille.

Mielenosoitukset ovat myös osa kaupunkielämää. Demokraattisessa yhteiskuntaan kuuluu niin mielenosoitukset kuin lakotkin.

Jos suhtautuminen ekokatastrofin torjumiseen muuttuu vähätteleväksi tai negatiiviseksi sen takia, että pitää mielenosoittajia ärsyttävinä, niin silloin on kyllä suhteellisuudentaju ja järki pahasti hukassa.

Minua ei kiinnosta sinun ulinasi. Minulle tuollainen eloapinaroskasakki saa niin syvän inhon päälle, että todellakin suhtautuminen kaikkiin mahdollisiin toimiin muuttuu ei vain vähätteleväksi vaan ehdottoman vastustavasti. Kun katsoo noita kuviakin, niin todella oksettavaa sakkia. Hyi hemmetti. 

Jos joskun mielestä tällaiset laittomat mielenosoitukset ovat osa kaupunkielämää, niin kannattaa sitten tottua niihin kaupunkielämän tapoihin kohdata tällaista. Suomessa on totuttu osoittamaan mieltä laillisesti ja rauhallisesti, tällainen yhteiskunnan laiton häirintä on sellaista, mitä ei aika moneen vuosikymmeneen ole täällä nähty. Jossain latinomaissahan se on ihan tavallista, ja tavallista on sitten kanssa poliisien vesitykit ja kyynelkaasu. 

Vierailija
202/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko tuo porukka, että tilanne parantuu vaikka julistettaisiin ilmastohätätilanne? Siis pelkällä julistuksella voi pyyhkiä arsea, jos teot puuttuvat.

Toinen asia on sitten siinä, että tekoja tarvitaan nimenomaan muualla kuin Suomessa. Mitä ihmettä ne täällä mieltään osoittavat? Pitäisikö porukan palata Kela luukulle anomaan menolippuja Pekingiin mieltään osoittamaan. Jotenkin tulee porukasta sellainen fiba, että hyvin on edustettuna sosiaaliturvalla elävät isänmaan toivot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tosihyvä kirjoitti:

Tosi upeata kansalaisaktiivisuutta tärkeän asian puolesta, hienoa nähdä että tuleva sukupolvi ei ole valmis ummistamaan silmiään tosiasioiden edessä.

Ja tämä auttaa ilmastoa miten? Missä konkreettiset parannusehdotukset, edes yksi toimiva?

Katsos jos hallitus julistaisi ilmastohätätilan, niin sitten Sanna heilauttaisi taikasauvaansa ja ilmastonmuutos oli taiottu pois! Sanna ei vain suostu tekemään sitä, siksi nämä kiukuttelevat.

Vierailija
204/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla ihan hemmetin tyhmä jos kuvittelee, että perseellään ratikkakiskoilla istuminen auttaisi yhtään mihinkään.

Vierailija
205/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vaikeuttaa vain tavallisen kansan elämää tukkimalla katuja. Ärsyttäviä! Leiriytyis sinne eduskuntatalon portaille.

Olisi jo aikaa että tämä hullu planeetta pysähtyisi! Ihmiskunta on ollut itsekäs ja raha ahne.

Kun vesi ja ruuat loppuvat te ootte ensimmäiset jonossa määkimässä "antakaa mulle kaikki"

Vierailija
206/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ylpeä näistä nuorista. Ja hävettää, kun itse en jaksa ja viitsi. Ei ole lapsia ja luotan siihen että kuolen ennen kuin pahin katastrofi on edessä. Mutta varmaan teistä aika monella suku jatkuu? Miksi lastenne elämän puolesta mieltä osoittavat herättää teissä tuollaisia aggressioita?

En ole kirjoittanut tänne aiemmin, mutta voin vastata omasta puolestani, mitä ajattelen mielenosoituksesta. Nyt eletään aikaa, jossa ollaan hyvin veitsenterällä hyväksymään "tarkoitus pyhittää keinot" argumentin. Mielestäni on pelottavaa, että noustaan lain yläpuolelle enkä näe sellaisen toiminnan koskaan mitenkään edistävän heidän ajamaansa asiaa. Päinvastoin. Helppo ja huomiota saava keino se toki on, mutta kertoo mielestäni viitsimättömyydestä tehdä jotain todella vaikuttavaa asian eteen.

Olen melkein varma, että suurin osa ystävistäni elää huomattavasti näitä mielenosoittajia kohtuullisemmin jokapäiväisessä elämässään. Uskon kansalaisten arjen tekojen olevan uskottavampia kuin huomionhakemisen. 

Vierailija
207/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yksinäisyys on epidemia. Oli sitten nuori, keski-ikäinen tai vanhus..

Tämä liike on houkutteleva, se kutsuu mukaan, saa ystäviä, saa seuraa.

Sellaista sen on.. [/quote

-Joo, muakin houkuteltiin Manskulle istumaan: Siellä on hyvää ohjelmaa ja kivaa seuraa...😵Just! Tää on niille vaan viihdettä, yksinäisille reppanoille!

Vierailija
208/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ODOTAN

Ohisalon kommentia??

Marin on jo todennut, että anarkismi ei ole ok.

Mitä sanoo OHISALO?

Pelkääkö hän kannatuksen menetystä?

Mutta itse olen ajatuksiltani Vihreä.

Mutta en kumminkaan hyväksy anarkiaa!

Enkä varmasti ole ainoa..

No eihän Ohisalo uskalla tietysti sanoa mitään, koska viime syksynä yksi noista elokapinalaisista esitti sille tappouhkauksia kun poliisit olivat puuttuneet siihen liikenteen häirintään. Ohisalo pelkää jalat täristen, että Vihreiden kannatus romahtaa entisestään jos eivät mielistele Elokapinaa.

Vierailija
209/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista sen on.. [/quote

-Joo, muakin houkuteltiin Manskulle istumaan: Siellä on hyvää ohjelmaa ja kivaa seuraa...😵Just! Tää on niille vaan viihdettä, yksinäisille reppanoille!

Putkassakin on kuulemma kivaa näiden mielestä kun siellä on hyvää seuraa. 

Vierailija
210/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten älykäs kommentti 210. Ehkä voi aloittaa vaikka hyppäämällä itse kaivoon :)

Vierailija
211/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kirjoittanut tänne aiemmin, mutta voin vastata omasta puolestani, mitä ajattelen mielenosoituksesta. Nyt eletään aikaa, jossa ollaan hyvin veitsenterällä hyväksymään "tarkoitus pyhittää keinot" argumentin. Mielestäni on pelottavaa, että noustaan lain yläpuolelle enkä näe sellaisen toiminnan koskaan mitenkään edistävän heidän ajamaansa asiaa. Päinvastoin. Helppo ja huomiota saava keino se toki on, mutta kertoo mielestäni viitsimättömyydestä tehdä jotain todella vaikuttavaa asian eteen.

Olen melkein varma, että suurin osa ystävistäni elää huomattavasti näitä mielenosoittajia kohtuullisemmin jokapäiväisessä elämässään. Uskon kansalaisten arjen tekojen olevan uskottavampia kuin huomionhakemisen. 

No nuo mielenosoittajathan ovat toistuvasti kertoneet esimerkiksi Ylelle, että ei heidän tarvitse tehdä mitään eikä muuttaa mitenkään omia elintapojaan, koska Elokapinan mukaan yksittäisten ihmisten valinnoilla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
212/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa sillanvaltaajille löytyy konsti:

Vierailija
213/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tavallisten ihmisten elämän vaikeuttaminen ja esim. työmatkalaisten kotiinpääsyn hidastaminen estää ilmaston lämpenemisen? Tällä ei saada aikaan mitään muuta kuin että suurin osa kansalaisista alkaa ajatella entistä kielteisemmin elokapinalaisista, ja jossain vaiheessa joku ottaa asiat omiin käsiinsä ja lähtee itse kantamaan näitä nuoria pois tieltä. Tämä ei tule päättymään hyvin.

OOhh...itse asun Hgissä eikä kyllä häiritse omaa liikkumista yhtään. Ei ole tarvetta mennä ydinkeskustaan autolla pyörimään. 

Siellä on tänään estetty myös julkisen liikenteen kulkemista. Kaikki eivät ole niin onnekkaita kuin sinä, jotkut katsos joutuvat käymään keskustassa töissä ja käyttämään julkista liikennettä työmatkoilla.

Se on osa kaupunkielämää se että välilä on bussit poikkeusreiteillä milloin mistäkin syystä. Ihan perusarkea. Ei nää tiesulut helsinkiläisiä paljoakaan haittaa. Enemmän tuntuu häiritsevän niitä samoja maasudun ja pikkupaikkakuntien ukkoja, jotka tuovat kovaan ääneen julki myös inhonsa Helsinkiä ja helsinkiläisiä kohtaan.

Mistä helvetistä sä tiedät mikä 600 000 helsinkiläistä haittaa? Haittaa aika helvetisti kaikkia, jotka ovat motissa Hakaniemessä, Kalliossa, kaikkialla siitä pohjoiseen sekä toisinpäin, jotka eivät pääse joukkoliikenteellä kotiinsa. Ja haittaa vielä helvetimmin se, että jo nyt täysin aliresurssoitu poliisi Helsingissä joutuu tuhlaamaan aikaansa tuollaisiin typeriin perseellään istuviin kakaroihin, vaikka poliisia tarvittaisiin aidosti ja oikeasti tärkeisiin juttuihin.

Vierailija
214/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuo on pelleilyä ja sillä touhulla ei ole mitään vaikusta mihinkään. Saadaan ihmiset vaan suuttumaan ja ärsyyntymään entistä enemmän. Jossain köyhissä maissa joku ihminen voi toiminnallaan esim estää jonkun kaivoksen toteutumisen ja näin vaikuttaa maan ympäristöön. Sellaisen asian vuoksi on minusta ok, vaikka sitten istua keskellä tietä viikkojen ajan, mutta tämä elokapina touhu on turhaa. Samalla olen itse tässä kaikessa jossain välimaastossa. En syö lihaa, kierräten ja yritän jotenkin elämässäni huomioida maailman tilanteen. Samalla moni sanoisi sen olevan ihan mitätöntä, mutta teen omalla tavallani edes jotain hyvää. Käyttämistäni "kasvisvalmisteista" voisi sanoa vielä, että en käytä koskaan soijaa ja ostan hyvin vähän ulkomaalaisia hedelmiä jos joku miettii minun kuuluvan johonkin tuontisoijan tai avokadon kuluttajien ryhmään :) Jollekin varmaan myös ne nyhtökaurat ja härkäpapuvalmisteet ovat ihan yököttövää tavaraa, mutta itselle kyllä kelpaa ja ovat kotimaisia sentään. Vastustan itse myös sähköautoja ja en näe niissä järkeä kovinkaan paljon.

Tänäänkin luin, että Volvo aikoo laittaa tuottantoon sähkökuorma-autot joiden kantama on huikeat 300 km. Naurettavaa minusta ja uskon monen rahtarin lopettavan työnsä viimeistään silloin jos pitäisi rekkaa ladata jossain parin sadan kilometrin välien ja jonottaa. Ei tule toimimaan kyllä. Jossakin Euroopaan köyhässä maassakin pitäisi olla latauspaikkoja kaikkialla. Hullua minusta ihan jo ajatuksen tasolla tuo kaikki. Kuljetusalan kuskipula tulee varmaan kasvamaan räjähdysmäisesti. Alla linkki uutiseen ( toivon sen toimivan)

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-trucksille-yksi-kaikkien-aiko…

Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/japanilaistutkimus-ymparistolle-oli…

Tässä tuli monta hyvää pointtia. Meillä täällä "kehittyneissä maissa" mm. ympäristölainsäädäntö on sen verran kehittynyttä, ettei sellainen teollisuus (kaivokset + muu) kuin kehittyvissä maissa ja kehitysmaissa esiintyy, olisi edes mahdollista täällä. Moni täällä Suomessakin sitten kuitenkin tietoisesti ja tiedostamattaan käyttää hyväkseen köyhempien maiden epäekologista ja epäeettistä tuotantoa. Meilläkin olisi mielestäni kaikkein tärkeintä ottaa vastuu kaikesta kuluttamisesta niin, että tukisimme ja kehittäisimme sitä oikeasti ympäristöystävällistä tuotantotapaa. Koko tämä vihreä siirtymä kuitenkin vaatii myös erittäin paljon resursseja ja sen takia kaikki mahdolliset olemassa olevat resurssit tulisi käyttää mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti loppuun, eli mm. nuo mainitsemasi autot, mutta myös vaikkapa voimalaitokset ja muu teollinen kapasiteetti. Kaikkien tuotantolaitostenkin koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset joka tapauksessa pienenevät tuotettua yksikköä kohden, mitä pitempään laitoksia käytetään. 

Tuo ilmastoystävällinen elämä yksilötasolla onkin sitten taas ihan oma lukunsa. Itse olen sekasyöjä, mutta syön kasvispainotteisesti välttäen soijaa ja lihansyönnissä vältän punaista lihaa. Vältän myös riisiä ja suosin perunaa, koska riisin hiilijalanjälki on 25-kertainen perunaan verrattuna. Omistan myös 15 vuotta vanhan bensa-auton, jonka toki mielelläni vaihtaisin johonkin vähäpäästöisempään, mutta toisaalta haluaisin ajaa tuon vanhan autoni kuitenkin loppuun. Pyrin käyttämään myös kaiken elektroniikan kuten tv:n, puhelimet, tabletit ja muut vastaavat oikeasti loppuun asti. Nytkin taustalla pauhaa yli 10 vuotta vanha tv, joka toimii edelleen ihan riittävän hyvin omaan tarpeeseeni. 

Itsekin huolestuin jo silloin viime vuosituhannen puolella ollessani teini-iässä maailman tilasta, ilmastonmuutoksesta ja tulevaisuudesta. Silloin lukiolaisena oma päätökseni oli kuitenkin lähteä opiskelemaan jotain sellaista, mikä omasta mielestäni edistäisi puhtaampaa tulevaisuutta ja hidastaisi ilmastonmuutosta. Tänä päivänä työskentelen energiateollisuudessa hiilidioksidivapaan tuotannon parissa. Koen, että tämä ratkaisu on ollut omalta osaltani se tärkein panostus, jonka pystyn tekemään puhtaamman tulevaisuuden puolesta. Toivoisinkin, että myös nykynuoret pyrkisivät vaikuttamaan tulevaisuuteen nimenomaan kouluttautumalla ja hakeutumalla sellaisiin töihin, joissa pääsevät tavalla tai toisella vaikuttamaan ihan konkreettisesti haluamiinsa asioihin. Se on paljon tehokkaampi keino kuin mielenosoittaminen ilman selkeitä ratkaisuehdotuksia. Tosin vaatii perslihaksia muuhunkin kuin mielenosoittamiseen keskellä pääkaupungin keskeisiä ajoväyliä.

Vierailija
215/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se lässähti taas siihen. Joukko narkkareita istui perseellään vähän aikaa ja kannettiin putkaan. Kaikki vain nauravat.

Ainoa mikä tästä Syyskapinasta on jäänyt mieleen on se, että noille typeryksille piti hommata ilmaiset sähköt siihen Eduskuntatalon nurtsille. Nää ovat aivan naurettavia.

Vierailija
216/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista sen on.. 

Taistolaisetkin muistelevat, että "oli kivaa yhteisöllisyyttä, hyvät bileet, huumeita ja paljon seksiä". Sitä se niiden liike oli ja niiden motivaatio, tämä on ihan samaa.

Vierailija
217/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii Suomea ja monta muuta maata niin jossakin maassa kuten Venäjällä ei saa osoittaa mieltään edes ihmisoikeuksien puolesta ja jos yrittää mielenosoituksiin osallistua niin saa varautua pidetyksiin ja väkivaltaan. Siellä ei saa siis edes oikeiden epäkohtien vuoksi marssia. Suomessa saa sen sijaan ihan turhia mielenosoituksia järjestää jotka eivät johda mihinkään ja niistä ei ole hyötyä. En todellakaan halua tänne samaa kuin esim Venäjällä, mutta jokin kohtuus ja raja pitäisi olla näiden juttujen kanssa. Samalla Suomi on aika tunnettu säännöistään ja lajeistaan. Ne eivät kai koske tätä porukkaa kuitenkaan.

Vierailija
218/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karen avautuu Tynkkyselle

1:02:30 eteenpäin

"Tiedätkö sä ees mistä mut on tuomittu?"

"ÄLÄ SELITÄ!!" ja sitten jo poistutaankin paikalta kun argumentit loppuu :DDD

Vierailija
219/253 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vii mennä metrolla?

Vierailija
220/253 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutos on paitsi kansainvälinen myös kansallisen tason ongelma, ja jokaisen maan velvollisuus on tehdä oma osansa ongelmaan vastaamiseksi. Osana yli 70-maassa toimivaa kansainvälistä liikettä Elokapina kykenee vastaamaan ongelmaan molemmilla tasoilla, keskittyen kuitenkin ensisijaisesti kansalaista lähimpänä oleviin tasoihin ja kansallisiin hallituksiin vaikuttamiseen.

Meillä suomalaisilla on vastuu muuttaa toimintaamme: vaikka Suomi on suhteessa pieni maa, henkilötasolla yksittäisen suomalaisen kulutusperäinen hiilijalanjälki kuuluu maailman suurimpiin, sen ollessa yli kaksinkertainen kiinalaiseen ja viisinkertainen intialaiseen verrattuna.3 Historiallisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta olemme myös tuottaneet hiilipäästöjä huomattavasti pidempään kuin moni kehittyvä maa. Globaalin pohjoisen ja globaalin etelän kumulatiivisten päästöjen ero on valtava. Reiluuden tähden pitkän päästöhistorian omaavien maiden, mukaan lukien Suomi, tulee nyt vähentää päästöjään nopeammin.

Meillä on edellytykset muutokseen: Suomi osana vauraita Pohjoismaita, joissa julkiset instituutiot toimivat hyvin ja loistavat maailman kärkisijoilla erilaisissa vertailuissa, on poikkeuksellisen kykenevä tekemään tarvittavia nopeita muutoksia. Suomalaisilla on myös muistissa historiallinen kokemus toisen maailmansodan jälkeisestä jälleenrakentamisen aikakaudesta, johon tuleva ekologinen jälleenrakennus vertautuu. Kansainvälisellä areenalla tarvitaan kipeästi rohkaisevia esimerkkejä, jota isommat ja hitaammin muutoksiin kykenevät maat voivat seurata.

Tuosta ulinasta ei enää sekopäinen hulluus muut millään hullummaksi. 

+1

...ja tiedoksi että muita maita eivät kiinnosta mitkään Suomen esimerkit. :D