Kuinka moni tuntee tai tietää koronan sairastaneen?
Millainen tauti oli (lievä, raju ym.)
Kommentit (88)
Kaupassa on ollut yskiviä köhiviä lapsia 3-19 v. Ei maskia pitelevät ruokia ja yskivät hyllyihin . Eikö voi aikuinen käydä terveenä kaupassa ilman sairasta lasta ???
Minä tiedän töissä monta, kaikilla minä itse mukaan lukien lievästi. Mieheni sai tartunnan minulta ja oli 8 päivää teho-oastolla ja vielä viikon infektio-osastolla.
Tartunnat pääsi leviämään kun siinä kohtaa ei pidetty vielä maskeja. Maskien käyttöönoton jälkeen ei yhtään tartuntaa kellään jonka tiedän. Työkaverin toisaalla asuva appi kuoli koronaan ja apen naapuri.
Kolme. Yhdellä vain nuha. Yksi sairasti rajusti kotonaan ja sai elinikäisen keuhkovaurion. On takaisin töissä nyt. Yksi joutui kolme kertaa sairaalaan ja sai pitkän koronan ja lievän aivovamman ja kärsii edelleen 10 kk jälkeen. Kaikki tupakoimattomia, terveitä, hoikkia ja työikäisiä. Eniten surettaa tuo pitkään koronaan sairastunut, koska se vaikuttaa koko perheeseen, heidän talouteensa ja jaksamiseen vanhempana.
Tunnen kolme. Yhdellä oli lievät oireet, mutta jäänyt long-covidia, toisella oli keskivaikeat oireet ja piti koronaa "pahimpana sairautenaan ikinä", kolmannella olikin sitten ihan tosi vakavat oireet, jotka veivät teho-osastolle saakka (hän tosin oli jo päälle 60 ja oli perussairauksia). Ainiin, yks teinituttu sairasti myös, mutta oli kuulemma tosi vähäiset oireet. Muut sairastuneet tutut olleet siis yli kolmikymppisiä.
Varmaan lähemmäs 20 henkilöä, mukaan lukien minä, mieheni ja kaksi lastamme. Kaikilla korona oli melko lievä, ei normi flunssaa pahempi. Osalla oli jopa oireeton. Itselläni tauti oli melkein huomaamaton, mutta edelleen 7kk taudin sairastamisen jälkeen kärsin maku-ja hajuaistin häiriöistä.
Kaikki tuntemani sairastuneet ovat olleet kolme-nelikymppisiä ja heidän alle 10v jälkeläisiään.
6 työkaverillani ollut korona vkon poissa töistä
Oli kurkkukipua, kuumetta lihassärkyä jne.
Säilyivät hengissä ja tulivat töihin.
Isoäitini 92 vee sai ekasta koronapiikistä koronan, yski vkon ja seuraavalla vkolla Terve.
Rakasta isoäitiäni ei kaada mikään🥰
Minä itse. Parin viikon kuumeilua ja väsymystä, 4vrk haju- ja makuaisti täysin poissa, lievää raajojen puutumista, kuivaa yskää, hengitys rahisi nukkumaanmennessä. Ei nuhaa ja kurkkukipua kuten normiflunssissa. Osansa toi tietysti kaiken pelottelun psykologiset vaikutukset, mutta ei mitään long covidia havaittavissa.
Alakouluikäiset lapset oireettomia.
Pitänee ihan laskea.
Yksi perhe, jossa alle 50v vaimo sai lievän flunssan, teinitytär rajun yskän ja alle 50v mies joutui sairaalaan teholle 5 viikoksi, hädin tuskin jäi henkiin ja piti opetella mm. kävelemään ja käyttämään sormia näppiksellä uudestaan.
Yksi kolmikymppinen tuttava, joka sairasti koronan vähän influenssan kaltaisena "semi"-rajuna, kävi sairaalassakin, mutta ei teholla ja kärsii yhä vuoden jälkeen uupumuksesta, hengenahdistuksesta ja long covid- oireista.
Yhden tuttavan parikymppinen poika sairasti lievänä kuumeena ja sai jälkitaudiksi sydänlihastulehduksen (tämä siis 2020 ennen kun oli rokotteita).
Oma nelikymppinen mies, joka sai vatsataudin kaltaiset oireet ja puolen vuoden päästä irtosi hiuksia tukottain.
Seitsenkymppinen mies, joka sai koronan ja keuhkokuumeen, mutta onneksi kaikista peloista huolimatta parani. Nykyistä kuntoa en kyllä tiedä.
Tunnen ja tiedän useita, ainut joka tarvitsi sairaalahoitoa oli merkittävästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkavereista ainakin 4 on sairastanut koronan, yksi tosi vaikea tapaus, kesti yli puoli vuotta ennenkuin palasi töihin, toinen oli pari viikkoa kipeä, ja kahdella helpohko. Parilla työkaverilla on lapset sairastaneet, eivät pahasti. .ystäväni veli kuoli siihen, oli just toipumassa syövästä, ennuste oli hyvä.
Kolahti tunnetasolla tämä . Olen syöpäsairaan läheinen.
Minäkin tiedän monta koronan sairastanutta ja mekin sairastimme koko perhe koronan viime talvena. Kouluikäiset lapset ja mies selvisivät parin päivän flunssan oireilla/lämpöilyllä, itse astmaatikkona sairastin melkein kuukauden. Pari viikkoa lämpöilyä, kauheat lihaskivut, painon tunne rinnalla ja kova yskä olivat pääasialliset oireet. Haju-ja makuaisti lähtivät myös pariksi viikoksi, ja vieläkin on 8 kk sairastamisen jälkeen hajuaistin kanssa ongelmia/hajuharhoja. Koronan jälkitauteina tuli poskiontelon-ja keuhkoputkentulehdus. Olin kuukauden sairaslomalla koska yskä kesti niin pitkään, töihin ei saanut mennä ennen kuin flunssan oireet loppui. Kerran kävin päivystyksessä kun pelkäsin keuhkokuumetta, mutta mitään ei löytynyt. Kuvasivat keuhkot ja poissulkivat veritulpat.
Ystäväni sairastui covidiin joulukuussa, tauti oli lievä, mutta toipuminen kesti kauan ja hänellä on vieläkin ongelmia makuaistin kanssa. Hän on 30v. Lisäksi tiedän 1 työkaverin ja 1 kaverin kaverin sairastuneen.
Tiedän kaksi sairastunutta nuorta miestä. Molemmilla kotihoitoinen, toisella kuin rankka flunssa, toisella vain makuaistin häiriöitä.
Iso kiitos ja sydän teille kaikille, jotka kertoivat omat jopa raskaatkin korona kokemukset ja voimia teille, jotka olette menettäneet läheisen/ ystävän/ tutun koronalle sekä teille jotka taistelette vielä taudin aiheuttamien jälki oireiden kanssa. Nyt täällä perähikiälläkin tiedetään, että tauti on ja oireet voi olla mitä vain. Teidän ansiostanne sain kunnolla perspektiiviä tähän tautiin.-ap-
Tunsin yhden koronaan kuolleen, mutta kyseessä oli yli 60-vuotias Iso-Britanniasta. Netin kautta tunnen pari amerikkalaista nuorta ihmistä, joilla on ollut korona ilman vakavia oireita. Suomesta en tunne ketään.
Parikymppinen naispuolinen työkaveri sairastui helmikuussa.
Maku- ja hajuaisti katosivat häneltä ja olivat pois vielä elokuussa 2021.
Aika monta. Kaikilla pää räjähti alkuvaiheessa mutta selvisivät koska ottivat rokotteen nyt iloisia vaikka vähän päättömiä.
Tunnen kolme, jotka ovat sairastaneet koronan. Kaksi aikuista, ja yksi teini. Teinillä tauti oli oikeasti lievä. Toisella aikuisella yli viikon kestävä korkea kuume, mutta pärjäsi kotihoidossa. Toinen oli muutaman päivän sairaalassa hengitysvaikeuksien vuoksi. Ei kuitenkaan teholla.
Yhdellä työkaverilla ja tuttavapariskunnalla on ollut kaikista testattu korona. Selvisivät perustaudilla ja ovat nyt ok kunnossa. Tuttavani ja sukulaiseni ovat olleet hyvin varovaisia koko epidemian ajan ja rokotteet on otettu ajoissa.