hei te, joiden miehellä on sisko!
Kiinnostaisi tietää onko tavallista (vai tavatonta) että anoppi kohtelee lapsiaan tavattoman eriarvoisesti. Onko teillä miehen äiti tasapuolinen aikuisille lapsilleen?
Miehen suvussa on joku outo kuvio jota anoppi toteuttaa. Soittelee tyttärelleen monta kertaa päivässä, pojilleen kerta puoleen vuoteen. Auttaa tytärtään lastenhoidossa päivittäin, poikia ei auta koskaan, ei oma-aloitteisesti, ei pyydettäessä, eikä edes pahassa hädässä. Tyttärelleen (siis aikuiselle) ostaa joulu ja synttärilahjat, pojille ei koskaan mitään. Ei ole kiinnostunut poikien lapsista, tyttären lapsia sitten hehkuttaa muulle suvulle. Tyttären lasten jokainen pienikin saavutus juhlistetaan, mutta poikien lasten synttäreille ei vaivaudu tulemaan.
Miniöiden antamat lahjat otetaan vastaan muttei koskaan kiitetä. Ei soitella, ei kysellä kuulumisia. Jos miniällä joku paha tilanne (esim joutuu sairaalaan leikkaukseen) niin ei soita ja kysu kuulumisia, ei siis edes pojaltaan. Saati että tarjoutuisi auttamaan.
Ymmärrän hyvin että tuossa on kuvio mennyt jo lapsena mönkään kun anoppi suosi tytärtään jo silloin poikien kustannuksella, ja ymmärrän senkin että tätä kuviota ei mikään muuta ja tähän on vaan tyydyttävä. Mutta kiinnostaa se, että onko tämä yleistä? Onko muilla samaa? Mikä tämän selittää?
Itse en ikimaailmassa voisi lasteni aikuistuttua toimia niin että pitäisin yhteyttä vain tyttäreeni ja hylkäisin pojan kokonaan. Aivan kestämätön ajatuskin!
Kommentit (31)
Tyttäret pitävät yleensä enemmän itsekin yhteyttä vanhempiinsa ja käyvät ehkä kyläilemässäkin enemmän ja näin lapsetkin tulee isovanhemmille tutummaksi. Ja toisaalta kun täältäkin lukee miniöiden valituksia, miten anoppi sotkeutuu joka asiaan, tuntuu .ettei uskalla puuttua mitenkään pojanperheen elämään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:11"]
Meillä on samanlaista. Miehen perheessä on 4 sisarusta. Lapsia on meillä ja yhdellä siskolla. Tämän siskon lapsia palvoo paitsi anoppi myös nuo muut sisarukset. Esim.viime Jouluna kaikki ostivatuseita lahjoja näille siskon lapsille. Kun taas meidän lapset saivat yhden yhteisen lahjan. Siis ne siskon kolme lasta saivat jokainen 4 lahjaa meidän kolme 2 lahjaa. Meidän lapsia ei oikein huomioitu oikein mitenkään mutta 4 aikuista hösäsi näiden ihme lasten ympärillä. Mutta se on heidän valintansa. Ja me pysytään pois. En halua turhaan aiheuttaa meidän lapsille pahaa mieltä. 7 ja 10 vuotiaat kun jo tasan ymmärtää tilanteen
[/quote]
Meillä on suunnilleen samoin. Syynä se, että veljen vaimo on lasten syntymästä asti tehnyt selväksi, mitä heidän lapsilleen saa antaa, miten näiden kanssa tulee toimia ja mitkä asiat on ehdottomasti kiellettyjä. Me noudatamme hänen tahtoaan, joten lapsensa eivät saa lahjoja, koska meidän hankkimamme eivät kelpaisi. Sen sijaan siskon lapsille on saanut tuoda mitä tahansa halvasta kumipallosta kolmipyöräiseen fillariin, joten tietty siskon lapset saa meiltä enemmän.
Ei ehkä kannata jo ristiäisissä ilmoittaa, että lahjat pitää ostaa listan mukaan.
Outoa, miten moni ajattelee että on luonnollista pitää yhteyttä vain tyttäreen, auttaa vain tytärtä, ostaa lajhat vain tyttärelle, ikäänkuin siksi että "tytär kuitenkin soittelee enemmän ja monisanaisemmin äidilleen". Ei kai oikeasti joku rakasta lastaan sen mukaan arvioiden mitä saa lapseltaan? Eli saako esim puheluita ja lahjoja? Eli jos pojalta ei näitä tule niin on oikeutettua olla rakastamatta poikaa?? Ihan järkyttävä ajatusmalli: (
Minun anopillani on neljä tyttöä ja yksi poika. Mieheni kokee, ettei hänellä juuri koskaan ole ollut äitiä, on osan lapsuudesta asunutkin mummolassa. Nyt aikuisena välit tyttöjen kanssa ovat läheiset, lapsia hoidetaan ja käydään kyläilemässä usein. Pojalleen soittelee harvoin, meidän lapsia käy katsomassa ehkä kerran vuoteen (välimatkaa n. 5km). Olen ihmeissäni tämmöisestä käytöksestä, mielestäni anoppi menettää tässä paljon, ei edes tunne kunnolla ihania suloisia lapsenlapsiaan.
Mun miehellä on kaksi siskoa, ja minusta anoppi kohtelee kaikkia tasavertaisesti. Kaikille soittaa joka viikko. Minua toki katsastaa vähän eri tavalla kuin omia tyttäriään, mutta kai tämä on luonnollista.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:45"]
Outoa, miten moni ajattelee että on luonnollista pitää yhteyttä vain tyttäreen, auttaa vain tytärtä, ostaa lajhat vain tyttärelle, ikäänkuin siksi että "tytär kuitenkin soittelee enemmän ja monisanaisemmin äidilleen". Ei kai oikeasti joku rakasta lastaan sen mukaan arvioiden mitä saa lapseltaan? Eli saako esim puheluita ja lahjoja? Eli jos pojalta ei näitä tule niin on oikeutettua olla rakastamatta poikaa?? Ihan järkyttävä ajatusmalli: (
[/quote]
Mutta noinhan miniät ajattelevat: koska anoppi ei anna tarpeeksi (ei hoida lapsenlapsia, ei anna rahaa jne.) niin katkaistaan välit, koska anoppi ei ansaitse hyviä välejä lapsenlapsiin, jos ei maksa siitä.
Kyllä minunkin mieheni perheessä on epätasa-arvoista kohtelua lasten kesken. Minun miehelläni on isosisko ja-veli. Isosisko asuu perheineen aika ränsistyneessä ja epämiellyttävässä, pienessä asunnossa ja minun miehelleni (joka asuu minun kanssani ulkomailla, eikä ole aikeita muuttaa takaisin) hänen vanhempansa ovat ostaneet ison ja uuden talon. Ei puhettakaan, että sisko muuttaisi siihen.
Meillä myös anopille on selvästi tyttäret korkeammassa asemassa.. Vaikka mieheni yrittää(yritti) pitää yhteyttä sai hän aina palkaksi huonon mielen. Anoppi kokee oikeudekseen aiheuttaa hänelle pahan mielen kaikesta. Eivät edes kuopuksemme ristiäisiin tulleet vaan edellisenä päivänä ilmoitti että eivät muuten tule. Kuopus lähenee neljää kuukautta eivätkä ole edes nähneet. Miehen siskojen lapset kyllä ovat joka viikko tervetulleita..
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:36"]Meillä myös anopille on selvästi tyttäret korkeammassa asemassa.. Vaikka mieheni yrittää(yritti) pitää yhteyttä sai hän aina palkaksi huonon mielen. Anoppi kokee oikeudekseen aiheuttaa hänelle pahan mielen kaikesta. Eivät edes kuopuksemme ristiäisiin tulleet vaan edellisenä päivänä ilmoitti että eivät muuten tule. Kuopus lähenee neljää kuukautta eivätkä ole edes nähneet. Miehen siskojen lapset kyllä ovat joka viikko tervetulleita..
[/quote]
Niin ja anoppi tosiaan toki soittelee miehelleni, mutta vain sillon kun on rahaa vailla.. Ja ei, emme tosiaankaan enää lainaa heille mitään.
Anopilla on tytär ja varmaan on yhteyttä pitänyt. Miehen kanssa oltu 17 v naimisissa eikä ole ikinä soittanut tms. Mutta en mä kyllä ole niin odottanutkaan. Asiallisen viileät välit ok
Meillä on samanlaista. Miehen perheessä on 4 sisarusta. Lapsia on meillä ja yhdellä siskolla.
Tämän siskon lapsia palvoo paitsi anoppi myös nuo muut sisarukset.
Esim.viime Jouluna kaikki ostivatuseita lahjoja näille siskon lapsille. Kun taas meidän lapset saivat yhden yhteisen lahjan.
Siis ne siskon kolme lasta saivat jokainen 4 lahjaa meidän kolme 2 lahjaa.
Meidän lapsia ei oikein huomioitu oikein mitenkään mutta 4 aikuista hösäsi näiden ihme lasten ympärillä.
Mutta se on heidän valintansa. Ja me pysytään pois. En halua turhaan aiheuttaa meidän lapsille pahaa mieltä. 7 ja 10 vuotiaat kun jo tasan ymmärtää tilanteen