Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan
ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä.
Kommentit (292)
Paljon tuntuu olevan niitä, jotka tekevät itse itsestään diagnooseja ja sitten älämölöövät siitä. Keliakia esimerkiksi on ikävä seuralainen, miksi joku haluaisi esittää kärsivänsä siitä jos oikeasti ei niin olekaan? Ei tule muuta mieleen kuin huomion herättämisen tarve. Appivanhempien laktoosi-intoleranssi on ainakin selkeästi sitä. Oireita tulee vain jos he itse tietävät nauttineensa laktoosipitoisia ruokia. Oireet saattavat tulla monta vuorokautta nautitun laktoosiruoan jälkeen. Siitäkin jaksetaan aina muistuttaa, että vaiva syntyi kun he eläköidyttyään viettivät paljon aikaa eteläisessä Euroopassa ja nauttivat ainoastaan vähän juustoja ja lattekahvia... elimistö tottui eurooppalaiseksi siis...
Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:00"]
Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.
[/quote]
Sarkasmi on taitolaji. Jos et osaa muodostaa sarkastista aloitusta niin älä edes yritä.
"Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan
ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä."
Tuo ei ole sarkasmiaa. Se on pelkkää köyhää päänaukomista.
Tosiaan suurin ongelma allergioista ja yliherkkyyksistä on niillä kenellä ei niitä ole. Ainakin palstan perusteella. Kirjoituksista päätellen, moni ei edes tiedä mistä keskustelevat. Ovat ottaneet lauseita joistain lehtikirjoutuksista ja perustavat mielipiteen siihen. Eikö kannattaisi keskustella sellaisesta asiasta, mistä oikeasti tietää jotain? Turhaa haukutte niitä tekoallergisia. Ne kuuluu samaan joukkoon teidän eikä allergisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:03"]
Jep, posket hehkuen selitetään oikeita ja keksittyjä allergioita ja mitä EI VOI OLLA ruokalistalla!!! Ei voida olla niin sivistyneitä, ettei mehkattaisi asiasta ja jätettäisi annoksista vain syömättä ne allergisoivat ainekset, tai ottaa ruokalajeista vain ne mitkä pystyy. Tai vaikka vaihtoehtoisesti tuoda omat ruokansa jotta yhden erikoishyperallergiat eivät määritä kolmenkymmenen muun ihmisen ruokia.
Ja joo, olen itse allerginen.
[/quote]
Itse en ainakaan ole moniallergikkona ylpeä allergioistani, päinvastoin. Jotenkin häpeän niitä, tunnen itseni maanantaikappaleeksi jne., vaikka samalla tiedän, ettei asialle voi mitään. Syödessä yritän hoitaa asian aina mahdollisimman sivistyneesti. Pikemminkin muut tuntuvat tekevän asiasta ongelman: kaikkihan pystyvät syömään tavallisia ruokia ja mausteita, kuten tomaattia, porkkanaa, mustapippuria ja pähkinöitä. Useinkaan en pysty syömään tarjoilusta mitään, mikä loukkaa monia ihmisiä. Usein he alkavat meuhkata, että miksi et voi syödä mitään, ota edes vähän, oletpa kamala nirso, allergioita on hyvä siedättää pois jne. Joskus tuon mukanani oman ruoan ja lähdeveden, mutta usein myös tämä vaihtoehto loukkaa ihmisiä. Mitä sitten pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:20"]
Eikö kukaan ole vielä kertonut traagisia tarinoita kun ukki,anoppi, oma isä ja kolme serkkua yrittävät salaa piilottaa savukalaa ja kökkelipiimää kahvikuppiinkin. Ei kannata luottaa keneenkään. Itse söisin vain irtokarkkeja ja juustonaksuja. Hanaveteenkin dippaavat aina salaa sardellin joten tuon omat novellet mukana.
[/quote]
Ei kai ne allergioiden kannalta olekaan huono ratkaisu. Ns. roskaruokaa kun yritetään saada myytyä mahdollisimman suuret määrät, ne myös valmistetaan siten, että ne ovat turvallisia.
Ideasi ehkä oli, että kun tuollaisia ruokia syövät eivät saa riittävästi suojaravinteita, he siksi kärsivät yliherkkyyksistä? Sillä voi olla vaikutusta asiaan, tai sitten ei. Pula-ajan suomalaiset ja tässäkin ketjussa mainitut venäjänkarjalaiset eivät juuri ole saaneet suojaravinteita ja silti heillä esiintyy vähemmän allergioita. Mutta enemmän muita sairauksia ja kuolleisuus korkeampi.
Evoluutiobiologian näkökulmasta selitys on melko selkeä. Me olemme tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joista "terveet" esi-isämme eivät edes unta nähneet, allergikoille hengenvaaralliset pähkinät esimerkiksi yksi sellainen. Ja koska ne oikeasti ovat hengenvaarallisia, ne karsivat allergikot hyvin tehokkaasti siellä, missä ne niitä käytetään runsaasti eikä pelastavaa hoitoa ole.
Pitäisin tosin ihmeenä jos ranskalainen majatalon pitäjä osaisi ajatella noin pitkälle. Pelkkä vilkaisu Euroopan historiaan kertoo, että maanosa on asutettu lähinnä turvenuijilla ja niin se tietysti on edelleen. Huolestuttavaa on vain se, että Eurooppaan yhdentyminen näyttää tarkoittavan sitä, että meidän täällä Pohjolassakin pitäisi laittaa aivomme narikkaan ja alkaa eurojunteiksi. Puistattavaa.
Jos taas ideasi oli, että huolimatta allergioistaan nuo ihmiset voisivat syödä terveellisestikin, niin siinä olet oikeassa. Niin he voisivat tehdä. Itse asiassa heidän epäterveellinen ruokavalionsa aiheuttaa ajan myötä heille lisää ongelmia ja allergioiden ohella tulevat kaikenlaiset "elintasosairaudet". Tässä taas on psykologinen ongelma. Ihminen, joka kärsii tai ylipäätään elämänsä epämiellyttäväksi, pyrkii mielellään kompensoimaan sitä hankkimalla mielihyvää niistä lähteistä, joista tietää sitä saavansa. Ja hankkii sitä sitten aivan ylenmäärin. Elintasosairauksien osalta tämä voi joskus johtaa tuhoisaan kierteeseen. Lihava inhoaa itseään ja syö lohdukseen, jolloin lihoo lisää ja taas pitää lohduttaa itseään lisää. Mutta sekään kierre ei juuri ulkopuolisen moralisoinnilla ja sen korostamisella, kuinka joku toinen hallitsee oman elämänsä paremmin kuin tuo onneton omansa, juuri ratkea. Sellainen saattaa vain syventää sairaan kokemaa itseinhoa ja pahentaa tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:12"]
Ainoastaan Suomessa voidaan käyttää sitä omaa, suhteellisen harvinaista sairaudentilaa siinä, että saadaan kontrolloitua tervettä enemmistöä. Esim. nämä hajusteallergikot.
Taitaa monen sairauden takana olla ihan vain Münchhausenin oireyhtymä...
[/quote]
No Wau. Ihanko Wikipediasta katsoit?
[/quote]
Ei tarvinnut, toisin kuin sinun.
[/quote]
Oho, meillä on nyt viisas palstalla.
Ps. Lähäri?
[/quote]
Sniff, nenää kutittaa. Taidan olla allerginen trolleille.
[/quote]
Aika paha juttu, jos niin on. Kun itse olet sellainen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:35"]
En tiedä kuka mielensäpahoittaja tai useampi täällä nyt jaksaa riidellä. Aiheutatte riidanhakuisella kommentoinnilla vain lisää hallaa kaikille ruokarajoiteisille. Miksi olette ketjussa jos tulee ikävä olo. Ei täällä olla mitään keliaakikkojen joukkomurhaa suunnittelemassa.
Eikö ole parempi että tänne kritisoi ja purkaa ärsytystään allergikkoja yms kohtaan kuin että alkaisi kaupan leipähyllyllä ihmettelemään keliaakikon elämää.
Ja joskus kyllä mietityttää tehdäänkö Suomessa isompi haloo allergioista kuin muissa maissa.
[/quote]
Jos ketjun sävy on alusta asti sellainen, että ruokarajoitteiset ensinnäkin ovat itse keksineet sairautensa ja siihen perään, että jos jollakin nyt sellainen sitten oikeasti on, niin se on itse aiheutettu.
Minkälaisen keskustelun luulisit syntyvän noilla eväillä?
[/quote] Koska sellaisia itsediagnoosi, luulosairaita tyyppejä valitettavasti keskuudestamme löytyy.
[/quote]
Ihanko totta? Miksi minä en heitä tapaa juuri koskaan, mutta näiden tyhmien nettipalstojen perusteella niitä on joka nurkan talana. Melkein yhtä tiheässä kuin niitä jotka pystyvät diagnosoimaan heidät luulosairaiksi ilman mitään lääketieteellistä koulutusta.
[/quote]
Minäkään en ole koskaan törmännyt luulosairaisiin, sen sijaan muiden ruokavalioita kyttääviin senkin edestä...
[/quote]
Minä ainakin olen. Sukulaisistakin löytyy...Ei ketään kiinnosta teidän lukemattomat allergiat ja vaivat ja niiden oireet. Ainoastaan jos täytyy kokata jotain olisi kiva tietää mitä voi käyttää ja mitä ei. Useasti tehty kahta eri laatua, esim. Gluteeniton ja tavallinen ja gluteeniton jäänyt syömättä. Ainakin "keliaakikolta"...
[/quote]
Nyt aletaan olla jäljillä. Osan mielestä kun ravintolassakaan ei saisi ottaa puheeksi tarjoilijan kanssa ruokarajoitteita, kun on heti "numeron tekemistä". Eikä saisi keskustella rajoitteenstaan, jos joku pöydästä sattuu kiinnostuneena siitä jotain kysymään. Pitäisi olla vain hiljaa ja vastaamatta.
Jälkimmäiseen; ehkäpä ko. keliaakikko on aikasemmin sinun "gluteenittomistasi" saanut altistuksen ja nyt viisaana jättää syömättä. Suurin osa kun luulee, että vain käyttämällä gluteenittomia ainesosia homma on ihan tarpeeksi fine, ei haittaa vaikka tuo vehnäjauhopussi nyt vähän pöllyää tuossa vieressä kun näitä gluteenittomia leivon.
Miks meidän kaikkien pitää olla niin ilkeitä toisillemme.
juu, niin minä minä itsekäs herkkis täältä kotoa huutelen.
jos joku nyt sattuu olemaan kemikaaliherkistynyt, hajusteallerginen, hajuherkkä....
tämä liittyy suomalaisille varsin tyypilliseen ja yleiseen geeniperimään hlab27 kudostyypin altistamaan ongelmaan.
sitten jos kortit eivät ole kovin osuvat ja vain sairastut pahasti koska..... olet ollut homeisessa tarhassa, koulussa, opiskelemassa, opiskeluasunnossa, työpaikassa jne...
nyt näitä 30v aikuisia mutta nuoria on paljon täysin työkyvyttöminä ja ilman yhteiskunnan ymmärrystä sekä tukea.aina ei tarvitse olla se rapun kärttyisin akka.
Tätämsairautta ei oikein ymmärrä edes lääkärit sillä tauti luokitus on uupunut pitkään, kelasta et saa mitään apua ja pahimmillaan selviytyminen ratkaistaan pysymällä kotona.
tosin joskus kotonakaan et ole turvassa ja kyllä se silloin tekee aivan hemmetin kiukkuiseksi.
eikö yhtään ole empatiaa?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:20"]
Eikö kukaan ole vielä kertonut traagisia tarinoita kun ukki,anoppi, oma isä ja kolme serkkua yrittävät salaa piilottaa savukalaa ja kökkelipiimää kahvikuppiinkin. Ei kannata luottaa keneenkään. Itse söisin vain irtokarkkeja ja juustonaksuja. Hanaveteenkin dippaavat aina salaa sardellin joten tuon omat novellet mukana.
[/quote]
Ei kai ne allergioiden kannalta olekaan huono ratkaisu. Ns. roskaruokaa kun yritetään saada myytyä mahdollisimman suuret määrät, ne myös valmistetaan siten, että ne ovat turvallisia.
Ideasi ehkä oli, että kun tuollaisia ruokia syövät eivät saa riittävästi suojaravinteita, he siksi kärsivät yliherkkyyksistä? Sillä voi olla vaikutusta asiaan, tai sitten ei. Pula-ajan suomalaiset ja tässäkin ketjussa mainitut venäjänkarjalaiset eivät juuri ole saaneet suojaravinteita ja silti heillä esiintyy vähemmän allergioita. Mutta enemmän muita sairauksia ja kuolleisuus korkeampi.
Evoluutiobiologian näkökulmasta selitys on melko selkeä. Me olemme tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joista "terveet" esi-isämme eivät edes unta nähneet, allergikoille hengenvaaralliset pähkinät esimerkiksi yksi sellainen. Ja koska ne oikeasti ovat hengenvaarallisia, ne karsivat allergikot hyvin tehokkaasti siellä, missä ne niitä käytetään runsaasti eikä pelastavaa hoitoa ole.
Pitäisin tosin ihmeenä jos ranskalainen majatalon pitäjä osaisi ajatella noin pitkälle. Pelkkä vilkaisu Euroopan historiaan kertoo, että maanosa on asutettu lähinnä turvenuijilla ja niin se tietysti on edelleen. Huolestuttavaa on vain se, että Eurooppaan yhdentyminen näyttää tarkoittavan sitä, että meidän täällä Pohjolassakin pitäisi laittaa aivomme narikkaan ja alkaa eurojunteiksi. Puistattavaa.
Jos taas ideasi oli, että huolimatta allergioistaan nuo ihmiset voisivat syödä terveellisestikin, niin siinä olet oikeassa. Niin he voisivat tehdä. Itse asiassa heidän epäterveellinen ruokavalionsa aiheuttaa ajan myötä heille lisää ongelmia ja allergioiden ohella tulevat kaikenlaiset "elintasosairaudet". Tässä taas on psykologinen ongelma. Ihminen, joka kärsii tai ylipäätään elämänsä epämiellyttäväksi, pyrkii mielellään kompensoimaan sitä hankkimalla mielihyvää niistä lähteistä, joista tietää sitä saavansa. Ja hankkii sitä sitten aivan ylenmäärin. Elintasosairauksien osalta tämä voi joskus johtaa tuhoisaan kierteeseen. Lihava inhoaa itseään ja syö lohdukseen, jolloin lihoo lisää ja taas pitää lohduttaa itseään lisää. Mutta sekään kierre ei juuri ulkopuolisen moralisoinnilla ja sen korostamisella, kuinka joku toinen hallitsee oman elämänsä paremmin kuin tuo onneton omansa, juuri ratkea. Sellainen saattaa vain syventää sairaan kokemaa itseinhoa ja pahentaa tilannetta.
[/quote]
ja tässä puhuu psykonarsisti
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:31"]
Eivät ehkä ylpeitä mutta hieman itsekkäitä joskus. Varsinkin hajusteallergikot. Miksi se hajusteallergikot on aina kerrostalon kiukkuisin ja vaikein 'vain minä ja minun ongelmani'-nainen, jolla krooninen migreeni. Ihanko oikeasti pitäisi kaikkien naapurien lopettaa huuhteluainiden käyttö koska rouvan herkkään nenään kantautuu varmaan sähköjohtojakin pitkin koko rapun pesuainehöyryt?
[/quote]
Mistä helvetin korvesta te oikein olette niihin kerrostaloihinne muuttaneet? Oletteko te ikinä aikaisemmin edes nähneet muita ihmisiä kuin oman peilikuvanne?
Kärsivä ihminen ei ehkä ole kaikkein parasta seuraa. Kai tuo nyt on päivänselvää. Varmaankin hän liioittelee herkkyyttään, mutta ei se välttämättä luuloteltua ole. Migreeni on kaikkea muuta kuin helppo vaiva. Todennäköisesti hänen migreeninsä aiheutuu monista muistakin asioista kuin pyykin hajusteista. Suurin osa syistä tulee ulkoilmasta ja niihin hän ei voi vaikuttaa. Eikä välttämättä edes itse käsitä sitä. Siksi hän kiinnittää kaiken huomionsa siihen ainoaan seikkaan, jonka on itse huomannut jonkin verran vaikuttavan ja johon hän itse arvelee voivansa vaikuttaa, niihin pyykin hajusteisiin.
Siinäpä sitten on korpijunteille miettimistä, kenen pitäisi ottaa ne toiset huomioon. Enemmistön vähemmistö vai toisin päin. Tai kumpi nyt on suurempi uhraus, se ettei saa nauttia synteettisten hajusteiden huumaavan ihanasta tuoksusta vai se, että joutuu päivittäin kärsimään hirvittävistä päänsäryistä.
Vuodatuksesi jälkeen pakko kysyä: kirjoititko ihan tosissasi nuo typeryytesi vai oliko tarkoituksesi vain provosoida kärsivien ihmisten kustannuksella?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:20"] Eikö kukaan ole vielä kertonut traagisia tarinoita kun ukki,anoppi, oma isä ja kolme serkkua yrittävät salaa piilottaa savukalaa ja kökkelipiimää kahvikuppiinkin. Ei kannata luottaa keneenkään. Itse söisin vain irtokarkkeja ja juustonaksuja. Hanaveteenkin dippaavat aina salaa sardellin joten tuon omat novellet mukana. [/quote] Ei kai ne allergioiden kannalta olekaan huono ratkaisu. Ns. roskaruokaa kun yritetään saada myytyä mahdollisimman suuret määrät, ne myös valmistetaan siten, että ne ovat turvallisia. Ideasi ehkä oli, että kun tuollaisia ruokia syövät eivät saa riittävästi suojaravinteita, he siksi kärsivät yliherkkyyksistä? Sillä voi olla vaikutusta asiaan, tai sitten ei. Pula-ajan suomalaiset ja tässäkin ketjussa mainitut venäjänkarjalaiset eivät juuri ole saaneet suojaravinteita ja silti heillä esiintyy vähemmän allergioita. Mutta enemmän muita sairauksia ja kuolleisuus korkeampi. Evoluutiobiologian näkökulmasta selitys on melko selkeä. Me olemme tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joista "terveet" esi-isämme eivät edes unta nähneet, allergikoille hengenvaaralliset pähkinät esimerkiksi yksi sellainen. Ja koska ne oikeasti ovat hengenvaarallisia, ne karsivat allergikot hyvin tehokkaasti siellä, missä ne niitä käytetään runsaasti eikä pelastavaa hoitoa ole. Pitäisin tosin ihmeenä jos ranskalainen majatalon pitäjä osaisi ajatella noin pitkälle. Pelkkä vilkaisu Euroopan historiaan kertoo, että maanosa on asutettu lähinnä turvenuijilla ja niin se tietysti on edelleen. Huolestuttavaa on vain se, että Eurooppaan yhdentyminen näyttää tarkoittavan sitä, että meidän täällä Pohjolassakin pitäisi laittaa aivomme narikkaan ja alkaa eurojunteiksi. Puistattavaa. Jos taas ideasi oli, että huolimatta allergioistaan nuo ihmiset voisivat syödä terveellisestikin, niin siinä olet oikeassa. Niin he voisivat tehdä. Itse asiassa heidän epäterveellinen ruokavalionsa aiheuttaa ajan myötä heille lisää ongelmia ja allergioiden ohella tulevat kaikenlaiset "elintasosairaudet". Tässä taas on psykologinen ongelma. Ihminen, joka kärsii tai ylipäätään elämänsä epämiellyttäväksi, pyrkii mielellään kompensoimaan sitä hankkimalla mielihyvää niistä lähteistä, joista tietää sitä saavansa. Ja hankkii sitä sitten aivan ylenmäärin. Elintasosairauksien osalta tämä voi joskus johtaa tuhoisaan kierteeseen. Lihava inhoaa itseään ja syö lohdukseen, jolloin lihoo lisää ja taas pitää lohduttaa itseään lisää. Mutta sekään kierre ei juuri ulkopuolisen moralisoinnilla ja sen korostamisella, kuinka joku toinen hallitsee oman elämänsä paremmin kuin tuo onneton omansa, juuri ratkea. Sellainen saattaa vain syventää sairaan kokemaa itseinhoa ja pahentaa tilannetta. [/quote] ja tässä puhuu psykonarsisti
[/quote]
Vai niin, hauska tutustua. Tuota tautia kai ei voi luulotella?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:35"]
En tiedä kuka mielensäpahoittaja tai useampi täällä nyt jaksaa riidellä. Aiheutatte riidanhakuisella kommentoinnilla vain lisää hallaa kaikille ruokarajoiteisille. Miksi olette ketjussa jos tulee ikävä olo. Ei täällä olla mitään keliaakikkojen joukkomurhaa suunnittelemassa.
Eikö ole parempi että tänne kritisoi ja purkaa ärsytystään allergikkoja yms kohtaan kuin että alkaisi kaupan leipähyllyllä ihmettelemään keliaakikon elämää.
Ja joskus kyllä mietityttää tehdäänkö Suomessa isompi haloo allergioista kuin muissa maissa.
[/quote]
Jos ketjun sävy on alusta asti sellainen, että ruokarajoitteiset ensinnäkin ovat itse keksineet sairautensa ja siihen perään, että jos jollakin nyt sellainen sitten oikeasti on, niin se on itse aiheutettu.
Minkälaisen keskustelun luulisit syntyvän noilla eväillä?
[/quote] Koska sellaisia itsediagnoosi, luulosairaita tyyppejä valitettavasti keskuudestamme löytyy.
[/quote]
Ihanko totta? Miksi minä en heitä tapaa juuri koskaan, mutta näiden tyhmien nettipalstojen perusteella niitä on joka nurkan talana. Melkein yhtä tiheässä kuin niitä jotka pystyvät diagnosoimaan heidät luulosairaiksi ilman mitään lääketieteellistä koulutusta.
[/quote]
Minäkään en ole koskaan törmännyt luulosairaisiin, sen sijaan muiden ruokavalioita kyttääviin senkin edestä...
[/quote]
Minä ainakin olen. Sukulaisistakin löytyy...Ei ketään kiinnosta teidän lukemattomat allergiat ja vaivat ja niiden oireet. Ainoastaan jos täytyy kokata jotain olisi kiva tietää mitä voi käyttää ja mitä ei. Useasti tehty kahta eri laatua, esim. Gluteeniton ja tavallinen ja gluteeniton jäänyt syömättä. Ainakin "keliaakikolta"...
[/quote]
Nyt aletaan olla jäljillä. Osan mielestä kun ravintolassakaan ei saisi ottaa puheeksi tarjoilijan kanssa ruokarajoitteita, kun on heti "numeron tekemistä". Eikä saisi keskustella rajoitteenstaan, jos joku pöydästä sattuu kiinnostuneena siitä jotain kysymään. Pitäisi olla vain hiljaa ja vastaamatta.
Jälkimmäiseen; ehkäpä ko. keliaakikko on aikasemmin sinun "gluteenittomistasi" saanut altistuksen ja nyt viisaana jättää syömättä. Suurin osa kun luulee, että vain käyttämällä gluteenittomia ainesosia homma on ihan tarpeeksi fine, ei haittaa vaikka tuo vehnäjauhopussi nyt vähän pöllyää tuossa vieressä kun näitä gluteenittomia leivon.
[/quote]
Kuten esimerkissäsi, nimenomaan ravintolassa, tilausvaiheessa (tai kaukaaviisaana jo etukäteen ottanut selvää ravintolan listoilta erikoisruokavalio mahdollisuuksista) täytyykin allergia asia tehdä selväksi. En nää siinä mitään numero tekemistä. Erilaisia käydä nyrpeänä listaa läpi ja yökkäillä kaikelle, ja valittaa kuinka ei ole gluteenitonta, laktoositonta...
Jos tyypillä edes olisi keliakia. Ja olisi ihan kiva tietää mikäli on mokannut esim. gluteenittomien leipomusten kanssa. Ei mitään järkeä jos yhdellä vatsa sekaisin ja toinen luulee että ihanaa kakkua meni ja maistui hyvin, teen toistekin. Tämä kyseinen tyyppi kyllä iloisesti maisteli leivonnaisia joissa enemmän kuin "pöllähdys vehnäjauhoja". Kuten sanoin olisi ihan hienoa että kertoo etukäteen allergiastaan tai erikoisruokavaliosta. Tai sitten kerrotaan ja kuitenkin epäluuloisessa nyrpistellään kaikelle.
Täytyy olla kyllä kiitollinen että on terve. Onneksi ei ole mitään allergiaa ja tautia, ainakaan vielä. Ja joo, ei kyllä aina jaksa kun yhdellä on milloin mikäkin allergia ja vajaatoiminta, eikun ei olekaan, nyt on eri.
Tätä ketjua lueskellessa olen kyllä edelleen sitä mieltä että suomalaisilla on herkän (heikon?) suolenmutkan lisäksi siunaantunut sekä herkät hermot että hipiä. Niin kai käy kun isovanhemmat ovat toisensa löytäneet hiihtomatkan päästä.
Ja erimieltä ei saa olla mistään, se joka on, on tyhmä eikä vaan tajua.
Nämä hernenokat eivät nyt ollenkaan tajua mikä ero on omista allergioistaan illan kestoisen monologin pitämisellä ja siinä, että toteaa olevansa allerginen jollekin ainesosalle (kestää noin 10 sekuntia). Aivan järkyttävää mielensäpahoittamista ja tahallaan väärinymmärtämistä koko ketju.
Kyllä ihmisillä on paha olo. Rauhaa ja rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:31"]
Eivät ehkä ylpeitä mutta hieman itsekkäitä joskus. Varsinkin hajusteallergikot. Miksi se hajusteallergikot on aina kerrostalon kiukkuisin ja vaikein 'vain minä ja minun ongelmani'-nainen, jolla krooninen migreeni. Ihanko oikeasti pitäisi kaikkien naapurien lopettaa huuhteluainiden käyttö koska rouvan herkkään nenään kantautuu varmaan sähköjohtojakin pitkin koko rapun pesuainehöyryt?
[/quote]
Mistä helvetin korvesta te oikein olette niihin kerrostaloihinne muuttaneet? Oletteko te ikinä aikaisemmin edes nähneet muita ihmisiä kuin oman peilikuvanne?
Kärsivä ihminen ei ehkä ole kaikkein parasta seuraa. Kai tuo nyt on päivänselvää. Varmaankin hän liioittelee herkkyyttään, mutta ei se välttämättä luuloteltua ole. Migreeni on kaikkea muuta kuin helppo vaiva. Todennäköisesti hänen migreeninsä aiheutuu monista muistakin asioista kuin pyykin hajusteista. Suurin osa syistä tulee ulkoilmasta ja niihin hän ei voi vaikuttaa. Eikä välttämättä edes itse käsitä sitä. Siksi hän kiinnittää kaiken huomionsa siihen ainoaan seikkaan, jonka on itse huomannut jonkin verran vaikuttavan ja johon hän itse arvelee voivansa vaikuttaa, niihin pyykin hajusteisiin.
Siinäpä sitten on korpijunteille miettimistä, kenen pitäisi ottaa ne toiset huomioon. Enemmistön vähemmistö vai toisin päin. Tai kumpi nyt on suurempi uhraus, se ettei saa nauttia synteettisten hajusteiden huumaavan ihanasta tuoksusta vai se, että joutuu päivittäin kärsimään hirvittävistä päänsäryistä.
Vuodatuksesi jälkeen pakko kysyä: kirjoititko ihan tosissasi nuo typeryytesi vai oliko tarkoituksesi vain provosoida kärsivien ihmisten kustannuksella?
[/quote]
Minä jo täällä suunnittelen että menen meidän talon hajusteherkän neidin postiluukusta valuttamaan kaikista vihreimmän huuhteluaineen sen kämppään. Hyvää joulua! Toivottavasti ette ole glögille ja punssille allergisia! Niin löysty vähän hermotkin. Glögistä tulikin mieleen että pitääkin muistaa hieroa mantelia ympäri kämppää jos vaikka olis joku pähkinäallergikko tulossa joulunviettoon. Koska ihmiset eivät muuta yritäkkän kun aiheuttaa tahallani harmia ja narauttaa allergikkoja, eikö?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:19"]
Sinun ajattelusi mukaan epäilemättä. Edelleen vaikea pitää kaltaisiasi skribenttejä aivoilla varustettuina.
Jotta tehtävä ei olisi liian vaikea, niin annetaan 10 pisteen vihje. Ns. luonnonkansoilla on lähes kaikkialla ongelmia alkoholin kanssa. Näin on merkittävässä määrin myös suomalaisilla ja heistäkin ehkä eniten saamelaisilla. Osunko väärään jos oletan, että haluat selittää tämän psykologialla? Jos en, on sinun turha inistä, jos kutsun sinua ignorantiksi puupääksi.
[/quote]
Skribentti sinä olet itsekin, tuskin täällä ammattilaiskirjailijoita pyöriikään. Alkuperäiskansojen alttiutta alkoholismiin selvitetään nimenomaan psykologian saralla. Muun muassa neuropsykologiassa etsitään eroavaisuuksia aivojen rakenteissa. Ei kannata olla niin alentuva muita kohtaan, tai yrittää tehdä vaikutusta sivistyssanoilla.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 03:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:26"]
Miksi jotkut mollaa aina Suomea ja suomalaisia? Miksi aloitus ei voinut olla ihmisistä ylipäätään, "Mua huvittaa kun jotkut ovat niin ylpeitä allergioistaan". Luuletteko nousevanne jotenkin meitä tavallisi junttisuomalaisia ylemmiksi haukkumalla maanmiehiänne
[/quote]
Johtuisko siitä, että nimen omaan suomalaisilla noita allergioita ja kaiken maailman yliherkkyyksiä piisaa. Tuntemani ranskalainen majatalonpitäjä sanoi, että aina kun pohjoismaalaisia turisteja kyytivä bussi ajaa pihalle, alkaa vaikeudet. On sitä ja tätä allergiaa ja yliherkkyyttä ja imeytymishäiriötä. Keski- ja eteläeurooppalaisilla niitä ei jostain syystä ole juur ollenkaan.
[/quote]
Ja se on suomalaisten vika, vai?
Että elämä helpottuu kun esim. keliaakikot kuolee pois (mittavien terveydenhuoltokustannusten jälkeen, tosin, koska mm. maksa lakkaa toimimasta ennen kuolemaa) kun lakkaavat syömästä gluteenitonta, ja että laktoosi-intorelantikot paskoo housuun kesken illallisen kun eivät pyydä laktoosintonta, allergikot taas leikkien hengellään kunnes yksi toisensa jälkeen vakavimmin allergisoituneet kuolevat?
Tällainen olisi sitten parempi? Ketä tuo sitten palvelee? Kuka tuosta kaaoksesta tulee hyötymään? Miten?
[/quote]
Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?
[/quote]
Ne on ne meidän geenit, täysin erilaisia kuin muilla kansoilla. Käy tekosyyksi ihan mihin tahansa, ettei tarvitse miettiä yhtään sen syvempiä syitä (esim. syömämme ruoka ja ravitsemussuositukset ja lääkitykset). Näin kävi geenilotossa ja that's it.
[/quote]
Tiesitkös, että keliakia vaatii puhjetakseen tietyn geenin. Jos sitä geeniä ei ole, ei henkilölle voi koskaan elämänsä aikana puhjeta keliakiaa.
Että kyllä, geeneillä ON vaikutusta asiaan.
[/quote]
KUKAAN ei ole väittänyt etteikö myös geeneillä olisi osuutta allergioihin.
[/quote]
Ei, sinä vaan räkytät ja uliset täällä, miten suomalaiset ovat itse aiheuttaneet kaikki sairautensa + erityisruokavaliota tarvitsevien tulisi pitää turpa tukossa ja syödä tasan mitä tarjotaan, huolimatta siitä tuleeko jälkiseurauksena massiivinen ripuli tai kuolema.
MIKÄ ON SINUN POINTTISI? MITÄ sinä haet takaa?
[/quote]
No tuon viestin jälkeen lähinnä sitä että sinun sairautesi ovatkin henkistä laatua. Mitä minä räkytän ja ulisen?Olen tasan yhden viestin tätä ennen kirjoittanut ja se oli tuo että Kukaan ei ole väittänyt etteikö geeneillä olisi osuutta allergioihin. Edelleenkään, kaikki viestit luettuani, kukaan ei ole niin väittänyt. Kukaan ei ole sanonut mitään noista mitä luettelet yllä paitsi sinä itse. Jos näet harhoja, en voi sille mitään.Luuletko sinä ihan tosissasi muuten että kaikki nuo keliakia-allergia-jne.jne.viestit on kirjoittanut yksi ja sama henkilö? Voi jessus.
[/quote]
Vaikea sanoa provoiletko yksin, vai oletko saanut yhtä henkisesti viisi vuotiaan tasolle jäänyttä porukkaa mukaan huuteluihisi.
Ja kerrataanpas vähän keskusteltua:
"Suomalaisten ylihygieenisyys on yksi suuri syy. Ja ei, en keksinyt omasta päästäni, osaat varmasti itsekin etsiä asiasta tutkimustietoa."
"Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?"
"Johtuisko siitä, että nimen omaan suomalaisilla noita allergioita ja kaiken maailman yliherkkyyksiä piisaa. Tuntemani ranskalainen majatalonpitäjä sanoi, että aina kun pohjoismaalaisia turisteja kyytivä bussi ajaa pihalle, alkaa vaikeudet. On sitä ja tätä allergiaa ja yliherkkyyttä ja imeytymishäiriötä. Keski- ja eteläeurooppalaisilla niitä ei jostain syystä ole juur ollenkaan."
"Ne on ne meidän geenit, täysin erilaisia kuin muilla kansoilla. Käy tekosyyksi ihan mihin tahansa, ettei tarvitse miettiä yhtään sen syvempiä syitä (esim. syömämme ruoka ja ravitsemussuositukset ja lääkitykset). Näin kävi geenilotossa ja that's it. "
Mitään oikeaa asiaa ei näytä olevan, vaan koko keskustelu on pelkkää syyllistämistä ja oman rinnan röyhistystä, kun arpaonni sattui osumaan, eikä itse ole sairastuttu (vielä) mihinkään. Kyllä se teillä tuntuu enemmän olen henkisellä puolella ongelmaa. Miten huonosti täytyy oman elämän olla, että täytyy alkaa kiusaamaan edes jotakin ihmisryhmää? Näinkö surkeasti teillä tosissaan menee?