Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Tattaripuuro OIKEISTA tattareista, ei niistä hiutaleista mitä lie.
Tattarisuurimot vai tattarirouhe?
Meillä ainakin tehdään säännöllisesti kaalilaatikkoa, itse asiassa aion tehdä huomenna seuraavan kerran. Jauhelihamureketta löytyy kyllä kaupoista, jos ei itse tee alusta asti, meillä sekin on ihan normaali arkiruoka.
Suklaapuuroa olen tehnyt useasti lapsilleni, samoin riisipuuroa, joka on toisen lapseni herkkua läpi vuoden. Vispipuuroa kyllä löytyy kaupasta ja teen sitäkin usein itse, eri marjoista ja hedelmistä.
Riisisuklaa on mieheni herkkua ja teen hänelle sitä lahjaksi usein jouluna, sillä sitä on helppo tehdä aivan itse.
Joku kyseli, että tehdäänkö lapsiperheissä makkarakeittoa. Olen tehnyt, mutta siskonmakkarakeittoa, joka on lasten herkkua. Nakkikeitto, jauhelihakeitto ja porkkana-perunasosekeitto ovat osa arkiruokiamme. Sen sijaan en ole kaivannut oman lapsuuteni jauhelihakeittoa, joka ui rasvassa, tai kesäkeittoa, jonka äitini valmisti niin, ettei se maistunut miltään. Tillilihaa taas on ikävä.
Olen varmaan vanhempaa ikäluokkaa, kun olen tehnyt hedelmäsalaattia, mutta en laita siihen omenaa kuten äitini, sillä lähipiirissä on useampi sille allerginen. Lisään joukkoon usein kirsikoita tai mansikoita ja teen nimenomaan tuoreista aineksista, en purkkituotteista ja kesällä.
Anoppini valmistaa yhä jauhelihalla täytettyjä lettuja. Äitini teki niitä usein lapsuudessani ja kutsui krepeiksi: letut paistettiin, täytettiin, kierrettiin rulliksi ja laitettiin uunivuokaan, päälle juustoraastetta ja sen verran uunissa, että juustoraaste suli. Lapsuudessani lauantain yksi päivällisistä oli jauhelihapiirakka, se valtava uunissa paistettava pellillinen tai voitaikinasta tehdyt pasteijat, joiden täytteenä oli juustoa aikuisille ja pilkottua nakkia meille lapsille.
Lapsuuteni yksi herkku oli peruvelli, jonka moni muu tuntee perunavellinä, jota en ole itse asiassa itse tainnut koskaan tehdä. Se oli mummoni tekemänä samettista, äitini teki sitä myös.
Äitini teki itse hernekeittoa ja lisäsi sinne perunaa. Se on tapa, jota en ole jatkanut, vaikka teenkin usein hernekeittoa itse.
Tähtipullat ovat oleellinen osa jouluani. Teen niitä joka joulu, myös koronavuosina, jolloin vieraita ei ollut. Saa niitä toki valmiina, mutta pidän juuri tietynlaisista; kardemummaa kunnolla, rusinoita mukana, päällä voikeksi.
Italianpata on meilläkin tuttu arkiruoka, jota teen usein.
Kanaviilokki oli herkkuani silloin joskus. Sitä ei kotona tehty, mutta koulussa sai. En ole koskaan kokeillut tehdä itse, mutta voisi joskus kokeilla. Kana currykastikkeessa on hitti meillä, joten varmaan tämäkin ruoka maistuisi lapsille.
Sekahedelmäkeitto oli osa jouluamme, kun olin lapsi. En tykännyt siitä sitten yhtään, mutta rusinasoppaa rakastin.
Tämä ketju on ollut kiva nostalginen matka omaan lapsuuteen. Teen selvästi yhä suurta osaa lapsuuteni jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohrauunipuuro. Piiitkään uunissa muhinut, päällä kivan ruskeaksi paistunut pehmeä kuori. Tätä ei tule tehtyä, koska ei ole aikaa. :( Joskus vielä!
Ittekseenhän se siellä uunissa muhii. Ei se sun aikaa kuluta kuin sen verran, että laitat aineet vuokaan ja vuoka uuniin.
" Lapset, odetetaan nyt vielä tunti, että saadaan aamupalaa." "Ei, älkää vielä laittako kenkiä jalkaan. Odotellaan vielä uunipuuroa."
Illalla uuniin. Kun valmis lämmöt pois ja voit jättää yöksi uuniin. Aamulla vaan suoraan uunista lautaselle, parasta huoneenlämpöisenä ja kylmä kiisseli päälle.
Minustakin uunipuuro olisi hyvää, mutta ehkä joskus viikonloppuna jaksaisi. Harmi vaan, että pitäisi herätä tunti ennen lapsia, ja ne pikku pirulaiset muutenkin herää liian aikaisin.
Tilliliha ja siis itsetehty. Koulussa tilliliha oli vihreätä limamössöä kotona äidin tekemä oli herkkua.
Ohrauunipuuro
Uunijuusto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin tekemä suklaapuuro oli hyvää. Kaupassa oli myytävänä muistaakseni "suklaanaksut" nimisiä suklaalla päällystettyjä popcorneja jotka olivat tosi hyviä. Myös "Rip Rap" nimisiä riisisuklaapatukoita sai, jotka maistuivat myös.
Olisiko olleet kuitenkin RixRax-nimisiä.
Minusta Rix-Rax oli vohvelipatukka, jossa oli suklaamössöä välissä
Äitini tekemät veriletut. Voi että olivat hyviä. En ole niitä syönyt varmaan 80-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha ja siis itsetehty. Koulussa tilliliha oli vihreätä limamössöä kotona äidin tekemä oli herkkua.
Ohrauunipuuro
Uunijuusto
Meillä oli tänään uuniohrapuuroa. Se on mun miehen herkkua. Tillilihaa teen myös joskus itse ja se on juuri niin hyvää kuin oli lapsena äidin tekemä.
Se kananmunakastike oli kyllä tosi hyvää. Pallasta saa kyllä kaupoista vielä nykyisinkin, ainakin Kalaneuvos valmistaa savupallasta paloina, on lämminsavustettua ja vakuumiin pakattua. Herkkua oli myös äidin itsetekemä maksalaatikko ja tavallisiin ruokiin myös kuulunut tirripaisti. Ja kuutamokiisseli eli maitokiisseli oli jälkiruokaherkkua, siihen laitettiin vadelma- tai mansikkahilloa nokareina päälle.
Italianpata. Tykkäsimme tästä ihan hirveästi alakouluikäisinä ysärillä, ja söimme sitä usein koulun jälkeen. En ole törmännyt tähän pitkiin aikoihin. Veikkaan, että jäi sinne 90-luvulle. En kyllä välttämättä enää itse valmistaisi.
80-90-lukujen vaihteessa monessa paikassa oli jälkiruokaa jossa oli rahkaa, raejuustoa ja säilykemandariineja.
Muistan, kun etniset ruoat alkoivat yleistyä kotikeittiöissä 90-luvulla, minkä seurauksena oli mielenkiintoisia ruokalajeja kun monet ottivat uusia ainesosia haltuun. Söin lapsena monta kertaa esim. wokkia jossa oli pastaa seassa. :D
ruismarjapuuro
oli kouluissakin ruokana, ei ole enää vaikka olisi ravitsevaa ja hyvää tilalla jotain pitsaa..
Äidin tekemä porkkavavelli. Porkkanat keitettiin, survottiin, lisättiin maito ja vähän vehnäjauhoja suurusteeksi sekä suolaa. Voinokare kruunasi ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki usein ruokaa nimeltä Pienet metsäsiat. Siinä oli lihapullia, riisiä ja kaalia. Lihapyörykät kieriteltiin raa'assa puuroriisissä ja nostettiin kattilaan kaali-sipulipedille kypsymään höyryssä. En ole mistään löytänyt reseptiä ja äidillä on alzheimer, hän ei voi enää kertoa ohjetta.
Tsekkaa Porcupine Meatballs ja Pearl meatballs. Tämä oli jännä, täytyy testata. Kiitos vinkistä!
Mustikka- tai mansikkamaito
Itsetehty pirtelö (banaania ja vaniljajäätelöä sekaisin pamixilla)
Ville Vallaton -jäätelöpuikot (vaniljat jäi aina viimeiseksi)
Appelsiiniriisi (ylijääneet keitetyt riisit, sekaan kermavaahtoa, sokeria, vaniljasokeria ja appelsiinin paloja)
Pullapitkon siivut hillolla (ei ollu mitään valmiita hillopullavia kaupasta)
Eläköön kasari :)
Poron kuivalihasoppa. Sukulaisten luona oli aina tarjolla ja olisi kiva aikuisenakin maistaa. Itse en osaa tehdä, eikä kyllä ole sitä kuivalihaakaan.
Olisiko olleet kuitenkin RixRax-nimisiä.