Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
401/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ritarit ja suklaakiisseli. Näitä äiti teki, itse en ole koskaan.

:D . Tein suklaakiisseliä eilen ja köyhiä ritareita kesällä. Jälkimmäisiä olen monessa ravintolassakin viime vuosina saanut. 

Jep. Köyhät ritarit on erinomaisen ekologista ruokaa.  Söin juuri viime viikolla "pain perdu"n, marjojen ja kermavaahdon kera rajojemme ulkopuolella.  Ravintola veti köyhästäritaristaan pointseja mainostamalla, miten eivät heitä mitään pois, vaan kaikki jämät käytetään mahdollisimman tarkkaan.  Ritareihin kertoivat käyttävänsä jääneitä briosheja. Vähän turhan paksu, mutta samalla tavoin tehty kuin suomalinenkin. Lopputulos ranskiksesta on parempi.    (Ja ko maassa voi kyllä saada hyvällä onnella ihan suomalaisen ranskanleivän kaltaisesta leivästä samalla metodilla tehdyn köyhänritarin. Tosin sitä suomalaista ranskanleipää olen vuosikymmneten aikana nähnyt vain pari kertaa ja yhdessä paikassa, jota ei enää edes ole.)

Eikös muuten köyhät ritarit ole englanniksi "french toast"?

Meillä tehtiin köyhät ritarit pitkopullan viipaleista.

Vierailija
402/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskanleipää on Lidlissä patonkina ja sämpylöinä paistopisteessä.

on, mutta aivan höttöä, ennen ranskanleipä oli tiivis ja maukas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italianpata, en ole itse syönyt ainakaan 15 vuoteen

Eikös tämä ole ihan yleinen nykyäänkin, ainakin vastaavan näköisiä jauhepusseja on markettien hyllyt pullollaan. (Kun siis aiheena oli "harva enää tekee", siksi vaan).

Vierailija
404/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli ja perunavelli. Ylipäänsä kukaan et taida tehdä vellejä nykyään kuin ihan vauvoille.

Nykyään kun ymmärrän jotain ravitsemuksen päälle, en itsekään tekisi noita vaikka ovat hyviä. Tai ehkä aika kultaa muistot.

Vierailija
405/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini teki usein ruokaa nimeltä Pienet metsäsiat. Siinä oli lihapullia, riisiä ja kaalia. Lihapyörykät kieriteltiin raa'assa puuroriisissä ja nostettiin kattilaan kaali-sipulipedille kypsymään höyryssä. En ole mistään löytänyt reseptiä ja äidillä on alzheimer, hän ei voi enää kertoa ohjetta.

Yleensäkin kannattaisi kokeilla keitettyjä lihapullia vaihteeksi, ei tarvitse kärisyttää rasvassa, eikä uunia lämmittää,

Kattilaan vain nestettä, esim. kasvis- tai lihalienta, tai laimennettua tomaattikastiketta (tulee samalla kastike)

Lihapulla lasketaan hiljaa kiehuvaan liemeen ja kypsyvät aika nopeasti,

Vierailija
406/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ternimaidosta hellalla keitetty juustokeitto. Voi kun sais vielä joskus.

Vierailija
407/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 l oli koulussa porkkanalaatikkoa johon sekoitettua jauhelihaa.

Oli tosi hyvä herkku se.

Muistan tämän! Kyselin Saarioisilta parikymmentä vuotta sitten ja tarjottiin ei oota. Kouluruokalassa kilpailtiin, kuka saa lämmityksessä vähän "kärähtäneet" palat.

408/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemä karjalanpaisti - sitten vielä 'jälkiruokana' kasteltiin perunaa tai ruisleipää siinä liemessä. Onneksi kolesterolista ei siihen aikaan puhuttu mitään!

Vierailija
409/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkokastike, jossa kananmunan paloja seassa. Kuutamokiisseli. Todella hyviä 80-luvulla.

Vierailija
410/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto tekeekö kukaan sitä enää?

Ei taida kukaan tehdä; minun lapsuudessani tämä oli kaikkien kauhu! Yritettiin jotenkin venkoilla, ettei tarvinnut syödä kuin korkeintaan lusikallinen. 70-80 lukujen taitteessa.

Minä teen edelleen, ja on herkkua tuoreista vihanneksista.

Vierailija
411/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuro

Vierailija
412/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampsut

Vierailija
413/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli

Suklaamannapuuro

Veripalttu + puolukkasurvos

Vierailija
414/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampanisut ja lasillinen maitoa 😍

Vierailija
415/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettuleipävelli. Sitä tehtiin meillä lapsuudestani meille pikku pirpanoille kun pettuleipä oli liika kovaa meille. Mummeli 119v

Vierailija
416/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullasoppa - makeaan maitokakviin sekoitettiin pullapitkon siivuja

Vatkuli- Mukaeltu kermavaahto

Vettä, ruisjauhoja, puolukkaa, sokeria

Vatkataan vaahdoksi

Pullavanukas

Makaronivelli

Puolukkaseos tuo etäisesti mieleen lastentarhan (päiväkodin) jälkiruoan 60-luvun alusta. Jälkiruoan nimi oli  Mummon mansikka. Siinä on voinut olla puolukoita survottuna, kauraryynejä, sokeria ja maitoa, mutta tämä on arvailua. En osaa itse tehdä samanlaista. Olen kysellyt tutuilta, mutta kukaan ei tunnistanut jälkiruoan nimeä.

Vierailija
417/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kukaan tehdä; minun lapsuudessani tämä oli kaikkien kauhu! Yritettiin jotenkin venkoilla, ettei tarvinnut syödä kuin korkeintaan lusikallinen. 70-80 lukujen taitteessa.

Jostain syystä kesäkeitto ei maistunut minulle lapsena. Keitetyt kasvikset olivat hyviä,  mutta en pitänyt keitetystä maidosta. 

Vierailija
418/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamon mummolan leivinuunissa tehdyt rieskat ja päälle vain voita

Sianlihakastike valurautapannussa ja siihen sitten kasteltiin lopuksi leipäpaloja

En osaa itse tehdä jauhelihakastiketta sellaiseen ruskeaan kastikkeeseen, johon käristetään vehnäjauhoja

Vierailija
419/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden Mastechef voittaja julkaisi juuri blogissaan yhden kesäkeitto-ohjeen.

Vierailija
420/735 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oravasoppa