Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipää on Lidlissä patonkina ja sämpylöinä paistopisteessä.
on, mutta aivan höttöä, ennen ranskanleipä oli tiivis ja maukas.
Vierailija kirjoitti:
Italianpata, en ole itse syönyt ainakaan 15 vuoteen
Eikös tämä ole ihan yleinen nykyäänkin, ainakin vastaavan näköisiä jauhepusseja on markettien hyllyt pullollaan. (Kun siis aiheena oli "harva enää tekee", siksi vaan).
Makaronivelli ja perunavelli. Ylipäänsä kukaan et taida tehdä vellejä nykyään kuin ihan vauvoille.
Nykyään kun ymmärrän jotain ravitsemuksen päälle, en itsekään tekisi noita vaikka ovat hyviä. Tai ehkä aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki usein ruokaa nimeltä Pienet metsäsiat. Siinä oli lihapullia, riisiä ja kaalia. Lihapyörykät kieriteltiin raa'assa puuroriisissä ja nostettiin kattilaan kaali-sipulipedille kypsymään höyryssä. En ole mistään löytänyt reseptiä ja äidillä on alzheimer, hän ei voi enää kertoa ohjetta.
Yleensäkin kannattaisi kokeilla keitettyjä lihapullia vaihteeksi, ei tarvitse kärisyttää rasvassa, eikä uunia lämmittää,
Kattilaan vain nestettä, esim. kasvis- tai lihalienta, tai laimennettua tomaattikastiketta (tulee samalla kastike)
Lihapulla lasketaan hiljaa kiehuvaan liemeen ja kypsyvät aika nopeasti,
Ternimaidosta hellalla keitetty juustokeitto. Voi kun sais vielä joskus.
Vierailija kirjoitti:
80 l oli koulussa porkkanalaatikkoa johon sekoitettua jauhelihaa.
Oli tosi hyvä herkku se.
Muistan tämän! Kyselin Saarioisilta parikymmentä vuotta sitten ja tarjottiin ei oota. Kouluruokalassa kilpailtiin, kuka saa lämmityksessä vähän "kärähtäneet" palat.
Valkokastike, jossa kananmunan paloja seassa. Kuutamokiisseli. Todella hyviä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeitto tekeekö kukaan sitä enää?
Ei taida kukaan tehdä; minun lapsuudessani tämä oli kaikkien kauhu! Yritettiin jotenkin venkoilla, ettei tarvinnut syödä kuin korkeintaan lusikallinen. 70-80 lukujen taitteessa.
Minä teen edelleen, ja on herkkua tuoreista vihanneksista.
Pettuleipävelli. Sitä tehtiin meillä lapsuudestani meille pikku pirpanoille kun pettuleipä oli liika kovaa meille. Mummeli 119v
Vierailija kirjoitti:
Pullasoppa - makeaan maitokakviin sekoitettiin pullapitkon siivuja
Vatkuli- Mukaeltu kermavaahto
Vettä, ruisjauhoja, puolukkaa, sokeria
Vatkataan vaahdoksiPullavanukas
Makaronivelli
Puolukkaseos tuo etäisesti mieleen lastentarhan (päiväkodin) jälkiruoan 60-luvun alusta. Jälkiruoan nimi oli Mummon mansikka. Siinä on voinut olla puolukoita survottuna, kauraryynejä, sokeria ja maitoa, mutta tämä on arvailua. En osaa itse tehdä samanlaista. Olen kysellyt tutuilta, mutta kukaan ei tunnistanut jälkiruoan nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kukaan tehdä; minun lapsuudessani tämä oli kaikkien kauhu! Yritettiin jotenkin venkoilla, ettei tarvinnut syödä kuin korkeintaan lusikallinen. 70-80 lukujen taitteessa.
Jostain syystä kesäkeitto ei maistunut minulle lapsena. Keitetyt kasvikset olivat hyviä, mutta en pitänyt keitetystä maidosta.
Kuusamon mummolan leivinuunissa tehdyt rieskat ja päälle vain voita
Sianlihakastike valurautapannussa ja siihen sitten kasteltiin lopuksi leipäpaloja
En osaa itse tehdä jauhelihakastiketta sellaiseen ruskeaan kastikkeeseen, johon käristetään vehnäjauhoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden Mastechef voittaja julkaisi juuri blogissaan yhden kesäkeitto-ohjeen.