Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mannapuuro ja marjakiisseli tai -soppa.
Vitsit, nyt kävi tekemään mieli mannapuuroa, en aikuisiällä ole varmaan ikinä syönyt 🙈
Minä teen marjakiisseliä melkein joka viikko, uunipuuron kanssa.
Marjakiisseli ois muuten varmasti nykylastenkin mieleen. Meillä mummo teki sitä kerran, niin lapset on pyytäneet sen jälkeen, että voisitko tehdä. Mansikoista ja mustikoista on kuulemma parasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä en ole saanut ammottaviin aikoihin on limetti-, päärynä-, mustaherukka-, karpalo-, pihlajanmarja-, minttu- tai yhtään mitään hyytelöä, karpalokiisseli + kermavaahto, minttusuklaapäärynät uunissa + kermavaahto, letut, suklaamannapuuro, suklaakiisseli tai mousse, kukkoa punaviinissä, kunnolliset jauhelihapihvit, padassa paistetut porsaankyljykset, kokonainen uunissa paistettu kana, rapea & makea ankka appelsiinikastikkeessa, lämpimät voileivät, paistettua pinaattia (ihan tuoreesta, ei maistu yhtään kitkerälle tunkalle), savusiikaa, frittimuikkuja, nuotiolla paistettuja ahvenia, rapuja,...
Onneksi sentään ruisleipä, savukinkku ja cheddar on vielä kohdallaan.
Kyllä vihreät ja eu sun kinkut ja cheddarit vielä vie...
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko
Kaalikääryleet
Minä teen usein kaalilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ritarit ja suklaakiisseli. Näitä äiti teki, itse en ole koskaan.
:D . Tein suklaakiisseliä eilen ja köyhiä ritareita kesällä. Jälkimmäisiä olen monessa ravintolassakin viime vuosina saanut.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina nämä aloitukset, kun näistä huokuu tynnyri. Ei ole hirveesti viittitty kaupassa ympärilleen katsella, kun ranskanleipää myy lähes kaikki kaupat. Toki pussissa, eikä ihanan rapsakkana kuin ennen, mutta sitä myydään.
Kaalikääryleitä ja - laatikkoakin saa eineksenä. Kuten riisipuuroa... Helmi ryynejä hyllystä. Kanamunakastike on aivan tavallista arkiruokaa perheissä ja monissa lounaspaikoissa, jnejne. Jos ne eineksenä löytyy, niin kyllä niitä ihmiset syövätkin. Ei mitään monisteta tuhansia kiloja vuodessa, jos ei menekkiä ole.
Silmät auki siellä kaupoilla. Jos ei just lähi Alepassa ole, niin tehkää se korttelitoive tai lähtekää isompaan markettiin, jossa nuo ovat aivan tavan arkiruokaa edelleen.
Onko kanamunakastike muka nykyään tavallista? Tein kerran siskon lapsille ja niiden parille kaverille, niin kaikki sanoivat että eivät oo ikinä ennen syöneet eikä nähneet. Vaikka siis olivat jo kouluikäisiä ja päiväkodissakin aikonaan olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D . Tein suklaakiisseliä eilen ja köyhiä ritareita kesällä. Jälkimmäisiä olen monessa ravintolassakin viime vuosina saanut.
Ite teen aika useinkin suklaakiisseliä. Herkkua ja ei oo säilöntäaineita.
Mä teen marjakiisseliä, kanaviilokkia ( ei currymaustesekoitusta siihen), kokonaista kanaa uunissa, köyhiä ritareita, kaalilaatikkoa, ja vispipuuroa. En varmaan ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite teen aika useinkin suklaakiisseliä. Herkkua ja ei oo säilöntäaineita.
Kyllä, oikein hyvää on, etenkin kermavaahdon kanssa. Äitini teki sitä usein 80-luvulla. Nyt teen itse usein, lapset ja mies tykkää myös. Helppo ja nopea ja halvempi kuin kaupan vanukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina nämä aloitukset, kun näistä huokuu tynnyri. Ei ole hirveesti viittitty kaupassa ympärilleen katsella, kun ranskanleipää myy lähes kaikki kaupat. Toki pussissa, eikä ihanan rapsakkana kuin ennen, mutta sitä myydään.
Kaalikääryleitä ja - laatikkoakin saa eineksenä. Kuten riisipuuroa... Helmi ryynejä hyllystä. Kanamunakastike on aivan tavallista arkiruokaa perheissä ja monissa lounaspaikoissa, jnejne. Jos ne eineksenä löytyy, niin kyllä niitä ihmiset syövätkin. Ei mitään monisteta tuhansia kiloja vuodessa, jos ei menekkiä ole.
Silmät auki siellä kaupoilla. Jos ei just lähi Alepassa ole, niin tehkää se korttelitoive tai lähtekää isompaan markettiin, jossa nuo ovat aivan tavan arkiruokaa edelleen.
Onko kanamunakastike muka nykyään tavallista? Tein kerran siskon lapsille ja niiden parille kaverille, niin kaikki sanoivat että eivät oo ikinä ennen syöneet eikä nähneet. Vaikka siis olivat jo kouluikäisiä ja päiväkodissakin aikonaan olleet.
Ehkä se on joku alueellinen perinneruoka. Olen pk-seudulta kotoisin ja täällä ikäni asunut 40+ -ikäinen enkä ole koskaan missään kohdannut kananmunakastiketta, en edes lapsena kavereiden luona.
Millaista se kananmunakastike on, onko se vähän kuin munakokjelia, vai valkokastikeyta,jossa on kananmunakuutioita?
Lapseni rakastaa suklaapuuroa (suklis-manna missä oli ennen se rumasti piirretty lapsen kuva, nykyään nalle). Myös minulle maistuu edelleen! Ranskanleipää ostetaan muutaman kerran vuodessa. Parasta juuston ja kaakaon kanssa. Helmipuuroa meillä keitetään myös usein. Kanelin ja sokerin kanssa herkkua. Kananmunakastiketta eli munasoosia meillä syödään usein kalan ja perunoiden kanssa. Nam!
Keitetyt munuaiset, leikattuna ohuiksi siivuiksi leivän päälle. Enpä ole varmaan 45 vuoteen syönyt niitä.
Vierailija kirjoitti:
Millaista se kananmunakastike on, onko se vähän kuin munakokjelia, vai valkokastikeyta,jossa on kananmunakuutioita?
Valkokastiketta, jossa on kananmunapaloja. Mutta siinä valkokastikkeessa ei saa olla sipulia. Sipuli kuuluu sitten siihen valkokastikkeeseen, jota syödään kalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko
Kaalikääryleet
Kaalikääryleitä kai harva tekee, koska aika työläitä. Minulle niitä tekee kreikkalaisen tuttavani äiti toisessa asuinmaassani. Poikkeavat hiukan, mutta hyviä ovat.
Eikö Saarioinen tee enää kaalikääryleitä? (Olen vähän karhea tästä Saarioisten touhusta, koska äitini mielestä ne olivat ihan hyviä ja siksi hän lopetti niiden tekemisen itse, joten en saanut enää kotitekoisia vaan noita teollisia käydessäni.)
Kaalilaatikkoa joku täälläkin kirjoitteleva kertoi juuri jokunen viikko sitten tehneensä, joten sitä kai ihmiset tekevät. Ihanaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kananmunakastikkeen resepti, kiitos!
Tuossa on varmaan sellainen aika perinteinen versio: https://www.valio.fi/reseptit/kananmunakastike/
Oman äidin ohjetta ei enää ole tallessa, enkä ihan samanlaista osaa tehdä.
Pannukakku ternimaidosta, kiitos täti taivaaseen, kun suussa sulavan pannarin aina muistit tehdä, kun lapsena luonasi vierailin.