Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla

Vierailija
05.10.2021 |

kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?

Kommentit (243)

Vierailija
101/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.

Ketkähän niitä saastuttajia on ja ilmaston pilaajia.

Kaikki kaukomatkailijat ja kiinakrääsän tilaajat.

Tuntemani buumerit ei noita harrasta.

Vierailija
102/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.

Boomereiden eläkkeitä pitäisi ehdottomasti leikata. Hei eivät maksaneet juurikaan eläkemaksuja, pääsivät nuorempina eläkkeelle ja paremmilla karttumakertoimilla.

Se että ei tarvinnut juuri maksaa tyel-maksuja yhdessä inflaation ja hyvien suhdanteiden kanssa mahdollisti , että heillä suurimmat lainat maksoivat itse itsensä ja varallisuutta saattoi kertyä. Historian onnekkain sukupolvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Helppo homma. On sitä ikäluokkaa että työurat olivat pitkiä. Mun äiti on entinen erikoissairaanhoitaja, on nyt jo 76-vuotias ja saa eläkettä vajaat 2500 euroa kk. Teki ihan täyden uran 22-vuotiaasta 64-vuotiaaksi ja siitä vielä suurimman osan eli melkein yli 30 vuotta 3-vuorotyössä kuntainliiton (nykyään ne kai on kuntayhtymiä) mielisairaalassa. Ihan vadun raskasta hommaa. Kunnan leipä oli kapea mutta pitkä ja eläkertymä siitä on hyvä. Pitkä ja säännöllinen ura tarvitaan.

Eläkkeen kertymis- ja määräytymissääntöjä on muutettu moneen kertaan. 

Vierailija
104/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä edes mieti, kun emme edes pääse eläkkeelle.

T: 50- vuotias

Niin tärkeintähän on että yksi sukupolvi eli suuret ikäluokat saivat kaiken helposti. Muut sitten rahoittavat tätä suurten ikäluokkien paratiisia.

Vierailija
105/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kertymä on jotain 53 €. Ja oon 34 vuotias. Kiitos nykyaikaiset silpputyöt.

Vierailija
106/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että vain sinä olet ansainnut eläkkeen, mutta he, jotka ovat pitkän työuran tehneet ja joka eläke-euron ansainneet, jäisivät puille paljaille ja sossun asiakkaiksi. Herätys ja töihin, sitä eläkettä keräämään!

Ei ainakaan suurten ikäluokkien kohdalla pidä paikkaansa. Jokaista maksamaansa euroa kohden saavat viisi takaisin, kiitos anteliaan karttumakertoimen, vähäisten tyel-maksujen ja aikaisin alkaneen eläkkeen. Laillisesti toki ansaittua, mutta epäreilusti muita ikäluokkia kohtaan.

Vierailija
107/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä yksinäinen vanhuus on itselleni ainakin tulossa kiitoksena siitä, että on raatanut sosiaalialan pienipalkkaisessa työssä auttaen ihmisiä heidän ongelmissaan koko aikuisikänsä.

Tuleva leipäjonossa seisoja.

Vierailija
108/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan mieti eläkettä! Olen nyt 34 vuotias ja ollut kotiäitinä jonkun aikaa. Tiedostan, että eläkkeeni ei tule olemaan paljoa, ehkä jonkun Kelan minimin tulen saamaan. Mikäli nyt edes eläkeikään asti elän tällä sairaushistoriallani. Eli en mieti eläkeikää tai eläkettä ollenkaan. Onkohan lie koko eläkejärjestelmää enää vuosikymmenien päässä... tuskin. 

Vierailija
109/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

Mitä suurempi palkka, sitä suurempi eläke. Näin se vain menee. Ei ihme, että Suomi on täynnä köyhyysrajan alapuolella olevia eläkeläisiä, joilla ei ole varaa ostaa edes lääkkeitään.

Vierailija
110/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton ja pienikokoinen omistusasunto, johon ei ole tulossa suuria remontteja, on hyvä eläketurva.

Vierailija
111/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkelaskureita on netissä. Ennen eläkettä alkoi kertyä 23 vuotiaasta lähtien kun nyt jokaisesta ansaitusta eurosta ja veroja maksetuista tuloista. Siis mitä suurempi palkka sitä suurempi eläke ja tietysti mitä pitempään töissä. Eläkeyhtiöitä rasittavat lukuisat ansaitsemattomat eläkkeet kuten 1 miljardi joka vuosi maatalouden eläkkeisiin sekä lisäeläke joita ei itse ole maksettu. Samoin yrittäjäeläkkeet n. 33% joita ei myöskään ole itse maksettu. Muut joutuvat siis maksamaan ne.

Vierailija
112/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2000 eli ihan äsken, kun katsoo taaksepäin, olin 37v ja kirjoitin Lehden yleisönosastoon, että meidän ikäluokkamme ei tule saamaan eläkettä. No, tammikuussa täytän 59 vuotta ja eläkeikä lähestyy. Ja eläkerahastot pullistelevat rahaa ja nyt ollaan huolissaan 2050-luvusta, jolloin maksajia on vähän alhaisen syntyvyyden vuoksi.

Oma arvioitu eläkkeen on 2.550€, palkka on tällä hetkellä 4.300€/kk(opettaja)

Juu, näin se suurin piirtein menee.

Eläke on suunnilleen 50-60 % palkasta.  Jotkut sanovat että jopa vain 45 %.

Itselläni eläke on melko tarkkaan puolet omasta palkastani, vähän alle.  Siis brttoina molemmat.

Vierailija
113/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkelaskureita on netissä. Ennen eläkettä alkoi kertyä 23 vuotiaasta lähtien kun nyt jokaisesta ansaitusta eurosta ja veroja maksetuista tuloista. Siis mitä suurempi palkka sitä suurempi eläke ja tietysti mitä pitempään töissä. Eläkeyhtiöitä rasittavat lukuisat ansaitsemattomat eläkkeet kuten 1 miljardi joka vuosi maatalouden eläkkeisiin sekä lisäeläke joita ei itse ole maksettu. Samoin yrittäjäeläkkeet n. 33% joita ei myöskään ole itse maksettu. Muut joutuvat siis maksamaan ne.

Yrittäjät ja maanviljelijät eivät rasita eläkevakuutusyhtiöitä, sillä näiden työeläkkeet maksetaan suoraan valtion varoista.

Vierailija
114/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjät ja maanviljelijät eivät rasita eläkevakuutusyhtiöitä, sillä näiden työeläkkeet maksetaan suoraan valtion varoista.

Täyttä huuhaata. Yrittäjät maksaa itse omat eläkkeensä eikä valtio.

Poikkeuksena on maatalousyrittäjät, joille valtio maksaa osan eläkkeestä ja näin yrittäjillä on alennettu eläkemaksu. Tavallinen yrittäjä maksaa eläkkeensä viimeistä penniä myöten itse.

Vierailija
115/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten ne koulutukset vaikutti eläkkeeseen? Oliko et sai jotenkin parempaa eläkettä jos oli käynyt jonkun koulun? Miten se vaikuttikaan?

Ei mitenkään.

No siis, sen verran vaikuttavat että jokainen suoritettu tutkinto kerryttää eläkettä jotain... 2 tai 3 euroa. (Keskeytetyt opinnot eivät kerrytä mitään.)

Vierailija
116/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

Aloittaja ei tule saamaan takuueläkettä. Mikäli hänen kertymänsä jäisi 500 euroon, saisi hän päälle kansaneläkettä 443€, eli kokonaiseläke 943, eli satasen enemmän kuin takuueläke, joten sitä ei makseta.

Jos hänen työeläkekertymänsä tulee olemaan 750€, saa hän kansaneläkettä reilut 300, ja joutuu jo veroakin muutaman kympin maksamaan.

Jos työeläkekertymä on 1373,29, saa kansaneläkettä enää vajaat 7€.

Vierailija
117/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma. On sitä ikäluokkaa että työurat olivat pitkiä. Mun äiti on entinen erikoissairaanhoitaja, on nyt jo 76-vuotias ja saa eläkettä vajaat 2500 euroa kk. Teki ihan täyden uran 22-vuotiaasta 64-vuotiaaksi ja siitä vielä suurimman osan eli melkein yli 30 vuotta 3-vuorotyössä kuntainliiton (nykyään ne kai on kuntayhtymiä) mielisairaalassa. Ihan vadun raskasta hommaa. Kunnan leipä oli kapea mutta pitkä ja eläkertymä siitä on hyvä. Pitkä ja säännöllinen ura tarvitaan.

Nykyisten boomereiden hyvät eläkkeet eivät johdu niinkän työuran pituudesta, vaan siitä, että he saivat hyvää palkkaa nimenomaan viimeiset vuodet ennen eläkkeellä jäämistä, ja olivat töissä eläkeikää(sä) asti. Heidän eläkeikänsähän oli varsin alhainen, joten pystyivät hyvin olemaan töissään. Lisäksi ne jotka olivat töissä vielä ylimääräisiä vuosia, saivat ns. superkarttuman. Koska boomerit sitten tekivät kaikkien aikojen pienimmän ikäluokan 70-luvun puolivälissä, on kaikkien noin 1975 jälkeen syntyneiden kohtalona maksaa boomereiden ylisuuret eläkkeet ja saada itse paskaa eläkettä kun pääsevät eläkkeelle joskus 68-vuotiaina (todellisuudessa juuri kukaan ei pysty työskentelemään sinne asti vaan kuolevat saamatta eläkettä ikinä).

Vierailija
118/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten ikäluokkien jälkeläisistä jotkut (monet?) pääsevät myös nauttimaan vanhempiensa eläkkeistä tavalla tai toisella...

Vierailija
119/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

No sillä ihmeellä että on saanut yli 3000 euron kuukausipalkkaa ja tehnyt pitkän uran.

Jos on saanut palkkaa vain euroissa, niin ei sitä nyt kovin pitkää uraa ole ehtinyt tekemään.

Vierailija
120/243 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla summalla hurrata. Eläkkeissä on korkea verotus. 2500 euron eläkkeestä menee noin 23 % veroihin.

No voi kamala!

Minä tulen saamaan n. 1400€ eläkkeen 65- vuotiaana, mikäli eivät nosta alinta eläkeilää vuonna 2030.

Varmasti nostavat.