äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla
kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?
Kommentit (243)
Älä edes mieti, kun emme edes pääse eläkkeelle.
T: 50- vuotias
Vierailija kirjoitti:
Töissä 1976-2017, rahoitusala. Eläke 1700 brutto.
Tosin tein 10 vuotta kahta työtä, toinen tietysti ihan eri alalta, iltatyö. Ja 80-luvullahan töitä löytyi.
Tällä järjellä olisi pitänyt alkaa säästäminen heti nuorena, vaikka vähänkin.
Toisaalta koti on oma ja maksettu.
Mutta nykyään nuorilla on paljon vaikeampaa, pätkätyöt ja esim. asunnon ostaminen pääkaupunkiseudulta tai muista isoista kaupungeista. Tai järjettömät vuokrat. Toista oli ostaa koti pikkukaupungista.
Joku on laatinut minun ikäluokkani eläkelajit ja näillä mennään. Vaikka 'huutia' tulee isoista eläkkeistä.
Asiallisesti kerrot ja kukaan ei noteeraa tai usko. Nuoremmilla ei ole tietoa siitä mitä elämä oli miten asiat menivät. Eikä varsinkaan siitä ole tietoa, että marketta meikäläinen ei tehnyt mitään sen eteen tai sen takia miten asiat menivät. Kuinkahan moni tämän päivän nuorista on hyvää pataa sanna mariinien kanssa ja asioista tämän kanssa päättää.
No, asiat vielä joskus aukeavat. Myöhässä, mutta ehkä he siitä jotain saavat.
Tsemppiä elämään sulle, vaikka tasapainoinen oletkin ja tsemppiä on varmasti omastakin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon mökki ilman sähköä vesikaivolla.
Kyllä se puilla lämmittäminenkin maksaa, jos ei ole omaa metsää ja kaadat puut, sekä teet klapit itse. Mummonmökkejä saa kyllä ihan pilkkahintaan, mutta ovat remppakunnossa ja iso homevaara. Muutenkaan mikään uudemmassakaan mökissä asuminen ei todellakaan ole halpaa asumista, verrattuna betonikuutioon.
Miksi vanha hirsirunkoinen mummonmökki olisi homeinen??? Tietenkin jos on vuorattu muovimatoilla ja päällislaudoitus ja eristeet laitettu väärin, mutta se on rakennusvirhe. Ja jos on ollut pitkään kylmillään eikä tuulettunut em. virheiden takia niin sitten, mutta niin voi moni muukin talotyyppi.
Juuri näin, veit sanat suustani, piti nimittäin juurikin vastata lähes samoilla sanoilla :)
Vanhat hengittävät muovittomat hirsimökit eivät todellakaan homehdu, jos niissä vain on perusasiat kunnossa, eli katto ehjä ja alapohjan tuuletus kunnossa, eikä mitään rakenteellisia muutoksia ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.
No on kyllä epäreilua. Itse pätkätöitä ja matalapalkkatöitä tehneenä saan eläkettä 1320-vero 12% eli vähän päälle 1200 netto. Todellakin pitäisi olla eläkekatto. Muutkin pärjäisivät tällä eläkkeellä.
Nyt meni ohitse. Mikä on epäreilua? Se, että joku saa enemmän eläkettä, kuin sinä vaikka käsityksesi mukaan tulisivat vähemmälläkin toimeen- niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?
Minulla on eläke 2300 brutto.
Työuraa oli 42 vuotta
Miksi tätä on alapeukutettu.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?
Hänellä on ollut hyvä palkka. Minun äitini eläke on 1300 ja oli ikänsä siivojana töissä.
Minä olin myös siivoojana. Olin yksityisillä ja eläke on 1200 euroa brutto. Käteen jää alle 1100 euroa. Siitä vappusatasesta ei varmaan saisi puhua, mutta olisin kyllä sen halunnut, kun se myös luvattiin. En enää luota näihin lupauksiin, kun nyt niin luotin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.
Ai että vain sinä olet ansainnut eläkkeen, mutta he, jotka ovat pitkän työuran tehneet ja joka eläke-euron ansainneet, jäisivät puille paljaille ja sossun asiakkaiksi. Herätys ja töihin, sitä eläkettä keräämään!
Paitsi et tulee saamaan mitään kansaneläkettä, joten ala säästää ja sijoittamaan NYT
Olen jo aloittanut, puolet mediaanitason palkasta jää käyttämättä ja menee rahastoihin ja sijoituksiin. 20 vuoden päästä pääsen ehkä pois työelämästä, ja ehkä jonkin verran jää sitten käyttörahaakin. Eläkettä tuskin saa meistä väliinputoajista kukaan, niin hyvin on eläkerahastojen tuotto hoidettu ja huoltosuhde heikkenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon mökki ilman sähköä vesikaivolla.
Kyllä se puilla lämmittäminenkin maksaa, jos ei ole omaa metsää ja kaadat puut, sekä teet klapit itse. Mummonmökkejä saa kyllä ihan pilkkahintaan, mutta ovat remppakunnossa ja iso homevaara. Muutenkaan mikään uudemmassakaan mökissä asuminen ei todellakaan ole halpaa asumista, verrattuna betonikuutioon.
Miksi vanha hirsirunkoinen mummonmökki olisi homeinen??? Tietenkin jos on vuorattu muovimatoilla ja päällislaudoitus ja eristeet laitettu väärin, mutta se on rakennusvirhe. Ja jos on ollut pitkään kylmillään eikä tuulettunut em. virheiden takia niin sitten, mutta niin voi moni muukin talotyyppi.
No millä sä varmistat sen, että onko jotain vanhaa hyvin rakennettuakaan hirsimökkiä hoidettu oikein? Eli vaikka talvella olisikin umpijäässä niin kesäisin on lämmitetty ja kuivattu oikein? Näistä on kuullut niin paljon kauhutarinoita, että ei itseäni ainakaan kiinnostaisi ottaa riskiä. Ja vaikka se mökki olisikin priimakunnossa, silti siellä asuminen maksaa. Ei se ole vaan sitä että asut siellä mökissä ja mikään ei koskaan maksa mitään.
Aloittajalle: eläkettäsi kertyy luultavasti muutama kymppi vuodessa. Katso omasta eläkelaitoksestasi. Siitä voit laskea paljonko sulla kertyy eläkeikään mennessä. No panic.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä
tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(
Ei mene senttiäkään. Eläkeläinen saa asumistukea ja toimeentulotukea siinä missä työhaluttomatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke kertyy palkasta. Ettekö tienneet?
Eläkkeeni on 2974,20€/kk.
Töissä olin 47 vuotta.Teitkö töitä 70-vuotiaaksi, vai kertyikö boomereille eläke jo teini-iässäkin tehdyistä töistä?
Ennen ei ollut enää teini 18 vuotiaana. Toisin kun nyt on 25vuotiaita äitin pikku kultamussukoita kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?
Esim. lääkärillä on tuon suuruinen eläke, monella enemmänkin.
Monella metallimiehellä on "kehitysalueellakin" reilusti yli tuon.
Ekopyttyyn laitetaan kuiviketta, eikä haitallisia hajuja tule.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aloittanut, puolet mediaanitason palkasta jää käyttämättä ja menee rahastoihin ja sijoituksiin. 20 vuoden päästä pääsen ehkä pois työelämästä, ja ehkä jonkin verran jää sitten käyttörahaakin. Eläkettä tuskin saa meistä väliinputoajista kukaan, niin hyvin on eläkerahastojen tuotto hoidettu ja huoltosuhde heikkenee koko ajan.
Sitä muuten meidän eläkejärjestelmä ei kestä, että ihmiset jäävät ennen aikojaan omalla rahoituksella pois työstä.
Sinä voit ehkä vielä saada jotain eläkettä, mutta me alle 40v ei tulla ikinä saamaan mitään. Eli sullakin on vielä aikaa kerryttää eläkesäästöjä, kannattaisi aloittaa jo eilen.
Vuonna 2000 eli ihan äsken, kun katsoo taaksepäin, olin 37v ja kirjoitin Lehden yleisönosastoon, että meidän ikäluokkamme ei tule saamaan eläkettä. No, tammikuussa täytän 59 vuotta ja eläkeikä lähestyy. Ja eläkerahastot pullistelevat rahaa ja nyt ollaan huolissaan 2050-luvusta, jolloin maksajia on vähän alhaisen syntyvyyden vuoksi.
Oma arvioitu eläkkeen on 2.550€, palkka on tällä hetkellä 4.300€/kk(opettaja)
Vierailija kirjoitti:
miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?
Sillä on ollut hyvä liksa.
Mun nettoeläke on 1000 e.
Kertymä laskettu 23 vuotiaasta ja lasten ja opiskelun vuoksi katkoja työurassa.
65 v lopetin työt.
T.mummeli