äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla
kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.
Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakkeen-maara/
Jeesus, että olet ulapalla.
Ei todellakaan kerry 1,5% vuosituloista.
Mulla tulot noin 80 000€ vuodessa ja eläkettä kertyy n. 100€ per vuosi.
Tuolla sun kaavallasi mä saisin eläkettä lisää 1200€ per vuosi.
Jaettuna 12 kk eli vuoden työskentelyn jälkeen noin 100€/kk eläke on suurempi
Joillakin näyttää tosiaan olevan hankala hahmottaa €/v ja €/kk eroa. Ei ihme, ettei sitä omaisuutta ole ymmärryksen puuttuessa kertynyt.
Mistä saa varallisuutta ymmärryksellä? Itse olen vähin saanut rahalla. Raha on pitänyt repiä persnahasta, kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on eläkkeelle jäädessä velaton asunto, eläke pakollisiin riittää, etenkin jos on vielä puoliso niin kahden eläke riittää oikein hyvin, "normaaliin" elämään.
Itse olen varautunut sijoitusasunnoilla eli vuokratuloilla lisäämään eläkeläisen rahavaroja. Olen 62 ja ajatellut hankkia vielä yhden sijoitusasunnon (kolmannen) täysin velalla ennen kuin jään eläkkeelle.
Olen jo vuoden nostanut 50 % eläkkeestä kun ei tässä tiedä koska kuukahtaa, jää pian saamatta jo maksettu eläke.
Kannattaa eläkeyhtiön sivulla tehdä laskelmat tarkalleen jo hyvissä ajoin. Ei tule yllätyksiä.
Jos joudut hoitokotiin niin sijoitusasuntoja ei kannata vuokrata, ne nostavat tuntuvasti hoitomaksua.
Jos/kun joskus joudun hoitokotiin niin siinä vaiheessa kannattaa viimeistään kaikki omaisuus hävittää ja jakaa lapsille.
Tai vaikka pitkähkö työura katkeaa tk eläkkeeseen.