Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla

Vierailija
05.10.2021 |

kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?

Kommentit (243)

Vierailija
141/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(

Osta halpa mummonmökki, jossa ei ole sähköjä, niin ei tule sähkölaskujakaan.

Aurinkopaneelit kehittyy, kohta kellään ei oo mitään sähkölaskuja.

Kyllä joku verotus tuohonkin keksitään, ei Suomessa mitään ilmaiseksi saa

Vierailija
142/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tule olemaan edes sitä. Kukaan meistä ei tule saamaan minkäänlaista eläkettä kun systeemi sortuu seuraavan kymmenen vuoden sisällä.

Systeemiä ollaan oikeiston puolelta murtamassa. Eläkkeisiin on varaa, mutta ovathan eläkemaksut pois yritysten voitoista joten niitä ei haluta maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

Kun tuöura on 40 vuotta, palkka 4000 eläke on 2400

Vierailija
144/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskiko kysymys nykyisiä pykäliä, vai sitä, mikä on pyramidin kantokyky vuosikymmenten päästä, kun maksajat ovat käyneet vähiin?

Vierailija
145/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 51v ja skeptinen sen suhteen, että minun tai nuorempien ikäluokka pääsee eläkkeistä "nauttimaan". Jonkunlainen isompi leikkuri iskee väkisin, koska eläkkeen maksajia on yhä vähemmän. Siksi olen 35- vuotiaasta asti säästänyt ja sijoittanut säännöllisesti, että olisi edes pientä vanhuuden turvaa. Jos työurani päättyisi nyt, niin eläkeotteen mukaan nykyinen eläkkeeni olisi 1497 euroa kuukaudessa. 

Luulen, että ehdin vielä 4-7 vuotta olla mukana työelämässä karruttamassa eläkettä, ennen kuin minut saneerataan pihalle.

Onneksi tajusin jo 16 vuotta sitten, että vanhuuden elämänlaatu rahallisesti on itse hoidettava tavalla tai toisella. Normaali palkansaaja ei saa milloinkaan niin suurta eläkettä, että sillä saisi mitään muuta kuin välttämättömät perusasiat vanhana.  Ja eläkettä tullaan kyllä kaikilta leikkaamaan ankarasti tulevaisuudessa, joten edes niitä perusasioita ei välttämättä eläkkeellä saa sitten hankittua.

146/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosiaan on syytä varautua pieneen eläkkeeseen. Vain minun kaltaiset pärjäävät, olen 76 vuotta, työura 43 vuotta, pari tonnia eläkettä.

Vierailija
147/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kunnan hommissa ja tulen saamaan Kevan eläkkeen joka lasketaan näin:

Eläkettä kertyy 1,5 % vuodessa vuosiansioista..  

Yksinkertaistettuna sen voi laskea seuraavasti:

Vuosiansiot x 1,5 % / 12 kk = eläke/kk.

148/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän eläkkeen saa jos työuraa on tarpeeksi mutta jos työura on alle 20 vuotta niin köyhyysrajalla ollaan. Eläkeikää tulee nostaa noin 70 vuoteen jos nykyisellä järjestelmällä mennään. Muutoksen teko on nuorten asia, heidän tulisi kantaa vastuunsa omalle ikäluokalle.

Vierailija
149/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sairaita nää eläkkeet. 2500-3000ekk on se mitä hyväpalkkaiset saa käteen kuussa. Suurimman osan brutto on 2500e luokkaa tai alle.  Näistä summista pitää elättää lapset ja maksaa asuntolainat, autot ym. Palkat ei ole yhtään suhteissa eläkkeisiin. Varsinkaan, kun terveydenhuolto on lähes ilmaista eli eläkeläisten ei tarvitse edes omia sairauksiaan kustantaa. 

Vierailija
150/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke kertyy palkasta. Ettekö tienneet?

Eläkkeeni on 2974,20€/kk.

Töissä olin 47 vuotta.

Nyt eläkettään tienaavilla kertymä on pienempi kuin sinulla, etkö tiennyt?

151/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sairaita nää eläkkeet. 2500-3000ekk on se mitä hyväpalkkaiset saa käteen kuussa. Suurimman osan brutto on 2500e luokkaa tai alle.  Näistä summista pitää elättää lapset ja maksaa asuntolainat, autot ym. Palkat ei ole yhtään suhteissa eläkkeisiin. Varsinkaan, kun terveydenhuolto on lähes ilmaista eli eläkeläisten ei tarvitse edes omia sairauksiaan kustantaa. 

Nuoret eivät ole kiinnostuneita muuttamaan eläke asioita. Ne eivät muutu täällä Vauva sivulla, eduskunnassa päätetään ei täällä.

Vierailija
152/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän eläkkeen saa jos työuraa on tarpeeksi mutta jos työura on alle 20 vuotta niin köyhyysrajalla ollaan. Eläkeikää tulee nostaa noin 70 vuoteen jos nykyisellä järjestelmällä mennään. Muutoksen teko on nuorten asia, heidän tulisi kantaa vastuunsa omalle ikäluokalle.

Olen tehnyt 27 vuotta töitä, eläkekertymäni on 900€.

Vielä olisi 15 vuotta jäljellä, jos pääsen 65- vuotiaana eläkkeelle.

Mitenhän sen hyvän eläkkeen kanssa lie...

Vierailija
153/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät ole kiinnostuneita muuttamaan eläke asioita. Ne eivät muutu täällä Vauva sivulla, eduskunnassa päätetään ei täällä.

Aika vaikea on asioita muuttaa, kun suurin osa ihmisistä Suomessa on näitä super-eläkkeen saajia, miksi he äänestäisivät omien asioidensa huonontamisesta? 

Vierailija
154/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua myös takuueläkkeen/kansaneläkkeen ja työeläkkeen yhteensovittamiseen. Siitä seuraa, että pienillä työeläkekertymillä (alle 1.000 e/kk tms.) ei ole juuri mitään arvoa, kun melkein saman kokonaiseläkkeen saisi nolla-työeläkkeelläkijn.

Vierailija
155/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten ne koulutukset vaikutti eläkkeeseen? Oliko et sai jotenkin parempaa eläkettä jos oli käynyt jonkun koulun? Miten se vaikuttikaan?

Pelkät koulujen käymiset, tutkinot tai todistukset eivät vaikuta eläkkeeseen yhtään mitenkään. Kouluttautumisen vaikutus tulee siitä, että kouluttautumalla pääsee korkeammin palkattuihin töihin.

Eläke lasketaan työtuloista JA työuran pituudesta:

Pitkä työura hyvillä tuloilla=paras eläke.

Pitkä työura alussa huonommilla ja lopussa paremmilla tuloilla on tavallisin yhdistelmä=keskitasoinen eläke

Pitkä työura pelkästään huonoilla tuloilla=keskitason alapuolinen eläke

Lyhyt työura hyvillä tuloilla=keskitason alapuolinen eläke

Jne

Koko työura sohvalla pötkpttelyä muiden kustannuksella=ei työeläkettä, pelkkä vanhuuseläkkeen pakollinen osa, elämä sosiaalitukien varassa jatkuu edelleenkin.

156/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt 27 vuotta töitä, eläkekertymäni on 900€.

Vielä olisi 15 vuotta jäljellä, jos pääsen 65- vuotiaana eläkkeelle.

Mitenhän sen hyvän eläkkeen kanssa lie...

Eläke määräytyy selvien ymmärrettävien kaavojen mukaan. Eläke jää pieneksi jos palkka on pieni ja työura on lyhyt. Jos palkka on hyvin pieni ei siinä työuran pituus auta, elämä köyhyysrajalla odottaa.

157/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea on asioita muuttaa, kun suurin osa ihmisistä Suomessa on näitä super-eläkkeen saajia, miksi he äänestäisivät omien asioidensa huonontamisesta? 

Et tiedä koska ensimmäistäkään yritystä ei kukaan ole tehnyt asian parantamiseksi, ei edes kansalaisaloitetta. Vauva sivulla vain henk. koht, solvaukset jatkuvat, niillä ei muuteta mitään.

Vierailija
158/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Boomereiden eläkkeet määräytyi lähes täysin niiden urien viimeisten 2 vuoden palkan perusteella. Hauskaa että silti itkevät siitä että heidän eläke alkoi kertyä vasta 24 vuotiaana. Niin alkoi minunkin, tuota lakia kun muutettiim vasta 2004 tjsp

Vierailija
159/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa sijoittamaan, ei ole muuta toivoa - paitsi jos tietää pysyvänsä työkunnossa, eikä tarvitse jäädä eläkkeelle.

Vierailija
160/243 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Boomereiden eläkkeet määräytyi lähes täysin niiden urien viimeisten 2 vuoden palkan perusteella. Hauskaa että silti itkevät siitä että heidän eläke alkoi kertyä vasta 24 vuotiaana. Niin alkoi minunkin, tuota lakia kun muutettiim vasta 2004 tjsp

Siitä huolimatta eläkkeen suuruus palkasta oli heillä keskimäärin noin 60% palkasta, paitsi valtion työntekijöillä se oli 66% palkasta.

Ja tarkkaan ottaen, heillä kertyi eläke neljän viimeisen työssäolovuoden mukaan niin, että paras ja huonoin voisi jätettiin huomioimatta.