Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla

Vierailija
05.10.2021 |

kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke kertyy palkasta. Ettekö tienneet?

Eläkkeeni on 2974,20€/kk.

Töissä olin 47 vuotta.

Teitkö töitä 70-vuotiaaksi, vai kertyikö boomereille eläke jo teini-iässäkin tehdyistä töistä?

Boomereiden eläke määräytyi parhaimmillaan neljän viimeisen työssälovuoden palkkojen keskiarvosta, sittemmin 10 vikan vuoden jolloin ne palkat oli korkeimmillaan. 

Vierailija
62/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(

Osta halpa mummonmökki, jossa ei ole sähköjä, niin ei tule sähkölaskujakaan.

Entä jos ostaa kalliin mummonmökin, jossa ei ole sähköjä? Tuleeko silloin sähkölaskua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No  ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.

Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakkeen-maara/

Kyllä se kertyy nopeammin ikävuosina 53-63 m 2,5% vuodessa (normaalisti 1,5% vuodessa), mutta vastaavasti työntekijän eläkemaksu on 1.,5% korkeampi jolloin nettotulotkin vastaavasti pienempi.

Korjaan;

53 – 62 -vuotiaille eläkettä kertyy 1,7 prosenttia vuodessa.

Eipä tuo kummoinen kertymän korotus ollutkaan, muistin väärin sen 2,5% netossa tuntuu enemmän.

sama

Ja tuokin lisä vain siirtymäkauden aikana. Vuoden 2025 jälkeen kaikilla on 1,5%.

Vierailija
64/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 48 (tänä vuonna täytän 49) ja nyt eläkekertymä on 1759€

Alin eläkeikä 65v 11kk, arvioitu eläke 3388€

Tavoite eläkeikä 68v 1kk, arvioitu eläke 3969€

Ylin eläkeikä 70v, arvioitu eläke 4519€

Vierailija
65/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon mökki ilman sähköä vesikaivolla. 

Ja ulkohuuussi. Mistä noita vielä löytää?

No onhan sähköttömiä mökkejä myynnissä vaikka miten paljon, tosin pääasiassa ovat kesämökkejä, mutta kyllähän vielä jokusia sähköttömiä mummommökkejäkin silloin tällöin myynnissä on.

Ulkohuusseja taas löytyy vaikka millä mitalla ja se onkin edelleen kesämökkien yleisin wc tyyppi. Toki voihan sen huussin sisällekin tehdä, ei sille mitään estettä ole. Nykyiset modernit huussit on erottelevia kuivakäymälöitä ja täysin hajuttomia. Esimerkiksi nyt tulikuumana käyvään buumiin, eli retkipakuihin tehdyt vessat on nykyään pääasiassa erottelevia kuivakäymälöitä ja kaikki käyttäjät ylistävät niitä ja nämä käyttäjät on pääasiassa alle kolmekymppisiä  nuoria ihmisiä.

Vierailija
66/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ilmarisen sivuilla katsomassa, niin ei tartte arpoa.

Vierailija
67/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen arvioinut tulevaa eläkettäni ihan vaan sieltä eläketurvakeskuksesta vai mikä se nyt olikaan katsomalla, että paljonko suurinpiirtein vuodessa on tullut lisää eläkettä. Siitä sitten arponut, että 2x vuotta vielä töissä niin 2x kertaa se suurinpiirtein tullut lisäplus nyt kertynyt eläke= tuleva eläke, jos pääsen eläkkeelle 2x vuoden päästä. En ole mitään prosentteja laskeskellut.

Kyllä kirpaisee katsoa sitä seitsemää vuotta, jonka tein töitä ilman että eläke kertyi. Eli siis 16-22vuotiaana tehdyt työt, olin sentään ihan tehtaassa kunnon palkalla ne ajat, mitä opiskeluilta ehdin :-(

Vierailija
68/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan tarkistaa, mulla näyttäisi olevan 1449 ja oon kohta 57 v.  Työttömyyttä yhteensä n. 3 vuotta, yksi vuoden jakso äitiysloman jälkeen ja toinen 1,5 vuoden jakso ennen nykyistä työtäni

Vierailija
69/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin 47 vuotta.

Teitkö töitä 70-vuotiaaksi, vai kertyikö boomereille eläke jo teini-iässäkin tehdyistä töistä?

Boomereiden eläke määräytyi parhaimmillaan neljän viimeisen työssälovuoden palkkojen keskiarvosta, sittemmin 10 vikan vuoden jolloin ne palkat oli korkeimmillaan. 

Lapšeni sanoo minua buumeriksi ja olen -66 syntynyt. En todellakaan tule missään huippueläkkeissä olemaan. Ensinnäkin ensimmäiset vuodet työelämässäei kerryttäny eläkettä ollenkaan. Toiseksi työttömyysvuodet ja pätkätyö on kurittanut. Palkkakehitys ollut -10. %.

Vierailija
70/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin 47 vuotta.

Jäin eläkkeelle 64-vuotiaana. Alle 23 ikäisenä saadusta palkasta ei eläke kertynyt: vaikka eläkemaksu olikin maksettava. Elikä kuuden vuoden tuloista en saa eläkettä. Ei se palkkakaan ollut kovin kummoinen silloin.

Vierailija
71/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin 47 vuotta.

Lapšeni sanoo minua buumeriksi ja olen -66 syntynyt. En todellakaan tule missään huippueläkkeissä olemaan. Ensinnäkin ensimmäiset vuodet työelämässäei kerryttäny eläkettä ollenkaan. Toiseksi työttömyysvuodet ja pätkätyö on kurittanut. Palkkakehitys ollut -10. %.

Niin ja kaikenlisäksi maksan tällä hetkellä yli 8 % bruttopalkasta tyeliä.

Vierailija
72/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(

Osta halpa mummonmökki, jossa ei ole sähköjä, niin ei tule sähkölaskujakaan.

Entä jos ostaa kalliin mummonmökin, jossa ei ole sähköjä? Tuleeko silloin sähkölaskua?

Ei, mutta jos kerran eläke on niin pieni, että sähkölasku vie siitä jo puolet, niin silloin ei kyllä ole varaa myöskään kalliiseen mökkiinkään.

Vierailija
73/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Ei tuolla summalla hurrata. Eläkkeissä on korkea verotus. 2500 euron eläkkeestä menee noin 23 % veroihin.

Suosittelen alapeukuttajille tutustumista eläkkeiden veroprosenttitaulukoihin, ettei ole turhia kuvitelmia käteen jäävästä määrästä.

Vierailija
74/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

Minulla on eläke 2300 brutto.

Työuraa oli 42 vuotta

Vierailija
75/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

No sillä ihmeellä että on saanut yli 3000 euron kuukausipalkkaa ja tehnyt pitkän uran.

Ja myöskin sillä ihmeellä, että suuret ikäluokat saavat takaisin yli 1 € jokaista maksamaansa eläke-euroa kohtaan - minun ikäiselle nelikymppiselle vastine on 0,5 €. Työuraa mulle kertyy 45 vuotta, kun/jos pääsen eläkkeelle.

Tunko väliä sillä on mitä joku toinen saa. Pidä huoli omista asioistasi. Kateus on rumaa - se on niin rumaa.

Vierailija
76/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä 1976-2017, rahoitusala. Eläke 1700 brutto.

Tosin tein 10 vuotta kahta työtä, toinen tietysti ihan eri alalta, iltatyö. Ja 80-luvullahan töitä löytyi.

Tällä järjellä olisi pitänyt alkaa säästäminen heti nuorena, vaikka vähänkin.

Toisaalta koti on oma ja maksettu.

Mutta nykyään nuorilla on paljon vaikeampaa, pätkätyöt ja esim. asunnon ostaminen pääkaupunkiseudulta tai muista isoista kaupungeista. Tai järjettömät vuokrat. Toista oli ostaa koti pikkukaupungista.

Joku on laatinut minun ikäluokkani eläkelajit ja näillä mennään. Vaikka 'huutia' tulee isoista eläkkeistä.

Vierailija
77/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Isäni eläke on myös 3000 euroa. Hän kyllä oli pitkään hyväpalkkaisessa työssä.

Oma eläkertymä on kanssa jotain 400-500 luokkaa ja kun laskee että jos se tämmöistä vauhtia kasvaa niin en usko että on kummoinen työuran päätyttyä.

Kolmen tonnin eläkkeen saa noin 6.000 - 7.000 euron kuukausipalkalla pitkän työuran jälkeen. Lääkärit saavat kymppitonnin palkallaan vielä paremman eläkkeen, mutta hyvin harvassa ovat nuo kolmen tonnin eläkkeetkin.

Ei tarvitse olla lähellekään tuo palkka saadakseen 3000 € eläkettä. Työssäolovuodet tietysti ratkaisevat.

Vierailija
78/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Minä olen 49-vuotias, ja eläkettä joku 550 € :D Noo, eiköhän sitä vielä kerry, parikytvuotta töissä jos terveenä pysyy.

Akateeminen 

Vierailija
79/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon mökki ilman sähköä vesikaivolla. 

Kyllä se puilla lämmittäminenkin maksaa, jos ei ole omaa metsää ja kaadat puut, sekä teet klapit itse. Mummonmökkejä saa kyllä ihan pilkkahintaan, mutta ovat remppakunnossa ja iso homevaara. Muutenkaan mikään uudemmassakaan mökissä asuminen ei todellakaan ole halpaa asumista, verrattuna betonikuutioon.

Vierailija
80/243 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin 47 vuotta.

Sano sille lapsellesi, että ennen kuin alkaa käyttämään jotain sanontaa, niin opettelee mitä se tarkoittaa. Sehän siis tarkoittaa toisen maailmansodan jälkeen syntyneitä suuria ikäluokkia joihin sinä et kuulu millään mittarilla. Meillähän se siis tarkoittaa vuosina 1945-1950 syntyneitä ja USA:ssa mistä tuo typerä sanonta on alunperin lähtöisin, on suuret ikäluokat vähän laajempi käsite, mutta sielläkin sen vauvabuumin katsotaan päättyneen vuonna 1964.

Toki pennuthan nyt nimittelee jo yli kolmekymppisiä vanhuksiksi, että heiltä nyt on kovin turha edes odottaa mitään järkevää kielenkäyttöä.