äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla
kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten ne koulutukset vaikutti eläkkeeseen? Oliko et sai jotenkin parempaa eläkettä jos oli käynyt jonkun koulun? Miten se vaikuttikaan?
Yliopistotutkinnon suorittaneet saavat isomman eläkkeen kuin amisviikset.
Millä perusteella? Moni amislainen tienaa kauemmin ja enemmän kuin tukirahoilla tutkijana työskentelevä akateeminen.
Ja saa enemmän eläkettä. Vain tulot vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten ne koulutukset vaikutti eläkkeeseen? Oliko et sai jotenkin parempaa eläkettä jos oli käynyt jonkun koulun? Miten se vaikuttikaan?
Ei mitenkään.
Väärin.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/opiskelija-saa-elaketta-…
Vierailija kirjoitti:
Kullekin tutkinnolle on määritelty tietty aika, jolta eläkettä karttuu. Se, miten kauan opiskelet, ei siis vaikuta eläkkeen määrään. Eläkettä karttuu kaikista suorittamistasi tutkinnoista yhteensä enintään viideltä vuodelta. * Vuoden 2020 tasossa tutkinnosta karttuu eläkettä 0,95 euroa kuukaudessa.
en ymmärrä tota. Siis että mitä?
Mitä tarkotta yhteensä enintään viideltä vuodelta? Eli jos on tuplamaisteri saa viiden vuoden ajan 2x0,95e?
Vierailija kirjoitti:
Eläke kertyy palkasta. Ettekö tienneet?
Eläkkeeni on 2974,20€/kk.
Töissä olin 47 vuotta.
Teitkö töitä 70-vuotiaaksi, vai kertyikö boomereille eläke jo teini-iässäkin tehdyistä töistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?
No sillä ihmeellä että on saanut yli 3000 euron kuukausipalkkaa ja tehnyt pitkän uran.
Ja myöskin sillä ihmeellä, että suuret ikäluokat saavat takaisin yli 1 € jokaista maksamaansa eläke-euroa kohtaan - minun ikäiselle nelikymppiselle vastine on 0,5 €. Työuraa mulle kertyy 45 vuotta, kun/jos pääsen eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.
Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakkeen-maara/
no ei piä paikkaansa. Jos palkka on vaikka 30 000e vuodessa, niin se kertaa 0,015 on jotain 450e, eikä todellakaan ole kasvanut 400e vuodessa minun eläkekertymä. Pikemminkin 40e vuodessa
Kyllä se on kertynyt sen 450 euroa eli n. 37e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.
No on kyllä epäreilua. Itse pätkätöitä ja matalapalkkatöitä tehneenä saan eläkettä 1320-vero 12% eli vähän päälle 1200 netto. Todellakin pitäisi olla eläkekatto. Muutkin pärjäisivät tällä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?
Esim. lääkärillä on tuon suuruinen eläke, monella enemmänkin.
Kannattaa tehdä hommia ja pyrkiä parempiin töihin. Esim. meidän alalla moni ei "kehtaa" ryhtyä tiimin vetäjäksi kun joutuu pomottamaan tuttuja. Palkka olisi 500 €/kk parempi. Veroleikkurin jälkeen jää käteen puolet tuosta. Mutta porukka ei tajua, että jonkun vuoden jälkeen voi hakeutua seuraavaan portaaseen. Lisäksi se extra 500/kk kerryttää lisää eläkettä. Opiskelkaa vaikka nelikymppisenä lisää, töitä ehtii tehdä vielä yli 20 v sen jälkeen.
Eiko kenenkaan paahan ole palkahtanyt etta voisi itse saastaa elaketta varten? Me saastettiin ja sijoitettiin eika nyt ole pulaa mistaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiko kenenkaan paahan ole palkahtanyt etta voisi itse saastaa elaketta varten? Me saastettiin ja sijoitettiin eika nyt ole pulaa mistaan.
jaa säästää mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.
Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.
Kyllä se kertyy nopeammin ikävuosina 53-63 m 2,5% vuodessa (normaalisti 1,5% vuodessa), mutta vastaavasti työntekijän eläkemaksu on 1.,5% korkeampi jolloin nettotulotkin vastaavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä
tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(
Osta halpa mummonmökki, jossa ei ole sähköjä, niin ei tule sähkölaskujakaan.
Aurinkopaneelit kehittyy, kohta kellään ei oo mitään sähkölaskuja.
Aurinkopaneelit on jo kehittyneet, mutta ennen kaikkea halventuneet ja ennen kaikkea Litium akkujen hinnat tulleet parissa vuodessa rytinällä alas.
Kesämökkikäytössä jo täysin käypä tapa tuottaa sähköä, kun se mökinkäyttö keskittyy maaliskuun ja lokakuun välille ja talvella käydään mökillä korkeintaa viikonloppuisin. Litium akut painaa vain kolmasosan vastaavan kapasiteetin AGM akuista, joten talvella niitä on myös näppärä roudailla mökin ja kodin väliä.
Valitettavasti sydäntalvella ei juurikaan aurinkosähköä ole tarjolla, joten silloin pitää olla joku vaihtoehtoinen tapa tuottaa sähköä, jos siis läpi vuoden verkkosähköttömässä pirtissä asutaa ja sähköä kokee tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?
Isäni eläke on myös 3000 euroa. Hän kyllä oli pitkään hyväpalkkaisessa työssä.
Oma eläkertymä on kanssa jotain 400-500 luokkaa ja kun laskee että jos se tämmöistä vauhtia kasvaa niin en usko että on kummoinen työuran päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaa säästää mistä?
No tajuat kai että eläkkeesi on parhaimmillaankin vain puolet työuran aikaisista ansioista. Jos nyt et pysty säästämään, niin miten aiot pärjätä eläkkeelläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kertyy nopeammin ikävuosina 53-63 m 2,5% vuodessa (normaalisti 1,5% vuodessa), mutta vastaavasti työntekijän eläkemaksu on 1.,5% korkeampi jolloin nettotulotkin vastaavasti pienempi.
Korjaan;
53 – 62 -vuotiaille eläkettä kertyy 1,7 prosenttia vuodessa.
Eipä tuo kummoinen kertymän korotus ollutkaan, muistin väärin sen 2,5% netossa tuntuu enemmän.
sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?
Isäni eläke on myös 3000 euroa. Hän kyllä oli pitkään hyväpalkkaisessa työssä.
Oma eläkertymä on kanssa jotain 400-500 luokkaa ja kun laskee että jos se tämmöistä vauhtia kasvaa niin en usko että on kummoinen työuran päätyttyä.
Kolmen tonnin eläkkeen saa noin 6.000 - 7.000 euron kuukausipalkalla pitkän työuran jälkeen. Lääkärit saavat kymppitonnin palkallaan vielä paremman eläkkeen, mutta hyvin harvassa ovat nuo kolmen tonnin eläkkeetkin.
Olet tienannut eläkettäsi 16v ja edessä on vielä 28 vuotta joten pääset kyllä johonkin 1800€:n eläkkeeseen. Mutta kannattaisi pyrkiä saamaan vähän suurempaa kk palkkaa loppu työurallasi, niin eläkkeesi menisi helposti yli 2000€:n
Vierailija kirjoitti:
Mummon mökki ilman sähköä vesikaivolla.
Juu paskakaivo ei kyllä sähköttömässä pirtissä ole kovinkaan oivallinen ratkaisu ;) Tai no voihan sen vesivessan säiliön toki kantovedelläkin täyttää, tai kaataa vettä suoraan pyttyyn.
Kullekin tutkinnolle on määritelty tietty aika, jolta eläkettä karttuu. Se, miten kauan opiskelet, ei siis vaikuta eläkkeen määrään. Eläkettä karttuu kaikista suorittamistasi tutkinnoista yhteensä enintään viideltä vuodelta. * Vuoden 2020 tasossa tutkinnosta karttuu eläkettä 0,95 euroa kuukaudessa.
en ymmärrä tota. Siis että mitä?