Vieäkö löytyisi jouluapua (Oulu) - epätoivo iskee
Olen tässä pohtinut, että löytäisinkö jostain apua isäni tilanteeseen. Hän on vähävarainen eläkeläinen, jonka talous on tänä vuonna mennyt aivan sekaisin. Olen auttanut häntä kaiken minä pystyn, mutta olen nyt itsekin hoitovapaalla ja on tosi vaikeaa löytyy ylimääräitä rahaa.
Jos jostain löytyisi joku, joka haluaisi lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita tai vaikka ruoka-avustuksen, pesuaineita, joulusuklaata, villasukkia, ässäarpaa, lahjakorttia - mitä vain, millä saisi yksinäisen vanhuksen joulua vähän piristettyä.
Kerron mielelläni lisää, jos löytyisi joku, joka haluaisi auttaa. Olen tosi surullinen isäni puolesta ja koska asun aivan toisella puolella Suomea, minun on vaikea viedä hänelle konkreettista apua.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:21"]
Miten ap:n tarina muuttuu koko ajan? Ensin oli iteki vähävarainen, nyt ei ole kyse omasta vähävaraisuudesta vaan isän vähävaraisuudesta? Jotenkin epäilyttää.
[/quote]
Olen kodinhoidon tuella. Eli siksi ei ole varaa auttaa vähävaraista isääni niin paljon kuin tavallisesti autan. Saat epäillä ihan rauhassa, ei se minua haittaa. Olemme siis molemmat vähävaraisia (tänä jouluna), mutta isäni vähävaraisuus se ongelma on.
En ymmärrä oikeasti. En jättäisi ikinä yksinäistä vanhempaani yksin. Entä jos saisit minulta rahat matkustamiseen Ouluun, menisitkö sinne? Varmasti?
Millaista apua konkreettisesti haluat? Rahaa? Joulusuklaata (sanoit tuossa tosin aiemmin, että joulusuklaan voit ostaa itse)? Vaatteita? Jouluruokaa? Asunnon koristelua (joulukuusi, kynttilöitä, koristeita, tms)? Yllätyspaketteja? Isällesi seuraa tai ohjelmaa? Jotain muuta? Toimittaisiko tämän avun paikalle siis lähellä asuva sukulaisesi, eli niitä ei saisi lähettää postissa (jos isäsi on ylpeä ottamaan apua vastaan vierailta)? Miten siis käytännössä tapahtuisi?
Ei ikäihmiset kaipaa erityisiä joululahjoja. Pikkuinen paketti riittää. Jos hän kykenee huolehtimaan lemmikeistään, toki joluruokailuistaankin.
Ihan kuin tässä yritettäisiin putsata omaatuntoa, jos painaa se, ettei aio viettää joulua isänsä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:21"]
Miten ap:n tarina muuttuu koko ajan? Ensin oli iteki vähävarainen, nyt ei ole kyse omasta vähävaraisuudesta vaan isän vähävaraisuudesta? Jotenkin epäilyttää.
[/quote]
Olen kodinhoidon tuella. Eli siksi ei ole varaa auttaa vähävaraista isääni niin paljon kuin tavallisesti autan. Saat epäillä ihan rauhassa, ei se minua haittaa. Olemme siis molemmat vähävaraisia (tänä jouluna), mutta isäni vähävaraisuus se ongelma on.
[/quote]
KOTIhoidontuki ei KODINhoidon. Sori nään vaan aina punaista kun joku kirjottaa tämän väärin, se kun tarkoittaa, että olisit jäänyt hoitamaan kotia etkä lapsia kotiin.
minä voisin ostaa isällesi meno-paluu-junalipun oulusta etelä-suomeen (tai missä asuttekin), jotta hän voi viettää joulun sinun perheesi luona. mutta haluaisin lahjoittaa nimenomaan ne junaliput, enkä siis rahaa, koska haluaisin varmistaa, että rahat käytetään siihen mihin on luvattu.
Ja missä te vietätte joulua että isä ei voi tulla? Ulkomailla? Törkeetä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:50"]minä voisin ostaa isällesi meno-paluu-junalipun oulusta etelä-suomeen (tai missä asuttekin), jotta hän voi viettää joulun sinun perheesi luona. mutta haluaisin lahjoittaa nimenomaan ne junaliput, enkä siis rahaa, koska haluaisin varmistaa, että rahat käytetään siihen mihin on luvattu.
[/quote]
Tiedäthän, että VR maksaa käyttämättömästä junalipust rahat takaisin. Tässä siis huijarille mahdollista tienata hyväuskoisten avulla ;)
Tietysti jos ollaan rehellisellä aikeella liikkeellä, ollaan valmiita näyttämään henkkarit jne ennen lipun luovutusta...
Minkä ikäinen isäsi on? Ajaako autoa?
Minulla olisi joitain ylimääräisiä hyviä autotarvikkeita esimerkiksi. Kerro vähän, että onko ihan tosivanhus, vai semmoinen viriili kuusikymppinen.
Ja muutenkin, vaikka olen ollut vuosia yksinhuoltaja, haluaisin sittenkin auttaa. Avunpyynnöt eivät tule turhasta. En laita sinulle vielä sähköpostia, mutta kerro, minkätyyppinen lahja oisi hyvä.
Raha on paha laittaa tuntemattomalle ihmiselle, mutta kerro lisää. Ikäkin merkitsee, ja se, pystyykö isäsi liikkumaan itsenäisesti jne. Tykkääkö esim. vaatteista tai suurinpiirtein kahvinkeittimestä. Kerro lisää.
Minuakin kiinnostaa tietaa, kuinka ap oli konkreettisesti ajatellut toimittaa pyytamansa avun isalleen? Jos han kerta on kovin ylpea ottamaan apua vastaan?
Tarina tosiaan hiukan muuttui matkan varrella; ensin ap kirjoitti etta "mita tahansa, arpoja tms." mutta myohemmin etta eihan nyt muuta kuin leipaa ja maitoa poytaan tahtoisi.
Kenelle apu todella olisi menossa?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:15"]
Olen tässä pohtinut, että löytäisinkö jostain apua isäni tilanteeseen. Hän on vähävarainen eläkeläinen, jonka talous on tänä vuonna mennyt aivan sekaisin. Olen auttanut häntä kaiken minä pystyn, mutta olen nyt itsekin hoitovapaalla ja on tosi vaikeaa löytyy ylimääräitä rahaa.
Jos jostain löytyisi joku, joka haluaisi lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita tai vaikka ruoka-avustuksen, pesuaineita, joulusuklaata, villasukkia, ässäarpaa, lahjakorttia - mitä vain, millä saisi yksinäisen vanhuksen joulua vähän piristettyä.
Kerron mielelläni lisää, jos löytyisi joku, joka haluaisi auttaa. Olen tosi surullinen isäni puolesta ja koska asun aivan toisella puolella Suomea, minun on vaikea viedä hänelle konkreettista apua.
[/quote] ei ole syy että et voi mennä isäsi luo edes jouluna, itse oon matkustanut muutaman sata kilometriä n 40 vuotta jouluisin ja kesällä. Tosin ei ole vähävaraisia.
Ihme jankuttajia osa täällä, vauva-palstan vakiosettiä valitettavasti. Vietättekö itse jokaisen joulun kaikkien sukulaisten ja puolison sukulaisten kanssa? Ap, laita vaan fb:n jouluapu ryhmään ilmoitus, vielä ehtii. Ei siellä kaikki ole lapsiperheitä ja osa on työssäkäyviäkin.
Kaikki ihmiset ei tosiaan halua lähteä kotoaan jouluna, eikä muulloinkaan.
Ei millään pahalla mut uskon että ap on Oulussa asuva "sukulainen" itse ja haluaa jouluksi kaikkee kivaa..
"Mutta autamme jatkuvasti niillä tavoin miten voimme ja siksi päädyin kysymään, jos löytäisin jonkun lisäauttajan.Autan itse, mutta tarkoitukseni oli ihan hyvästä sydämestä saada nyt enemmän apua kuin mitä itse pystyn vain antamaan. " Eli isääsi on auttamassa sekä sinä että Oulun lähellä asuva sukulaisesi? Ja kaipailet kuitenkin vielä lisäapua päälle. Ihan ok, mutta aloituksestasi sai sellaisen mielikuvan, että isäsi on täysin vailla auttajia ja on todellinen hätä kyseessä, koska lahjatoiveissa oli mm. hyväkuntoiset vaatteet (oletettavasti käytetyistä vaatteista puhuttiin?), pesuaineita ja ruoka-apua.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:30"]
"Ei hän kehtaakaan helposti apua pyytää ja tiedän, että hän saattaisi olla vaivaantunut, siksi ajattelinkin että lähellä asuva sukulaiseni voisi auttaa minua tässä toimittamalla mahdollinen apu perille. "
Eikö tämä lähellä asuva sukulainen voisi osallistua myös taloudellisesti tai keksiä isällesi jotain spesiaalia jouluna?
[/quote]
Totta kai voi. Mutta autamme jatkuvasti niillä tavoin miten voimme ja siksi päädyin kysymään, jos löytäisin jonkun lisäauttajan.Autan itse, mutta tarkoitukseni oli ihan hyvästä sydämestä saada nyt enemmän apua kuin mitä itse pystyn vain antamaan. Tarkoitusperäni on kuitenkin tässä tyystin kyseenalaistettu, miknä senkin ymmärrän tässä kyynisessä maailmassa.
Ap