Vieäkö löytyisi jouluapua (Oulu) - epätoivo iskee
Olen tässä pohtinut, että löytäisinkö jostain apua isäni tilanteeseen. Hän on vähävarainen eläkeläinen, jonka talous on tänä vuonna mennyt aivan sekaisin. Olen auttanut häntä kaiken minä pystyn, mutta olen nyt itsekin hoitovapaalla ja on tosi vaikeaa löytyy ylimääräitä rahaa.
Jos jostain löytyisi joku, joka haluaisi lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita tai vaikka ruoka-avustuksen, pesuaineita, joulusuklaata, villasukkia, ässäarpaa, lahjakorttia - mitä vain, millä saisi yksinäisen vanhuksen joulua vähän piristettyä.
Kerron mielelläni lisää, jos löytyisi joku, joka haluaisi auttaa. Olen tosi surullinen isäni puolesta ja koska asun aivan toisella puolella Suomea, minun on vaikea viedä hänelle konkreettista apua.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:42"]AP ON KUSETTAJA!!!!!!!!!! Ei ole muuta elämää kuin täällä roikkua...kenties jotain vikaa päässä? Jos ette usko niin kattokaa huviksenne noita ketjuja.kuinka moni on ap aloittamia? Lähes kaikki...
[/quote]
Ari-Paula on mun hyvä ystävä.
"Tuo kotihin, nyt pieneenkin, nyt joulujuhla suloisin,
Jumalan sanan valoa ja mieltä jaloa.
Luo köyhän niinkuin rikkahan saa, joulu ihana!"
Siinä olisi teille kaikille, erityisesti ilkeilijöille, vähän mietittävää. Tsemppiä sulle ap ja isällesi kans! <3
Kauheata kun ei voi mihinkään enää luottaa. Ehkä se kertoo enemmän minusta kuin ap:sta, kun ajattelen jonkun Huutonetti-hullun keräävän itselleen myytävää näin. Mutta kiitos ideasta. Saatan pistää naapureideni postilaatikkoon villasukkaparit "tontulta".
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:43"]
Olen hämilläni. Asun siis 600 km päässä isästäni. Vanhempani ovat eronneet, minulla on jo oma perhe. Vietämme joulua vuoroin missäkin, perinteisesti emme ole viettäneet joulua isäni luona. Viime vuonna vietimme joulun siellä, koska halusin että isänikin saisi ottaa osaa jouluperinteisiimme. muuten kyllä vierailemme siellä niin usein kun taloudellisesti ja aikataulullisesti pystymme.
Koska olen kaukana, minun on vaikea konkreettisesti auttaa häntä. Olen ehdottanut, että hän muuttaisi paikkakunnallemme ja auttanut häntä taloudellisesti ja soittelen tosi usein. Tuntuu aika pahalta, että minut nyt yksiselitteisesti tuomitaan, kosa ne voi mennä hänen luokseen tänä jouluna. Isäni ei valitettavasti ole ainoa ihminen, ketä haluan joulun aikaan auttaa ja tavata. Jos yksinäisiä ihmisiä on enemmän niin en tiedä, miten tässä sitten toimisi.
15: isäni on häperissään tilanteestaan ja rahojensa riittämättömyydestä. Ei hän kehtaakaan helposti apua pyytää ja tiedän, että hän saattaisi olla vaivaantunut, siksi ajattelinkin että lähellä asuva sukulaiseni voisi auttaa minua tässä toimittamalla mahdollinen apu perille. Mutta masennuin nyt hieman itsekin, ehkä toimin nyt harkitsemattomasti.
Ap
[/quote]
Tuntuu silti hassulta, että isäsi ei voi tulla sinne mihin tekin? Ja se tässä siis lähinnä on outoa, että "haluat viettää joulua muidenkin kuin isäsi kanssa", mutta kuitenkin koet että isällesi pitäisi sitten järjestää joulu muiden ihmisten lahjoituksilla? Vaikka isäsi voisi tulla samaan joulupöytään teidän kanssanne, ja viettää joulua teidän seurassanne missä ikinä sitten jouluna olettekaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:26"]
Halusin vain tuoda esiin sitä, että kaikki apu olisi tervetullutta. Kyllähän minä voin paketin hänelle lähettää, mutta oman taloustilanteeni vuoksi rahkeeni eivät riitä kummoiseen. Teen kyllä voitavani, mutta tilanne on monimutkainen.
[/quote]
Monilla saattaa olla sellainen tilanne, ettei heillä ole yhtään ketään. Edes niitä yksiä villasukkia eivät saa lahjaksi, koska ei ole ainuttakaan läheistä. Isälläsi on sinut. Tuskin isääsi kiinnostaa kalliit lahjat. Arvostaa varmasti sinun tai lastenlastensa itsetekemiä lahjoja enemmän kuin kallista materiaa.
Huono taloustilanne ei ole mielestäni este muistamiselle. Voisitte vaikka kirjoittaa hänelle joulukirjeen, lähettää valokuvia, lähettää itseleivottuja piparkakkuja/torttuja/kuivakakun/tms, askarrella joulukoristeita, ostaa junalipun toiselle ajankohdalle (jos olette siis tämän joulun eri osoitteissa) esim. uudeksi vuodeksi, neuloa pipon, lapaset ja kaulaliinan, jne. Soita jouluaattona isällesi pitkä puhelu, kerro perheesi kuulumisia ja anna jutella lastenlasten kanssa (jos sellaisia on).
Jos isäsi on todella köyhä, Oulussa varmasti jaetaan jonkinlainen ruoka-apu tai joulukassi vähävaraisille. Ota selvää asiasta. On varmasti olemassa myös joitain yhteisiä joulunviettopaikkoja, jonne vanhukset voivat tulla joulua viettämään ja syömään vaikka joulupuuroa. Seurakuntakeskuksissa tai järjestöjen tiloissa. Varmasti apua ja jouluilon tarjoajia löytyy vanhoille ja vähävaraisille ihmisille joulun aikaan.
Tää keskustelu menee niin oudoksi. Kuinka paljon te vietätte aikaa vanhempienne luona ja paljonko tuette heitä taloudellisesti kuukausittain ja kuinka usein soitatte ja käytte? Mä luulin että mä teen tosi paljon ja autan pyyteettömästi, mutta mä oon vissiin ihan hakoteillä kun ei mikään riitä. Kyllä nyt on paha mieli. Halusin vaan kysyä, josko tän mun taloudellisen tilanteen takia joku olisi vielä joulutonttuna liikenteessä..
Sen vaan haluan selventää, että autan häntä siis ympäri vuoden, mutta että jolun aikaan olisi ollut superia kun olisi voinut jotain ekstraa vielä järjestää. Tottakai seura on varmasti upea asia myös isälleni, mutta eiköhän tärkeintä ole se, että joku pitää huolta ja on ruokaa ja asunto. Ehkä vähävaraisuus on niin liukuva käsite, että tämä lähti siksi niin väärille urille
Ap
Jos sulla on laittaa satanen isäsi jouluun kuten aiemmin mainitsit, niin kyllähän sillä jo saa arvat, villasukat, jouluruokaa ja joulutunnelmaa yhdelle ihmiselle? Jos siis on mahdotonta ottaa isää jouluviettoon mukaan, mikä todennäköisesti olisi isällesi sata kertaa mieluisampaa kuin se että kustannat hänelle yksinäisen joulun. En ymmärrä siis sitä, että mihin ihmeeseen tarvitset vielä muiden avustusta, kun sinulla kuitenkin on laittaa isäsi jouluun rahaa ja sinulla olisi myös mahdollisuus tarjota isällesi ihan koko joulu... Mielestäni tässä on kysymys enemmän organisaatiotaidon puutteesta kuin rahasta.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:26"]
Halusin vain tuoda esiin sitä, että kaikki apu olisi tervetullutta. Kyllähän minä voin paketin hänelle lähettää, mutta oman taloustilanteeni vuoksi rahkeeni eivät riitä kummoiseen. Teen kyllä voitavani, mutta tilanne on monimutkainen.
[/quote]
Monilla saattaa olla sellainen tilanne, ettei heillä ole yhtään ketään. Edes niitä yksiä villasukkia eivät saa lahjaksi, koska ei ole ainuttakaan läheistä. Isälläsi on sinut. Tuskin isääsi kiinnostaa kalliit lahjat. Arvostaa varmasti sinun tai lastenlastensa itsetekemiä lahjoja enemmän kuin kallista materiaa.
Huono taloustilanne ei ole mielestäni este muistamiselle. Voisitte vaikka kirjoittaa hänelle joulukirjeen, lähettää valokuvia, lähettää itseleivottuja piparkakkuja/torttuja/kuivakakun/tms, askarrella joulukoristeita, ostaa junalipun toiselle ajankohdalle (jos olette siis tämän joulun eri osoitteissa) esim. uudeksi vuodeksi, neuloa pipon, lapaset ja kaulaliinan, jne. Soita jouluaattona isällesi pitkä puhelu, kerro perheesi kuulumisia ja anna jutella lastenlasten kanssa (jos sellaisia on).
Jos isäsi on todella köyhä, Oulussa varmasti jaetaan jonkinlainen ruoka-apu tai joulukassi vähävaraisille. Ota selvää asiasta. On varmasti olemassa myös joitain yhteisiä joulunviettopaikkoja, jonne vanhukset voivat tulla joulua viettämään ja syömään vaikka joulupuuroa. Seurakuntakeskuksissa tai järjestöjen tiloissa. Varmasti apua ja jouluilon tarjoajia löytyy vanhoille ja vähävaraisille ihmisille joulun aikaan.
[/quote]
Voih. Kun kyse ei ole vain minun huonosta taloustilanteestani vaan isäni. En haluaisi eritellä tähän tunnistettavasti asioita, mutta hän on siis se, joka elää puutteessa. Hän ei apua juuri pyydä ja saattaa siksi olla ilman ruokaa viikon, jos ei rahaa ole. En todellakaan mitään lahjoja ollutkaan sikäli metsästämässä vaan vaikka leipää ja maitoa. Ja juuri siksi kun en voi sitä konreettisesti antaa, kun en mene sinne joulun aikaan. Tyhmänä halusin auttaa enemmän kuin mihin itse pystyn, mutta ymmärrään, ettei pyytetöntä apua sittenkään ole tarjolla. Olen jotenkin shokissa nyt tästä syyttelystä. Av:n mukaan toimin oikein vain, jos menen vaikka tyhjin käsin paikan päälle. Pitää sitten miettiiä vielä.
Ap
Hei, mä kyllä ymmärrän sun tilanteen. Voitko laittaa mulle spostiin osoitteen, niin voin lähettää hänelle jotain pientä. Vaikka sitä joulusuklaata :) jenni.a.makinen@gmail.com
Jaksamista ja hyvää joulua sullekin!
Ei kai kukaan isä odota, että lapset maksavat joulun? Eri asia jos puhuisit omista lapsistasi. Isäsi on sinua vanhempi ja kyllä tietää miten maailma toimii. Jos ei niin on aika.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:54"]
Voitteko maksaa junaliput?
Ap
[/quote]
Tämä EI EI ole ap. Tosi hauskaa. Olin ihan tosissani tämän asian kanssa, ymmärrän, että joillekin köyhyys on vitsi. Mutta kun köyhyys on aikanaan itseaiheutettua eli on ollut huonosti palkatulla alalla, on yksineläjä, on ottanut velkaa), niin ei sitten olekaan niin helppo enää saada apua edes jouluksi
Ap.
Ap, kirjoita tuonne fb jouluapua Oulu ryhmään, melkein joka päivä sinne ryhmään tulee uusia pyyntöjä, eivät ole kaikki lapsiperheitä!
Siis miksi isäsi ei voi tulla sinne, missä sinä vietät joulua? Mikä on se konkreettinen syy? Tässä on kuitenkin kuukausi jouluaattoon, joten mikään joulupöydän plaseeraus ei voi olla ongelma. Varmasti isäntäväki (oletettavasti esim. miehen sukulaiset) ymmärtää, kun selität tilanteen. Kyseessä on kuitenkin ISÄSI. Miten tuntemattoman ihmisen kahvipaketti auttaa, minusta se olisi aivan kamalaa.
Sori nyt vaan, mutta ei 2010-luvulla sijainti ole enää este auttamiselle. Osta lahjakortti vaikka s-ryhmään ja lähetä se isällesi postissa, sillä saa ruokaa ostettua? Tilaa ruokaa isäsi osoitteeseen kotiinkuljetusplavelulla? Laita isäsi tilille rahaa? Lähetä postissa korillinen hyvin säilyvää ruokaa ja herkkuja? Jos siis ongelma onkin sinun kaukaisessa sijainnissasi eikä rahassa.
VR:llä on usein alekampanjoita. Juuri nytkin näkyy olevan kampanja menossa. Esim. Oulu-HKI halvimmillaan 22e. Jos ei löydy tarjoushintaista matkaa haluamallesi ajankohdalle, niin isäsi saa kuitenkin eläkeläislipun, mikä ei ole kallis. Eläkeläisalennus VR:llä on -45-55%.
AP ON KUSETTAJA!!!!!!!!!! Ei ole muuta elämää kuin täällä roikkua...kenties jotain vikaa päässä? Jos ette usko niin kattokaa huviksenne noita ketjuja.kuinka moni on ap aloittamia? Lähes kaikki...