Vieäkö löytyisi jouluapua (Oulu) - epätoivo iskee
Olen tässä pohtinut, että löytäisinkö jostain apua isäni tilanteeseen. Hän on vähävarainen eläkeläinen, jonka talous on tänä vuonna mennyt aivan sekaisin. Olen auttanut häntä kaiken minä pystyn, mutta olen nyt itsekin hoitovapaalla ja on tosi vaikeaa löytyy ylimääräitä rahaa.
Jos jostain löytyisi joku, joka haluaisi lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita tai vaikka ruoka-avustuksen, pesuaineita, joulusuklaata, villasukkia, ässäarpaa, lahjakorttia - mitä vain, millä saisi yksinäisen vanhuksen joulua vähän piristettyä.
Kerron mielelläni lisää, jos löytyisi joku, joka haluaisi auttaa. Olen tosi surullinen isäni puolesta ja koska asun aivan toisella puolella Suomea, minun on vaikea viedä hänelle konkreettista apua.
Kommentit (96)
Olen hämilläni. Asun siis 600 km päässä isästäni. Vanhempani ovat eronneet, minulla on jo oma perhe. Vietämme joulua vuoroin missäkin, perinteisesti emme ole viettäneet joulua isäni luona. Viime vuonna vietimme joulun siellä, koska halusin että isänikin saisi ottaa osaa jouluperinteisiimme. muuten kyllä vierailemme siellä niin usein kun taloudellisesti ja aikataulullisesti pystymme.
Koska olen kaukana, minun on vaikea konkreettisesti auttaa häntä. Olen ehdottanut, että hän muuttaisi paikkakunnallemme ja auttanut häntä taloudellisesti ja soittelen tosi usein. Tuntuu aika pahalta, että minut nyt yksiselitteisesti tuomitaan, kosa ne voi mennä hänen luokseen tänä jouluna. Isäni ei valitettavasti ole ainoa ihminen, ketä haluan joulun aikaan auttaa ja tavata. Jos yksinäisiä ihmisiä on enemmän niin en tiedä, miten tässä sitten toimisi.
15: isäni on häperissään tilanteestaan ja rahojensa riittämättömyydestä. Ei hän kehtaakaan helposti apua pyytää ja tiedän, että hän saattaisi olla vaivaantunut, siksi ajattelinkin että lähellä asuva sukulaiseni voisi auttaa minua tässä toimittamalla mahdollinen apu perille. Mutta masennuin nyt hieman itsekin, ehkä toimin nyt harkitsemattomasti.
Ap
Eikö se isä voi tulla esim. tapaninpäivänä tai uudeksi vuodeksi ja viipyä joitain päiviä? Tuskin ap:n perhe viikkotolkulla muualla luuhaa?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:39"]
Ap, toivottavasti omat lapsesi tekevät aikanaan samoin sinulle mitä sinä teet isällesi! Mieti vähän.
[/quote]
Minä todella toivon, että he pitävät minusta yhtä paljon huolta!
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:44"]
Eikö se isä voi tulla esim. tapaninpäivänä tai uudeksi vuodeksi ja viipyä joitain päiviä? Tuskin ap:n perhe viikkotolkulla muualla luuhaa?
[/quote]
No taloudellisestihan se tarkoittaa bensaan tai junalippuun toista sataa euroa. Hän viihtyy parhaiten omassa kodissaan, aina on niin kiire meiltäkin pois, jos tänne tulee ja vaikka kuinka sanon, että voi muuttaa vaikka meille asumaan.
En ole joulusta hänelle tänne tuloa ehdottanut, koska emme ole kotona ja koska se on myös kallista. Kun olen kotihoidontuella, niin mieluummin annan sen reilun satasen hänelle ruokaan, kuin maksan sillö junalipun. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan.
Ap
PYYDÄ
KIMPPAKYYTIÄ
OULUSTA
ETELÄÄN,VARMASTI
EDUKAS
KYYTI
LÖYTYY
JOULULIIKENTEESEEN.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:44"]
[/quote]
No taloudellisestihan se tarkoittaa bensaan tai junalippuun toista sataa euroa. Hän viihtyy parhaiten omassa kodissaan, aina on niin kiire meiltäkin pois, jos tänne tulee ja vaikka kuinka sanon, että voi muuttaa vaikka meille asumaan.
En ole joulusta hänelle tänne tuloa ehdottanut, koska emme ole kotona ja koska se on myös kallista. Kun olen kotihoidontuella, niin mieluummin annan sen reilun satasen hänelle ruokaan, kuin maksan sillö junalipun. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan.
Ap
[/quote]
No en ymmärrä. Esim. bussiliput voivat olla TODELLA edullisia, löytyy ihan uskonattomia tarjouksia jos viitsit tutkia. Junissa on eläkeläislippu, voi liittyä veturikerhoon jne jne. Ei kuule menis satanen.
Oon lukenut ykkössivun ja joku tässä haiskahtaa. Voit laittaa satasen ruoka-apua, mutta tarvitset täältä lisä-apua? Sukulainen toimittaa paketin perille? Miksei isälle suoraan? Mihin sä tarvitset tota apua jos kuitenkin pystyt satsaamaan satasia? Mä en ymmärrä.
Huoh, mikä marttyyriasenne. Moni täällä on yrittänyt auttaa ihan konkreettisilla ehdotuksilla. Olet varmasti hyvä tytär ja autat häntä paljon ympäri vuoden. Mutta onko se nyt todella siitä kiinni, ettette vietä joulua kotonanne? Kai nyt yksi ylimääräinen perheenjäsen mahtuu mukaan joulun viettoon - oli se sitten missä hyvänsä. Alkaa vain kuulostaa siltä ettet edes halua isääsi osaksi juhlaanne.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:01"]
Hei, mä kyllä ymmärrän sun tilanteen. Voitko laittaa mulle spostiin osoitteen, niin voin lähettää hänelle jotain pientä. Vaikka sitä joulusuklaata :) jenni.a.makinen@gmail.com Jaksamista ja hyvää joulua sullekin!
[/quote]
Kiitos sulle sydämellinen ihminen. Oot ihana. Todella niin. Kyllä mä sen suklaan saan hänelle, kiitos ihan superpaljon. Mulle tuli vaan nyt ihan kamala olo ja itku, kun mä hoidan niin huonosti kaikkien mielestä. Eihän täällää kukaan tiedä, miten asiat todella ovat, kun en voi tarkemmin selittää. Musta vaan tuntui, että ehkä joku hyväsydäminen asuisi sielläkin suunnalla, jolla ois ollut sellanen olo, että johonkin lähelle haluaisi apuaan antaa. Anna jouluksi isälleni kaiken , mitä suinkin liikenee ja tota kai soitamme ja skypetämme hänen kanssaan, mutta se on meidän arkeakin eikä mitään jouluspesiaalia. Hänen yksiössään joulunvietto on vain hieman haasteellista ja taas äiti ja hänen miehensä luokse en pysty isääni kutsumaan. Hän on sairas, varmasti yksinäinen, köyhä ja epäsosiaalinen, me lapset (2) olemme lemmikkiensä lisäksi henkireikä sikäli. En vain pääse sinne tänä jouluna enkä koe siitä huonoa omatuntoa, koska kuten sanoin, emme ole jouluja avioerotilanteen johdosta yhdessä viettäneet ja siksi halusin viime jouluna ehdottomasti isäni mukaan jouluun. Häntä vaikka pyytää niin ei hän yleensä juhapyhiksi tule. En ole sillä halunnut häntä ahdistella. Ei kaikki ole sellaisia juhlahömpöttelijöitä.
Ap
[/quote]
öö.. Miksi olet vastannut omaan viestiisi ja käynyt tollasen farssin? Molemmat apn viestejä.
1) jos se "lähellä asuva sukulainen" on menossa sinne isällesi, niin miksei vietä siellä joulua?
2) Mitä sä haluat? Siis oikeasti, mitä toi "konkrettinen apu" on? Tässä on nyt jotain pielessä.
Välillä ap väittää, ettei ole mitään keinoa toimittaa tavaroita, sitten kuitenkin on se sukulainen, joka voi viedä tavaraa, kunhan sitä heille lahjoitetaan. Välillä halutaan jotain ekstraa, toisaalta pelkkä leipä ja maito riittää.
Ap on niin köyhä, ettei voi postittaa arpaa tai muuta pientä kivaa. Itse kuitenkin matkustaa jonnekin muualle Joulun viettoon.
Perjantaiprovo tämä vain on.
Lähetät joulupaketin lähisukulaiselle joka vie sen isälle! Jos isä ei pääse postiin. Et voi olla niin persaukinen jos sulla on lapsiakin ettet voi 20-30 euron pakettia lähettää! Uusavuttimuus ja kerjääminen lisääntyy koko ajan!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 08:14"]Huijari, älkää menkö vipuun.
[/quote]Näin, joulun lähestyminen saa huijarit liikkeelle! Itse taidan panna pienen avustuksen Hurstin avustustoimuntaan. Tän päivän Hesarissa ilmoitus ja tilinumero.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:01"]
Hei, mä kyllä ymmärrän sun tilanteen. Voitko laittaa mulle spostiin osoitteen, niin voin lähettää hänelle jotain pientä. Vaikka sitä joulusuklaata :) jenni.a.makinen@gmail.com Jaksamista ja hyvää joulua sullekin!
[/quote]
Kiitos sulle sydämellinen ihminen. Oot ihana. Todella niin. Kyllä mä sen suklaan saan hänelle, kiitos ihan superpaljon. Mulle tuli vaan nyt ihan kamala olo ja itku, kun mä hoidan niin huonosti kaikkien mielestä. Eihän täällää kukaan tiedä, miten asiat todella ovat, kun en voi tarkemmin selittää. Musta vaan tuntui, että ehkä joku hyväsydäminen asuisi sielläkin suunnalla, jolla ois ollut sellanen olo, että johonkin lähelle haluaisi apuaan antaa. Anna jouluksi isälleni kaiken , mitä suinkin liikenee ja tota kai soitamme ja skypetämme hänen kanssaan, mutta se on meidän arkeakin eikä mitään jouluspesiaalia. Hänen yksiössään joulunvietto on vain hieman haasteellista ja taas äiti ja hänen miehensä luokse en pysty isääni kutsumaan. Hän on sairas, varmasti yksinäinen, köyhä ja epäsosiaalinen, me lapset (2) olemme lemmikkiensä lisäksi henkireikä sikäli. En vain pääse sinne tänä jouluna enkä koe siitä huonoa omatuntoa, koska kuten sanoin, emme ole jouluja avioerotilanteen johdosta yhdessä viettäneet ja siksi halusin viime jouluna ehdottomasti isäni mukaan jouluun. Häntä vaikka pyytää niin ei hän yleensä juhapyhiksi tule. En ole sillä halunnut häntä ahdistella. Ei kaikki ole sellaisia juhlahömpöttelijöitä.
Ap
[/quote]
öö.. Miksi olet vastannut omaan viestiisi ja käynyt tollasen farssin? Molemmat apn viestejä.
1) jos se "lähellä asuva sukulainen" on menossa sinne isällesi, niin miksei vietä siellä joulua?
2) Mitä sä haluat? Siis oikeasti, mitä toi "konkrettinen apu" on? Tässä on nyt jotain pielessä.
[/quote]
Tää oli kyllä ihan mun viesti. Miten ihmisistä on tullu noin epäileväisiä ja katkeria? Nyt on Joulu hei!
Tässä viimeisen kerran ap. Haluan että unohdatte koko jutun. Ette halua ymmärtää ettekä tiedä tilanteestani mitään. Jos yritän selventää, yritätte vai etsiä epäkohtia ja haukkua. Tottakai voin antaa pienen lahjan ja varmasti annan rahaakin mutta ei se montaa päivää kanna. Pyysin ruokaa tai mitä vaan. En ole huijari, en marttyyri, en mikään edellä mainituista. Ei ollut helppoa edes yrittää löytää apua mutta kyllä kaduttaa että edes yritin.
Jos olen rehellinen niin olo on nyt aika kamala ja stressaantunut. Pari tyyppiä täällä on jotka ymmärtää että joidenkin on vuoroteltava joulunviettopaikoissa ja että kaikki kuten isäni eivät nauti sukujouluista. Te, kellä on lämpimät ja sosiaaliset vanhemmat niin ymmärrän että ette ikinä jättäisi heitä jouluksi yksin. Oma isäni taas on vetäytyvä, hiljainen, hieman juro ja kokee olonsa epämukavaksi juhlissa, suuremmassa seurassa ja ei käytä julkisia kulkuneuvoja. Voitte hänen tapojaan rauhassa arvostella mutta se ei muuta mitään.
Toivon vaan että annatte koko asian olla. Järjestän asiat kuten parhaaksi nään. Kiitos muutamille lämmittävistä sanoista. Hyvää joulun
Ap.n isälle ois pitänyt vielä ostaa ässäarpojakin, siitä se ois joulmieli tullutkin kun on laitettu tärkeysjärjestykseen, että mitä tarvitsee vai kuka tässä tarvitsee ja mitä.
Miten joku viitsii pyytää tuntemattomia viemään joulujuttuja tuntemattomalle isälleen joka tuskin välittää taloudellisesta tilanteestaa, epäilen, että juo ja pelaa vähäiset rahansa ja siksi häpeää. Luultavasti eläimet kärsivät, mutta sitähän ei kerrota muille.
Jospa käytte isäsi luona porukalla ennen joulua ja se siitä.
Viekää niitä mummoja ja pappoja palvelutaloista sun muista missä ikinä ovatkin kotiinne edes muutamaksi päiväksi jouluna ja muulloinkin. Ei ole paljoa vaadittu. Ei vanha ihminen tarvitse enää maallista vaan tunteen että häntä vielä rakastetaan ja huomioidaan.
Oletko ap ainoa lapsi ja noin vähän välität?