Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
641/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin. 

Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.

Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.

Suomessa on pieni äänekäs loukkaantujien joukko! Jos jenkeissä porukka innostuisi käyttämään pohjalaisia jussipaitoja niin varmasti suurinosa suomalaisista olisi mielissään 👍

Vierailija
642/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kyllä tämä nykymeininki. Mummoni oli saamelainen ja hän teki näitä perinteisiä koruja ja käsitöitä, antoi niitä paljon myös lahjoina ihmisille. Hän oli ylpeä ja iloinen, kun ihmiset halusivat käyttää niitä. Uskaltaisiko kukaan enää?

Tietysti täytyy muistaa, että jostain Rovaniemen turistikaupoista saatava Kiinassa massavalmistettu lappi/saamekrääsä ei todellakaan edusta saamelaista käsityökulttuuria, vaan pikemminkin halventaa sitä.

Mainitsin tuossa taustastani, mutta en todellakaan pidä itseäni saamelaisena sen perusteella, että mummoni oli saamelainen, vaan minut on kasvatettu ihan suomalaiseen kulttuuriin. En siis laittaisi saamenpukua tai siihen kuuluvia asusteita päälleni. Mutta minulta löytyy kyllä saamelaisia käsitöitä, esim. laukku sekä mummon koruja, joita kyllä edelleen käytän täällä pk-seudulla asuessani nykyisinkin paljon.

Olet kyllä aika poikkeus, kun moni muu taistelee oikeudessa saamelaisuudestaan, mikä on jopa outoa. Minusta on hienoa, että et yritä olla sellaista, mikä ei tunnu luontevalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän ei aktivisti(e)n omaa elämää ja bisneksiä haittaa joten mitäs siitä sitten. Tarkoitus on hyvä ja ei munakasta voi tehdä rikkomatta munia ja lässytilää. 

Todellisuudessa se taitaa olla keino tehdä bisnestä toisella ihmisellä valitettavasti :(

Vierailija
644/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kimppuun hyökkääminen canceloimalla pitäisi säätää rikoslaissa rangaistavaksi. Ihmisiä pyritään tahallaan vahingoittamaan. Kyseessä on laiton vallan omiminen ja rankaisuvallan anastaminen.

Kulttuurit ovat aina omaksuneet toisistaan asioita. Ihmisten lokeroiminen tiukasti tiettyyn muottiin on vallan väärinkäyttöä ja yksilönvapauden rajoittamista.

Vierailija
645/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Juu, onhan siellä ihan kamalia juttuja historiassa. Harmittaa, että sellaiset unohtuu kaiken tällaisen nykysekoilun takia. Esim. kallon ja kehon mittaukset (tosin meidän suomalaisten kallojakin on mittailtu ja kerätty) puhumattakaan siitä miten lapset haluttiin pakottaa suomenkielisiksi ja opiskelemaan suomeksi. Vaan onpa suomalaisiakin yritetty pakottaa ruotsinkielisiksi eri aikoina ja paikoissa. Nuo ovat ikäviä tarinoita eikä niistä ole edes kovin kauan aikaa.

Suomalaiset ovat jo pitkään halunneet nähdä itsensä pienenä yhtenäisenä kansana, jota suuremmat ovat aina kautta historian sortaneet. Sitten kun saamelaiset muistuttaa, että me(suomalaiet) myös olemme historian aikana itse sortaneet heitä ja pyrkineet hävittämään heidän kulttuurilliset erityispiirteensä on kuin märkä rätti naamalle tai tallominen varpaille.

Täällä jollain on nyt jäänyt rikkinäinen levy päälle. 

Jospa vaikka ensiksi muisteltaisiin inkeriläisiä ja heidän kohtaloaan? About 1100% pahemmin joutuivat kärsimään kuin hemmotellut saamelaiset, jotka eivät ole oikeasti koskaan joutuneet kokemaan mitään todella pahaa historiassa.

Niinpä. Minun isoisäni oli inkeriläinen (olenko siis 1/4-inkeriläinen itse?). Hänen lähisukulaisiaan lähetettiin junalla ties minne, eikä heistä enää ikinä kuultu mitään. Yksi ammuttiin matkan varrelle. Isoisä pääsi joskus 40-luvulla Suomeen ryssiteltäväksi, vaikka ei edes osannut venäjää kuin pari sanaa. Koulutodistus oli täynnä surkeita arvosanoja, koska Inkerissä suomenkielinen opetus oli kiellettyä.

En ole koskaan tajunnut uhriutua tämän takia, mutta ehkä tässä olisi nyt sauma hankkiutua eroon white privilege -statuksesta ja sen myötä saada oikeus osallistua vähemmistökeskusteluun...

Vierailija
646/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos en investoi saamelaiseen käsityöhön on syrjintään syyllistyvä rasistinen juntti.

Mutta jos investoin saamelaiseen käsityöhön minun on visusti piilotettava se kellarin komeroon etten vain syyllisty kulttuurin omimiseen.

Hmm. Pitäkää tunkkinne, sekä 4-tuulenlakkinne.

Siis hetkinen, en ole seurannut koko keskustelua, mutta ketkä tässä tapauksessa ovat valittaneet tuosta kulttuurisesta omimisesta, saamelaiset itse, vai mukavalistuneet puolesta loukkaantujat?

Vierailija
647/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Juu, onhan siellä ihan kamalia juttuja historiassa. Harmittaa, että sellaiset unohtuu kaiken tällaisen nykysekoilun takia. Esim. kallon ja kehon mittaukset (tosin meidän suomalaisten kallojakin on mittailtu ja kerätty) puhumattakaan siitä miten lapset haluttiin pakottaa suomenkielisiksi ja opiskelemaan suomeksi. Vaan onpa suomalaisiakin yritetty pakottaa ruotsinkielisiksi eri aikoina ja paikoissa. Nuo ovat ikäviä tarinoita eikä niistä ole edes kovin kauan aikaa.

Suomalaiset ovat jo pitkään halunneet nähdä itsensä pienenä yhtenäisenä kansana, jota suuremmat ovat aina kautta historian sortaneet. Sitten kun saamelaiset muistuttaa, että me(suomalaiet) myös olemme historian aikana itse sortaneet heitä ja pyrkineet hävittämään heidän kulttuurilliset erityispiirteensä on kuin märkä rätti naamalle tai tallominen varpaille.

Täällä jollain on nyt jäänyt rikkinäinen levy päälle. 

Jospa vaikka ensiksi muisteltaisiin inkeriläisiä ja heidän kohtaloaan? About 1100% pahemmin joutuivat kärsimään kuin hemmotellut saamelaiset, jotka eivät ole oikeasti koskaan joutuneet kokemaan mitään todella pahaa historiassa.

Niinpä. Minun isoisäni oli inkeriläinen (olenko siis 1/4-inkeriläinen itse?). Hänen lähisukulaisiaan lähetettiin junalla ties minne, eikä heistä enää ikinä kuultu mitään. Yksi ammuttiin matkan varrelle. Isoisä pääsi joskus 40-luvulla Suomeen ryssiteltäväksi, vaikka ei edes osannut venäjää kuin pari sanaa. Koulutodistus oli täynnä surkeita arvosanoja, koska Inkerissä suomenkielinen opetus oli kiellettyä.

En ole koskaan tajunnut uhriutua tämän takia, mutta ehkä tässä olisi nyt sauma hankkiutua eroon white privilege -statuksesta ja sen myötä saada oikeus osallistua vähemmistökeskusteluun...

Muuten hyvä kirjoitus mutta älä viitsi käyttää anti-white pocien ilmaisuja..suomessa ei ole olemassakaan mitään white privilege:ä..ja jos pilkkua lähdetään nuuusimaan, suurin osa tästä kansasta on elänyt saappaan alla köyhänä(ja orjina vuosisatoja, eipä unohdeta meidän omaa historiaa) ettei ainakaan suomalaista kannata syyttää mistään oikeuksista. 

Vierailija
648/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näillä palstan persuilla ongelmat, nyt ne ovat alkaneet pelätä saamelaisia käsitöitäkin...Ajattelisi että juuri "käsityöt" ovat persustanilaisille ominta aluetta...Ylläpito voisi taas herätä ja häätää tyhmälistön, persut, pois palstalta...Eivät tuo mitään lisäarvoa keskusteluihin....

Persuistakaan länkyttäminen ei tuo lisäarvoa keskusteluun joka ei ole persuista.

Vai arveletko että kaikki Lapin turistit ovat persuja?

Vierailija
649/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näillä palstan persuilla ongelmat, nyt ne ovat alkaneet pelätä saamelaisia käsitöitäkin...Ajattelisi että juuri "käsityöt" ovat persustanilaisille ominta aluetta...Ylläpito voisi taas herätä ja häätää tyhmälistön, persut, pois palstalta...Eivät tuo mitään lisäarvoa keskusteluihin....

Mitä tekemistä tällä keskustelulla on persujen kanssa? Ei mitään. Kulttuurisesta omimisesta on huolissaan ihan muut toimielimet tahot kuin persut.

Vierailija
650/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä tällä keskustelulla on persujen kanssa? Ei mitään. Kulttuurisesta omimisesta on huolissaan ihan muut toimielimet tahot kuin persut.

*edit, en tiedä mistä tuo toimielin-sana tuohon tuli, ennakoiva tekstinsyöttö, lol.

Vierailija
651/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wokesilakalla meni taas kerran kuuppa jumiin kun kulttuuriomimisöyhötyksensä aiheuttaakin jopa taloudellisia ongelmia ryhmälle jota kuvitteli suojelevansa.

Looginen johtopäätös on alkaa höpistä persuista.

Vierailija
652/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen hyvinkin vasemmistolainen naisihminen, ja allekirjoitan täysin kyllästymisen tähän puolesta loukkaantumiseen. Ei tarvitse olla siis persu ihmetelläkseen mihin tämä maailma on mennyt.

Vierailija
653/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykö ratkaisuksi mikään muu kuin oma valtio, jonka kaikki viulut maksaa Suomi menneiden hyvittämisen merkeissä?

No eihän oma valtio käy, koska se olisi nationalismia. Siirtykäämme diasporaan vapaan liikkuvuuden nimissä ja pyhittäkäämme loppuelämämme anteeksi pyytelyyn ja tuhkan ripotteluun päällemme.

Sallitut vaatteet jatkossa on villahousut ja tuohivirsut. Ai niin, villa ei ole vegaanista eli valitaan sittenkin pellava.

Tämähän tässä keskustelussa maista, kulttuureista ja rajoista hauskinta onkin! Minkä tahansa värinen ja mistä tahansa kotoisin alunperin oleva, mitä tahansa kieltä puhuva ihminen voi olla suomalainen, tätä toitotetaan(ja olen samaa mieltä myös itse). Jostain syystä tämä tuntuu koskevan jälleen vain Suomea. Varmaan koska meillä ei ole mitään kulttuuria(paitsi muualta pöllitty) ja muutenkin olemme vain idän ja lännen välisiä hävettäviä äpäröitä. Muualla Hienoissa Paikoissa on niiiiiin paljon säilytettävää kulttuuria ja muuta. Vain Suomessa ei ole.

Vierailija
654/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin. 

Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.

Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.

Se voi olla sen vuoksi etta kyseessa oli pieni lapsi.

Geishat kun ovat arvokkaita ilotyttoja, ymmarratkos.

Vierailija
655/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi: kun turvis tulee Suomeen ja saa Suomen kansalaisuuden, hän on suomalainen. Kun saamelainen syntyy Suomessa ja ja Suomen kansalaiseksi, hän ei ole suomalainen, vaan saamelainen, joka on aivan eri asia. Pistämätön logiikka.

Vierailija
656/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla Lapin lomalla emme syö hotellissa emmekä paikallisissa ravintoloissa mitään, ettemme epähuomiossa omisi jotain arvokasta kulttuuriperintöä perinneruoan muodossa. Haemme K-kaupasta ruoan tai käymme Mäkkärissä. Pitäkää pukunne, korunne, poronne ja ruokanne.

Vierailija
657/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Tässä on olennainen kysymys. Oikeastaan millään modernilla kulttuurilla ei ole mitään väliä. Ainoastaan sillä on merkitystä, että tiede ja teknologia poistetaan maailmasta kokonaan ja palaamme metsästämään ja keräilemään. Ihminen on eläin, jonka jaloin ja tärkein tehtävä on perua itsedomestikaatio, joka alkoi siitä, kun maatalous keksittiin.

Vierailija
658/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla Lapin lomalla emme syö hotellissa emmekä paikallisissa ravintoloissa mitään, ettemme epähuomiossa omisi jotain arvokasta kulttuuriperintöä perinneruoan muodossa. Haemme K-kaupasta ruoan tai käymme Mäkkärissä. Pitäkää pukunne, korunne, poronne ja ruokanne.

Mistä tämä saamelaisvihamielisyys nyt kumpuaa? Kyselin jo aiemmin, kuka tässä on valittanut saamelaisten kulttuurin omimisesta, saamelaiset itse, vai nämä mukatiedostavat toisten puolesta loukkaantujat?

Tuo Ylen uutispätkähän kertoi vain siitä ettei käsityöt mene enää kaupaksi, kun ei turistit uskalla niitä ostaa. Ei siinä puhuttu mitään siitä etteikö saamelaiset itse antaisi käsitöitään tai korujaan käyttää.

Joskus muistan saamelaisten närkästyneen siitä, kun joku etelä suomalainen missi pukeutui johonkin miss maailma kisaan johonkin feikki saamenpukuun ja sen pointin ymmärsinkin, siinä ratsastettiin muiden kulttuurilla siitä mitään ymmärtämättä, olisi edes pyytänyt joltain oikean puvun lainaan tai jotain. Saamelaisille ne puvut on edelleen aika vahva osa identiteettiä ja niitä pidetään usein päällä, ei pelkästään pari kertaa vuodessa juhlapäivinä. Uskon silti ettei heillä ole mitään sitä vastaan, jos turistit ostaa ja käyttää heidän itse tekemiään käsitöitä ja koruja, päinvastoin. En pidä tästä ketjun vihamielisestä asenteesta saamelaisia kohtaan. Ja tämä tulee ihan vain tamperelaisen suusta.

Vierailija
659/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaampi olla ostamatta mitään tiettyjen kulttuurien krääsää niin ei vain vahingossa loukkaa ketään.

Viisain olla välittämättä idioottien ulinasta ja toimia kuten aina ennekin.

Vierailija
660/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä saamelaisvihamielisyys nyt kumpuaa? Kyselin jo aiemmin, kuka tässä on valittanut saamelaisten kulttuurin omimisesta, saamelaiset itse, vai nämä mukatiedostavat toisten puolesta loukkaantujat?

Tuo Ylen uutispätkähän kertoi vain siitä ettei käsityöt mene enää kaupaksi, kun ei turistit uskalla niitä ostaa. Ei siinä puhuttu mitään siitä etteikö saamelaiset itse antaisi käsitöitään tai korujaan käyttää.

Joskus muistan saamelaisten närkästyneen siitä, kun joku etelä suomalainen missi pukeutui johonkin miss maailma kisaan johonkin feikki saamenpukuun ja sen pointin ymmärsinkin, siinä ratsastettiin muiden kulttuurilla siitä mitään ymmärtämättä, olisi edes pyytänyt joltain oikean puvun lainaan tai jotain. Saamelaisille ne puvut on edelleen aika vahva osa identiteettiä ja niitä pidetään usein päällä, ei pelkästään pari kertaa vuodessa juhlapäivinä. Uskon silti ettei heillä ole mitään sitä vastaan, jos turistit ostaa ja käyttää heidän itse tekemiään käsitöitä ja koruja, päinvastoin. En pidä tästä ketjun vihamielisestä asenteesta saamelaisia kohtaan. Ja tämä tulee ihan vain tamperelaisen suusta.

Tamperelaiset ovat kommunisteja; en kuuntele tamperelaisia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme