Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
661/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla Lapin lomalla emme syö hotellissa emmekä paikallisissa ravintoloissa mitään, ettemme epähuomiossa omisi jotain arvokasta kulttuuriperintöä perinneruoan muodossa. Haemme K-kaupasta ruoan tai käymme Mäkkärissä. Pitäkää pukunne, korunne, poronne ja ruokanne.

Mistä tämä saamelaisvihamielisyys nyt kumpuaa? Kyselin jo aiemmin, kuka tässä on valittanut saamelaisten kulttuurin omimisesta, saamelaiset itse, vai nämä mukatiedostavat toisten puolesta loukkaantujat?

Tuo Ylen uutispätkähän kertoi vain siitä ettei käsityöt mene enää kaupaksi, kun ei turistit uskalla niitä ostaa. Ei siinä puhuttu mitään siitä etteikö saamelaiset itse antaisi käsitöitään tai korujaan käyttää.

Joskus muistan saamelaisten närkästyneen siitä, kun joku etelä suomalainen missi pukeutui johonkin miss maailma kisaan johonkin feikki saamenpukuun ja sen pointin ymmärsinkin, siinä ratsastettiin muiden kulttuurilla siitä mitään ymmärtämättä, olisi edes pyytänyt joltain oikean puvun lainaan tai jotain. Saamelaisille ne puvut on edelleen aika vahva osa identiteettiä ja niitä pidetään usein päällä, ei pelkästään pari kertaa vuodessa juhlapäivinä. Uskon silti ettei heillä ole mitään sitä vastaan, jos turistit ostaa ja käyttää heidän itse tekemiään käsitöitä ja koruja, päinvastoin. En pidä tästä ketjun vihamielisestä asenteesta saamelaisia kohtaan. Ja tämä tulee ihan vain tamperelaisen suusta.

Voi oikeasti olla vaikea löytää ketään, joka lainaisi saamenpukuaan ei-saamelaiselle. Näin sivuhuomatus. 

Vierailija
662/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla Lapin lomalla emme syö hotellissa emmekä paikallisissa ravintoloissa mitään, ettemme epähuomiossa omisi jotain arvokasta kulttuuriperintöä perinneruoan muodossa. Haemme K-kaupasta ruoan tai käymme Mäkkärissä. Pitäkää pukunne, korunne, poronne ja ruokanne.

Mistä tämä saamelaisvihamielisyys nyt kumpuaa? Kyselin jo aiemmin, kuka tässä on valittanut saamelaisten kulttuurin omimisesta, saamelaiset itse, vai nämä mukatiedostavat toisten puolesta loukkaantujat?

Tuo Ylen uutispätkähän kertoi vain siitä ettei käsityöt mene enää kaupaksi, kun ei turistit uskalla niitä ostaa. Ei siinä puhuttu mitään siitä etteikö saamelaiset itse antaisi käsitöitään tai korujaan käyttää.

Joskus muistan saamelaisten närkästyneen siitä, kun joku etelä suomalainen missi pukeutui johonkin miss maailma kisaan johonkin feikki saamenpukuun ja sen pointin ymmärsinkin, siinä ratsastettiin muiden kulttuurilla siitä mitään ymmärtämättä, olisi edes pyytänyt joltain oikean puvun lainaan tai jotain. Saamelaisille ne puvut on edelleen aika vahva osa identiteettiä ja niitä pidetään usein päällä, ei pelkästään pari kertaa vuodessa juhlapäivinä. Uskon silti ettei heillä ole mitään sitä vastaan, jos turistit ostaa ja käyttää heidän itse tekemiään käsitöitä ja koruja, päinvastoin. En pidä tästä ketjun vihamielisestä asenteesta saamelaisia kohtaan. Ja tämä tulee ihan vain tamperelaisen suusta.

Voi oikeasti olla vaikea löytää ketään, joka lainaisi saamenpukuaan ei-saamelaiselle. Näin sivuhuomatus. 

Ei niitä suostuta edes teettämään sellaiselle, jolla ei ole oikeutta pitää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnuka nunnuka lai laalaa

Vierailija
664/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain ei voi oikeutta pitää jotain pukua?

Vierailija
665/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kehitys nopeaa. Boomerin näkökulmasta hetki sitten koko kansa hihitti PPP:n sketsihahmoille, nyt on vääränlaiset lapaset viharikos.

Minäkin millenniaali hihitin niille uusinnan uusinnan uusinnoille vielä 10-15v. sitten. Nykyään en kyllä pidä edes hauskoina, mutta se ei johdu viharikoksista

Vierailija
666/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Juu, onhan siellä ihan kamalia juttuja historiassa. Harmittaa, että sellaiset unohtuu kaiken tällaisen nykysekoilun takia. Esim. kallon ja kehon mittaukset (tosin meidän suomalaisten kallojakin on mittailtu ja kerätty) puhumattakaan siitä miten lapset haluttiin pakottaa suomenkielisiksi ja opiskelemaan suomeksi. Vaan onpa suomalaisiakin yritetty pakottaa ruotsinkielisiksi eri aikoina ja paikoissa. Nuo ovat ikäviä tarinoita eikä niistä ole edes kovin kauan aikaa.

Suomalaiset ovat jo pitkään halunneet nähdä itsensä pienenä yhtenäisenä kansana, jota suuremmat ovat aina kautta historian sortaneet. Sitten kun saamelaiset muistuttaa, että me(suomalaiet) myös olemme historian aikana itse sortaneet heitä ja pyrkineet hävittämään heidän kulttuurilliset erityispiirteensä on kuin märkä rätti naamalle tai tallominen varpaille.

Täällä jollain on nyt jäänyt rikkinäinen levy päälle. 

Jospa vaikka ensiksi muisteltaisiin inkeriläisiä ja heidän kohtaloaan? About 1100% pahemmin joutuivat kärsimään kuin hemmotellut saamelaiset, jotka eivät ole oikeasti koskaan joutuneet kokemaan mitään todella pahaa historiassa.

Niinpä. Minun isoisäni oli inkeriläinen (olenko siis 1/4-inkeriläinen itse?). Hänen lähisukulaisiaan lähetettiin junalla ties minne, eikä heistä enää ikinä kuultu mitään. Yksi ammuttiin matkan varrelle. Isoisä pääsi joskus 40-luvulla Suomeen ryssiteltäväksi, vaikka ei edes osannut venäjää kuin pari sanaa. Koulutodistus oli täynnä surkeita arvosanoja, koska Inkerissä suomenkielinen opetus oli kiellettyä.

En ole koskaan tajunnut uhriutua tämän takia, mutta ehkä tässä olisi nyt sauma hankkiutua eroon white privilege -statuksesta ja sen myötä saada oikeus osallistua vähemmistökeskusteluun...

Täysin ohiksena, mutta isoisäsi oli kyllä todella onnekas, että pääsi Suomeen. Suomalaiset yrittivät piilottaa inkeriläisiä Neuvostoliiton vaatimilta pakkopalautuksilta, mutta siinä ei pikkuruisella, sodan hävinneellä maalla ollut sanomista Neuvostoliittoa vastaan. Ne Neuvostoliiton takaisin vaatimat tapettiin aika lailla kaikki, tai sitten lähetettiin Siperiaan. Jos isoisäsi ei harvinaista kyllä olisi onnistunut jäämään Suomeen, niin ihan varmasti ei olisi elänyt tuota 40-lukua pidemmälle eikä sinuakaan tuossa muodossa olisi.

Edes nykyään Venäjä ei salli puhumista siitä, mitä inkeriläisille tekivät. Juuri uutisissa oli, miten näyttely inkeriläisistä kiellettiin Pietarissa.

Joten voit uhriutua vapaasti siitä, miten Venäjä/Neuvostoliitto/kommunistit osaa suvustasi kohtelivat. Niin voi itse asiassa koko suomalainen väestö. 

Joten joo, ei voisi vähempää kiinnostaa saamelaisten vinkuminen kun muut ovat kärsineet paljon pahemmin.

Vierailija
667/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kehitys nopeaa. Boomerin näkökulmasta hetki sitten koko kansa hihitti PPP:n sketsihahmoille, nyt on vääränlaiset lapaset viharikos.

Minäkin millenniaali hihitin niille uusinnan uusinnan uusinnoille vielä 10-15v. sitten. Nykyään en kyllä pidä edes hauskoina, mutta se ei johdu viharikoksista

Ei niin. Se johtuu vain siitä että sinut on aivopesty pitämään jotain vanhoja karikatyyrisketsihahmoja paheksuttavina, koska maailma ei enää ymmärrä mitä ovat karikatyyrisketsihahmot. Paitsi jos pitää tehdä pilaa kristityistä tai persuista.

Vierailija
668/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä niin vaikeaa. Lehdessä oli ihan juttua, että joku saamelainen myi kirppiksellä saamenpukuaan ja toimittaja halusi tehdä jutunkin, miksi se myy pukuaan. Vastaus oli, että se oli ylimääräinen, ei ollut käyttöä. Että ei kaikki ole niin tarkkoja.

Vierailija
669/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näissä käy näin, miten itse asia kääntyykin itseään vastaan. Woke-ihmiset keksivät ja etsimällä etsivät milloin mitäkin, mistä loukkaantua ja pöyristyä. Suurempia kokonaisuuksia he eivät osaa hahmottaa, eikä syy-seuraussuhteita. Kaahotetaan vain menemään, seurauksista välittämättä.

Vierailija
670/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tämän ketjun keskustelijoista perustaa selvästi näkemyksensä saamelaisista ja heidän mielipiteistään pariin ahkeraan somettajaan, jotka eivät ole edes ikinä asuneet Saamenmaalla. Eiväthän he nyt helvetti soikoon koko kansaa edusta vaan ennen kaikkea omia mielipiteitään. Jotain maalaisjärkeäkin voisi varmaan käyttää ettei tee kovin noloja yleistyksiä.

Suurin osa näistä viesteistä on sarkasmia. Ei kukaan täällä ole myöskään saamelaisia kritisoinut. Täällä on kritisoitu niitä valkoisia jotka loukkaantuvat muiden puolesta kun eivät mistään mitään ymmärrä. Nämä somettajatkaan eivät ole saamelaisia, vaan typeryksiä.

Ja sinä loukkaannut siitä että joku toinen loukkaantuu? Kierre jatkuu. Kyllä on kritisoitu ja kritisoidaan, menee sellaseen lynkkaukseen taas tämäkin ketju että eipä jaksa keskustelua enää seurata.

Vierailija
671/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Se johtuu vain siitä että sinut on aivopesty pitämään jotain vanhoja karikatyyrisketsihahmoja paheksuttavina, koska maailma ei enää ymmärrä mitä ovat karikatyyrisketsihahmot. Paitsi jos pitää tehdä pilaa kristityistä tai persuista.

Ei kun pidän enemmän kuivasta brittihuumorista ja rehellisestä slapstickistä. Suomalainen hokemahuumori on ruvennut väsyttämään. Samaan tapaan en pidä ruotsalaisten nykyään hirveän ylempikeskiluokkaisesta huumorista

Vierailija
672/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voisikin ottaa rakkaaksi harrastukseksi omia mahdollisimman monta kulttuuria. Pistäisi someen rutkasti kuvia ja pitäisi kirjaa, mistä omimisesta saisi eniten negaa. Harrastuksen jalostuessa löytäisi varmaan hienoja comboja tyyliin "naama lankattu, rastaletit, neljän tuulen hattu ja nuolee Eskimo-puikkoa". Noita viimeksimainittuja ei enää tehdä, mutta toki näppärä harrastaja osaa tulostaa ne kuoret.

Vierailija
673/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan saamelaisuudesta ja saamelaiskulttuurista... Suosittelisin lämpimästi jokaista suomalaista tutustumaan Suomen historiaan, saamelaisten historiaan ja saamelaisten suomalaistamiseen. Kun tiedetään enemmän, ymmärretään enemmän. Itse olen viime aikoina tutkinut asiaa jonkin verran, ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Paljon asioita, joista en tiennyt yhtään mitään, en siis ollut koskaan kuullutkaan. Voin sanoa, että avasi ainakin itselläni silmiä todella paljon. T. suomalainen 29 v.

Siinä kohtaa kannattaa muistaa ajan olleen aivan eri ja omaavan todella kovia kohtaloita muuallakin kun saamelaisten keskuudessa.

Kyllä, mutta myös muistaa, että traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Ja Suomi ei edelleekään ole esimerkiksi pyytänyt anteeksi (auttaako se, sitä en tiedä) saamelaisilta.  Siis anteeksi siitä mitä tapahtui (suomalaistaminen), vaikka nykyisin varmasti jokainen tajuaa sen olleen valtion taholta väärin. Eikä tämän EU:n ainoan alkuperäiskulttuurin asema ole tietääkseni edelleenkään sellainen kuin sen pitäisi olla.

Jos Suomi ei pyydä anteeksi, niin onhan se tökeröä, mutta kyllä siitä nyt pitää päästä yli. Katkeroitumisella ei saada mitään hyvää aikaiseksi. Vihataanko me (enemmistö) ruotsalaisia ja venäläisiä ja saksalaisia siitä, mitä ovat meidän kansalle ja maalle tehneet? Emme vihaa, vaikka paljon pahaa ja inhottavaa saivat aikaan. Joka paikassa tapahtuu kauheita asioita - on tapahtunut ja tapahtuu edelleen - mutta ainoa keino selvitä eteenpäin ei ole katsella sinne taaksepäin ja vaatia anteeksipyyntöä tahoilta, joilta sitä ei välttämättä tule, ja sitten katkeroitua. Kaikki me kuitenkin tiedetään, mitä siellä on tapahtunut ja kuka on syypää. Niille menneille ei nyt kerta kaikkiaan enää voi mitään, eikä se anteeksi pyytäminen mitään muuta. Jos oma pärjääminen on jonkun kasvottoman tahon anteeksipyynnöistä kiinni, niin silloin tietää, että on itse väärällä polulla. Katse tulevaan ja hyökkäys nykyisiä vääryyksiä kohtaan, niin päästään asioissa eteenpäin.

Vaikkei se mitään auttaisi niin onhan se nyt vähän huvittavaa mielestäni, että ei voi edes anteeksi pyytää. Jos siis tietää tehneensä väärin. Menneitä ei voi enää korjata, mutta eteenpäin voi katsoa. Ja parempi ehkä että menneet käsitellään ja sitten mennään eteenpäin? Eikä vain mennä eteenpäin? Kyllä minäkin haluan yleisesti elämässä, että jos joku on tehnyt väärin niin sitä pahoitellaan ja pyritään korjaamaan tilanne. :D Sitten mennään yhdessä tai erikseen elämässä eteenpäin. Ihan virallinen valtion anteeksipyyntö? Taitaa olla liikaa vaadittu tässäkin asiassa.

Mutta jos sitä anteeksipyyntöä ei kerran tule (vaikka pitäisi), niin onko parempi jäädä paikalleen junnaamaan ja polkemaan jalkaa, että "en etene ennen kuin se anteeksipyyntö tulee!" ja odottaa sitä vaikka maailman tappiin asti, kuin vain nakata p*skat sille kiusaajalle ja alkaa sitten mennä eteenpäin? Menneitä ei aina voi käsitellä, koska asioiden yhteinen käsitteleminen ja päätöksen saaminen on aina kiinni myös siitä toisesta osapuolesta. Jos sieltä ei tulla vastaan, niin sitten sieltä ei tulla vastaan. Valitettavaa, mutta omaa elämäänsä ei kannata tuhlata siihen, että katkeroituu. Ei siinä kosta sille tollolle, joka ei pyydä anteeksi, vaan itselleen.

Vierailija
674/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siitä päästiinkin sitten siihen että miksi niitä saamelaiskäsitöitä ostaisi sitten minkäänlaisia jos niiden käyttö kerran noin tarkkaa on? Ei ihmiset neljäntuulenlakkeja siksi osta että laittaisivat ne esille kotimuseoonsa vaan ihan pidettäväksi jossain hauskassa tilanteessa. Nyt niitä hauskoja tilanteita ei ole eikä tule kun saa olla varuillaan jonkun raivopään triggeröitymisestä jos tuollaisen erehtyy laittamaan päälleen. 

Vierailija
675/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä kulttuurissa on niin hienoa? Ihan tilastojen valossa kohtelevat rumasti eläimiä ja toisiaan.

Vierailija
676/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin "alkuperäiskansat"? Koko käsite on amerikkalaisen kulttuurin tuotos, eli sen omintaa.

Ihmiset ovat liikkuneet AINA. Kansainvaellukset, anyone?

Tuo koko idea "alkuperäiskansoista" on aivan idioottimainen amerikkalainen kulttuurikäsite.

Vierailija
677/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä suojata kuitenkaan alkuperäiskansoja geenimanipulaatiopiikeiltä. 

Vierailija
678/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan missi ei-saamelainen saanut saamenpukua lainaan?

Vierailija
679/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.taigakoru.fi/product/482/shamaani-korvakorut-kulta

Lapissa tehdyt shamaanikorvakorut. Nyt äkkiä känseloimaan.

Minulla on noita Taigakorun lappiaiheisia koruja paljon. Ja pidän niitä jatkossakin en pyydä anteeksi enkä polvistele.

Ei- saamelainen.

Vierailija
680/830 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?

Räppiä ja reggaeta nimenomaan ei saa kuunnella, eikä ainakaan esittää, jos olet vääränvärinen. Jos sen sijaan sinulla on vaikka nigerialainen isoisoisä, saat ihan rauhassa levyttää reggaeta, vaikka sinulla ei ole mitään yhteyttä jamaikalaiseen kulttuuriin.

Salsaa saa tanssia, jos on varma, että opettaja on aito salsalainen Salsalandiasta. Toki jos tanssit sitten tanssituntien jälkeen salsaa jossain julkisella paikalla, joku voi asiasta loukkaantua ihan vain muuten vaan. Mihinkään salsakilpailuihin ei tietenkään saa osallistua. Paitsi jos sinulla on se nigerialainen isoisoisä, jostain syystä se on pääsylippu myös Salsalandian kulttuuriin. Paremman puutteessa kelpaa myös tummatukkainen suomalainen isoisä, jonka perimä on epäselvä, ja jonka voi näin ollen väittää olevan mitä vaan.

Salsa on tässä omimisen kierteessä aika mielenkiintoinen tapaus. Salsa-tanssihan ei ole kotoisin Kuubasta niinkuin yleensä uskotaan, vaan se on kehittynyt Yhdysvalloissa. Sen juuret on toki Kuubalaisessa tanssikulttuurissa kuten sonissa.

Eli tavallaan Kuubalaiset ovat omineet Yhdysvaltalaista kulttuuria joka on omittu Kuubasta ja Kuubalaiset ovat alunalkujaan omineet kulttuurin Afrikasta.

Koska elämä on saanut alkunsa Afrikasta niin silloin se Nigerialainen isoisä antaa etuoikeuden kaikkeen olemassaolevaan kulttuuriin lukuunottamatta ulkoavaruudesta tullutta kulttuuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä