Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
61/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi pulkka+poro -figuuria kirjahyllyssä. Ne on veistetty poronluusta ja olemme saaneet joskus lahjaksi. Heitin juuri roskikseen, koska en halua olla kulttuurin ryöstäjä.

Vierailija
62/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kulttuurellista omimista on tatuoinnit. Nehän ovat olleet vain merimiesten ja vankilakundien. Nyt niitä näkyy kaikenlaisilla kaduntallaajilla. Tatuoinneista on heti päästävä eroon, ne ovat rikos normaalin valkoihoisen ihmisen yllä.

Ne on omittu luonnonkansoilta.

Sorry, en tullut tätä ajatelleeksi! Sitä suuremalla syyllä, tatuoinnit ovat rikos (myös) luonnonkansoja kohtaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vakavaan kulttuurinomimiseen syyllistyn jos syön saamelaisen omistamassa pitseriassa pitsaa?

Vierailija
64/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän jonkun woke-aktivistin pitäisi olla kaatamassa tai spreijaamassa Helsingin kauppatorilla matkamuistomyyntikojua.

Vierailija
65/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen kamelin nahkasta tehty laukku mallinen juomapullo jossa naru että voi kuljettaa olalla. Matkamuisto jostain. Kenen kulttuuria omin? Auttakaa jotta voin tehdä synninpäästön

Vierailija
66/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vakavaan kulttuurinomimiseen syyllistyn jos syön saamelaisen omistamassa pitseriassa pitsaa?

Klassinen kaksoisvirhe

Vierailija
67/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa mitä tilaa kirjoitti:

rajoille pitää laittaa varoitus kyltit että turistit tietävät että matka muiston ostaminen suomesta on vakava rikos. kusitte omiin kenkä heiniinne.

Saako sen rajan ylittää, vai ominko heidän alueensa?

Vierailija
68/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.

Mitä? Ette laittaneet poronsarvia päähänne? Kuinka julkeaa!

Vierailija
69/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että tavallinen saamelainen on aivan yhtä vittuuntunut jonkun varttisaamelaissomeinfluensörin perseilyihin kuin etelän lantalainenkin.

No mua henk,. koht. Ottaisi aika paljon päähän, jos joku puolestaloukkaantuja tuhoaisi mun elinkeinon ja olisi sitten vielä itseensä tyytyväinen.

Tosin en kehtaisi ehkä esiintyä tietyn kulttuurin edustajana, jos en sitä olisi 100%. olen itse ns varttimanne (pappa on romani) enkä kyllä kehtaisi esiintyä romanina. En tiedä ko kulttuurista yhtään mitään ja tuskin minua sinne piireihin otettaisiin ilosylin romanina vastaankaan. Joku saattaisi suorastaan huomauttaa etten ole romania nähnytkään.

Minulla on englantilainen ystävä, joka on isoisän puolelta romani ja irlantilaista verta kulkee myös suvussa. Hän tuo asiaa esiin hyvin hienovaraisesti ohimennen, jos tulee puhetta asiasta. Mutta ei ratsasta sillä, kuten tämä saamelaiset ja karjalaiset woketyypit, joiden yksi tai toinen isovanhempi on Karjalasta, täällä Suomessa. Se eräs nainenkin on puoliksi ulkomaalainen, mutta omasta mielestään 100% karjalainen, kun mummo sattuu olemaan Karjalasta. Ei siis suomalainen, eikä toisen vanhemman kotimaan kansalainen, vaan puhtaasti karjalainen, jolla on oikeus kaikkeen karjalaiseen, muilla ei.

Minä olen savolainen jo 15. sukupolvessa joten kiellän teiltä kalakukon ja Speden omimisen. Kuopioon ei ole mitään asiaa, älkää tulko käyttämään paikallisia palveluita tai ostamaan paikallisia tuotteita. Kuopio Tanssii ja Soi on nimensä mukaan kuopiolaisille, joten hus, takaisin omiin maakuntiinne siitä. Kuopion museo esittelee paikallisia löytyöjä, joten älkää tulko sieltä töllistelemään meidän kulttuuria ja historiaa, hyi!

Mulla on kaikki isovanhemmat Karjalasta. Tunnen silti olevani turkulainen, kun täällä olen ikäni asunut, niinkuin vanhempanikin. Jos mä en syö kalakukkoa, niin lupaatko sä olla kulkematta jumittavalla rinnehissillä tai piipahtamatta Turun linnassa?

Vierailija
70/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahahah! Kylläpä taas naurattaa tämä woke-pissisten idiotismi. :)

Vierailija
71/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiiko chisu myös renessanssi aikaista kulttuuria pitämällä sukkahousuja?

Vierailija
72/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

Vierailija
73/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän jonkun woke-aktivistin pitäisi olla kaatamassa tai spreijaamassa Helsingin kauppatorilla matkamuistomyyntikojua.

Kyllä. Ihme ettei syntynyt kahnauksia, kun Turussa juuri oli kansainväliset markkinat ja kojut notkui eri kulttuurien ruokia ja tavaroita. Onneksi ei ostettu mitään. Katseltiin vain. Mutta aika moni suomalainen siellä oli englannin toffeita valikoimassa ja toisaalta halusivat saksalaista makkaraa ja espanjalaisilta churroja. Unisieppareitakin jotkut kantoivat.

Vierailija
74/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on kuin vanhempi henkilö käyttää conversen tennareita ja omii näin ollen nuorten kulttuurin itselleen.

Tästä väännettiin aikoinaan. Ette ymmärrä meitä/älkää tulko meidän tontille.

Vääntäjät oli teinejä, heiltä sen jotenkin hyväksyy.

Vierailija
75/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää, minä - kuten lukemattomat muutkin turistit - olen ostanut Virosta perinteisiä sikäläisiä lapasia ja villapaitoja. Niistä tosin osa on kopioitu muualta, mm. Suomesta, minkä käsityön harrastajat kyllä huomaavat. Ja monesti ne on tehty koneella eikä käsin.

Vierailija
76/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Näinhän se on aina ollut. Esimerkiksi monet kielet, ja niiden pienet vivahteet, eli tiettyä ominaisuutta, tekoa, olemusta tms, kuvaavat sanat ovat hävinneet siksi ettei niitä ole omittu.

Koko maapallon kulttuuri on selviytynyt ainoastaan kopioimalla. Niin kopioimalla ideoita, musiikkia, taidetta, ilmaisua jne jne.

Tuollainen cancel kulttuuri on kulttuurin syöpä. Se on täysin mielisairasta ja haitallista ja yritin tästä sanoa perusteluineen jo kauan sitten (jo 20 vuotta sitten kun musiikkitoimijat yrittivät ja saivat läpi jopa yksittäisen rummun lyönnin tekijänoikeuden), mutta nämä äpylit jotka ovat puolustaneet tuota, saavat nyt nähdä että esimerkiksi saamelainen kulttuuri tulee kuolemaan jos tämän sairauden annetaan jatkua. Ja aika sokea pitää ihmisen vielä olla jos ei ole huomannut että myös musiikkikulttuuri länsimaissa on tehnyt kuolemaa ja päätynyt toistamaan samaa vanhaa, kun tekijänoikeuksia on suojeltu moneen kertaan ja monella eri tasolla. Esimerkiksi Euroviisut ovat vallan hyvä esimerkki musiikin kuolemisesta, yksinkertaistumisesta ja tylsistymisestä. Kyse ei ole todellakaan mistään euroopan kansojen omasta musiikkishowsta, vaan muutaman säveltäjän (suurin osa ruotsalaisia!) artisteille tekemistä sävelmistä sanoituksineen. Vain kourallinen, viimeisen 20 vuoden sisään esiintyisestä artisteista on tehnyt biisinsä itse, joko osittain tai kokonaan. Yli 90% esitetyistä biiseistä on jonkun muun.

Amerikkalainen musiikkiperinne on kärsinyt tästä kauan. Siellä yksinkertaisesta äänen tuottamisesta, esimerkiksi rummunlyönnistä tietyllä tapaa, voi päätyä oikeuteen tekijänoikeusrikkomuksista. Siksi musiikkibisneksessä on käynyt sama juttu kuin IT alalla, sekä lääkebisneksessä. Siellä yritetään saada tehtyä "keksintöjä" vaikka niitä ei tultaisi koskaan käyttämään missään, koska sen jälkeen kun se on patentoitu, he saavat siitä rojaltit tai muita korvauksia, vaikka sitä keksintöä ei olisi edes varastettu. Suurin tulojen lähde esimerkiksi Googlella muodostuu nimenomaan siitä että he saavat korvauksia patenteistaan! Ja sama sairaus vaivaa myös lääkebisnestä. Suurin tulo ei tule myydyistä lääkkeistä vaan patenteista!

Tätä on yritetty EU:ssa kumota, mutta yritysten lobbarit tekevät lobbaustaan valtavan suurilla rahamäärillä, johon esimerkiksi ihmisoikeusjärjestöillä ei ole edes yhteensä varaa!

Cancel kulttuuria on ollut ensimmäiseksi ajamassa suuryritykset, eivät suinkaan nämä puunhalaajat.

Vierailija
77/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ihme ettei syntynyt kahnauksia, kun Turussa juuri oli kansainväliset markkinat ja kojut notkui eri kulttuurien ruokia ja tavaroita. Onneksi ei ostettu mitään. Katseltiin vain. Mutta aika moni suomalainen siellä oli englannin toffeita valikoimassa ja toisaalta halusivat saksalaista makkaraa ja espanjalaisilta churroja. Unisieppareitakin jotkut kantoivat.

Kehtasit mennä ja potentiaalisesti osallistua ko. riistoon?

Vierailija
78/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

Sellainen konna paljastui sieltä. Ei vaan tosissaan tehkää tästä ongelmasta asiaa. Tämä kulttuurinen omiminen ja kaikenlainen woke-kulttuuri saa jo ihan idioottimaisia piirteitä.

Vierailija
79/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtasit mennä ja potentiaalisesti osallistua ko. riistoon?

En ymmärtänyt toimieni kolonialismista sävyä. Kadun katkerasti ja lupaan olla menemättä ensi vuonna.

Vierailija
80/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fatim diarralla eräässä kuvassa selkeesti venäläinen kaulahuivi/kukkahuivi kaulassa, hyi fatima!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi