Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
101/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

Miksi olet ominut suomen kielen?

Koska Suomen valtio on pakottanut.

Vierailija
102/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?

Räppiä ja reggaeta nimenomaan ei saa kuunnella, eikä ainakaan esittää, jos olet vääränvärinen. Jos sen sijaan sinulla on vaikka nigerialainen isoisoisä, saat ihan rauhassa levyttää reggaeta, vaikka sinulla ei ole mitään yhteyttä jamaikalaiseen kulttuuriin.

Salsaa saa tanssia, jos on varma, että opettaja on aito salsalainen Salsalandiasta. Toki jos tanssit sitten tanssituntien jälkeen salsaa jossain julkisella paikalla, joku voi asiasta loukkaantua ihan vain muuten vaan. Mihinkään salsakilpailuihin ei tietenkään saa osallistua. Paitsi jos sinulla on se nigerialainen isoisoisä, jostain syystä se on pääsylippu myös Salsalandian kulttuuriin. Paremman puutteessa kelpaa myös tummatukkainen suomalainen isoisä, jonka perimä on epäselvä, ja jonka voi näin ollen väittää olevan mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on kuin vanhempi henkilö käyttää conversen tennareita ja omii näin ollen nuorten kulttuurin itselleen.

Tästä väännettiin aikoinaan. Ette ymmärrä meitä/älkää tulko meidän tontille.

Vääntäjät oli teinejä, heiltä sen jotenkin hyväksyy.

Kylläpä menee hankalaksi. Mulla oli converset jo 80-luvulla. Silloinkin se oli jo niiden toinen tuleminen. Eli ei niitä nyt ainakaan nuoret saa pitää ja minunkin kohdalla vähän arveluttavaa.

Näinpä. Converset on vanha juttu, ei uusi.

Vierailija
104/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä menisi pizzeriaan vierasta kulttuuria omimaan, koska en ole italialainen. En tahdo loukata italialaisia.

Mutta Suomessa aika harva pizzeria on italialaisten pitämä.

Vierailija
105/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen loukkaantunut!!

Vierailija
106/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HELP. Saanko Joensuulaisena syödä ja leipoa kalakukkoa?

Et tietenkään, oletko hullu? Minunkin piti opiskeluaikana aina ajaa Savo-Karjalan rajalle ja äiti toi sinne kalakukkoa. Söin sen Savon puolella rajaa ja ajoin sitten takaisin Joensuuhun täysin vatsoin. Jäin vaan pohtimaan olisiko kalakukkokakka pitänyt käydä kakkimassa Savon puolelle. Se taisi mennä Joensuun viemäriin.

Vierailija
107/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä menisi pizzeriaan vierasta kulttuuria omimaan, koska en ole italialainen. En tahdo loukata italialaisia.

Mutta Suomessa aika harva pizzeria on italialaisten pitämä.

Niissä muissa on omittu Italialainen kulttuuri, se on kulttuurin omimista. Emme hyväksy.

Vierailija
108/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HELP. Saanko Joensuulaisena syödä ja leipoa kalakukkoa?

Kukkoja on tehty kyllä Karjalassakin, ei vain Savossa. Se on itäsuomalainen perinneruoka, ei pelkästään savolainen.

Kukkoja tehdään paljon muustakin kuin kalasta.

Älä ole tyhmä. KALAkukko tehdään aina kalasta. Lanttu- ja possukukot ovat erikseen.

Vierailija
109/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?

Saako juoda viiniä? Syödä pitsaa? Uskaltaako etnisissä kaupoissa enää tehdä ostoksia?

Eurooppalaiset valtakulttuurit ovat siitä onnellisessa asemassa, että heitähän ei voi loukata mitenkään. Vain vähemmistöillä on oikeus loukkaantua mistään. Joten Oetkerin pakastepitsan syöminen halvan viinipullon kera on totta kai täysin sallittua, jopa siinä tapauksessa, että siinä pitsassa on ananasta.

Vierailija
110/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Näinhän se on aina ollut. Esimerkiksi monet kielet, ja niiden pienet vivahteet, eli tiettyä ominaisuutta, tekoa, olemusta tms, kuvaavat sanat ovat hävinneet siksi ettei niitä ole omittu.

Koko maapallon kulttuuri on selviytynyt ainoastaan kopioimalla. Niin kopioimalla ideoita, musiikkia, taidetta, ilmaisua jne jne.

Tuollainen cancel kulttuuri on kulttuurin syöpä. Se on täysin mielisairasta ja haitallista ja yritin tästä sanoa perusteluineen jo kauan sitten (jo 20 vuotta sitten kun musiikkitoimijat yrittivät ja saivat läpi jopa yksittäisen rummun lyönnin tekijänoikeuden), mutta nämä äpylit jotka ovat puolustaneet tuota, saavat nyt nähdä että esimerkiksi saamelainen kulttuuri tulee kuolemaan jos tämän sairauden annetaan jatkua. Ja aika sokea pitää ihmisen vielä olla jos ei ole huomannut että myös musiikkikulttuuri länsimaissa on tehnyt kuolemaa ja päätynyt toistamaan samaa vanhaa, kun tekijänoikeuksia on suojeltu moneen kertaan ja monella eri tasolla. Esimerkiksi Euroviisut ovat vallan hyvä esimerkki musiikin kuolemisesta, yksinkertaistumisesta ja tylsistymisestä. Kyse ei ole todellakaan mistään euroopan kansojen omasta musiikkishowsta, vaan muutaman säveltäjän (suurin osa ruotsalaisia!) artisteille tekemistä sävelmistä sanoituksineen. Vain kourallinen, viimeisen 20 vuoden sisään esiintyisestä artisteista on tehnyt biisinsä itse, joko osittain tai kokonaan. Yli 90% esitetyistä biiseistä on jonkun muun.

Amerikkalainen musiikkiperinne on kärsinyt tästä kauan. Siellä yksinkertaisesta äänen tuottamisesta, esimerkiksi rummunlyönnistä tietyllä tapaa, voi päätyä oikeuteen tekijänoikeusrikkomuksista. Siksi musiikkibisneksessä on käynyt sama juttu kuin IT alalla, sekä lääkebisneksessä. Siellä yritetään saada tehtyä "keksintöjä" vaikka niitä ei tultaisi koskaan käyttämään missään, koska sen jälkeen kun se on patentoitu, he saavat siitä rojaltit tai muita korvauksia, vaikka sitä keksintöä ei olisi edes varastettu. Suurin tulojen lähde esimerkiksi Googlella muodostuu nimenomaan siitä että he saavat korvauksia patenteistaan! Ja sama sairaus vaivaa myös lääkebisnestä. Suurin tulo ei tule myydyistä lääkkeistä vaan patenteista!

Tätä on yritetty EU:ssa kumota, mutta yritysten lobbarit tekevät lobbaustaan valtavan suurilla rahamäärillä, johon esimerkiksi ihmisoikeusjärjestöillä ei ole edes yhteensä varaa!

Cancel kulttuuria on ollut ensimmäiseksi ajamassa suuryritykset, eivät suinkaan nämä puunhalaajat.

Suuryritysten myyntiähän se lisää kivasti kun saadaan raivattua kaikki etniset pois tieltä. Varsinaisia hyväntekijöitä nämä woket 😒

Vierailija
111/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

Enää ei pakota. Pysy omassa kulttuurissasi ja kielessäsi.

Vierailija
112/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako juoda viiniä? Syödä pitsaa? Uskaltaako etnisissä kaupoissa enää tehdä ostoksia?

Viiniä saa juoda ja pitsaa syödä, koska valkoisilla ei ole kulttuuria mitä omia.

Missä menee valkoisen raja? Eurooppalaiset on valkoisia, vaikka suomalaiset on paljon valkoisempia kuin italiaanot. Latinot eivät ole valkoisia, vaikka suurin osa taitaa olla eteläeurooppalaista alkuperää etniseltä taustaltaan.

Japanilaisia on 125 miljoonaa ja suomalaisia 5 miljoonaa, mutta japanilaista kulttuuria ei saa omia rasismin takia, mutta kukaan ei välitä saunasta tai miten sitä suomalaisen kulttuurin mukaan käytetään, koska me ollaan valkoisia.

Mutta suomalaisilla on huono omatunto. Asuin Itävallassa muutaman vuoden ja siellä paikalliset päättivät järjestää suomalaisen saunan kun mulla iski joulun alla koti-ikävä. Olutta oli ja uimamahdollisuus, mutta saunan lämpö oli 60 astetta ja siellä oltiin pyyhkeet päällä. Uimavesikin oli yli 10 asteista. En ymmärtänyt loukkaantua tästä suomalaisen saunakulttuurin morkkaamisesta.

Vierailija
113/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on moni loukkaatumassa nyt.

Olette ihan samanlaisia kuin haukkumanne ihmiset. 

Sarkasmiahan tämä ketju on täynnä, käytetään samaa logiikkaa kaikkeen, koska miksi mikään kulttuurillinen asia olisi yhtään sen erilaisempi kuin vaatetus, hiustyyli, musiikkityyli, ruoka jne.

Vierailija
114/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole enemmänkin sarkasmia ja huumoria :p

Vierailija
115/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla tais mennä tämän asian ironia nyt ohi.

Vierailija
116/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä niitä esim Afrikan hiemoja, jotka myyvät ja tekevät koruja ihan työkseen. Monille naisille tärkeä tulonlähde ja voi olla ainoa sellainen mitä pystyy myös kotona tekemään ja mistä saa syrjäisessä kylässäkin tuloja. Turisteja kuitenkin kuljetetaan "normaalina" aikana (ennen koronaa) sinne ja järjestetään matkoja esim tapaamaan heimoja. Katsoin dokumentin juuri Samburu naisten kylästä jossa pääosin vaan naisia asumassa. Heilläkin tulot oikeastaan vaan koruista ainakin silloin vuosia sitten. Nyt kamalaa ajatella jos kukaan ei osta enää niitä kauniita koruja ja vielä koronakin sotkee kaikkea.

En kyllä itse enää ymmärrä tätä maailmaa. Ensin omitaan kulttuuria ja sitten itketään sen katoamista jos kukaan ei osta. Ei mitään järkeä tässä enää. Itse ainakin ostaisin matkoilta jotain muistoksi itselleni. Kauneinta minusta olisikin juuri jokin käsityö jonka jokin heimo tehnyt. Paljon muuta en varmaan edes ostaisi ja nuo ainoita ns tavaramuistoja matkalta. Tosin on tietysti helppo tähän kirjoittaa, kun en ole juuri matkustellut, mutta näin varmaan toimisin.

Samalla tuli mieleen eräs ihminen jonka tiedän olleen jollain saamelaiskäsityölinjalla Lapissa vuosia sitten. Hän ei ole kyseiseen ryhmään kuuluva. Mietin vaan jos itse esim joskus hakisin tuonne niin olisiko se kauhea loukkaus opiskella ei saamelaisen tuolla. Tuonkin pitäisi olla ns kaikelle avoin, mutta ilmapiiri voisikin olla melko huono. Tietysti ehkä sekin vaikuttaisi ketä ihmisiä sinne juuri silloin sattuisi. Taidan jättää väliin. Tosin nykyisissä opiskeluissa taidan ihan kiusallanikin tehdä saamelaiskäsityön yhdellä perinnekäsityö kurssilla. En osaa niitä esim maasai heimon kaulakoruja yms niin pitää sitten tehdä muuta.

Voihan sitäkin miettiä miksi et halua opetella suomalaisia käsityöperinteitä ja käyttää niitä.

Vierailija
117/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ruotsia ei saisi puhua Suomessa muut kuin suomenruotsalaiset. Pakkoruotsi on pahemman luokan kulttuurista pakko-omimista.

Niin: saako toisia kieliä enää opiskella tai ainakaan puhua? Missä kulkee raja? 

Itse asiassa tosi jyrkkien kantojen mukaan kielten opiskelu on myös kulttuurista omimista.

Aina vähän väliä somessa loukkaannutaan esim. nuorista valkoisista tytöistä, jotka fanittavat Kpoppia ja yrittävät opiskella koreaa, tai animefaneista jotka opettelevat japania. Korealaisten ja japanilaisten mielestä tämä on mahtava juttu, mutta somelaiset pilkkaavat jos tytöt (eritoten tytöt) puhuvat tankerokieltä, ja pöyristyvät jos he puhuvat liian sujuvasti. Tässä ei voi voittaa. Parempi pitäytyä ihan eurooppalaisissa valtakielissä vain.

Vierailija
119/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.

Mitä? Ette laittaneet poronsarvia päähänne? Kuinka julkeaa!

Mitä, poronsarvet päässä, ihmisellä?

Hulluko olet!

Vierailija
120/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää ei pakota. Pysy omassa kulttuurissasi ja kielessäsi.

Jee! Pakkoruotsi on kulttuurista omimista ja se on loppu nyt!

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi