Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...
Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787
Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?
Mä myös aloin pohtia mitä teen meidän 5v:n maatuskakokoelmalle. Sen mielestä ne maatuskat on hirmu kauniita ja se tykkää niistä, mutta onhan ne arveluttavia, kun ollaan kuitenkin länsisuomesta kotoisin.
Vielä pahempi on meidän ekaluokkalaisen huone, jonne halusi viidakkoteeman. Siellä on kaikenlaista "viidakkoryönää" seeprantaljasta (feikki) sellaisiin puunaamioihin. Meidän perheelle ei välttämättä ole vielä riittävän syvää piiriä helvet*ssä.
Nyt äkkiä geenitestiin, jos sinustakin löytyisi tilkka venäläistä.
Ei tultaisi takavarikoimaan koriste-esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko minkä tahansa käsityötuotteen ostaminen ja käyttäminen/esille laittaminen kulttuurista omimista, koska käsityötuotteethan edustavat paikallista kulttuuria? Pitääkö tyytyä vain oman kylän tuotantoon tai olla sitten ilman? Ja saako räppiä tai reggaeta kuunnella? Saako tanssia enää salsaa, tangoa - tai ylipäänsä mitään tanhuamisen tai yksinkertaisen piiritanssin lisäksi?
Saako juoda viiniä? Syödä pitsaa? Uskaltaako etnisissä kaupoissa enää tehdä ostoksia?
Viiniä saa juoda ja pitsaa syödä, koska valkoisilla ei ole kulttuuria mitä omia.
Pitsa on omittu Kreikasta ja viini jostain päin Välimerta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että tavallinen saamelainen on aivan yhtä vittuuntunut jonkun varttisaamelaissomeinfluensörin perseilyihin kuin etelän lantalainenkin.
No mua henk,. koht. Ottaisi aika paljon päähän, jos joku puolestaloukkaantuja tuhoaisi mun elinkeinon ja olisi sitten vielä itseensä tyytyväinen.
Tosin en kehtaisi ehkä esiintyä tietyn kulttuurin edustajana, jos en sitä olisi 100%. olen itse ns varttimanne (pappa on romani) enkä kyllä kehtaisi esiintyä romanina. En tiedä ko kulttuurista yhtään mitään ja tuskin minua sinne piireihin otettaisiin ilosylin romanina vastaankaan. Joku saattaisi suorastaan huomauttaa etten ole romania nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako juoda viiniä? Syödä pitsaa? Uskaltaako etnisissä kaupoissa enää tehdä ostoksia?
Viiniä saa juoda ja pitsaa syödä, koska valkoisilla ei ole kulttuuria mitä omia.
Aivan. Mutta kiinalainen pitää jättää kiinalaisille, sushi japanilaisille, curry intialaisille, thairuoka thaille, halal on vääräuskoisilta kielletty, harissat ym falafelit ovat kauhistus pottunokkien suissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä myös aloin pohtia mitä teen meidän 5v:n maatuskakokoelmalle. Sen mielestä ne maatuskat on hirmu kauniita ja se tykkää niistä, mutta onhan ne arveluttavia, kun ollaan kuitenkin länsisuomesta kotoisin.
Vielä pahempi on meidän ekaluokkalaisen huone, jonne halusi viidakkoteeman. Siellä on kaikenlaista "viidakkoryönää" seeprantaljasta (feikki) sellaisiin puunaamioihin. Meidän perheelle ei välttämättä ole vielä riittävän syvää piiriä helvet*ssä.
Nyt äkkiä geenitestiin, jos sinustakin löytyisi tilkka venäläistä.
Ei tultaisi takavarikoimaan koriste-esineitä.
Totta. Ja taitaa jopa joku ihan minimäärä löytyä jostain 1800-luvun alusta. Mutta tuo viidakkohuone ei kyllä selity millään.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava juttu ja kuvastaa hyvin, miten koko keskustelu aiheuttaa sen, ettei ihmiset uskalla ostaa saamelaiskäsityöläisten koruja eikä käsitöitä. Kuka uskaltaa käyttää vaikkapa saamelaiskorvakoruja?
Etenkin kun ei tiedetä, keneltä saamelaiset on kopioineet ne.
WokeVäki? Huhuu? Nostetaanko veroja ja annetaan suoraan saamelaisille?
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.
Äidin kummitäti asui Rovaniemellä ja häneltä saimme paljonkin Lappi-tavaraa lahjoiksi. Minäkin kuljin lapsena lappalaislakki päässäni, ja se oli ihan tavallista 60-70 - luvuilla. Silloin matkailtiinkin paljon Lapissa, kesällä telttailtiin ja talvella hiihdettiin tunturimaisemissa.
Minä niin nautin tästä. Joku varttisaamelainen jeesustelija kertoo muille mitä ei saa tehdä. Ja sitten oikeat saamelaiset kärsivät. Ne jotka oikeasti tarvitsisivat tuloja ja pitääkseen kulttuurinsa hengissä. Nyt sitten joutuvat tekemään heinäkenkiänsä ja lahjoitamaan toisille " oikeille saamelaisille" joilla on oikeus pitää niitä. Tähän tämä wokepaska johtaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että tavallinen saamelainen on aivan yhtä vittuuntunut jonkun varttisaamelaissomeinfluensörin perseilyihin kuin etelän lantalainenkin.
No mua henk,. koht. Ottaisi aika paljon päähän, jos joku puolestaloukkaantuja tuhoaisi mun elinkeinon ja olisi sitten vielä itseensä tyytyväinen.
Tosin en kehtaisi ehkä esiintyä tietyn kulttuurin edustajana, jos en sitä olisi 100%. olen itse ns varttimanne (pappa on romani) enkä kyllä kehtaisi esiintyä romanina. En tiedä ko kulttuurista yhtään mitään ja tuskin minua sinne piireihin otettaisiin ilosylin romanina vastaankaan. Joku saattaisi suorastaan huomauttaa etten ole romania nähnytkään.
No olethan, isoisäsi... eivätkä he ole kovin nuukia tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä niin nautin tästä. Joku varttisaamelainen jeesustelija kertoo muille mitä ei saa tehdä. Ja sitten oikeat saamelaiset kärsivät. Ne jotka oikeasti tarvitsisivat tuloja ja pitääkseen kulttuurinsa hengissä. Nyt sitten joutuvat tekemään heinäkenkiänsä ja lahjoitamaan toisille " oikeille saamelaisille" joilla on oikeus pitää niitä. Tähän tämä wokepaska johtaa....
Eli omiminen tapahtuukin oman väen kesken.
Niin sitä pitää.
Pahinta kulttuurellista omimista on tatuoinnit. Nehän ovat olleet vain merimiesten ja vankilakundien. Nyt niitä näkyy kaikenlaisilla kaduntallaajilla. Tatuoinneista on heti päästävä eroon, ne ovat rikos normaalin valkoihoisen ihmisen yllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi suhtautua ystäviin, joiden kodissa on porontalja, vaikka he eivät ole mitään saamelaisia ?
Välit poikki kokonaan ?
Vie se talja metsään, polta ja hävitä tuhkat.
Sopikaa ettei asiasta enää puhuta.
Ihan oikein vaan. Ja mikä parasta sekä huvittavinta niin nuo cancel kulttuurin kannattajat eivät edes itse ymmärrä mitä vahinkoa saavat aikaan kerätessään moraalisäteily ja hyvesingalointipisteitään keskinäisessä kisassaan 🤣🤣🤣
😂😂 voi elämä mitä tekopyhyyttä täynnä tämä elämä on. Kaikki tehkööt niinkuin omakseen tuntevat. Ihme hommaa! Keskittykää omaan pipoonne eikä naapurin neljäntuulen hattuun
Vierailija kirjoitti:
Pahinta kulttuurellista omimista on tatuoinnit. Nehän ovat olleet vain merimiesten ja vankilakundien. Nyt niitä näkyy kaikenlaisilla kaduntallaajilla. Tatuoinneista on heti päästävä eroon, ne ovat rikos normaalin valkoihoisen ihmisen yllä.
Ne on omittu luonnonkansoilta.
Pahinta on kuin vanhempi henkilö käyttää conversen tennareita ja omii näin ollen nuorten kulttuurin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin.
Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.
Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.
Jossain museossa oli ollut Japaniteemapäivä ja japanilainen meni sinne kimonossa. Sai täyslaidallisen "kulttuurisesta omimisesta". Eli kyllä nämä vaan osaavat puolestaloukkaantua.
Meillä kävi töissä näin saamelaisten päivänä. Etelä-Suomen isossa kaupungissa (yllätys) saamelainen työntekijä tuli kansallispuvussa töihin. Tästä avautui ainakin kolme aspaluukulla käynyttä asiakasta. Koska on loukkaavaa pukeutua saamelaispukuun. Hyvin piti pokka saamelaisella. Totesi vain että saamelaisena saa pukeutua omaan kansallispukuunsa ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on englantilainen ystävä, joka on isoisän puolelta romani ja irlantilaista verta kulkee myös suvussa. Hän tuo asiaa esiin hyvin hienovaraisesti ohimennen, jos tulee puhetta asiasta. Mutta ei ratsasta sillä, kuten tämä saamelaiset ja karjalaiset woketyypit, joiden yksi tai toinen isovanhempi on Karjalasta, täällä Suomessa. Se eräs nainenkin on puoliksi ulkomaalainen, mutta omasta mielestään 100% karjalainen, kun mummo sattuu olemaan Karjalasta. Ei siis suomalainen, eikä toisen vanhemman kotimaan kansalainen, vaan puhtaasti karjalainen, jolla on oikeus kaikkeen karjalaiseen, muilla ei.
Minä olen savolainen jo 15. sukupolvessa joten kiellän teiltä kalakukon ja Speden omimisen. Kuopioon ei ole mitään asiaa, älkää tulko käyttämään paikallisia palveluita tai ostamaan paikallisia tuotteita. Kuopio Tanssii ja Soi on nimensä mukaan kuopiolaisille, joten hus, takaisin omiin maakuntiinne siitä. Kuopion museo esittelee paikallisia löytyöjä, joten älkää tulko sieltä töllistelemään meidän kulttuuria ja historiaa, hyi!
Palkalla ei ole merkitystä, vaan kuluilla.