Kerrostalokyttääjät..
En kestä kerrostalokyttääjiä, olemme nuoripari ( 25-vuotiaita..) ja asumme omistusasunnossa. Asumme suoraansanottuna mummokommuunissa, ja yläkerran akka on niin kummallinen tyyppi että oksat pois.
Juhlimme pari kertaa vuodessa, niin että täällä on silloin ystäviä meidän lisäksemme, silloinkin olemme aina muistaneet että emme huudata musiikkia enää klo 22 jälkeen lujalla.
Kuitenkin yläkerran kummallinen nainen on päättänyt aloittaa lappuhelvetin, lähettelee milloin mistäkin syystä lappuja joissa uhkaa soittaa poliisit, ja kirjoittaa sukunimemme oikein punaisella tussilla.
Nämäkin kerrat kun hän on lappuja laittanut, niin olemme saattaneet olla kahdestaan kotona ja olemme vaikka istuneet iltaa yhdessä rauhallisesti. Niin että PUHEEMME ei missään nimessä edes kuulu viereiseen asuntoon.
Välillä jos puhumme parvekkeella ( vaikka iltapäivällä ) hän hihkaisee HILJAA!!
Nyt olen ollut erittäin kuumeisena keuhkoputken tulehduksessa, ja yskinyt keuhkoni pihalle, n. Joka kolmas tunti. Tämä yläkerran järjenjättiläinenhän päätti viimeyönä hakata patteria kuin mielipuoli tämän yskimiseni takia. Kummallisinta on etten ole koskaan tavannut häntä missään (esim. Rappukäytävä, piha jne.) mutta kerran kun avokillani meni hermot tähän lappusotaan, ja kävi kilkauttamassa kys. Naisen ovikelloa, nainen tiesi miltä näytän. Eli kyylääkö hän minua peräti jo ikkunasta..
Onko muilla samanlaisia kokemuksia kerrostalokyttääjistä?
-kyllästynyt.
Kommentit (33)
Tee poliisille ilmoitus vainoamisesta ja kotirauhan rikkomisesta.
Niin. Häirikön mielestähän hän ei koskaan voi mitenkään häiritä ketään. Meillä asui vanhassa asuintalossa tällainen armas nuoripari jotka pitivät puhumisbileitä myöhään yöhön. 70-luvun talossa se pälpäläblaablaablaa hahahahah kuului kyllä selvästi seinästä läpi ja häiritsi. Siellä kävi myös poliisi tämän toteamassa ja porukka lähti putkaan loppuyöksi kun poliisi kävi kolmannen kerran samana iltana. Toki se sun naapurisi voi olla myös häiriintynyt, mutta kyllä yleensä on syytä katsoa peiliin jos joltain saa lappupostia luukusta. Keskellä päivää saa toki kuulua normaalia elämisen ääntä kunhan ettei karju suoraa huutoa siellä parvekkeella. Meinaa edes hiljaisuusajan ulkopuolella ei saa kohtuuttomasti häiritä muiden asumisrauhaa.
Minkähänlainen talo o kyseessä. Nämä parjatut 90-luvun talotkin pitävät paremmin meteliä kuin joku ohuen välipohjan 50/60-luvun talo.
Pullonkaula on yleensä ohuet välipohjat kerrosten välissä. Vaikka kerrokset näyttävät paksuilta, ne ovat yleensä onttoja ne välipohjat osittain. Summaksi voi jäädä vain 10 cm betonikerros, loput ilmaa. Tiedätte, ettei 10 cm väliseinä betonia pidä hyvin meteliä, vaikka se olisi solidi, sen vuoksi ne ovat vähintään 15 cm, yleensä 18 cm, ja uusissa 20 cm.
Ontelolaattamallia 26.5 cm, eli sitä mitä käytettiin 70-90 luvulla, on sellainen että onteloiden ylä- ja alapuolella on vain 5 cm betonia + lattiassa ehkä parin sentin tasoite ja parketti.
Mutta itse asuin 60-luvun talossa jossa oli vain 15 cm paksuinen betonivälipohja, ja siitäkin varmaan puolet ilmaa, voitte kuvitella miten hyvin piti ääntä!
No mielestäni kuulostaa kyttääjältä. Olen yhden nuoren kyttääjän "kaveri". Tiedän, että hän kuvaa ikkunastaan naapureiden menoja ja heillä käyviä vieraita. Vieraita hän epäilee rikollisiksi, joita poliisi etsii. Aina jos on jotain talossa tapahtunut Esim. ilkivaltaa tai vaikka rapun lamppu tai hissi rikkoutunut, hän "tietää" kuka on ollut asialla. Olen nähnyt videon, jossa oli joku "vandaali vauhdissa" eli vieras mies käveli talolle.
Siis juhlitte pari kertaa vuodessa, niin että teillä on silloin ystäviä teidän lisäksenne, silloinkin olette aina muistaneet että ette huudata musiikkia enää klo 22 jälkeen lujalla?
Yritä ymmärtää asia myös naapurin mummon kannalta. Hän ei valitse juhlienne aikataulua vaan joutuu aina viettämään ikävän illan tietämättä ollenkaan, milloin pääsee nukkumaan, kun teillä metelöidään. Ja kyllähän te metelöitte - iltakymmeneen mennessä te automaattisesti jo huudatte ja nauratte eikä musiikkikaan ole niin hiljaisella kuin luulette. Mummolla on oikeus asua omassa kodissaan naapureiden häiritsemättä ihan yhtä lailla kuin teilläkin.
Mitä ovat nuo "milloin mitkäkin syyt", joiden vuoksi hän on lähetellyt lappujaan? Jos tekisit aiheista täyden listan, voisimme katsoa, olisiko teillä aihetta ottaa naapurinne paremmin huomioon.
Naapurisi muuten ei melko varmasti reagoisi yskimiseesi millään lailla, jollet miehinesi ja ystävinesi olisi vetänyt hänen hermojaan valmiiksi kireälle asumisenne aikana. Olette siis itse pyytäneet häntä sotasille.
Mitäs muuten tykkäisit siitä, että nyt seinäsi taakse tultaisiin soittamaan suomiräppiä nupit kaakossa ja kiljumaan kavereiden kanssa, kun on niin kiva juhlia? Sinä et nukkuisi hetkeäkään ja pyörisit siellä vain kuumeissasi ja ysköksissäsi. Mutta eihän naapurin siitä tarvitse välittää yhtään - hänellähän on oikeus juhlia vaikka hakkaamalla pattereita, jos se hänelle juhlimisesta käy, eikös vain?
Etsipä älylaitteestasi asunnonvälityssivusto ja rupea etsimään uutta asuntoa jostain muusta paikasta kuin mummokommuunista. Koska et halua naapureiltasi hankaluuksia, hommaa luukku joko niin kaukaa, että normaaliksi katsomasi eläminen ei häiritse naapureita, tai etsi rakennus, jossa asuu samanlaisia nuoria pariskuntia kuin itse olette. Muista kuitenkin se, että sitten kun te teette ensimmäisen lapsenne, sinusta tulee se naapureiden äänistä valittava uneton äiti, jonka lapsi ei saa nukkua päivällä eikä yöllä ja parvekkeellakin röyhyää naapurin rööki.
Minulla oli naapurina juuri tuollainen aiemmin vain lapsuudenkodissaan ja opiskelija-asuntolassa asunut pariskunta, joka omasta mielestään varmasti eli ihan normaalisti. Paitsi tietysti silloin, kun heillä oli vieraita ja/tai alkoholia ja/tai muuten vain v****mainen olo eli suurimman osan valveillaoloajasta. Oli ihan selvää, että ilanistujaisissa parin tunnin sisällä puhe muuttui kiljumiseksi ja nousuhumalaisten haluksi näyttää huutonaurulla kivaansa myös naapuristoon ja välillä ihan vahingossa hakattiin seiniä ja hypättiin lattialla tasajalkaa porukalla. Tämä nuoripari oli ajanut jo yhden naapurin myymään asuntonsa ja muuttamaan pois, mutta parin poliisikäynnin jälkeen muuttivat sitten itse.
Totta kai voi olla niinkin, että vika on naapurissanne. Mutta ei se näissä asioissa yleensä ole.
Huutaa iltapäivällä parvekkeelle "hiljaa"? Eikö se muiden mielestä ole kyttäämistä ja asiatonta? Mikä oikeus jollain mummollakaan on ahdistella naapureita. Onko tässä määräävä se, että asukkaat ovat nuoria? Heistä on pakko lähteä ääntä enemmän kuin keskiverto perheestä?
T. melkein mummo
Tekisin valituksen mummon yöllisistä pattereiden hakkaamisista.
T.melkein mummo
Onhan noita. Parasta on että niistä ei vaan välitä mitään jos kerran oikeasti ei tee mitään järjestyssääntöjen tai lakien vastaista. Ja jos kyttääjä alkaa itse käyttäytyä häiristevästi kuten tuo patterien hakkaaminen, niin isännöitsijälle vaan ilmoitusta häiriöstä.
Joskus noista kyttääjistä voi saada hupiakin. Itsekin asuin nuorena ns. mummotalossa, jossa oli kyllä melko kyttäävä meininki, mutta minusta ne oli hauskoja ne valittajat ja niiden omituisen kuvitelmat. Kerrankin pari niistä oli saanut päähäni että minä olin maksullinen nainen, koska luonani oli käynyt useampi mies viikon aikana (miesystäväni, isäni ja veljeni). Tulivat ihan ovikelloa soittamaan ja sanomaan että ei ole mikään ilotalo tämä talo ja että kaltaiseni nainen ei ole tervetullut sinne. En jaksanut edes selitellä asiaa vaan totesin vaan "aha", ja kun toinen niistä huomasi että minulla on vieras, sanoin mammalle vaan, että "asiakas, anteeksi täytyy mennä" :D
Kyllä se vika voi sieltä kyttääjästäkin löytyä.
Mä asuin reilun vuoden kerrostalossa jossa oli enimmäkseen vanhoja yksinäisiä mummoja. Jestas minkä juorukerhon ne pisti pystyyn jo siitä kun muutin sinne. Muuttopäivänä kyttäsivät jokaisen tavaran mikä sisälle kannettiin, pari jopa ihan ääneen pohti mistä mikäkin on ostettu ja mitä on maksanut.
No, ei menny paria viikkoa kauempaa kun ne mummelit jo ties ihan tasan tarkkaan monelta menen aamuvuoroon, monelta tulen iltavuorosta jne. Alkoi tulla valitusta kun aamuyöllä ravaan rappukäytävässä. Tämä "ravaaminen" oli sitä että lähdin töihin, vuoro kun alkoi puoli viideltä. Ja keskellä yötä kolistellaan taas siellä rappukäytävässä, no niin kun illalla 22.15 tulin iltavuorosta. Sitten käydään vielä keskellä yötä suihkussa (tuolloin 22.15 kun olin koko päivän juossut töissä hiki päässä, ja suihku kesti muutaman minuutin).
Myös juhlia järjestin kuulemma usein. No en järjestänyt. En yksiäkään bileitä. Mulla ei KOSKAAN siinä asuessa ollut enempää kuin pari kaveria kerralla käymässä, eikä meillä ollu mitään bileitä. Aina oltiin selvinpäin. Eikä varmasti pidetty meteliä.
Jos lähdin esimerkiksi viikonlopuksi reissuun, eli mulla oli isompi kassi mukana, heti oli joku mummo kysymässä mihin lähden. Jos sanoin että reissuun viikonlopuksi, kysyttiin että olenhan muistanut ottaa johdot pois, sulkea pesukoneen hanan jne! Siis vittu mä olin aikuinen ihminen!
Että se siitä että aina pitäis sinne peiliin katsoa jos joku naapuri sinusta valittaa. Onneks pääsin pois tuosta helvetistä.
Ei todellakaan samassa sarjassa, koska kyttääjä on kiva mummeli, mutta kerrompa kuitenkin. Tuli pihalla sanomaan mulle kuinka herttaista se on, että poikani auttaa mua tiskaamisessa. Mummelin vessan ikkuna on vastapäätä meidän keittiön ikkunaa. Vessan ikkuna on pieni ja korkealla. Hänen pitää siis seistä tuolilla, että näkee meille. Kuhan ei putoa tuolilta ja satuta itseään, sen kun kattelee. Naurattaa kyllä vähän :)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 10:50"]
Mä asuin reilun vuoden kerrostalossa jossa oli enimmäkseen vanhoja yksinäisiä mummoja. Jestas minkä juorukerhon ne pisti pystyyn jo siitä kun muutin sinne. Muuttopäivänä kyttäsivät jokaisen tavaran mikä sisälle kannettiin, pari jopa ihan ääneen pohti mistä mikäkin on ostettu ja mitä on maksanut.
No, ei menny paria viikkoa kauempaa kun ne mummelit jo ties ihan tasan tarkkaan monelta menen aamuvuoroon, monelta tulen iltavuorosta jne. Alkoi tulla valitusta kun aamuyöllä ravaan rappukäytävässä. Tämä "ravaaminen" oli sitä että lähdin töihin, vuoro kun alkoi puoli viideltä. Ja keskellä yötä kolistellaan taas siellä rappukäytävässä, no niin kun illalla 22.15 tulin iltavuorosta. Sitten käydään vielä keskellä yötä suihkussa (tuolloin 22.15 kun olin koko päivän juossut töissä hiki päässä, ja suihku kesti muutaman minuutin).
Myös juhlia järjestin kuulemma usein. No en järjestänyt. En yksiäkään bileitä. Mulla ei KOSKAAN siinä asuessa ollut enempää kuin pari kaveria kerralla käymässä, eikä meillä ollu mitään bileitä. Aina oltiin selvinpäin. Eikä varmasti pidetty meteliä.
Jos lähdin esimerkiksi viikonlopuksi reissuun, eli mulla oli isompi kassi mukana, heti oli joku mummo kysymässä mihin lähden. Jos sanoin että reissuun viikonlopuksi, kysyttiin että olenhan muistanut ottaa johdot pois, sulkea pesukoneen hanan jne! Siis vittu mä olin aikuinen ihminen!
Että se siitä että aina pitäis sinne peiliin katsoa jos joku naapuri sinusta valittaa. Onneks pääsin pois tuosta helvetistä.
[/quote]
Poikkeus ei tee sääntöä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 10:50"]
[/quote]
Poikkeus ei tee sääntöä.
[/quote]
"Kyllä se vika VOI sieltä kyttääjästäkin löytyä."
"Että se siitä että AINA pitäis sinne peiliin katsoa jos joku naapuri sinusta valittaa."
Terveisin sisälukutaito
Noniin tahdon ensimmäisenä kiitää kaikkien lukioiden puolesta että olette tuoneet tämän epäkohdan meidän kaikkien tietoon.
Tässä on mitä mainioin mahdollisuus saada aikaan oikea sotatilanne naapurina kansa.
Muutama tarkentava kysymys.
-Taloyhtiön ikä?
-Paikkakunta?
-Onko naapuri tai te taloyhtiön hallituksessa? ( suosittelen liittymään lisää teidän painoarvoa kiista tilantessa jolloin voitee vedota että olette hallituksen jäsen )
-Onko ulkopuolinen isännöinti jos on niin kannataa viedää pulaa tai piparia jollakin verukkeella näin varmistt myös isännöitsijänä lojaalisuus.
-Onko taloyhtiössä kunnollinen korkki taulu rappukäytävää johon voi kiinteällä viestejä näppärästi. Jos ei niin puhelu hallituksen puheenjohtajallemme että asia saadan kunton pikimmiten.
-Onko talonmies tuttu ? jos ei niin kannataa tutustua hänestä voi olla selvää etua kiistatilanteissa?
-Suositelen myös terveyshaitoista huolimatta parveke tupakoinnin aloitamista mikäli ette ole tupakoitsijoita. Tupakkaan mahonkia tai pikku sikarit.
Onko mummo vuokralainen vai omistaako osakeen jos omistaa olette samalla viivalla jos taas vuokralainen niin voitte koittaa esimerkiksi koiraa ensiksi estää vuokralaisten oikeudet pysäköintipaikan, saunavuoron, pyykkituvan käyttöön.
Kannataa myös aloitaa heti lappu helvetti kunhan ilmoitustaulu asiat saadan kunton, tässä on paljon apua rääväsuu kaverista joss tällaisia on lähipiirissä Suositelen ehdottomasti kutsumaan iltaa viettämään ja samalla saa hyviä ideoita lappuihin.
No näillä alkuun ystävällisin terveisin ja tervetuloa joukon joukolla on voimaa käyttämisessäkin.
Pohjanmaan käyttäjien puhenjohtaja
P.Kyttä
Mielenterveysongelmia on monilla vanhuksilla, ei mulla muuta. T. Kotihoidossa nähnyt yhtä sun toista
on, sekä omasta että ystävän talosta. Laputtelua, suoraan vittuilua meille päin naamaa jne. Kyseessä yksinasuvat alkoholiongelmaiset eläkeläisukot. Näille ei isännöitsijä mahda mitään. Voivat terrorisoida ja kyylätä ihmisen yksityiselämää vuositolkulla. Selkeästi rikkovat kotirauhaa ja ylsityisyyden suojaa mutta tuskin saadaan syytteeseen.
Kyttääminen ja valvominen on ensimmäinen vaihe. Sitten jossain vaiheessa nuo rupeavat osallistumaan elämääsi. Ehdotan että muutat koska tuommoista totaalisen seniiliä mummoa ei saa häädettyä missään järjellisessä ajassa.
Vaikka saisittekin mummon häädettyä esim. hoitoon niin huonolla tuurilla tilalle muuttaa mummon lapsenlapset tjsp. ensimmäiseen itsenäiseen asuntoonsa ja kukaan ei ole vaivautunut heille opettamaan kerrostaloasumisen perusteita -> bileitä ja sekoilua ja älämölöä ympäri vuorokauden.
Kun joutuu gang stalkingin kohteeksi, niin kyttääjinä saattaa olla melkein kokonainen rappu tai ainakin useita naapureita. Näin on käynyt minulle Helsingin Kalliossa sijaitsevassa kerrostaloyhtiössä. Olen asunut nykyisessä asunnossa kauan, eikä minun rapussa ole jäljellä kuin pari vanhaa naapuria, ja suurin osa on muuttanut sen jälkeen, kun minua alettiin vainoamaan vuonna 2013. Uusista asukkaista todennäköisesti ainakin suurin osa osallistuu vainoamiseen, ja näin gang stalkingin kohde yleensäkin ympäröidään vainoajilla pikkuhiljaa asunto asunnolta.
Anteeksi, kappalejako ei toiminut. Kiitos puhelimen.