Kerrostalokyttääjät..
En kestä kerrostalokyttääjiä, olemme nuoripari ( 25-vuotiaita..) ja asumme omistusasunnossa. Asumme suoraansanottuna mummokommuunissa, ja yläkerran akka on niin kummallinen tyyppi että oksat pois.
Juhlimme pari kertaa vuodessa, niin että täällä on silloin ystäviä meidän lisäksemme, silloinkin olemme aina muistaneet että emme huudata musiikkia enää klo 22 jälkeen lujalla.
Kuitenkin yläkerran kummallinen nainen on päättänyt aloittaa lappuhelvetin, lähettelee milloin mistäkin syystä lappuja joissa uhkaa soittaa poliisit, ja kirjoittaa sukunimemme oikein punaisella tussilla.
Nämäkin kerrat kun hän on lappuja laittanut, niin olemme saattaneet olla kahdestaan kotona ja olemme vaikka istuneet iltaa yhdessä rauhallisesti. Niin että PUHEEMME ei missään nimessä edes kuulu viereiseen asuntoon.
Välillä jos puhumme parvekkeella ( vaikka iltapäivällä ) hän hihkaisee HILJAA!!
Nyt olen ollut erittäin kuumeisena keuhkoputken tulehduksessa, ja yskinyt keuhkoni pihalle, n. Joka kolmas tunti. Tämä yläkerran järjenjättiläinenhän päätti viimeyönä hakata patteria kuin mielipuoli tämän yskimiseni takia. Kummallisinta on etten ole koskaan tavannut häntä missään (esim. Rappukäytävä, piha jne.) mutta kerran kun avokillani meni hermot tähän lappusotaan, ja kävi kilkauttamassa kys. Naisen ovikelloa, nainen tiesi miltä näytän. Eli kyylääkö hän minua peräti jo ikkunasta..
Onko muilla samanlaisia kokemuksia kerrostalokyttääjistä?
-kyllästynyt.
Kommentit (33)
Meilläkin asuu laputtelijamummo. Pelkää että parvekkeella poltetaan (ei polteta) ja yrittää sen käyttöä estää. Seisoo esim parvekkeemme alla vahtimassa ja huutelee jos odotan lapsia harjoituksista tai kastelen kukkia tai ylipäänsä olen parvekkeella.
Vuoden jaksoin ja kyllästyin. Tulostin finlexistä vainoamisesta lakipykälän, minilexistä sen tulkinnan ja tuuppasin mummon postiluukusta. Samaan syssyyn jätin paperin jossa ilmoitin että asia menee poliisille seuraavasta kerrasta. Kyttääminen loppui, mutta nyt hyppii yläkerrassa. Tästäkin mies kävi sanomassa, niin pitää ymmärtää kun hänelle jäi koronasta aivosumu. Hän ei halua siellä hyppiä mutta ei voi sille mitään.
Tälle palstalle on saapunut ihan oikeasti kyttäys…..huomasin…..
Lukiessa ketjuja käy sekunninsadasaosan kopiointi…..
Naurettavaa….
Ihan sama vaikka valittaisi ei oo mun ongelma jos normaali asuminen häiritsee. Muutakoon itse pois hyvin yksinkertaista. Ei ole mun ongelma mikä naapuria häiritsee ja mikä ei. Varsinkin jos ei edes mitenkään kauheasti metelli niin ei kiinosta
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmia on monilla vanhuksilla, ei mulla muuta. T. Kotihoidossa nähnyt yhtä sun toista
Tämä, ns. vaka vanhat vainoharhat - turvattomia ja epäluuloisia vanhuksia jotka kokevat ihan kaiken mahdollisen potentiaalisena uhkana.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin asuu laputtelijamummo. Pelkää että parvekkeella poltetaan (ei polteta) ja yrittää sen käyttöä estää. Seisoo esim parvekkeemme alla vahtimassa ja huutelee jos odotan lapsia harjoituksista tai kastelen kukkia tai ylipäänsä olen parvekkeella.
Vuoden jaksoin ja kyllästyin. Tulostin finlexistä vainoamisesta lakipykälän, minilexistä sen tulkinnan ja tuuppasin mummon postiluukusta. Samaan syssyyn jätin paperin jossa ilmoitin että asia menee poliisille seuraavasta kerrasta. Kyttääminen loppui, mutta nyt hyppii yläkerrassa. Tästäkin mies kävi sanomassa, niin pitää ymmärtää kun hänelle jäi koronasta aivosumu. Hän ei halua siellä hyppiä mutta ei voi sille mitään.
Ostakaa sille trampoliini, pieni sisälle tai iso pihalle niin voi lapsetkin hyppiä mummun kanssa.
Nää on vaikeita asioita mikä ketäkin häiritsee kerrostaloelämässä. Ymmärrän molemmat näkökulmat. Usein on niin, että se häiriötä aiheuttava ei millään ymmärrä tekevänsä jotain väärin, vaikka häiriötä kokevan kokemus on ihan aiheellinen. Usein häiriköivä juuri kokee vain elävänsä tavallista elämää. Nykypäivä on mennyt ikävästi siihen suuntaan, että jokaisella on muka oikeus elää juuri niin äänekkäästi kuin haluaa.
Itseäni risoo paljon se, että tällä hetkellä minulla on 3 lähinaapuria, jotka kolistelee paljon. Onneksi yöaika on sentään hiljaista, mutta aamusta iltaan kaikki puuhat kotona tehdään kolistellen. Kun joku on poissa kotoa niin yksi näistä kolmesta asunnosta on aina kolistelemassa. Milloin siivotaan, imuroidaan, käsitiskataan, laitetaan ruokaa tms. ja kaikki mihin kosketaan kolisee äänekkäästi. Tuolit ilman juopalappuja raahaa lattiaa 15 kertaa päivässä. Sitten yläkerta vielä tamppaa kävellessään.
Kukaan näistä ei varmasti ymmärrä, että elää voisi hiljempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka valittaisi ei oo mun ongelma jos normaali asuminen häiritsee. Muutakoon itse pois hyvin yksinkertaista. Ei ole mun ongelma mikä naapuria häiritsee ja mikä ei. Varsinkin jos ei edes mitenkään kauheasti metelli niin ei kiinosta
Niin no, perinteisesti kerrostaloissa on ollut aika tarkat säännöt siitä, että vältetään häiritseviä ääniä. Nykypäivä valitettavasti mennyt tuohon omaan napaan tuijottamiseen.
Kerran huomasin kerrostalokyylän vauhdissa. Oli ilta, kun kävelin katua pitkin ja sivusilmällä näin alimman kerroksen ikkunan ja sen läpi, kuinka joku mummo oli korva kiinni seinässä. Siinä se oli ties miten pitkään kuunnellut, ja naapuriasunnossa oli ihan pimeää, ettei kai kukaan kotosalla, joten turhaan mummo kuunteli. Sain hyvät naurut.
Dokumentoi kaikki tapahtumat ja niihin liittyvät olosuhteet. Pidä laput tallessa. Jos tulee aukoon päätään ota puhelimella videolle.
Sitten vaan isännöitsijälle.
Oli kerran tuollainen naapuri. Lopulta selvisi että oli aikojen kuluessa ollut samallaisissa riidoissa kaikkien muiden osakkaiden kanssa. Selvisi syykin: mt-diagnoosi ja sen itselääkintä alkoholilla.
Meidän talossa asuu kyttääjä, joka sattuukin olemaan taloyhtyön hallituksessa. Valitukset menevät hänen kauttaan, joten hänen toimintaansa ei koskaan tulla saamaan loppua. Hän valikoi aggressiivisesti naapurinsa ja on onnistunut jo pääsemään eroon joistakin. Aina kun hänen naapuriinsa muuttaa pieni perhe tai nuoria, alkaa kyttääminen ja läksytys. Yrittää rakentaa talosta mummokommuunia, mutta talossa ei ole hissiä eivätkä mitkään nykyaikaiset esteettömyysvaatimukset täyty asunnoissa, joten talossa tulee aina asumaan kaiken ikäisiä. Hän viettää kohtuuttoman paljon aikaa oman rappunsa tuulikaapissa ja kiertää taloa lähes päivittäin etsien valittamisen aihetta. Hän on myös todella usein talossa tapahtuvien levottomuuksien toinen osapuoli, eli vaaraksi jo asukkaille ja etenkin itselleen leikkiessään myös taloyhtiöpoliisia. Tämä on sellainen tapaus, että hänestä ei voi valittaa, hänen toimiinsa ei voi puuttua ja tämä talo vapautuu tästä terrorista varmaan vasta, kun hänen aikansa koittaa.
Jotkus täällä puoltavat näitä kyttääjiä, mutta kyllä ihmisen, joka ei pidä ihmisistä pitäisi muuttaa jonnekin muualle kun ihmisten keskelle. Ei kerrostaloasumiselta pitäisi voida vaatia haudanhiljaisuutta, elämästä lähtee aina ääniä.
Korvatulpat, nämä pienet suloiset ongelman ratkoja, ei maksa paljoa mutta vaatii sitäkin enemmän sisua käyttää. 🧏♀️