Uskosta jauhavat ateistit
Olen hämmästellyt seuratessani palstaa sivusta, miten paljon täällä itseään ateistiksi uskovat jaksavat vaivata päätään sillä uskooko joku vai ei.
Harvoin, jos koskaan on uskovien tekemiä alotteita, joissa spekuloitaisiin muiden vakaumusta. Aina puhutaan homofobiasta, niin olisikohan tässäkin nyt kyse siitä, että moni ateistiksi itseään väittävä uskookin Jumalan olemassaoloon? Tai sitten nämä, jotka ovat epävarmoja omasta älykkyydestään haluavat pönkittää argumentteja yllyttämällä muita sanomaan uskovia tyhmemmiksi.
Entäs tuo iänikuinen aivopesukortti? Itse esimerkiksi olen täysin ateistisista perhelähtökohdista ja silti minulla on ollut usko niin kauan kuin jaksan muistaa. Eiköhän propagandaa ole ennemminkin se, miten vähemmistöa (esimerkiksi kristittyjä) herjataan ja parjataan julkisesti. Esitetään jopa asioita, joista on rikoslaissa määrätty rangaistus.
Kun uskoo, ja se on vallannut koko ihmisen, niin ei sitä muuta se, että joku kutsuu sinua tyhmäksi, tai kirjoittaa pyhän kirjakokoelmasi nimen pienellä. Usko Jumalaan ei muutu biologian tunteja käymällä, tai opsikelemalla kemiaa tai fysiikkaa. Itse olen lukenut biologiaa, eikä ole tullut vastaan mitään, jonka perusteella uskoni olisi horjunut.
Mihin siis pyrit aloituksillasi sinä, joka satoja kertoja jauhat ja jauhat, spekuloit ja spekuloit muiden vakaumusta, sekä väität asioita, joista et omaa alkeellisintakaan omaa tietämyspohjaa?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:27"]
Kuullostaa, että suurimpia hihhuleita ovat juurikin nämä ateistit, jotka jatkuvasti tuputtavat omaa näkemystään muille.
[/quote]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_luterilaisista_kirkoista
Ateisteilla ei ole sentään satoja ateisminpalvontapaikkoja ympäri maata, eikä kokoonnuta viikottain palvomaan ateismia. Että ihan turhaa taas huudella siitä suunnasta mitään hihhuloinnista.
Mutta eipä yllätä yhtään että kristityt väheksyy muita, hehän sentään ovat löytäneet maailmasta ainon oikea Jumalan ja ovat siis ainoita jotka ovat oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä.
[/quote] Itse väheksyt hihhulitermeilläsi kristittyjä. Jos kristity sulkeutuvat kirkon ovien sisäpuolelle Jumalanpalvelukseen, niin mitä sitten? Ei kirkko ole sinun tontillasi. Maksat veroja, so? Niin maksan minäkin. Jos sinä uskot kaiken syntyneen olemattomasta ja perustat uskosi tieteeseen, niin miten se eroaa siitä, että minä uskon tieteen selittävän alkeellisesti miten Jumalan luomat lait toimivat?
[/quote]
Kuka sen hihhulitermin ottikaan esille tässä keskustelussa?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:18"]
Ota ne lääkkeesi AP äläkä riehu
[/quote] Minä mitään riehu. Osoitan vain, ettei minulla ole mitään ongelmia käydä rehellistä keskustelua. Sen sijaan on tullut jo esille tässäkin keskustelussa "hihhuli, joulupukki ja ota lääkkeesi". Varsinkin tuo "ota lääkkeesi ja älä riehu" on usein arkiväittelyssa tapa, jolla vastapuoli yrittää vielä viimeisillä keinoilla korostaa omaa erinomaisuuttaan. Aloitin tämän keskustelun keskustelun toivossa. Mitään uutta ja yllätyksellistä se ei ole vielä tuonut. Samoja jorinoita kierrätetään, mitkä on kuultu ja nähty jo satoja kertoja.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:23"]
Kuullostaa, että suurimpia hihhuleita ovat juurikin nämä ateistit, jotka jatkuvasti tuputtavat omaa näkemystään muille.
[/quote]
Ateisteilla ei ole sentään satoja ateisminpalvontapaikkoja ympäri maata, eikä kokoonnuta viikottain palvomaan ateismia. Että ihan turhaa taas huudella siitä suunnasta mitään hihhuloinnista.
Mutta eipä yllätä yhtään että kristityt väheksyy muita, hehän sentään ovat löytäneet maailmasta ainon oikea Jumalan ja ovat siis ainoita jotka ovat oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä.
[/quote] Itse väheksyt hihhulitermeilläsi kristittyjä. Jos kristity sulkeutuvat kirkon ovien sisäpuolelle Jumalanpalvelukseen, niin mitä sitten? Ei kirkko ole sinun tontillasi. Maksat veroja, so? Niin maksan minäkin. Jos sinä uskot kaiken syntyneen olemattomasta ja perustat uskosi tieteeseen, niin miten se eroaa siitä, että minä uskon tieteen selittävän alkeellisesti miten Jumalan luomat lait toimivat?
[/quote]
[/quote] Sinä tässä yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Sinä tässä yhteydessä.
[/quote] Ja tarkoitan tällä sitä, että ateistien mielitermi on hihhuli.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:53"]
No, ateistit kuitenkaan eivät ole vakaumuksensa perusteella kieltämässä muilta ihmisiltä sitä sun tätä mitä milloinkin. Lähimmäisenrakkaudesta he vain yrittävät osoittaa luulevaiselle, että tämä pitää paimentolaisten primitiivisiä maailmanselityksiä totena. Että ei pidä ahdistua niistä.
[/quote] Älä puhu soopaa. Ateistiko ei ole kieltämässä muilta ihmisiltä? Huhheijaa, miten taas läppä lentää. Ettekö oikeasti keksi, kun kierrättää näitä samoja vanhoja asioita. Mitenkäs Suvivirsi? Ei riitä, ettei tarvitse laulaa tai osallistua, vaan pitäisi kieltää. Samaan kastiin päivänavaukset ym. Samaan kastiin, että ihmisen pitäisi usko hiljaa mielessään, mutta ateisti saa toitottaa omaa vakaumustaan mielin määrin.
Sellainen asia sinulle vielä tiedoksi, että asumme yhteiskunnassa, jossa on demokratia. Demokratiaan kuuluu, että jokainen yhteiskuntaan kuuluva saa ilmaista mielipiteensä esim. äänestyksen muodossa. Kukaan ei ole velvoitettu demokratiassa sanomaan, mistä maailmankatsomuksesta hänen mielipiteensä kupuaa. ap
[/quote]
Miksi mitään uskontoa pitäisi tuputtaa koulussa? Uskovaiset ovat aina tuputtumassa uskoaan joka paikassa ja oikein närkästyvät kun joku menee sanomaa että eiköhän hoideta homma ilman uskonnon harjoittamista.
Tässä se taas nähtiin ja tuli todistetuksi.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:42"]
Ai kristityt on mielestäsi vähemmistö Suomessa?
Itse olen kirkosta eronnut ateisti, eikä minua muiden uskomiset kiinnosta, mutta valtionkirkon haluan ajaa irti valtiosta.
Mutta jos ihan totta puhutaan, niin en voi ottaa oikeian vakavasti ihmistä joka uskoo jumaliin ja antaa niiden vaikuttaa jokapäiväiseen elämäänsä.
[/quote] Kristillistä uskoa toteuttavat ihmiset ovat vähemmistöä. Sitten tämä "jos ihan totta puhutaan" - kohta. Miksi uskot, että jotakuta kiinnostaa, otatko vakavasti ihmistä jos tämä uskoo? Ja millä tavalla vakavasti et häntä ota?
[/quote]
Mitä mieltä sinä olisit vaikka esimiehestäsi, jos saisit tietää että hän uskoo joulupukin olevan oikeasti olemassa ja että pukki jakaa oikeasti kaikki lahjat jouluna.
Samallaisia ajatuksia tulee minulle mieleen kun huomaan että joku uskoo jumaliin.
[/quote] Ei vaikuta elämääni millään lailla, jos esimies hoitaa työnsä. Ap
[/quote]
No ei kai se sun elämään vaikuta, mutta valehtelet, jos väität että tuo ei vaikuttaisi siihen mitä ajattelet hänestä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:42"]
Ai kristityt on mielestäsi vähemmistö Suomessa?
Itse olen kirkosta eronnut ateisti, eikä minua muiden uskomiset kiinnosta, mutta valtionkirkon haluan ajaa irti valtiosta.
Mutta jos ihan totta puhutaan, niin en voi ottaa oikeian vakavasti ihmistä joka uskoo jumaliin ja antaa niiden vaikuttaa jokapäiväiseen elämäänsä.
[/quote] Kristillistä uskoa toteuttavat ihmiset ovat vähemmistöä. Sitten tämä "jos ihan totta puhutaan" - kohta. Miksi uskot, että jotakuta kiinnostaa, otatko vakavasti ihmistä jos tämä uskoo? Ja millä tavalla vakavasti et häntä ota?
[/quote]
Mitä mieltä sinä olisit vaikka esimiehestäsi, jos saisit tietää että hän uskoo joulupukin olevan oikeasti olemassa ja että pukki jakaa oikeasti kaikki lahjat jouluna.
Samallaisia ajatuksia tulee minulle mieleen kun huomaan että joku uskoo jumaliin.
[/quote] Ei vaikuta elämääni millään lailla, jos esimies hoitaa työnsä. Ap
[/quote]
No ei kai se sun elämään vaikuta, mutta valehtelet, jos väität että tuo ei vaikuttaisi siihen mitä ajattelet hänestä.
[/quote] Miten se sitten vaikuttaa mihinkään mitä ajattelen hänestä?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:09"]
Minua kummastuttaa kun (ei tässä ketjussa mutta muuten) ateistit korostavat olevansa älykkäämpiä kuin uskovat, niin miksi se älykkyys ei näy käytöstavoissa? Kielenkäyttö on usein alkeellista, rumaa ja tahallisesti toisinajattelevia loukkaavaa.
Eikä argumentointikaan läheskään aina ole kovin tasokasta.
[/quote]
Lueppa tämänkin ketjun alkua, niin kristitythän tässä alkoivat haukkua ateisteja.
Kyllähän sitä joskus joutuu aivan raivon valtaan, kun toinen esittää tyhmiä väitteitä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:09"]
Minua kummastuttaa kun (ei tässä ketjussa mutta muuten) ateistit korostavat olevansa älykkäämpiä kuin uskovat, niin miksi se älykkyys ei näy käytöstavoissa? Kielenkäyttö on usein alkeellista, rumaa ja tahallisesti toisinajattelevia loukkaavaa.
Eikä argumentointikaan läheskään aina ole kovin tasokasta.
[/quote]
Lueppa tämänkin ketjun alkua, niin kristitythän tässä alkoivat haukkua ateisteja.
Kyllähän sitä joskus joutuu aivan raivon valtaan, kun toinen esittää tyhmiä väitteitä.
[/quote] Ai että joudut oikein raivon valtaan, kun kristityt (muka) haukkuivat ateisteja? Täällä on aivan kesyä keskustelua ollut siihen verrattuna, mitä ateistit puhuvat kristityistä. Ja nyt jo raivostut? Taidatte olla sellaista sakkia, mitä tosielämässäkin tapaa, että itse saa haukkua ja arvostella, mutta annas olla, kun tulee vasta-argumenttiä niin sitä ollaan heti niin raivoissaan että. Ap
Ap ei haukkunut aloitusviestissään vaan esitti faktoja. Ateistiksi itseään tituleeraavat nimittelevät uskovia haukkumanimillä, kyseenalaistavat aivotoiminnan ja ajattelukyvyn/tahdon jne.
Sen toteaminen ei ole haukkumista tai parjaamista. Ateistit voivat ihmetellä aivan asiallisestikin jos tahtoisivat. Sekin pitää paikkansa että moni ateisti kokee velvollisuudekseen todistaa uskovalle että uskova on väärässä uskonsa ja vakaumuksensa kanssa.
Ateisti uskoo jumalaan, koska väittää ettei usko. Hän, joka ei halua ottaa asiaan kantaa/jolla ei kiinnosta ottaa asiasta selvää, ei usko. That's it. Ateistikin uskoo jossakin määrin.
Terv. Vasta asiaa opiskellut
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:08"]
Niin kauan kun te sillä uskollanne yritätte määrätä miten muut elää niin minä kommentoin hihhuleitten aloituksia.
[/quote] Siis mitä tarkoitat "yritättäe määrätä" kohdalla? Tarkoitatko tasa-arvoista demokratiaa? Osoitat oman tyhmyytesi ja ahdasmielisyytesi kommentoinnillasi. Sinulla ei ole mitään etuoikeutta määrätä asioista ateismiisi vedoten. Ap
[/quote]
Ei se demokratia ap sitä tarkoita että vain kristityillä on oikeuksia ja muilla ei.
Minäkin olen ihmetellyt mistä tulee se tarve leimata koko ihminen uskon takia mielisairaaksi tai vajaaälyiseksi. Jos ateistilla on oikeasti perustelut sille miksi on parempi olla uskomatta, niin ei siihen liity mitään tarvetta höpöttää näitä iänikuisia joulupukkivertauksia. Mutta niinhän se on että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Kyllähän näin ateistina totean, että jotain outoa tankkausta tulee muiden ateistien kautta. Tämähän on ihan selvä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:46"]
Niin kauan kun te sillä uskollanne yritätte määrätä miten muut elää niin minä kommentoin hihhuleitten aloituksia.
[/quote] Siis mitä tarkoitat "yritättäe määrätä" kohdalla? Tarkoitatko tasa-arvoista demokratiaa? Osoitat oman tyhmyytesi ja ahdasmielisyytesi kommentoinnillasi. Sinulla ei ole mitään etuoikeutta määrätä asioista ateismiisi vedoten. Ap
[/quote]
Ei se demokratia ap sitä tarkoita että vain kristityillä on oikeuksia ja muilla ei.
[/quote] Ei se demokratia, arvon vastaaja, sitäkään tarkoita, että vain sinulla on oikeuksia ja kristityillä ei. Etenkään sinulla ei ole mitään oikeutta arvostella muiden vakaumusta. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:47"]
Minäkin olen ihmetellyt mistä tulee se tarve leimata koko ihminen uskon takia mielisairaaksi tai vajaaälyiseksi. Jos ateistilla on oikeasti perustelut sille miksi on parempi olla uskomatta, niin ei siihen liity mitään tarvetta höpöttää näitä iänikuisia joulupukkivertauksia. Mutta niinhän se on että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
[/quote] Naulan kantaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:12"]
Ja taas tässäkin keskustelussa joku ateisti sekoittaa uskovaisuuden ja uskonnon. Uskonnon takia ja uskonnon avulla tehdään kamalia asioita: rajoitetaan ja syrjitään, soditaan, kielletään, hallitaan ja aivopestään. Uskovainen voi kuitenkin olla toteuttamatta ja palvomatta mitään tiettyä uskontoa.
Minä olen tullut uskoon ja sitä ei minusta saa pois mitenkään, kuten AP sanoi. Mutta en todellakaan allekirjoita yhdenkään uskonnon oppeja tuosta noin vaan. Uskontoja saa ja pitääkin voida kritisoida, toisen uskoa ei sen sijaan ole mielestäni mitään tarvetta.
AP:n kanssa olen samoilla linjoilla.
[/quote]
ap vei tämän henkilötasolle puhumalla ateisteista, ei ateismista.
Yleensä kriittiset puheet liittyy kirkkko, tai uskontoon, harvemmin uskovaan, paitsi tietysti silloin kun toimintaa johtuu uskonnosta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 14:53"]
No, ateistit kuitenkaan eivät ole vakaumuksensa perusteella kieltämässä muilta ihmisiltä sitä sun tätä mitä milloinkin. Lähimmäisenrakkaudesta he vain yrittävät osoittaa luulevaiselle, että tämä pitää paimentolaisten primitiivisiä maailmanselityksiä totena. Että ei pidä ahdistua niistä.
[/quote] Älä puhu soopaa. Ateistiko ei ole kieltämässä muilta ihmisiltä? Huhheijaa, miten taas läppä lentää. Ettekö oikeasti keksi, kun kierrättää näitä samoja vanhoja asioita. Mitenkäs Suvivirsi? Ei riitä, ettei tarvitse laulaa tai osallistua, vaan pitäisi kieltää. Samaan kastiin päivänavaukset ym. Samaan kastiin, että ihmisen pitäisi usko hiljaa mielessään, mutta ateisti saa toitottaa omaa vakaumustaan mielin määrin.
Sellainen asia sinulle vielä tiedoksi, että asumme yhteiskunnassa, jossa on demokratia. Demokratiaan kuuluu, että jokainen yhteiskuntaan kuuluva saa ilmaista mielipiteensä esim. äänestyksen muodossa. Kukaan ei ole velvoitettu demokratiassa sanomaan, mistä maailmankatsomuksesta hänen mielipiteensä kupuaa. ap
[/quote]
Suvivirressä on kyse uskonnonvapaudesta eikä ateismista, tampio. Julkisessa verovaroin ylläpidetyssä laitoksessa ei ole tarpeen julistaa mitään uskontoa. Eikö mene käkättimeen? Sallisitko sinä kevätjuhlissa laulettavan vain ja yksinomaan Hare Krishnaa? Et varmaan. Niinpä on parempi, ettei mikään uskonto ole edustettuna.
[/quote] Minä olen yksi julkisten verorahojen maksajista, ja minulla on oikeus sano mielipiteeni siitä, voiko suvivirttä laulaa ja äänestän puolesta. Ja ajattele, olen uskova, mutta niin viisas, että osaan tämänkin asian sanoa ilman nimittelyä toisin kuin eräät. Vastapuolen nimittely on heikkoa argumentaatiota ja tämä opitaan jo lukion ensimmäisillä kursseilla. Sallin myös sen, että ateistina itseään pitävä poistuu paikalta, kun Jo joutui armas aika kajahtaa korkealta ja kovaa. Samoin minä poistuisin välittömästi, jos mainitsemaasi laulua alettaisiin veisata. Eikä muuten tuottaisi mitään vaikeuksia, toisin kuin monet ateistit eivät kuulemme kehtaa ainoana poistua tilaisuudesta. Ap
[/quote]
Vakaumusten tasa-arvo ei ole mielipidekysymys, eikä varsinkaan rahakysymys.
Ei kouluissa tarvi harjoittaa uskontoa, jokainen voi tehdä sitä kotona omalla ajallaan.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 15:46"]
Ateisti uskoo jumalaan, koska väittää ettei usko. Hän, joka ei halua ottaa asiaan kantaa/jolla ei kiinnosta ottaa asiasta selvää, ei usko. That's it. Ateistikin uskoo jossakin määrin. Terv. Vasta asiaa opiskellut
[/quote]
Yritä teidän kanssa sitten keskustella sivistyneesti. Ilmeisesti minä uskon sitten myös jolupukkiin ja hammaskeijuun, kun väitän että niitäkään ei ole olemassa. Väitteesi on älytön.